Alla fysiska idnummer (skrovnummer etc) går att fejka. De har ju trots allt skapats av någon någongång. I detta fall misstänks en känd marina vara inblandad. Jag ska nog inte posta något mer för detta kanske inte är ok (speciellt i det kriminella ledet). Ska man försöka ha lite humor så kan man säga att jag trots allt fick ett ankare, vilket jag råkar ha kvar. Det blev bara lite extremt dyrt ;)
Varning för bedragare!
72 svar · 13 532 visningar · startad av Mattias Nordin · sida 2 av 4
Frågan, av Mattias Nordin
Hej, Jag undrar lite vad som är tillåtet att lägga ut på nätet. Jag genoförde ett båtköp enligt konstens regler och blev blåst av kriminella personer. Jag har deras telefonnummer, namn och personnummer. Nu vill jag publisera detta på internet så att andra, som har för vana att göra som jag, googlar på deras uppgifter har chans att bli varnade. "C" är i detta fall en "målvakt" som har så mycket
Läs frågan i sin helhet →Mattias Nordin skrev:
Ska man försöka ha lite humor så kan man säga att jag trots allt fick ett ankare, vilket jag råkar ha kvar. Det blev bara lite extremt dyrt ;)
LOL!!!! :e
Bra att du kan se lite humor i eländet också. Självklart lider jag med dig. Glömde liksom bort att skriva det förut. (y)
Tänk efter innan
Visst får du skriva om privatpersoner här på nätet, men du får inte förtala någon privatperson här eller någon annanstans. Men om det du nu har skrivit är sant så är det heller inte förtal.
Även om det är sant och inte förtal får du kanske vara beredd på att bli spårad och få en rejäl smäll på käften ifall de tar reda på vem du är och var du bor, om du nu väljer att skriva om honom. Sånt har hänt tidigare på nätet så du kommer inte bli den förste. :f
Jag har tänkt tanken och är väl försiktig att skriva några detaljer. Det är kanske bra om någon moderator är vänlig och döper om tråden och tar bort namnet helt.
Naturligtvis så har han redan mitt personnummer då detta står på köpkontraktet så anonym kan jag ändå inte vara. :(
Får hoppas att mitt svarta bälte ger mig en rimlig chans om något händer trots att han spelar i en annan viktklass :l
Till att börja med, de du har att göra med är inga duvungar, du är säkerligen inte den första som går på deras lilla trick.
Jag antar att du inte vill knäcka några knäskålar själv. Om jag vore dig skulle jag sälja 'skulden' de har till dig. Då brukar det finnas två alt:
1. Du förklarar läget och säger att killen ska betala ex, 200000. De som köper skulden tar procent av 200000.
2. Du förklarar läget och säger att du ska ha 200000 av killen. De som köper skulden hittar på hur mycket räntan har varit på de 'lånade' pengarna.
:stefan: skrev:
Trådrubrik redigerad. Håll er på rätt sida PUL även i fortsättningen, tack! ;)
Tror att det är lite försent att korrigera hans namn, slå hans namn på Google så ser du vad som hamnar högst upp §e
Det var ett bra betyg till forumet. Snabbt indexerat. Är det dags att stämma google för brott mot PUL nu? ;)
Det är inte lätt att vara anonym om man har anmält sig till https://www.stayfriends.se. Märkligt.
Jag tror man blandar ihop förbudet mot att publicera uppgifter om folk (PUL) med vanligt förtal litegrann i den här tråden.
Så här fattar jag i alla fall att det är:
PUL innebär förbud att över huvud taget publicera information om enskilda personer. Även sånt som är snällt alltså. Man måste ha utgivartillstånd (tror jag det heter) för detta. Jag antar att kataloger och olika register (som eniro, google och andra) har sådant tillstånd. Givetvis måste man få publicera uppgifter om sig själv på typ facebook.
Att dessutom publicera kränkande uppgifter gör saken värre eftersom detta också utgör förtal/ärekränkning. Det omfattas inte av PUL utan beskrivs i brottsbalken
Med ett utgivningsbevis för sin hemsida (kostar 2000 kronor för tio år) så gäller inte PUL. Jag har skaffat sådant just för att slippa bekymra mig, för då kan jag lagligt skriva och publicera precis samma saker som massmedia får. Namn, telefonnummer och personnummer är inga problem.
Utgivningsbevis:
http://www.rtvv.se/se/Internet/
Oups fick nyss svar på en sökning jag gjort där jag begärde ut pågående & avslutade brottsmål mot den här personen.
Kan någon moderator radera denna tråd så skulle jag vara tacksam. Den här killen är inte helt stabil :(
tydal skrev:
Med ett utgivningsbevis för sin hemsida (kostar 2000 kronor för tio år) så gäller inte PUL. Jag har skaffat sådant just för att slippa bekymra mig, för då kan jag lagligt skriva och publicera precis samma saker som massmedia får. Namn, telefonnummer och personnummer är inga problem.
Utgivningsbevis:
http://www.rtvv.se/se/Internet/
Tack. Så var det det hette....
Det blev fängelse tillsist
Visserligen en gammal tråd men den här förbenade processen tog tid (2 år).
Innan jul dömde Södertörns tingsrätt Christian till 4 månaders fängelse. Hans kollega fick 3 månader. Person nummer 3 hade vi inte tillräckliga bevis mot så han frikändes...
Christian var dömd 19 ggr tidigare. Efter denna dom väntar ett annat fyraårigt fängelsestraff för andra bedrägerier (läs: http://www.realtid.se/ArticlePages/200911/30/20091130223820_Realtid008/20091130223820_Realtid008.dbp.asp?sAction=lk)
Intressant process men är fortfarande sur på att det inte finns bättre konsumentskydd. Trots några månader i fängelset så har de ju tjänat 180 000 kronor.
Är trött på daltandet av yrkeskriminella. Straffskalan borde ökas x2 varje gång du blir dömd för ett brott du tidigare blivit dömd för!
Är trött på daltandet av yrkeskriminella. Straffskalan borde ökas x2 varje gång du blir dömd för ett brott du tidigare blivit dömd för!
Det måste kännas lagom tröttsamt för Polis, åklagare mfl att se samma "filur" bli gripen eller åtalad för samma typ av brott sisådär en gång om året (dvs när h*n kommit ut från förra fängelsevistelsen).
Rimligtvis borde det vara billigare att ha vissa individer inlåsta ett par år , sett ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.
Rimligtvis borde det vara billigare att ha vissa individer inlåsta ett par år , sett ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.
Det är en sanning med modifikation - det finns många brottslingar som ofta åker in och ut utan att brotten kostat samhället särskilt mycket. Att ha personer inlåsta däremot kostar fantastiskt mycket, något många inte tänker på när man populärlagstiftar om hårdare straffskalor. Kostnaden per intagen och dygn var enligt Kriminalvården själva (sidan finns här) i genomsnitt 2 280 kronor (häkte), 2 455 kronor (sluten anstalt) och 1 599 kronor (öppen anstalt). Alla kostnader avser 2009.
Flertalet av personerna som åker in och ut platsar bra på öppen anstalt och ett försiktigt räkneexempel på ditt inlägg innebär en period om två år = 730 dygn = 1 167 270 kronor per person.
Jag menar inte att det inte finns personer som orsakar större samhällsekonomiska kostnader än 1,2 miljoner på två år - jag menar bara att flera av de personer som återkommer om och om igen inte gör det. Om man då ska sätta strafflängd efter samhällsekonomiska perspektiv så krävs onekligen viss reformering av straffrätten i Sverige...
Nyfiken fråga: Vad kostar det från att en person tas av polisen tills en dom avkunnas? Finns det några sådana beräkningar?
Visst. :OO Jag tror inte du vet så mycket om hur effektiv den preventiva delen av straff egentligen är, utan bara häver ur dig illa genomtänkta dumheter i ren frustration.
Bestraffningarnas "hårdhet" är i princip bara avskräckande om det handlar om ganska milda straff, dvs sådana som du och jag skulle kunna dra på oss. Vi kan köra lite för fort eftersom böterna kan vara överkomliga, men inte så fort att körkortet ryker.
När det gäller straff för grövre brott sjunker "avskräckningskoefficienten" dramatiskt och progressivt. Den som gör sig skyldig till grov stöld skiter i princip i ifall han får 4 eller 5 år.
Vad man däremot borde se till är att...
...ungdomar får växa upp och gå i skola under drägliga förhållanden.
...man anställer fler (och skickligare?) lärare, socialassistenter, poliser osv.
...ger motsvarande myndigheter och samhällsfunktioner (dvs skola, socialhjälp, polis osv) bättre och mer resurser.
Då, och endast då, kan man hoppas på en reell nedgång av brott.
Nyfiken fråga: Vad kostar det från att en person tas av polisen tills en dom avkunnas? Finns det några sådana beräkningar?
Hur menar du nu? Beror helt på hur man räknar - tid från första förhör till påbörjat straff? Tid från gripande eller meddelande om att åtal kommer att väckas till dess att dom avkunnas?
Sedan beror det helt på det enskilda fallet - finns det behov av att hålla personen häktad? Finns det inget behov av att häkta? Är det ett prioriterat åtal eller inte? Var ska straffet avtjänas (påverkar väntetiden till avtjänande kan påbörjas)? Och så vidare...
Någon generell beräkning har jag inte sett, tvekar till att det är särskilt meningsfullt. Min gissning är att ett fåtal står för den stora kostnaden (personer som hålls häktade en längre tid och för vilka så väl utredning som domstolsförhandlingar tar tid)...
Vad man däremot borde se till är att...
...ungdomar får växa upp och gå i skola under drägliga förhållanden.
...man anställer fler (och skickligare?) lärare, socialassistenter, poliser osv.
...ger motsvarande myndigheter och samhällsfunktioner (dvs skola, socialhjälp, polis osv) bättre och mer resurser.Då, och endast då, kan man hoppas på en reell nedgång av brott.
Man kanske även kan tänka sig att flagga för ökade vårdande inslag i det som idag kallas kriminal"vården" men som liksom äldre"vården" i för stor utsträckning består av förvaring snarare än reell vård... Principiellt håller jag dock med dig - att livstidsstraffen numera tidsbestäms till över 30 år (minus 1/3) är ren och skär idioti. Det kostar enorma mängder per intagen och ger ingen effekt annat än popularitet hos den genomsnittlige väljaren. Det hade varit trevligare med effektiva reformer.
Hur menar du nu? Beror helt på hur man räknar - tid från första förhör till påbörjat straff? Tid från gripande eller meddelande om att åtal kommer att väckas till dess att dom avkunnas?
Jag vill veta eftersom du räknade ihop vad det kostar att ha en person sittande på en öppen anstallt i två år. Hur ofta kan en person tas av polis och bli fälld av en domstol innan det blir "lönsamt" att personen sitter inne? Räcker det med en gång per år, två gånger, tre gånger ...?
I denna tråd håller jag helt med Danne V Storleken på vissa typer av straff är inte avskräckande.
Att det snabbt kan avgöras att något är brottsligt är däremot troligen den effektivaste metoden.