webForumDet fria alternativet

Hur lätt sparkar man en anställd?

Juridik

49 svar · 2 678 visningar · startad av silfver · sida 3 av 3

Frågan, av silfver

Min mor äger företaget jag arbetar på, tillsammans med hennes man. Men de ska skiljas. Och jag har verkligen ingen knas på den här mannen min mor har varit gift med i snart åtta år, jag känner honom inte. Så ifall han får för sig att sparka mig från arbetsplatsen så tänkte jag bara kolla upp hur lätt han kan göra det... Jag har hört att det krävs en hel del för att sparka en anställd på ett föret

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

silfver skrev:

Haha. Fick en lapp i mitt fack nu. "Anställnings upphörande".

Skriver en söt liten post-it-lapp till chefen om hur patetisk han är som inte vågar lämna lappen personligen. Mmm... Fast. Jag funderar på att spara lappen och säga det inför alla på månadsmötet på fredag i stället. Förlöjliga honom inför alla. Eller är jag inte bättre själv då? Om jag säger att han inte är man nog att komma in till mig personligen och säga att jag måste sluta efter alla år som jag hjälpt till här på kontoret.

Vad tycker ni?

Har inte din mamma något att säga till om, hon var väl ändå delägare i företaget?

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

:stefan: skrev:

Men vilken kvalificerad skitstövel att inte ta det personligen! Jag skulle garanterat frågat honom/henne rakt ut varför denne gjorde på det sättet. :bla

Skrev en post-it-lapp till han innan jag gick hem. Han var inte på kontoret. Får ta det på månadsmötet.

carl_x skrev:

Har inte din mamma något att säga till om, hon var väl ändå delägare i företaget?

Vad ska mamma göra åt saken? :) Nypa honom i örat?
Mor är numera bara en vanlig anställd.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Altså vad du än gör så Rör inte ens vid ämnet
Ta INTE upp det på mötet

Visar du nån form av atityd så kan du ju kyssa dina meriter o referenser från de företaget hejdå.
Samt om du inte bryr dig om dom som meriter kan du ju försöka fundera ut hur du ska fylla ut luckan i dit CV då du jobbat där .

Fick nått Värre en en Lapp iofs men ja tog de.

På rökpausen upptäcker ja att tjejen är otrogen mitt framför mig.
efter den värsta arbetsdagen/eftermidagen åker ja hem o packar hennes grejjer ... bryter ihop totalt .. ringer till chefen o säger att ja inte kan jobba dagen efter tycker han låter lite mysko men han sa inget utan godkände det.

Dagen efter ringer ja facket för o kolla upp om kolektivavtalet. blir kopplad till en kille som informerar mig om att han kan kolla upp allt tills dagen därpå för han ska på möte på min arbetsplats med chefen och en anstäld för dom ska säga upp en kille.
Börjar Ana oro och frågar vem det är dom ska säga upp och han läser upp Mitt namn.

Så dagen efter fick ja åka upp till jobbet bara för att bli uppsagd pga arbetsbrist
Inte så kul Han hadde inte sagt ett ord om att ja skulle bli uppsagd utan ja fick reda på det av facket då ja ringde o kolla info om kolektivavtalet vi hadde.

Stälde chefen mot väggen ordentligt och fick medhåll av killen från facket.
Jävligaste av allt va att dom förlängde min uppsägning med 1mån för de va så mycket jobb ... Ironiskt när jag blir uppsagd för arbetsbrist

Facket fråga om ja ville strida beslutet men ja tacka nej . vem fan fill jobba där när dom gör nått sådant .. Sa åt dom att se till o hålla extra koll på företaget och ta bra hand om min kolega istället .. vilket dom låva at göra

mayday, min chef tänker inte lämna några goda ord åt mig ändå. Vi har aldrig kommit överens. Han är min mors ex-man. Som jag nämnde i början av tråden.

Men du har rätt. Jag kommer förmodligen inte vara särskilt elak mot honom på fredag.

Men min kollega kom in med en lapp i dag där hon hade gulmarkerat lite lagtext. :D Något i stil med: "Avskedning måste ske personligen, bla bla." Eller nåt i den stilen. Så hon kommer förmodligen lacka ur på fredag också.

Nåväl. Jag lutar mig tillbaka och njuter av den sjukt vackra soluppgången i stället.

Eh... fick ett mail precis. Ett mail från chefen. Han måste ha missat min lapp jag skrev till honom i går...

I övrigt måste jag avsluta din anställning om 1månad eftersom [...]

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Skulle jag vara i dina kläder så skulle jag se till att ta ett privat samtal med honom och sedan begära att sluta på en gång med full betalning under uppsägningstiden.
Ange att under rådande omständigheter så ligger det i hans samt ditt intresse att du inte arbetar under resterande månad utan avslutar din anställning på en gång.
Är ganska säker att detta inte skall vålla några problem med dina kollegor, eftersom jag antar att även de är insatta i din situation.

Vatos Locos skrev:

Skulle jag vara i dina kläder så skulle jag se till att ta ett privat samtal med honom och sedan begära att sluta på en gång med full betalning under uppsägningstiden.
Ange att under rådande omständigheter så ligger det i hans samt ditt intresse att du inte arbetar under resterande månad utan avslutar din anställning på en gång.
Är ganska säker att detta inte skall vålla några problem med dina kollegor, eftersom jag antar att även de är insatta i din situation.

Jag har tänkt likadant. Det vore inte minst skönt att få gå med full lön. Tar det med chefen nån dag... Eller så skriver jag en lapp och lägger i hans fack. (ironi)

Medlem sedan okt. 200179 inlägg

En bekant till mig tog över en firma för något år sedan. I samma veva sades en kontorist upp. Detta var tydligen inte tillåtet. Den nya ägaren till firman hade inte rätt att säga upp någon i direkt anknytning till ägarbytet.

Har tyvärr inte koll på om detta är en allmän lag eller om det är kopplat till något kollektivavtal.
Vet ju heller inte om det gäller om han varit delägare av firman hela tiden... :OO

Kan vara värt att kolla upp...?
Om du är uppsagd felaktigt kan du hota med att kontakta en jurist och kanske få några extra månaders betalning... :e

Medlem sedan dec. 1999167 inlägg

Enligt LAS:en kan arbetsgivaren endast säga upp folk på "sakliga grunder" ex. arbetsbrist, stöld etc..

Läste precis om en arbetsplats där de hade en knarkare som sålde lite "varor", de kunde inte säga upp honom eftersom han gjorde det utanför arbetsplatsen och arbetstiden. Han hann även göra en vädna i finkan och komma tillbaka till jobbet som snällt fick vänta på honom. :( surt..

Gorekex skrev:

En bekant till mig tog över en firma för något år sedan. I samma veva sades en kontorist upp. Detta var tydligen inte tillåtet. Den nya ägaren till firman hade inte rätt att säga upp någon i direkt anknytning till ägarbytet.

Har tyvärr inte koll på om detta är en allmän lag eller om det är kopplat till något kollektivavtal.
Vet ju heller inte om det gäller om han varit delägare av firman hela tiden... :OO

Kan vara värt att kolla upp...?
Om du är uppsagd felaktigt kan du hota med att kontakta en jurist och kanske få några extra månaders betalning... :e

Chefen är ägare av företaget, och har varit det hela tiden. :)

Men jag struntar i om jag blir uppsagd nu. Det kan vara lite skönt. Ska pröva lite egna grejer först. Starta eget kanske... Det kan ju inte vara för enkelt hela tiden. :)

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)