OveRRidE skrev:
Håll i hästarna nu, va. Du är inte allvetande Pace, och inte alla liberala legaliseringsfjantar heller. Jag tycker, å min sida, inte att det håller att bara säga "tjohoopp nu ska vi legalisera cannabis" bara för att t.ex. alkohol och tobak redan är lagligt. Det går inte att jämföra.
"Liberala legaliseringsfjantar". Jag föredrar om du kan hålla dig till sakargument i stället för att ta till personangrepp när dina argument tryter (vilka har varit fullständigt obefintliga hittills).
Men jag håller med dig, cannabis har betydligt färre och mindre hälsoeffekter än alkohol och tobak, så en jämförelse är inte korrekt. Man dör exempelvis av tobak, men inte av cannabis.
Alla är redan medvetna om att alkohol och tobak är dåligt, men det gör inte legaliseringen av cannabis mer motiverad. Nu är ett förbud i kraft, och oavsett hur mycket du vill så lyssnar inte populäriteten på argument som att förbudet inte har några argument; det är klassat som en drog, och en drog är det. Punkt.
Kaffe, tobak och alkohol är också droger. Punkt. Så vad vill du ha sagt? Cannabis är olagligt därför att det är olagligt? Du har ju fortfarande inte presenterat något argument (mer än personangrepp då), och att hänvisa till auktoritet eller populism förändrar inte det faktumet.
OveRRidE skrev:
(eller är det bara för att du vill bli stenad på cb som du vill legalisera?)
Där kom det, jag har väntat på det. Liberala åsikter om droger kräver att man ska bruka dem själv. Liksom liberala åsikter om abort kräver att man gör abort själv etc. (Trots att jag är av fel kön...)
Vill jag bli stenad av cannabis så röker jag väl på det oavsett om det är lagligt eller inte, inte sant? Men återigen, jag skulle föredra om du kan hålla dig ifrån personangreppen och åtminstone i ett inlägg lyckas diskutera sakfrågan.
OveRRidE skrev:
Man kan ju fundera på hur det skulle se ut om användandet av t.ex. kokain, metamfetamin eller dundersockret heroin skulle legaliseras. Tack, men nej tack, säger jag då.
Man kan fundera på hur legalisering av kärnvapen för hemmabruk skulle se ut. Men vad fan har det med sakfrågan att göra?
Blixtsystems skrev:
Däremot är det ofta i Sverige som flummare sitter hemma och pillar sig i naveln och blir fördummade och jag skulle gissa på att de bror mycket på attityden i samhället vilket ökar deras utanförskap och därmed gör att de isolerar sig.
Visst finns det negativa aspekter för många individer vid långvarigt och intensivt bruk, men de som har den läggningen skulle nog missbruka något annat om de inte fastnat för cannabis med värre konsekvenser.
Det OveRRidE försöker göra är att dra en korrelation mellan de som sitter hemma och det de röker.
Alltså:
1. Röker.
2. Därför sitter de hemma.
När det i själva verket kan vara så att:
1. Sitter hemma.
2. Därför röker de.
Utan en vetenskapligt förankrad forskning kan man inte dra den första slutsatsen. Om majoriteten av pundare har keps kan man inte dra slutsatsen att kepsar leder till misär trots att "jag har sett det med egna ögon"-argumentet, vilket är en anekdotisk bevisföring som saknar korrelation och kausalitet.
Blixtsystems skrev:
förbjuda onyttig mat
Att förbjuda dålig mat tycker jag är en dålig idé. Vill jag trycka i mig en fettig munk som legat och skvalpat i olja under natten så ska jag få göra det. Däremot kan man stifta lagar som tvingar försäljaren att deklarera hälsoeffekterna, som på cigarettpaket: "Rökning dödar" och motsvarande på viss alkoholreklam. Om man vill dö av rökning så ska man få göra det. Så länge inte den passiva rökningen drabbar någon annan, och man själv är medveten om risken (att undanhålla effekterna anser jag däremot fullständigt förkastligt).