webForumDet fria alternativet

Vaccinera sig emot svininfluensan?

Bredband & telefoni

292 svar · 24 500 visningar · startad av Quid · sida 4 av 15

Frågan, av Quid

Det var ett program på P3 idag där folk fick ringa och berätta hur dom tänker göra och varför. Ett vanligt argument för är att man vill inte bli sjuk själv och smitta ner andra som kanske drabbas hårdare och t.o.m. dör, andra tycker att det är klart man ska vaccinera sig om det nu finns ett vaccin. Motsidan kommer med argument som att H1N1 inte är farligare än en vanlig influensa och att det är b

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg

Choronzon skrev:

Av dom du radar upp här har jag haft:
# Kikhosta
# Mässling
# Påssjuka
# Röda hund

Har inga men av det idag vad jag vet.. möjligen att jag fick avsaknad av förnuft ;)

Då kanske du var en av de nyfödda som inte fick vaccinet. Som förälder kan man avstå att ge sitt barn vaccin, eller så är du väldigt gammal.

Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg

DanneSt skrev:

Jag är också av den åsikten att lite skit stärker immunförsvaret, men detta handlar inte om det.
Här är ett elakt och hyfsat resistent virus som sprider sig som en löpeld över civilisationen på ett pandemi-artat sätt som endast har några få jämförelser (spanska sjukan, digerdöden t.ex.). Och att din bekant aldrig har vaccinerat sig är fel. I Sverige får de flesta nyfödda vaccin mot:

# Tuberkulos
# Kikhosta
# Stelkramp
# Difteri
# Polio
# Sjukdomar orsakade av bakterien Hemophilus influenzae (bl.a. hjärnhinneinflammation)
# Mässling
# Påssjuka
# Röda hund
# Fästingburen encefalit (TBE)
# Hepatit A och B

Skulle inte läkarvetenskapen ha tagit fram dessa vaccin skulle vi som samhälle inte må så bra som vi ändå gör! Därför litar jag även nu på att de vet vad de sysslar med och tror inte att vi lekmän vet bäst bara för att vi nu har tillgång till Google...

Av dom du radar upp här har jag haft:
# Kikhosta
# Mässling
# Påssjuka
# Röda hund

Har inga men av det idag vad jag vet.. möjligen att jag fick avsaknad av förnuft ;)

edit, sorry, jag såg inte mitt inlägg eftersom vi var två som postade samtidigt..därav dubbelposten

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Web-Tor skrev:

Jesper T »
Jag hittar varken detergenter, eter ellerformaldehyd i vaccinets innehållsförteckning. Kan du hjälpa mig att spåra?.

"Försiktighet krävs vid administrering av vaccinet till personer med känd överkänslighet (annan än
anafylaktisk reaktion) mot den aktiva substansen, något hjälpämne, tiomersal och mot restsubstanser
(ägg och kycklingprotein, ovalbumin, formaldehyd, gentamicinsulfat och natriumdeoxikolat)."

Någon som vet varför dom gjort tester med vaccinet H5N1 och vi i sverige får vaccinet H1N1?

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Choronzon skrev:

Ja, jag hastade iväg ett svar, och det var väl inte så genomtänkt. Sen må jag ha total avsaknad av bildning och förnuft men mitt tips kvarstår. (gäller så klart inte dig, vad du anser vet vi redan)

Ditt tips är alltså att läsa vad Bertil Wosk har att säga, en kvacksalvare av första graden, som förespråkar kolloidalt silver och el-apparater som ska kunna "zappa" bort svininfluensan?

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

What are the ingredients in the swine flu vaccine?

http://wiki.answers.com/Q/What_are_the_ingredients_in_the_swine_flu_vaccine

sgtpepper skrev:

Ditt tips är alltså att läsa vad Bertil Wosk har att säga, en kvacksalvare av första graden, som förespråkar kolloidalt silver och el-apparater som ska kunna "zappa" bort svininfluensan?

Ja.

DanneSt skrev:

Då kanske du var en av de nyfödda som inte fick vaccinet. Som förälder kan man avstå att ge sitt barn vaccin, eller så är du väldigt gammal.

Mina föräldrar valde att inte vaccinera.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Tomas70 skrev:

Om jag tar det intalar jag mig själv att kroppen i framtiden kommer bli mer beroende av vacccin än om jag låter kroppen och immunförsvaret handskas med detta på egen hand.

Hur har du kommit fram till denna uppseendeväckande slutsats som du "intalar dig själv"? Inga planer på att intala dig själv riktig fakta istället, grundat på vetenskap?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

...det här börjar bli besvärligt. Varför inte bara låta folk tycka som de tycker. Det finns väl i princip tre olika läger:

1. De som har tillit till vårdapparaten och tycker det är helt ok med vaccin.

2. De som tycker mer att man bör lita till immunförsvaret och "lite skit är bara bra"

3. De som följer med strömmen eller inte bryr sig

Själv är jag mest i läger 2 där. Varför!? Jo jag tror på människan och dess självläkning (läs mer).

Nu är jag riktigt dålig på att debattera och ber om ursäkt för brister i resonemanget. Har inte ens någon lust att köra vidare på detta, ville bara ge min syn på saken som förhoppningsvis är lite av samma syn som några andra och det kanske kan bredda sinnet hos vissa.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

det bästa försvaret är att få skiten och överleva, då blir man immun mot den helt och hållet.

det näst bästa är att ha åkt på alla andra olika influensor som har cirkulerat, de kan ge en viss del immunitet

om man nu ska bortse från vaccinet.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Esen skrev:

"Försiktighet krävs vid administrering av vaccinet till personer med känd överkänslighet (annan än
anafylaktisk reaktion) mot den aktiva substansen, något hjälpämne, tiomersal och mot restsubstanser
(ägg och kycklingprotein, ovalbumin, formaldehyd, gentamicinsulfat och natriumdeoxikolat)."

Tack! Då har vi spårat ett av Jespers ämnen.
Smittskyddsinstitutet har följande generella information om förekomsten av formaldehyd i vaccinationer.

En vattenlösning av formaldehyd (formalin) används för att inaktivera beståndsdelar i en del vacciner och kan finnas kvar i små mängder i det färdiga vaccinet. Formalin kan ge kontaktallergier. Vi utsätts för formalin på många sätt i det dagliga livet eftersom det i gasform bl.a. frigörs från spånplattor i möbler och byggnadsmaterial och dessutom är en beståndsdel i tobaksrök. Den mängd formalin som tillförs i samband med vaccinationer är försumbar jämfört med den totala exposition som människan utsätts för. Det finns för närvarande inga belägg för att formalin utlöser allergiska reaktioner i samband med vaccination.

http://www.smi.se/vanliga-fragor/allmanna-vaccinationsprogrammet/aktuella-fragor/

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Nu har ju Barn på flera skolor insjuknat typ samtliga elever.

Som sagt Börjar bli kallt nu o folk rör sig mer i stängda miljöer o kommer närmare inpå varandra..

Jag tänker vaccinera mig. har aldrig haft någon influensa förr.
Tänk om jag blir bärare och smittar någon i min familj och dom senare dör eller får ligga på sjukhus i v . vill inte ha de på mitt samvete direkt.

Samt det är ren dumhet o inte vaccinera sig .. men vi kan se detta som självsanering .
dom dumma ignoranta får lära sig en läxa

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

mayday skrev:

Samt det är ren dumhet o inte vaccinera sig .. men vi kan se detta som självsanering .
dom dumma ignoranta får lära sig en läxa

Jag läste precis samma sak på ett annat forum, fast tvärtom...
Att det är dom som går på medias/läkemedelsindustrins hype som är dom dumma och ignoranta :p

Medlem sedan aug. 2004374 inlägg

Men svensk vårdpersonal tar samma vaccin som vi andra
Undrar vem som har bäst kläm på det?

MacWitty skrev:

Undrar vem som har bäst kläm på det?

Jo, det är ju just det man undrar...

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Jaja ja kommer vaccinera mig
När någon av er ligger med lungorna fyllda med vätska o det krävs en respirator för o syresätta blodet på er kanske ni tänker om .. men då e de väll för sent.

eller så kan ni förklara varför man inte ska ta vaccinet till alla dom som faktiskt fått se sina familjemedlemmar dör i plåger.

men ja vist ja .. detta va ju inte farligare än en vanlig influensa ,,

mayday skrev:

Jaja ja kommer vaccinera mig
När någon av er ligger med lungorna fyllda med vätska o det krävs en respirator för o syresätta blodet på er kanske ni tänker om .. men då e de väll för sent.

eller så kan ni förklara varför man inte ska ta vaccinet till alla dom som faktiskt fått se sina familjemedlemmar dör i plåger.

men ja vist ja .. detta va ju inte farligare än en vanlig influensa ,,

Eller så blir det du får kommer tänka om, om det visar sig att vaccinet inte e tillräckligt testat och folk kommer få massa konstiga biverkningar som dom för leva med hela livet...

Sen så e inte vaccinet 100% så det kan lika gärna bli du som får ligga i respirator, lika gärna som någon av oss andra som väljer att inte ta det.

Vad jag har förståt så har man testat vaccinet på 5000 personer för att testa vilka biverkningar som kan förekomma, Och vaccinet som testades var H5N1 men vi i sverige får H1N1 då kan man ju fråga sig varför?

Är inte H5N1 och H1N1 betäckningar på olika virus (fågelinfluensa och svininfluensa) och inte olika vaccin? eller heter vaccinen samma?

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)