Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Pace skrev:
Som sagt: Jag är Jesus. Har du tittat igenom all tänkbar litteratur för att motbevisa mitt påstående? Sökt på webben och talat med inititerat folk? Har du en länk till en källa som styrker att jag inte är Jesus?
Du missar tyvärr poängen igen.
Skriver man att "det finns inga belägg" så är det ett tvärsäkert, slutgiltigt påstående som inte ger utrymme för andra alternativ, dvs att det eventuellt kanske finns. Eftersom du ideligen kräver bevisning och empiri borde du har reagerat på detta - vilket jag gjorde.
Det är snarare ett önsketänkande som lyftes upp till ett slags "fakta".
Om han istället hade skrivit "jag har letat ett tag och kan inte hitta några belägg" eller "jag tror inte att det finns belägg" så hade det varit en annan femma.
Hajar du nu?
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inläggDet finns inga belägg för förmågan.
http://skepdic.com/psychdet.html
PotetaMedlem sedan maj 20053 909 inlägg
LoLo skrev:
Det känns så sorgligt, så hemskt.. jag hoppas dom finner flickan. :(
En sak jag funderade över är om polis använder sig av google earth, vet inte varför jag tänkte på det, men kan man inte få satellitbilder från vissa tidpunkter, eller hur går sådant till? Jag har för mig att sådant gjorts vid spaning över Irak när USA skulle försöka lokalisera atomvapen?
Meteosat9, "Sparas" bilder av den, eller sänder den bara?
I Metriabutiken kan man tydligen beställa satellitbilder från ett visst datum och klockslag, förutsatt att det varit molnfritt samt att satelliten bör passerat området just då? Använder polis sådant?
http://www.metria.se/templates/M_Page.aspx?id=447
Tänk vad bra det hade varit om man kunde "spela in" varje liten del av jordklotet för att sedan gå tillbaka och se vad som hade hänt. I detta fallet hade det varit suveränt, det kan nog ingen säga emot. Men om det är möjligt så blir i alla fall jag lite skrämd... Snacka om att storebror ser oss...
Kan vi inte hålla mediumsnacket i en annan tråd? Det är inte alls ointressant men det känns som en helt annan diskussion.
MyskoMedlem sedan juli 20071 068 inläggtro på medium eller ej, är inte det lite lika som att tro på någon övernaturlig kraft eller ej, som tro på gud eller inte tro på gud. Är det inte bara för de olika lägren att respektera och acceptera varandra. Det är ingen som höjer på ögonbrynen när en präst kommer och ber efter en tragisk händelse.
Jag slutade att tro på spöken, tomtar och troll som barn, men boogeyman finns det tvekar jag inte en sekund på.
KittiMedlem sedan apr. 20021 899 inläggTänk hur slint det kan slå hos en del... *arg* x(
OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg
Mysko skrev:
Det är ingen som höjer på ögonbrynen när en präst kommer och ber efter en tragisk händelse.
Kommer prästen dit som en del av ett POSOM-team så reagerar jag inte, och jag tror knappast en POSOM-präst börjar prata om Gud eller blanda in religion vid ett sånt tillfälle (skulle annat vara fallet så hade jag verkligen reagerat). Skulle prästen komma dit i vinstsyfte som en mediahora som medier gör så jo, då hade jag reagerat.
Mysko skrev:
Det är ingen som höjer på ögonbrynen när en präst kommer och ber efter en tragisk händelse.
Präster ger inte tips till polisen om var flickan kan finnas.
LoLo skrev:
Det känns så sorgligt, så hemskt.. jag hoppas dom finner flickan. :(
En sak jag funderade över är om polis använder sig av google earth, vet inte varför jag tänkte på det, men kan man inte få satellitbilder från vissa tidpunkter, eller hur går sådant till? Jag har för mig att sådant gjorts vid spaning över Irak när USA skulle försöka lokalisera atomvapen?
USA har dedikerade spaningssatelliter (spionsatelliter) som de kan lägga in i temporära banor över de områden som de vill övervaka. Det är inte så att hela jordens yta täcks och fotas kontinuerligt av dessa satelliter och även om så vore fallet så är det inget som är tillgängligt.
De kommersiella satelliter som eventuellt täcker området där flickan försvann har så låg upplösning att man inte kan identifiera detaljer på så fin nivå som skulle krävas och chansen att foton skulle ha tagits just vid försvinnandet är mikroskopiskt små.
LLoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg
sgtpepper skrev:
De kommersiella satelliter som eventuellt täcker området där flickan försvann har så låg upplösning att man inte kan identifiera detaljer på så fin nivå som skulle krävas och chansen att foton skulle ha tagits just vid försvinnandet är mikroskopiskt små.
Aha, ok, tack så jättemycket för ditt svar, blev bara så undrande, tack. :)
Danne V skrev:
Du missar tyvärr poängen igen.
Nej, det är faktiskt du som har svårt att resonera logiskt.
Belägg betyder specifika bevis för att något hänt/fungerat vid ett specifikt tillfälle.
Påståendet "Det finns inga belägg för att det ett medium påstår sig kunna göra" - är sant tills du eller någon annan lyckas presentera de saknade bevisen. Bevisbördan ligger nämligen på er som hävdar att medium har övernaturliga krafter.
Du kan inte besvara påståendet med det smått bisarra "Det finns inga belägg för att det inte finns några belägg", det måste du inse själv.
Att säga "det finns inga belägg" är likvärdigt med att konstatera att ingen presenterat några bevis. Du kan inte bemöta bristen på bevis med att hävda att det kanske finns bevis någonstans i världen men att ingen tittat just där.
AsaMedlem sedan dec. 20011 860 inläggJag gråter nästan varje gång jag läsen om det. Stackars Engla och hennes familj. Tänk att det är så nära från Hedemora. Det kunde ju ha varit min 8-åriga dotter.
Fyyyy fan vad hemskt det är. Hon behöver all hjälp hon och hennes familj kan få.
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg
HiDensity skrev:
Du kan inte besvara påståendet med det smått bisarra "Det finns inga belägg för att det inte finns några belägg", det måste du inse själv.
...vilket jag inte ens skrivit. Du får försöka hetsa upp dig på nåt annat idag. Ta lite blodtrycksdämpare före bara. ;)
MyskoMedlem sedan juli 20071 068 inlägg
Okkido skrev:
Kommer prästen dit som en del av ett POSOM-team så reagerar jag inte, och jag tror knappast en POSOM-präst börjar prata om Gud eller blanda in religion vid ett sånt tillfälle (skulle annat vara fallet så hade jag verkligen reagerat). Skulle prästen komma dit i vinstsyfte som en mediahora som medier gör så jo, då hade jag reagerat.
Jag har ingen aning om vad POSOM-präst kan säga till mig om denna inte säger typ "gud är god" eller nått i den stilen. Posom-präst gör väl som pästen gör bäst ber och välsignar. Om jag inte tror på den gud prästen representerar så gör han lika mycket nytta för mig som ett medium. (kanske gör saken ännu värre dvs.)
Sang-drax skrev:
Präster ger inte tips till polisen om var flickan kan finnas.
Tycker också att det är skummt, men så länge det inte rör mig så får dom göra hur dom vill i det fallet, tycker jag.
Danne V skrev:
HiDensity skrev:
...vilket jag inte ens skrivit.
Jo.
Danne V skrev:
..slutgiltigt påstående som inte ger utrymme för andra alternativ, dvs att det eventuellt kanske finns.
Danne V skrev:
Du får försöka hetsa upp dig på nåt annat idag. Ta lite blodtrycksdämpare före bara. ;)
lite ad hominem, ovanligt. :l
En annan sak..
Danne V skrev:
Det är snarare ett önsketänkande som lyftes upp till ett slags "fakta".
Du blandar ihop fakta och logiska slutledningar. Att konstatera avsaknad av bevis, dvs avsaknaden av fakta - är just ett konstaterande. En logisk slutledning. Inte fakta i sig själv. Fakta är det du ska presentera för att bevisa ditt påstående.
Om du inte förstår dig på termen "det finns inga belägg" så kan vi säga "du har inte presenterat några fakta" istället om du vill.
Asa skrev:
Jag gråter nästan varje gång jag läsen om det. Stackars Engla och hennes familj. Tänk att det är så nära från Hedemora. Det kunde ju ha varit min 8-åriga dotter.
Fyyyy fan vad hemskt det är. Hon behöver all hjälp hon och hennes familj kan få.
Jag förstår dig......... måste vara svårt att slappna av om man har barn.
Det gör ont när man tänker på hur rädd hon måste vara. Fy fan vilka otäcka människor det finns.
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg
Mysko skrev:
Tycker också att det är skummt, men så länge det inte rör mig så får dom göra hur dom vill i det fallet, tycker jag.
Som skattebetalare rör polisens arbete även dig.
Att man sammarbetar med en präst är inte så konstigt eftersom dom ofta har utbildning om hur man skall hantera människor i kris. Dom kan fylla en funktion. Ett medium fyller inte någon funktion.
Nu har man tydligen kallat in en specialstyrka som skall leta.
Web-Tor skrev:
Som skattebetalare rör polisens arbete även dig.
joo .... du har rätt.
...... tron är ofta starkare än förnuftet i svåra tider .....
fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg
MyskoMedlem sedan juli 20071 068 inlägghoppas att han alldrig kommer ut igen, erkännt både Engla och modet på Penilla i Falun.
Om ha kommer ut igen kasterara honom..... x(