webForumDet fria alternativet

Varför gillar ni den musik ni gillar?

Småprat

45 svar · 2 593 visningar · startad av magnusfernstrom · sida 2 av 3

Frågan, av magnusfernstrom

Hallå! Jag har en liten fråga här alltså. Varför gillar Du just den musik du gillar om någon ger mig en vettig förklaring till att rock är så bra kan jag kanske börja förstå vad som gör att en del gillar det. Detta gör att jag gillar Hip Hop men kan verkligen inte förstå vad som är förtjusningen med rock! Sitta där o höra på nån skrikig kille med trummor skrammlandes i bakgrunden och nån hemsk el

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan nov. 20023 429 inlägg

Först vill jag påpeka, till alla ni som påstår att rock är skrikigt och dunkadunka hårt på trummor ink. ilskna elgitarrer, att så är ju ABSOLUT inte fallet. Jag kan förstå att vissa tycker att hårdrock och heavy metal är lite så, men rock, nej, rock är ju allt från Elvis Presley och Johnny B Goode till Iron Maiden och Twisted Sister, så det finns VÄLDIGT många olika stilar inom rocken. Hursomhelst...

Hårdrock

Det är nåt speciellt med den, dessa distade elgitarrer och tunga ljud. Skid Row är ett praktexempel, även fast de sägs spela mer "solid" hårdrock, vilket är ett begräpp alldeles för advancerat för lilla mig. Jag tycker att alla dessa gudomliga gitarrsolon gör det hela ännu bättre. Det är mycket, men också volymen på hela musikstilen, det spelar en viktigt faktor, men beror förstås på om det är en ballad eller så. GnR ska man absolut inte glömma.

Heavy Metal

Jag gillar blandningen av synt och elgitarrer starkt (förekommer även i viss hårdrock), ett exempel är då Children of Bodom. Saxon och Blind Guardian är ju ena riktigt fina band, de med.

Men som Flat-Eric skriver: Om både hårdrock och heavy metal---> de grymma rösterna och gitarrsolon m.m. Det är för underbart. Jag gillar den mesta musiken i stil med OVAN î, från -70 enda t.o.m. nutid.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Gillar det mesta när det gäller musik...

Undantagen är:
Lugn musik - Jag får panik av lugn musik, det kryper i hela kroppen, dessutom så blir jag lätt stressad av lugn musik...

Hip hop - En musikstil jag bara inte förstår mig på, samt att jag inte tycker om den...

Improviserad Jazz - Oljud i mina öron

Annars så beror det på situationen när jag lyssnar på musik.
Tex så lyssnar jag på Techno om jag behöver vara koncentrerad och "lugn"...

Men generellt så blir det mest 80:tal eftersom jag tycker att den musikeran är bäst samt att jag var "ung" då

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

spango vet hur det hela ligger till!

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Klassiskt och jazz. Varför? Jo, utmaningen. Samt oftast avkopplande, genomtänkt och storslaget.

Ibland svag för viss pop och rock och hiphop och dunkadunka och.... ;) Ja allt i stort sett. Bara det förmedlar en känsla och har en bearbetad tanke. Gärna med bra arrangering/orkestrering.

Medlem sedan feb. 20003 100 inlägg

Lyssnar för det mesta på hårdrock eller metal, men hör jag något annat som jag gillar så har det nog ingen skillnad vad det är för stil.

När det gäller hårdrock så är det då 80-tals sådan, med band som Whitesnake, Twisted Sister och Iron Maiden som går hem. Svårt att beskriva varför men det är band vars musik man växt upp med. Ljuvliga gitarrsolon, grymma sångare och stor variationsrikedom. Grupper som dessa ligger oftast bakom de bästa balladerna också.

När det då gäller metal så är det dels band som lirar gotisk metal (inte direkt gotisk utan kanske dark metal kanske det kan kallas?) men även powermetal som ligger mig varmt om hjärtat. ;)
Grupper som Charon, Entwine, To/Die/For?, Stratovarius och Helloween är några exempel på sånt som ofta hörs från mitt håll. De tre första för att deras sånger oftast är väldigt dystra och det gillar jag. :)

Sedan t.ex Stratovarius så är väldigt intensiv musik, här snackar vi hastighet med Jens Johansson som enligt mig är en av de bästa när det kommer till att klinka på keyboards. Sedan också Timo Tolkki på gitarr, Jörg Michael bakom trummorna och även Timo Kotipelto tar deras musik till ännu högre nivåer.

På sistone har jag också lyssnat mycket på Don Johnson Big Band. Trummor, flöjt, keyboards, saxofon och det vanliga Big Band-stuket blandat med rap. Nyskapande och som fungerar överraskande bra. :)

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg

Wow verkligen kul att ni har lagt ner tid på era svar!

Medlem sedan jan. 200368 inlägg

Nu vet jag inte om jag är för sent ute och diskussionen lagts ner helt men skulle i vilket fall vilja dela med mig av mina åsikter och tankar.

Fördomarna kring rock och kanske allra mest mot hårdrock är fruktansvärda enligt mig. Den som tar sig tid att lyssna på själva poängen i musiken kommer snart upptäcka något fantastiskt. Det är helt klart så att det vid första mötet låter hård och möjligtvis otrevligt men det är bara på ytan. Band som (hoppas fans till dessa ursäktar) In Flames har egentligen inga musiker i klass med de som är "elit" inom genren. Taskig sångare och simpla riff. Jag respekterar att folk lyssnar men jag tror att sådan musik alltför lätt blandas ihop med den tekniska och krävande rocken/metal/hårdrock. Allt kretsar kring skickliga musiker. Jag menar t.ex. lyssna på när Iron Maiden spelar, eller varför inte titta. De spelar så otroligt fort (inte för att det skapar en bra låt enbart) och är så säkra. Deras tre gitarister turas om att ta solon och tar vid där den andra slutar osv. Det de gör på scen, spelar gitarr, röjer och bjuder publiken på en "jäkla show" helt enkelt, kan ingen rappare eller hiphop-grupp komma i närheten av.

Nu är jag inget stort fan av hiphop/rap så jag ska inte konstatera något utan min uppfattning är bara att det skulle kunna utföras av i princip vem som helst. Exempel: När Limp Bizkit står på scen och kör en låt så är det en som ska göra "melodin". Han står då med ett antal knappar framför sig med förprogrammerade slingor och andra ljud. De lägger sedan till ett "beat". Men än sen då...slår du på MTV så hör du samma beat i varannan eller var tredje låt. På tal om MTV: Ta en snygg tjej/kille...ge dem en text om en tragisk uppväxt, lägg till ett beat och sedan är de med på varenda kändisparty i år framöver. Techno sedan, det görs med konstgjorda toner på datorn! Inget att imponeras av eller värt att hålla av!!!

Slutligen vill jag bara säga en sak som jag då inte var först med att säga själv men ändå: Iron Maiden säljer ut Stadion och Ullevi på timmar. VILKEN hiphopare/rappare klarar det?! Då menar jag inte bara tiden det tog utan bara att sälja ut liksom!! Nu får vi se hur det går för Eminem och 50 Cent på Ullevi i år (2005) men det vet jag i alla fall...de tar mycket längre tid på sig att sälja biljetter än Maiden eller U2. :OO

Puss på er, snart drar jag till Ullevi och skriker ikapp med Dickinson och Maiden.
PS. Det är utsålt DS.
:e

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

RiRRe skrev:

Fördomarna kring rock och kanske allra mest mot hårdrock är fruktansvärda enligt mig.

[...]

Nu är jag inget stort fan av hiphop/rap så jag ska inte konstatera något utan min uppfattning är bara att det skulle kunna utföras av i princip vem som helst. Exempel: När Limp Bizkit står på scen [...]

Vad har Limp Bizkit med hiphop att göra?! Vansinniga fördomar här också ser jag.

Man ska förstås lyssna på hiphop för att det är en genre vars bästa texter är kompromisslösa och extremt välriktade. Det finns en humor, stil och ofta budskap i bra hiphop-texter som slätstrukna Kent-gitarrister och metal-skallarna bara kan drömma om när de står där och febrilt försöker uttrycka sig verbalt. Och så blir det ändå:

Jag står på en flygplats
Och väntar på känslan
En man vid en avsats
Förklädd till Michael Caine
Och alla som älskat dig
Har hatat mig av rädsla
För att jag ska se dem
Som offer vid Palace&Main

Ja, det är inte lätt att skriva låttexter. :e

Medlem sedan jan. 200368 inlägg

....nej, men det är ännu svårare att hantera ett instrument :moose

Ledsen om jag blandat ihop olika genre men det jag menade var hursomhelst att det inte är några skickliga musiker inom hiphop/rap/techno etc. Det behövs bara en som är snabb i käften och en tondöv publik.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Då kanske jag kan komma och blanda mig i allt här. Jag lyssnar nämligen på både Hårdrock OCH Hip Hop! :) ...dessutom rock, pop (ibland), punk, techno, jazz, folk... nu tror ni säkert att jag är en såndär som "lyssnar på allt och inte bryr sig". Men så är det absolut inte. Jag lyssnar på rytm/text eller, sammanfattningsvis helhetskänsla. Sedan om det är en gitarr eller dator som ljudet kommer ifrån, det spelar mindre roll... bara musikskaparen har en KÄNSLA som förmedlas till mig!! Om jag dessutom identifierar mig med texten eller på annat sätt grips av den, är ju det ett extra plus i kanten... jag lyssnar väldigt mkt på musik, mest musik från intrument, såsom rock av nåt slag. Men jag uppskattar som sagt annat också. Jag brukar säga, "jag lyssnar på det som låter bra" :)

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Lyssnar på det mesta även om det är mest hårdrock/metal. Min favoritgrupp är Rammstein och det skulle jag tro beror på att jag för inte alls länge sen lyssnade väldigt mycket på trance och nu blir det mer och mer metal så det blir ju lite av en blandning samtidigt som musiken känns rätt helt enkelt. :)

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

RiRRe skrev:

....nej, men det är ännu svårare att hantera ett instrument :moose

Ledsen om jag blandat ihop olika genre men det jag menade var hursomhelst att det inte är några skickliga musiker inom hiphop/rap/techno etc. Det behövs bara en som är snabb i käften och en tondöv publik.

Om du släpper dina hämningar och en del förutfattade meningar
så kommer en helt ny värld uppenbara sig för dig. Det hade nästan
varit värt att dokumentera händelsen för eftervärlden i utbildnings-
syfte för att få folk att förstå att det är så jäkla lite som behöver
hända för att helheten skall bli enorm och känsloflödet totalt.
Attackerar man varje enskilt musikområde helt utan förutfattade
meningar kommer man bredda sitt musikaliska "Jag" nåt så fruktansvärt.
Problemet är att vi vill tillhöra en "grupp" och utifrån det skapar vi
falska föreställningar om hurvida något är musikaliskt eller inte.
Jag är "all-ätare" med rötter i Rainbow, Black Sabbath, Judas Priest,
etc etc men är fullkomligt förlorad i "riktig" techno. Varför?
Jag sprang på det 1989 med öppet sinne och fastnade nåt så in i
helvete för dom extremt långa låtarna med dom extremt få förändringarna.
Helheten just i den genren känns malande, monotom, elektronisk och
helt enkelt underbar.
Ljud-Arkitektur på elitnivå.

Det var väl ungefär vad jag hade att tillägga. :birp
Säkert förvirrande men vafasen...

Ja. Jag är Technoist ;)

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Kan lysna på allt
dock lysnar ja nog till större del på Psytrance PsyGoa

Undviker dansband o slager
Nått ja inte tål är o höra andra gnälla på musik

Medlem sedan apr. 20051 016 inlägg

spango skrev:

Metal skiter i dig.

Metal skiter i vad du tycker.

Metal skiter i vad du gör.

Metal skiter i vad som är bra. Hatar du så hatar du, är du dyster är du dyster. Du behöver inte känna att alla känslor som folk förväntar sig att du ska förneka är fel. Det är de som är värdelösa.

Metal skiter i allt. Världen kanske går under i morgon. Det är OK, för det är ett ruttet ställe trots allt.

Kunde inte sagt det bättre själv! :birp
Oavsett hur du mår lr känner dig kan du alltid sätta på en go Metal-platta för att antingen öka lr stilla dina sinnen. Det finns något för varje situatíon.

sneeze skrev:

...att få folk att förstå att det är så jäkla lite som behöver
hända för att helheten skall bli enorm och känsloflödet totalt.
Attackerar man varje enskilt musikområde helt utan förutfattade
meningar kommer man bredda sitt musikaliska "Jag" nåt så fruktansvärt.

...vi vill tillhöra en "grupp" och utifrån det skapar vi
falska föreställningar om hurvida något är musikaliskt eller inte.

Givetvis "sluter" vi oss ofta till den "grupp" som har uppnått samma "maximala klimax" som vi själva inom olika genrer. Men att inte lyssna med "ett barns öron" när vi möter något nytt är som att bygga en mur kring sig själv, där man slutligen blir en "stackare" så totalt insnöad att ingen vill ha med personen att göra vare sig i diskussioner eller övriga livet.

Avslutar med ett väl valt citat:
"Har du aldrig haft en hårdrockare till vän, vet du ej vad vänskap är..."(Joey DeMaio, Manowar, Gbg 2003) :birp
(Ironin flödar) :e

^^

2003-09-23 23:05

gj

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Jag lyssnar på annan musik för att jag ogillar negertramp.

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

ag lyssnar på Svensk hiphop, för den handlar väldigt mycket om solidaritet och rättigheter och orättvisor.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Jag lyssnar på den mesta av elektronisk musik. Detta gör jag dels eftersom man kan variera ljudet på många olika sätt. Jag tycker också att det är fascinerande med den matematiska beskrivningen och hur den kan användas för att skapa ljud.
En annan sak som jag gillar med elektronisk musik är det faktum att den i de flesta fall inte är beroende av människors uthållighet, t ex en gitarrist. En bra trance-mix kan hålla på i många timmar och är då så att säga inte så nasträngande fysiskt för DJ'n, och musiken kan bli mycket mer progressiv än vad t ex kan bli i de flesta fall.
Vidare tycker jag att det är kul att kunna skapa något med enbart teoretisk musikunskap, jag har nämligen lite svårt att spela instrument.

oelbal: Men negrerna hatar säkert dig, för det lilla white trash du är, så vad spelar det för roll?

Sen tycker jag svensk hiphop mest är en massa jävla whine om skitsaker. Amerikansk underground är bättre då.

Medlem sedan jan. 20051 121 inlägg

Som de flesta vet gillar jag JR Cash i synnerhet och countrymusik i allmänhet. Anledningen till detta är att countrymusiken är nära verkligheten och beskriver hur det är och var. Countrymusik är helt enkelt bra. Jag gillar även annan musik, men det är JR Cash och countrymusik som får mig och rysa och må bra.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)