sgtpepper skrev:
Ja just jävlar, du är ju den där knepiga rökaren som hävdar att "ren" tobak minsann inte är så farligt, förhoppningsvis, kanske. Det är en ganska fascinerande tes som du gärna får underbygga med vetenskapliga studier. Personligen tror jag att det är ett sätt för dig att hålla lungcancer-ångesten borta.
Det vorde sannerligen intressant om det fanns studier som granskade effekterna tobak utan tillsatser....tyvärr verkar det som några sådana studier inte finns, så varken du eller jag kan backa upp våra argument med hjälp av vetenskap.
Det närmsta som finns är väl studier av pip- och cigarrrökare, och där har man inte påvisat att de skulle dö i förtid, men det är kanske inte bara för att den tobaken ofta är fri från tillsatser utan även för att de inte inhalerar.
Jag förmodar att det inte är helt oskadligt med tobaksrökning, men det skulle inte förvåna mig om tobaken i sig är ungefär lika cancerframkallande som cannabis.
Lite märkligt tycker jag jag att det är då samhället engagerar sig så mycket mot rökning p.g.a att det orsakar lungcancer men samtidigt behöver tillverkare inte ens granska effekterna vid förbränning av de tillsatser som används i ciggaretter.
sgtpepper skrev:
Du röker gladeligen, men du använder inte läkemedel? Inte ens värktabletter? För mig ter sig det en aning kluvet.
Jag litar inte på syntetiska eller kraftigt raffinerade preparat, och vet att läkemedelsindustrin först och främst tänker på profit.
Det finns studier som visat att t.ex. vanliga huvudvärkstabletter kan göra att man oftare får huvudvärk...penicillin sänker immunförsvaret och gör att du blir mer mottaglig för infektioner.
Tobak och alkohol är knappast nyttigt, men det är naturliga produkter och det är helt enkelt för att jag finner njutning i att bruka dem ibland som jag använder dem.
Visst skulle det vara förnuftigast att leva ett extremt renlevnadsliv och undvika t.ex. all mat som inte är supernyttig, men inte så kul tycker jag.
Däremot känner jag inga negativa effekter hälsomässigt av varken min rökning eller mycket måttliga alkoholintag sålänge jag håller mig till rena kvalitetsprodukter. Då det gäller pharmaceutica så de gånger jag har varit i kontakt med sjukvården och gått med på att ta de preparat de föreskriver har jag märkt en tydlig skillnad på mitt hälsotillstånd.
sgtpepper skrev:
Eh, vad tror du att morfin är för något egentligen? När du röker opium så får du i dig ... tada ... MORFIN (plus en del annat)!
Morfin är raffinerat, och jag föredrar att undvika raffinerade produkter helt enkelt. Jag föredrar även fullkornsmjöl, rårörssocker och havssalt än deras raffinerade motsvarigheter.
sgtpepper skrev:
Om det stämmer (vilket du gärna får påvisa med siffror), så beror ju det i så fall på läkemedlens utbredning, kvantitet och att de generellt sett är betydligt lättare att få tag på än illegala droger, men självklart skall och måste användningen av illegal använding och utskrivning av läkemedel också hanteras i samhället. Det är dock en stor skillnad på läkemedel och heroin, det förstnämnda är framtaget för att hjälpa, lindra och bota även om det kan missbrukas, det andra är framtaget enbart för att tvinga fram ett beroendeframkallande missbruk (ungefär som tobak).
Det är inte svårt att hitta statistik på dödssiffror från droger, både från legala och illegala substanser.
I USA dör runt 15 000 årligen från illegala droger (http://www.ncjrs.gov/ondcppubs/publications/policy/ndcs00/chap2_10.html), och runt 200 000 från legala. Ungefär hälften av dem från vanligt bruk enlig läkares ordinering och hälften från missbruk och överdosering (http://www.cancure.org/medical_errors.htm).
Heroin är ett fördetta läkemedel nu narkotikaklassat.
Precis som de flesta andra vanligt förekommande narkotikapreparat såsom kokain, extasy, amfetamin och LSD.
Tobak är inte framtaget utan en växt från naturen.