Det skall även tilläggas att Moderaterna vill införa en skolpeng som skall följa eleven till den skolan som denne väljer på egen hand (i vissa fall med sina föräldrar) utan påtryck av kommun och stat. En skolpeng som skulle reslutera i att även ungdomar och barn från låginkomsttagarfamiljer kan välja att utnyttja sin förmåga till att få sin utbildning på en privat skola i Stockholms innerstad, om inte avgiften är på tok för dyr så den överstiger skolpengen.
Varför skall jag rösta på *****
52 svar · 1 274 visningar · startad av Nicrosoft · sida 2 av 3
Frågan, av Nicrosoft
Nu är det dax att plocka fram retoriken. Förklara varför man skall rösta på just \\\ Kom inte med negativa åsikter om övriga partier utan framför vad som är bra med just det partiet du vill "vurma" för. Alla partier har ju ngt positivt så det partiet du "pratar" för här behöver inte nödvändigtvis vara det du röstar på.
Läs frågan i sin helhet →syrup skrev:
Det skall även tilläggas att Moderaterna vill införa en skolpeng som skall följa eleven till den skolan som denne väljer på egen hand (i vissa fall med sina föräldrar) utan påtryck av kommun och stat. En skolpeng som skulle reslutera i att även ungdomar och barn från låginkomsttagarfamiljer kan välja att utnyttja sin förmåga till att få sin utbildning på en privat skola i Stockholms innerstad, om inte avgiften är på tok för dyr så den överstiger skolpengen.
Det kvittar mig. Skolan ska betalas med skatten.
Sen tycker jag att alla borde klä sig i gröna uniformer typ Folkets befrielsearmé
Tinwëlint skrev:
syrup skrev:
Och det är ju precis vad moderaterna förespråkar.
Syrup skrev:
..om inte avgiften är på tok för dyr..
Vet ju inte om syrup säger samma sak som moderaterna i det sammanhanget men jag anser inte att skolor ska ta ut någon avgift.
Tinwëlint skrev:
Syrup skrev:
..om inte avgiften är på tok för dyr..
Vet ju inte om syrup säger samma sak som moderaterna i det sammanhanget men jag anser inte att skolor ska ta ut någon avgift.
Jag citerade ju vad moderaterna säger i ett inlägg lite högre upp. Jag tar om citatet här:
Skolan ska finansieras gemensamt av skattepengar, så ingen ska behöva betala ur egen ficka. Friskola eller kommunal skola spelar ingen roll, föräldrar och elever väljer skola, och staten betalar.
Källa: http://www.moderat.se/index.asp?mainid=1&subid=128&faqid=62
Tinwëlint skrev:
Sen tycker jag att alla borde klä sig i gröna uniformer typ Folkets befrielsearmé
Jag väljer att lägga in ett citat från Johan Westrin (m) istället för att göra en helt deklaration, detta eftersom jag håller med om det han skrev i ett e-mail till mig tidigare.
När det gäller grundskolan, den obligatoriska skolan, så skall avgifter inte kunna tas ut. Där skall skolpengen räcka för allt. Förr fanns det en möjlighet för friskolor att ta ut små terminsavgifter - ett par hundra kronor som högst - men den möjligheten tog riksdagen bort. Moderaterna stod bakom det beslutet.
Den allmänna grundskolan skall vara avgiftsfri för alla. Alla eleverna ska kunna välja vilken skola de vill, inte bara de som har rika föräldrar. Det är den moderata synen på valfrihet i skolan.
Fram till den borgerliga regeringen 1991-94 fanns det ingen möjlighet alls för elever att söka sig till någon annan grundskola än den som kommunen
anvisade.Men genom den borgerliga friskolereformen fick föräldrar och elever rätt att själva välja skola. I och med att den gemensamma finansieringen av skolan skulle ske via en skolpeng, öppnades nya vägar för alla elever.
Gamla anrika helprivata skolor (som Carlssons skola och Franska skolan) blev helt plötsligt tillgängliga för alla, inte bara för dem som kunnat betala uppemot 20 000 kronor i terminsavgift.
Föräldrar i segregerade områden kunde ge sina barn en chans till en bättre skola och till en klassresa som innebar något helt annat än en heldagsutflykt i buss.
Det har framförts att Skolverket i sin tillsyn av fristående skolor skall vara uppmärksamt på avgifter som, trots att de framstår som frivilliga, i praktiken är att betrakta som obligatoriska. Vi menar att samma
uppmärksamhet när det gäller frivilliga avgifter också måste gälla kommunala skolor och den flora av aktiviteter som förutsätter ekonomiskt bidrag eller krav på föräldrainsatser av andra slag. Riktlinjer eller
anvisningar inom området bör vara desamma, oavsett om skolan är kommunal eller fristående.På gymnasienivå skall det vara möjligt att ta ut avgifter, men de får inte vara av någon sådan omfattning som stänger ute elever. Det finns redan idag öppningar för såväl kommunala som fristående skolor att ta ut avgifter för skolluncherna, men det är knappt några alls som gör det, vilket visar vilket begränsat intresse det finns av den här sortens avgifter från skolornas sida.
De allra flesta tvingas då till det billigaste alternativet. Där skolor och sjukhus snart kommer att hamna i slumområden och rikemansområde och kvaliteten blir därefter. Alla ska ha rätt till likvärdig sjukvård och utbildning och det utan att behöva betala annat än det som alla kollektivt betalar för att hålla igång dessa inrättningar.
Det är en myt (som sprids flitigt från vänsterkanten) att privata skolor skulle vara dyra att gå i och att det bara är barn till rika föräldrar som går där. Så är det inte. Och det finns mig veterligen ingen inom det borgerliga blocket som förespråkar det heller.
Vad det handlar om är valfriheten. Om man som förälder vill sätta sitt barn i en liten skola uppbyggd enligt "bymodell" i stället för i de stora kommunala skolorna uppbyggda enligt "fabriksmodell", då skall man få göra det. Utan att det kostar extra. Staten skall finansiera skolgången genom att ta ut skattemedel, men de skall inte lägga sig i vilken skola föräldrarna väljer.
Tänk vad många "värstingar" som skulle räddas om man anpassade skolan efter eleverna i stället för tvärt om.
Man ska rösta på moderaterna så att staten slutar försöka göra allt och slutar kontrollera våra liv till så pass stor grad och så att skattetrycket sänks så personer får behålla mera av dom pengar dom tjänat själv och sverige blir mera attraktivt för företag och investerare utomlands vilken hjälper ekonomin och skapar mera jobb.
Och så borde sverige skaffa mera poliser för att klå upp hemlösa(lata personer mao.), kasta ut änkor på gatan när dom inte har nån pension längre, köra över kattungar osv.
För det är sånt borgligheten gillar 
köra över kattungar osv.
Inte om MP kommer tillmakten, då blir bensinen så dyr, att man inte har råd att köra polisbilen utan kommer att få slå ihjäl katten med batongen istället.
Skulle V komma tillmakten så skulle polisen ha massor med "lata personer" att klå upp, eftersom V politik gör att inte arbete lönar sig, så varför skall jag slita 8-10 timmar om dagen, om alla ändå skall ha det lika bra, då kan ju jag istället lyfta bidrag och pilla mig i navlen hela dagen...
- M
Robban skrev:
Det är en myt (som sprids flitigt från vänsterkanten) att privata skolor skulle vara dyra att gå i och att det bara är barn till rika föräldrar som går där. Så är det inte. Och det finns mig veterligen ingen inom det borgerliga blocket som förespråkar det heller.
Nähä. I USA är det i alla fall så. Det kan du inte ta ifrån mig (För jag har så himla bra koll och har varit i USA och tittat efter)
Hursomhelst tror inte jag på privat ägande av någonting i någon form. Jag tror egentligen inte heller på statligt ägande.
Gladh skrev:
...om alla ändå skall ha det lika bra...
Så du förespråkar orättvisa :p.
Ärligt talat borde vi nog om vi anser det vara nödvändigt fortsätta den här diskussionen i en ny tråd. Den har gått ifrån ämnet en del.
Tinwëlint skrev:
Robban skrev:
Nähä. I USA är det i alla fall så. Det kan du inte ta ifrån mig (För jag har så himla bra koll och har varit i USA och tittat efter)
Jag tror inte Nicrosoft var ute efter vad du skulle välja i det amerikanska presidentvalet. Han tänkte nog mer på valen och partierna här i Sverige.
UlfT skrev:
Jag tror inte Nicrosoft var ute efter vad du skulle välja i det amerikanska presidentvalet. Han tänkte nog mer på valen och partierna här i Sverige.
Sant :)
Hursomhelst tror inte jag på privat ägande av någonting i någon form.
Va bra. Då kommer jag hem och "lånar" din stereoanläggning några år (något egentligt lån är det ju dock inte frågan om eftersom du inte anser att du äger den). Har du en bil? Skulle behöva en sådan också faktiskt. Vad har du för dator?
Tinwëlint skrev:
Hursomhelst tror inte jag på privat ägande av någonting i någon form. Jag tror egentligen inte heller på statligt ägande.
Det är bra, kan du ge mig din adress så kommer jag och hämtar din dator? Jag behöver nämligen en server, och med din tro så kan du ju inte hävda att du äger den.
Lämmna nått åt mig va :(
Det viktigaste är att man själv skaffar sig en förankring i de tankar som partierna har. Tinwëlint har gjort en bra sammanställning.
Om man har en sådan tror jag att man undviker de små tillfälliga partierna
Sedan säger jag som jag sagt i annan tråd, Åsikterna och Idéerna förändras under resans gång. Det viktigaste är att man engagerar sig.
Gör som Rikard gå på ett fullmäktigesammanträde och fråga dig opm inte din kraft behövs. Oavsett partifärg
UlfT skrev:
Tinwëlint skrev:
Robban skrev:
Som sagt har den här tråden gått lite OT. Jag har bidragit en del till det.
Robban skrev:
Hursomhelst tror inte jag på privat ägande av någonting i någon form.
Va bra. Då kommer jag hem och "lånar" din stereoanläggning några år (något egentligt lån är det ju dock inte frågan om eftersom du inte anser att du äger den). Har du en bil? Skulle behöva en sådan också faktiskt. Vad har du för dator?
Men inte i dagens samhälle där alla andra tror på privat ägande.
... där alla andra tror på privat ägande.
Det är ju just det. Den utopi du beskriver skulle bara fungera om alla tycker likadant. Detta kommer aldrig inträffa (delvis för att det ligger i människans natur att sätta sina egna närstående först). Alltså kommer det aldrig bli någonting annat än just en utopi.
Robban skrev:
... där alla andra tror på privat ägande.
Det är ju just det. Den utopi du beskriver skulle bara fungera om alla tycker likadant. Detta kommer aldrig inträffa (delvis för att det ligger i människans natur att sätta sina egna närstående först). Alltså kommer det aldrig bli någonting annat än just en utopi.
Det är trevligt med utopier.
Och i det här läget handlar det inte om en fullständig likriktning av allas tankar. Det handlar bara om en stor skillnad i de grundläggande tankarna om hur ett samhälle borde fungera. På samma sätt som de flesta nu tycker att privat ägande är naturligt skulle de flesta kunna tycka att det är onaturligt. Hur man sedan ska få dem att tycka det är en annan fråga.