PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg
Rikard skrev:
Phorpher skrev:
Sen vore det intressant att veta varför GP fortfarande, efter 10 år, sitter kvar som partiledare. Om han nu är så burdus, okänslig, empatilös och mobbar anställda så tror jag inte han skulle bli långvarig. (Och svaret på det brukar från GP-kritiker bli: "Han fifflar och tar sig alltid ur såna knipor..." ;) )
Kan det ligga något i det?
Nej. Jag tror det är en vanlig åsikt hos GP-kritiker för att det är ett enkelt, och dåligt, argument att ta till sig. Det är enkelt att skylla GP för att sitta som statsminister för att han är högsta rangens fifflare. Det är väldigt sällan sakliga argument, mer än att man "inte gillar hans stil". Det är väldigt sällan man hör såna argument från politiker i något av blocken just för att de bygger sina argument på deras egen idelogi och framför hur de tycker landet ska styras och inte på hur de tycker GPs stil är.
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inläggDå går vi tillbaka lite i tiden. :)
Under lärarstrejken -88/89 så förklarade Göran Persson gång på gång att han inte skulle lägga sig i medlandet över huvud taget. När man några år sedan läser hans bok ståtar han med att det var han som löste problemen.
Säger en sak, gör en annan.
När Göran Persson blev tillfrågad om att bli statsminister -96, svarade han gång på gång.
-"Nej, jag ska inte bli statsminister."
-"Nej, jag är inte intresserad om jag blir tillfrågad!"
-"Nej!"
Några veckor senare är han statsminister. Hela den processen var en parodi på en tillsättning.
Säger en sak, gör en annan.
Partiledardebatten i TV inför valet 1998. Alf Svensson säger något i stil med "Göran Persson, du sitter där och skrämmer det svenska folket med försämringar av välfärden. Samma välfärdsförsämringar som du vet att din politik har lett till och leder till."
Göran Persson reaktion på detta var att bli rosenröd i ansiktet och tyst.
Göran Persson är en duktig agitator, han vet hur man spelar ett politiskt spel men visst har han gjort många vettiga saker genom åren också.
Någon som kategoriskt inte tror det kan ligga något i att han har kompetensen att slingra sig ur knipor, kommer att fortsätta tro det. Det kan knappast jag ändra på. :)
Rikard skrev:
Men om du kategoriskt inte tror det kan ligga något i att han har kompetensen att slingra sig ur knipor, då tror du det. Det kan knappast jag ändra på.
Och det är den typen av utgångar i diskussioner som jag gillar. Det är uppenbart, och har varit under ett antal inlägg nu, att du och jag har olika åsikter om hur väl GP utför sina uppgifter. Jag brukar ibland vara rejält förbannad på hur han hanterar situationer så jag är inte heller GPs största fan. ;)
Det man kan konstatera är att gemene man allt för ofta nyttjar obefogad pajkastning istället för sakliga argument i politikfrågor. Tummen upp för din inställning till att vi oavsett hur mycket vi än diskuterar kommer tycka olika om vissa saker. :bire
Red: Du får redigera snabbare Rikard! ;)
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg
Phorpher skrev:
Red: Du får redigera snabbare Rikard! ;)
Jepp, eller tänka och skriva rätt från början... ;)
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg
Phorpher skrev:
Jag formulerade mig kanske otydligt. Människor kritiserar honom för att GP är sosse. Inte för vad han gör eller inte gör, eller snarare för vad han än gör. Jag säger inte att alla gör så men väldigt många.
GP är retsam och illmarig, på ett bra sätt anser jag. Varför måste allt man gör vara gravallvarligt jämt? Men om du har någon som helst koll på politik så inser du att de flesta politiker retas och driver med varandra. Det tillhör det politiska spelet. Sen vore det intressant att veta varför GP fortfarande, efter 10 år, sitter kvar som partiledare. Om han nu är så burdus, okänslig, empatilös och mobbar anställda så tror jag inte han skulle bli långvarig. (Och svaret på det brukar från GP-kritiker bli: "Han fifflar och tar sig alltid ur såna knipor..." ;) )
Med denna vinklingen måste du missuppfattat mitt inlägg. Persson är manipulativ och egoistisk. Han är inte ensam om detta, alla i hans position måste vara det. Problemet kommer när man öppet drar nytta av det. Jag håller med UlfT, Persson har i första hand inte omgivit sig med kraftfulla beslutstagare, han har folk omkring sig som han kan kontrollera. Orsaken till att han sitter kvar är givetvis att han har stor makt och alla i han skrets är knappast emot honom. Får man tro en del folk i innersta kretsen så har det förekommit en hel del skumma saker, bl.a. hot. Jag säger inte att detta är unikt för Persson, men det är något jag inte gillar oavsett politisk inriktning.
legis skrev:
Phorpher skrev:
Jag formulerade mig kanske otydligt. Människor kritiserar honom för att GP är sosse. Inte för vad han gör eller inte gör, eller snarare för vad han än gör. Jag säger inte att alla gör så men väldigt många.
GP är retsam och illmarig, på ett bra sätt anser jag. Varför måste allt man gör vara gravallvarligt jämt? Men om du har någon som helst koll på politik så inser du att de flesta politiker retas och driver med varandra. Det tillhör det politiska spelet. Sen vore det intressant att veta varför GP fortfarande, efter 10 år, sitter kvar som partiledare. Om han nu är så burdus, okänslig, empatilös och mobbar anställda så tror jag inte han skulle bli långvarig. (Och svaret på det brukar från GP-kritiker bli: "Han fifflar och tar sig alltid ur såna knipor..." ;) )
Med denna vinklingen måste du missuppfattat mitt inlägg. Persson är manipulativ och egoistisk. Han är inte ensam om detta, alla i hans position måste vara det. Problemet kommer när man öppet drar nytta av det. Jag håller med UlfT, Persson har i första hand inte omgivit sig med kraftfulla beslutstagare, han har folk omkring sig som han kan kontrollera. Orsaken till att han sitter kvar är givetvis att han har stor makt och alla i han skrets är knappast emot honom. Får man tro en del folk i innersta kretsen så har det förekommit en hel del skumma saker, bl.a. hot. Jag säger inte att detta är unikt för Persson, men det är något jag inte gillar oavsett politisk inriktning.
Men vad innebär den "innersta" kretsen? Hur ska man någonsin kunna ta såna argument på allvar när man inte kan få en källa? Vem har blivit hotad? Vem har påstått det? Om man inte får svar på såna frågor så blir det ju inte mer än rykten som kan användas för att misskreditera en sittande regering.
Phorpher skrev:
Men vad innebär den "innersta" kretsen? Hur ska man någonsin kunna ta såna argument på allvar när man inte kan få en källa? Vem har blivit hotad? Vem har påstått det? Om man inte får svar på såna frågor så blir det ju inte mer än rykten som kan användas för att misskreditera en sittande regering.
Givetvis håller jag med dig. Detta är från ett program på TV4 eller SVT som gick för 2-3 år sen där de just diskuterade Perssons ledarstil. Såvida ingen annan minns eller såg programmet så har jag ingen referens.
kaxigtMedlem sedan okt. 2004636 inlägg
Man kan dela in de svenskar som drabbats av katastrofen i Sydostasien I två kategorier:
1. De som är kvar i Thailand
2. De som är i Sverige.
Man kan även dela in begravningsentreprenörerna i två kategorier:
1. De som åker till Thailand.
2. De som stannar kvar i Sverige.
Innan jag besvarar detta så antar jag att du har läst om att amerikanska begravingsbyråer nu ska skicka ned entrepenörer, liksom att det har förts en diskussion i media varför dessa är så viktiga när det gäller att få igång sorgearbetet. Förresten - har du läst om detta så behöver jag ju inte kommentera dina frågor för då borde du fatta!
Sedan - jag har redan på ett mycket klart och tydligt sätt skrivit ned orsaken till varför denna fråga är så viktig . jag kan bara beklaga att du inte kan inse fakta. Men det kommer du att göra - den dagen du själv blir drabbad (tyvärr).
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg
kaxigt skrev:
Innan jag besvarar detta så antar jag att du har läst om att amerikanska begravingsbyråer nu ska skicka ned entrepenörer
Nä, det har jag missat. Var har du läst det?
Det förvånar mig dock inte. Sverige har ju (minst) sju begravningsentreprenörer på plats i Thailand men majoriteten är som sagt var kvar i Sverige.
kaxigt skrev:
Men det kommer du att göra - den dagen du själv blir drabbad
Jag tror att det är omöjligt att leva i närmare 30 år utan att drabbas av att folk i ens närhet dör. Jag har i alla fall inte förskonats från detta. Även om jag inte tagit hjälp av begravningsentreprenörer i mitt sorgearbete så tvivlar jag inte på att dom är en stor tillgång för många människor. Det är bland annat därför jag tycker att majoriteten av begravningsentreprenörerna ska befinna sig i Sverige där dom kan hjälpa flesta svenskar.
TheonMedlem sedan jan. 20023 554 inläggKenyon, ett dotterbolag till världens största begravningsföreteg SCI (Service Corporation International), var på plats innan nyår och har nu ansvaret för det mesta av identifieringsprocesserna.
http://www.dagen.com/nyheter/artikel.asp?ID=78730
http://www.yelah.net/news/20050105101510
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inläggNu ska KU också granska regeringens arbete.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=196184
Synd att det inte tillsätts några ordentliga utredningar kring hur svensk massmedia hanterat rapporteringen. Det hade varit intressant att veta hur mycket av det som skrivits som egentligen är sant.
CcazeMedlem sedan sep. 20016 059 inlägg
Web-Tor skrev:
Synd att det inte tillsätts några ordentliga utredningar kring hur svensk massmedia hanterat rapporteringen. Det hade varit intressant att veta hur mycket av det som skrivits som egentligen är sant.
Det hade verkligen varit intressant ja! Speciellt Aftonbladet och Expressen. :)
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inläggMed tanke på det som står under rubriken "4 januari 2005" på den här sidan undrar man om inte även DN varit lite väl "sensations-nyhets-kåta".
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Klart att media mer än vanligt förlustat sig i olycka. Det borde inte framstå som en sensation i sig att man som läsare bör vara kritisk till det man läser. Fast mycket av det som media tryckt har ju faktiskt verifierats av drabbade på plats direkt i tv-rutan och jag tvivlar på att det är förvanskat eller osant.
En sak som jag ivf funnit som direkt osmakligt är medias gottande när de sände direkt från cermonin när de första kistorna sattes på svensk mark. För mig är det en mycket privat sak som borde vara för de anhöriga - endast.
Trådlyft:
Jag har inte skrivit i denna tråd tidigare. Jag har inte kunnat bedöma regeringens insatser eftersom jag inte haft tillräcklig kunskap. Det är lätt att leta syndabockar. Så jag väntade på utredningen.
Nu visar det sig att utredningen riktar mycket allvarlig kritik mot regeringen och UD. Göran Persson och, Freivalds och delar av UDs ledning har gjort så allvarliga misstag att de borde avgå.
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg
Regeringen direkt ansvarig för dödsoffer i bl.a. Thailand
Ända sättet det ärmöjligt är ju om de va dom som skapa flodvågen
Enda dom gjorde va att inte skicka hjälp snabbare vilket enligt rapporter o utredningar bara lädde till att en enda person dog som ev kunde ha räddats.
Men det är EN person ... fan bry er om lokala saker istället tänk alla som kunde spara livhanken om de fans bättre vägar bättre övergånsställ ..
Men nää ni måste va så Globala o skita i att de dör hundratals i svergie pga andra saker o ni sitter o tjurar om en insident som kosta 1liv bland flera hundra tusen döda ... käns som de kvittar i efterhand ... ta hand om dom lokala problemen innan man ska ut o leka Lillebror till USA o rädda världen
Det är uppenbart att informationsflödet inte har fungerat på utrikesdepartementet, de människor som sitter på nyckelposter har inte fått den information de skulle ha fått.. och det är naturligtvis deras ansvar att se till att antingen skaffa sig informationen eller se till att andra i organisationen serverar den. Mycket beklagligt.
Kan ändå inte låta bli att fråga mig om Sverige verkligen ska ha så stor beredskap att vi utan vidare kan klara en så enorm naturkatastrof som tsunamin. Den saknar motstycke och kommer med största sannolikhet inte att inträffa igen på bra länge.
Detta är ju dock inte en ursäkt för att utrikesdepartementet inte har koll på sina rutiner. SKÄRPNING!
mayday skrev:
Regeringen direkt ansvarig för dödsoffer i bl.a. Thailand
Enda dom gjorde va att inte skicka hjälp snabbare vilket enligt rapporter o utredningar bara lädde till att en enda person dog som ev kunde ha räddats.
Men det är EN person ... fan bry er om lokala saker istället tänk alla som kunde spara livhanken om de fans bättre vägar bättre övergånsställ ..
Herregud, du har verkligen inte varit med i debatten det märker man. Jag var därnere och med denna attityd ser jag bara en enorm avsaknad av respekt. Ett liv? Ehum, ok. Vi säger så. Sålänge det får just dig att undvika få dåligt samvete för att du förmodligen inte gjorde ett jota själva för att hjälpa andra människor under denna tid......
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg
HiDensity skrev:
Den saknar motstycke och kommer med största sannolikhet inte att inträffa igen på bra länge.
Var den verkligen så unik? http://www.sr.se/cgi-bin/p4/klartext/artikel.asp?nyheter=1&ProgramID=493&artikel=727693
Hittills har fler än 73 000 människor
dött efter jordbävningen.
Men det finns risk för att många
fler kommer att dö.
Detta mindre än ett år efter tsunamin.
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inläggLegis har knappast dåligt sanvete
En Bekant till mig dog där nere
Min flickväns familj va där ner o klarade sig.
Men tycker de e så mycke gnäll över en persons liv. Dör flera tusen i värden hela tiden av andra orsaker, samt i sverige dör de folk Lägg resurerna på o rädda folk lokalt istället för o älta i nått som hände för över ett år sedan