webForumDet fria alternativet

Auktion på Beckham-bollen

Företagande

55 svar · 1 603 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

En stund i rampljuset kanske han är värd. Bollägaren. Men inte kommer någon köpa en fotboll för 100 miljoner?
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,504784,00.html

Jag har då aldrig hört på maken.

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

I den tryckta versionen av Aftonbladet var högsta budet på ca. 90.000:-, och det är ju inte illa med tanke på att han inte gjorde så mycket för att få bollen?

Blårand skrev:

I den tryckta versionen av Aftonbladet var högsta budet på ca. 90.000:-, och det är ju inte illa med tanke på att han inte gjorde så mycket för att få bollen?

Antar att budet stiger i skrivande stund. Om han väl får summan som är bjudet, då har han en bunt lättförtjänta pistoler. :e

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Jag hoppas ett äkthetsintyg skrivet av Beckham följer med... :e

obelix skrev:

Jag hoppas ett äkthetsintyg skrivet av Beckham följer med... :e

Ja, för han vill så gärna signera bollen som slog ut England från EM. :e

Medlem sedan feb. 20042 594 inlägg

Vem behöver vinna på lotto när det finns mer effektiva metoder? :o

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Jaaaa! Jag har länge önskat en fotboll som Beckham har sparkat på. Det är ju så coolt att ha den! Jag kan sitta och titta på den här hemma. Jag har en likadan, men den har ju inte Beckham sparkat på.

Jag ger mer än gärna 0,1 miljarder för den fotbollen! Plus någon mille i dricks förstås. Och förresten, jag har inget liv.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

altack skrev:

Du får väl auktionera ut altack-bollen.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag hade gärna sålt den bollen. Det bästa är ju att det finns knäppskallar som lätt lägger upp stora summor på det.

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Dryden skrev:

Jag hade gärna sålt den bollen. Det bästa är ju att det finns knäppskallar som lätt lägger upp stora summor på det.

och du e inte ensam om att vilja sälja den bollen...

Men fatta hur mycket bollen skulle vara värd med Beckham autograf...

Ganska sjukt igentligen att en miss kan göra så att bollen blir värd så mycket, Antar att seger måls bollen i Finalen inte e alls lika atraktiv som denna, Men skulle försig tipa på att den skulle vara värd ganska mycket men inte 100 mille...

Medlem sedan maj 20001 215 inlägg

Ah, se där vad fria marknadskrafter åstakommer!
Skål bourgeoisier! :bire

erre skrev:

Ah, se där vad fria marknadskrafter åstakommer!
Skål bourgeoisier! :bire

Och just därför ska vi inte släppa marknadskrafterna fria, utan istället fördela tillgångar och resurser på ett rättvist och solidariskt sätt. Att lägga miljoner på en boll, när samma summa skulle kunna rädda tusentals människoliv i tredje världen, är som sagt marknadskrafter när de är som "bäst/sämst".

Ahh...förlåt - nu blev det politik igen. Ber om ursäkt. :r

Medlem sedan maj 20001 215 inlägg

Blårand skrev:

Och just därför ska vi inte släppa marknadskrafterna fria, utan istället fördela tillgångar och resurser på ett rättvist och solidariskt sätt. Att lägga miljoner på en boll, när samma summa skulle kunna rädda tusentals människoliv i tredje världen, är som sagt marknadskrafter när de är som "bäst/sämst".

Ahh...förlåt - nu blev det politik igen. Ber om ursäkt. :r

Ah, men då betänka att bollens säljande leder till fnurr på ekonomin med ett höjt BNP som följd och i slutändan får vi en rikare och lyckligare välfärd! ;)

*gnolar*

Jetzt wird wir in euer Händer gesputz, und steigen das Bruttosozialprodukt...

Ber också om ursäkt för detta lilla gästspel från p-forumet. :r :f

erre skrev:

Ah, men då betänka att bollens säljande leder till fnurr på ekonomin med ett höjt BNP som följd och i slutändan får vi en rikare och lyckligare välfärd! ;)

Om någon lägger miljontals kronor på en boll, så lägger denna någon miljontals kronor mindre på något annat. Köpet tillför ju inte ekonomin något. Det enda som kan rätta upp ekonomin är en omfördelning av köpkraften. Inte rimligt att vi lägger ned miljarder och åter miljarder kronor på silikonbröst och skönhetsoperationer, samtidigt som vi varken har resurser eller läkare för att klara av vardagsjukvården?

Om denna fotboll nu säljs för miljontals kronor, så är det ett bevis på att den globala ekonomin inte fungerar, och att det krävs en uppstrukturering och omfördelning av ekonomin. Det jag som konsument vill köpa, är kanske inte det som jag som konsument och medmänniska är i behov av?

Att någon kan köpa en boll för miljontals kronor, samtidigt som medmännsikor svälter och törstar ihjäl i miljontal, visar klart och tydligt att den fria marknaden inte gör oss så fria som vi själva tror. ;)

Ber om ursäkt, men jag kunde inte låta bli. :r :r

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Själv anser jag att man får göra vad man vill med sina pengar och vill man köpa en boll för 100 miljoner så ska man få göra det och vill man lägga pengarna på något annat så ska man få det utan att andra ska behöva klaga...

Men måste säga att det e en ganska dyr boll...

Några jag känner bygger just nu ett hus som kostar lite över 200 miljoner och då skulle den bollen nästan vara värd helften så mycket som ett helt hus och enligt mig så låter det ganska sjukt att en boll kan bli så populär och så dyr...

Men vill man lägga så mycket på en boll så ska man få det...

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Blårand skrev:

erre skrev:

Om någon lägger miljontals kronor på en boll, så lägger denna någon miljontals kronor mindre på något annat. Köpet tillför ju inte ekonomin något. Det enda som kan rätta upp ekonomin är en omfördelning av köpkraften.

Den omfördelas ju som tusan - nån får en miljon att sätta sprätt på, betala moms på och generera arbetstillfällen genom produktion av de varor han/hon köper. :p ;)

Medlem sedan feb. 20042 594 inlägg

UlfT skrev:

altack skrev:

Du får väl auktionera ut altack-bollen.

Altack-bilen är nog mer värd. ;)

Jag blev lite förvånad när det faktiskt kom upp något på Google's bildsökning när jag sökte på "altack". :o

Blårand skrev:

Att någon kan köpa en boll för miljontals kronor, samtidigt som medmännsikor svälter och törstar ihjäl i miljontal, visar klart och tydligt att den fria marknaden inte gör oss så fria som vi själva tror. ;)

Man kanske inte kan tänka riktigt så varje gång någon köper sig något onödigt dyrt. Men sen finns det också folk som i stället för att lägga pengarna på en boll, köper nåt vettigt för dom. Eller bidrar till mat och vatten till tredje världen.

silfver skrev:

Man kanske inte kan tänka riktigt så varje gång någon köper sig något onödigt dyrt. Men sen finns det också folk som i stället för att lägga pengarna på en boll, köper nåt vettigt för dom. Eller bidrar till mat och vatten till tredje världen.

Jo, jag tog nog i lite i överkant. Men tur är ju att vi alla är olika, och har olika värderingar. :)

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

Blårand, menar du att han inte skulle få sälja den? Skulle det hjälpa någon om han lät bli att sälja bollen?

Det låter som om många här lider av vanlig svensk avundsjuka.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)