webForumDet fria alternativet

Älgjägare sköt ihjälp bärplockare

Politik & samhälle

47 svar · 1 136 visningar · startad av Jörgen HP

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg
Frågan#1

Idag förväxlade en jägare en bärplockare med en älg, jo, du läste rätt! Jag har sagt det innan och säger det igen, hur långt ska det behöva gå?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,207442,00.html

Inte nog med att oskyldiga djur ska behöva sätta livet till, nu kan man inte vistas i naturen utan att riskera livet. :(

Medlem sedan sep. 20012 186 inlägg

Oskyldiga djuren spelar väl mindre roll, men ser man inte skillnad på en älg och en människa ska man inte jaga...

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Nej, man ska inte ens tänka tanken att sätta fingret på avtryckaren om man inte vet vad det är man skjuter på.

- Titta det rör sig i busken där vid badplatsen, skut för helvete!!!

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Dödsskytten var 80 år gammal x(

Kanske dags att se över reglerna för jaktlicenser §e

Ja, eller kanske glasögonen, hörapparaten och Pacemakern.

Första gången jag har använt ordet Pacemaker på wF. Känns trevligt. :)

HoHoHo :e

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Inte nog med att oskyldiga djur ska behöva sätta livet till

Nja... jakt handlar ju inte om att bara skjuta för det höga nöjets skull. Det är ju faktiskt viltvård.

I detta fall villvård

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg

PeW skrev:

Inte nog med att oskyldiga djur ska behöva sätta livet till

Nja... jakt handlar ju inte om att bara skjuta för det höga nöjets skull. Det är ju faktiskt viltvård.

Viltvård? Byt ut jägarna mot fler rovdjur istället för att ta död på dem. Naturlig selection är alltid effektivare än allt vad sandlådejakt heter.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Pace:
Pacemaker, det måste ju vara dina föräldrar :e :e

Nicrosoft: :e :e :e

Aldrig tänkt på det så.

Medlem sedan feb. 20003 100 inlägg

Pacemaker, det måste ju vara dina föräldrar

rpgås

Medlem sedan maj 2002839 inlägg

Gubbens viltvård är nog att skjuta utländska bärplockare. :e
Ja, stackars dessa oskyldiga djur som riskerar liv och lem. :e

- Med en kula i pannan blir allt kul!

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Appropå jakt.
Jag bedriver en framgångsrik jakt på möss i mitt hus. De "oskyldiga" små liven skrämmer min sambo så jag har inget val... är jag sadist? §e

Inte sadist, men hjärtlös §jr

Medlem sedan aug. 2000963 inlägg

Förstår inte riktigt vad Jörgen menar med

hur långt ska det behöva gå?

?
och att byta ut jägarna mot flera rovdjur? tänk realistiskt.
som du sa

nu kan man inte vistas i naturen utan att riskera livet.

känns som att det ligger lite mer risk i att tillåta flera vargar, björnar.

Jag håller med PeW om viltvård.

Detta är inget annat än att reglerna för jakt skall ses över.
inte för att jag tror att det hjälper för gubbar på 80 år skiter nog i det, huvudsaken dom får jaga....

Medlem sedan maj 2002839 inlägg

Jag är åxå en framgångsrik musjagare... :e
Finns regler för musjakt? Hemska tanke! ;)

- Allt blir kul, med en kula i pannan!

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Jörgen HP skrev:

Viltvård? Byt ut jägarna mot fler rovdjur istället för att ta död på dem. Naturlig selection är alltid effektivare än allt vad sandlådejakt heter.

Öhm, va???

Mera rovdjur?

1. Onödigt dyrt
  2. Det är ännu värre artificel manipulation av naturligt urval
  3. Ännu osäkrare för andra bärplockare och andra djur
  4. Kan enkelt skena ur kontroll och ordentligt ändra balansen som finns nu
  5. Människan är ett rovdjur

Vet inte var folk får idén att människan är utan för naturen på vått magist konstigt vis och borde hålla oss borta, vi är lika stor del av naturen som alla andra djur och jagandet är bara ännu en del av människans natur och faktiskt det naturliga urvalet som råder och rådit en jäkla lång tid, vi har levt på detta vis i tio-tusentals år.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

zipp3r skrev:

känns som att det ligger lite mer risk i att tillåta flera vargar, björnar.

His Divine Shadow skrev:

Mera rovdjur?
....
3) Ännu osäkrare för andra bärplockare och andra djur
...

Ja, det skulle man ju lätt kunna tro om man har sagoböcker som enda faktakälla i ämnet. Varg och björn attackerar _väldigt_ sällan människor, deras naturliga instinkt är att hålla sig på avstånd från människor. Så vitt jag vet så har inte en enda människa i Sverige under modern tid attackerats av björn där människan inte var jägare och/eller hade jakthundar vilket hotade reviret.

Och är man ute och jagar, då är man ju s.a.s med i spelet och får spelet tåla, attackerar en björnhona en jägare som hotar så är ju inte det något märkligt.

Att varg skulle vara farligt är ju skrattretande, jag tror knappast att någon människa i Sverige, någonsin, blivit attackerad och dödad av varg. Det är bara myter och påhitt från varghatarlobbyn.

Det är betydligt större risk att man trillar och slår ihjäl sig än att man blir attackerat av rovdjur i Sverige.

Jag har inget emot kontrollerad jakt, men jag har svårt för onyanserade antirovdjurskampanjer som diverse jägare och djurhållare står för. Visste ni t.ex att ett enkelt elstängsel håller varg ute från markerna, vargen tar sig inte förbi elstängsel. Med tanke på det blir jag lika förvånad varje gång någon jävla fårägare börjar tjura för att några får blivit rivna. Tjacka elstängsel pundhuvud.

Mer varg i Sverige!

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

sqtpepper skrev:

Att varg skulle vara farligt är ju skrattretande, jag tror knappast att någon människa i Sverige, någonsin, blivit attackerad och dödad av varg. Det är bara myter och påhitt från varghatarlobbyn.

Jag har för mig någon blev dödad under tidigt 1800-tal. Men du har rätt i att det är mycket ovanligt. Det normala är att vargarna och björnarna upptäcker oss och drar därifrån långt innan vi har en chans att upptäcka dem. Men om det handlar om en hona med ungar, då kan konsekvenserna bli annorlunda om man har en osannolik otur.

247 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)