...jag håller på att ta fram information för att motivera chefen att köpa ställbara bord till alla och bättre belysning till mig. Hittade en väldigt bra sida som jag tänkte passade bra här:
http://www.jonasweb.se/sidor/datorn/ergonomi.html
Datorergonomi
92 svar · 10 131 visningar · startad av Danny · sida 4 av 5
Frågan, av Danny
Har länge gått och tänkt på det här med datorergonomi. Vi är ju vana vid ergonomitänkande på jobbet, om man jobbar väldigt mycket med något så är miljön och utrustningen anpassad för att man inte ska få problem. MEN, i hemmet har vi inga ergonomikonsulter att tillgå utan får ta saken i egna händer. Det är inte det lättaste tycker jag. Själv sitter jag väldigt mycket framför datorn, speciellt när
Läs frågan i sin helhet →Funderade lite på det där med ståbord, jag jobbade vid ett sådant förut och trivdes inte riktigt med att stå och jobba faktiskt, det kanske bara är en vanesak, jag vet inte, men det blev att man mest satt och sitta i en stol hela dagarna är ju inte så bra, därför kollade jag upp det där med alternativa stolar och hittade den här Back App:
http://www.ergoff.se/produkter/backup
undrar om det kan vara nåt? Om det är ens hälften så bra som det låter så vore det ju skitbra, den är inte så dyr heller. Har en balansbräda hemma och det är ju samma princip, fast för nedre delen av kroppen mest, och det funkar kanon.
Min chef har en sån stol, hon har tidigare haft problem med ryggen, men säger att det har blivit bättre sen hon skaffade den.
Vi har en del folk med ryggproblem på jobbet, mycket tunga lyft och inte helt optimala lyftställningar. Så hon skämtade till det för ett tag sen och sa: "Hade ni här nere på golvet bara haft tid att sitta ner hade jag köpt såna stolar till er allihop." :)
Dock har jag sett att hon har en "vanlig" stol också som hon brukar alternera med, har inte frågat varför.
Den "vanliga" stolen är nåt sånt där riktigt ergonomiskt rymdskepp som är inställbart i alla möjliga vinklar och ställningar.
Jaja, hon rekommenderade den i varje fall.
okej :) det låter ju bra. Det känns ju ungefär som att ibland kankske man vill ha en vanlig stol att luta sig bakåt på, lägga upp fötterna på bordet och må bra :) så det lät som en bra idé att spara den gamla.
Danny skrev:
Funderade lite på det där med ståbord, jag jobbade vid ett sådant förut och trivdes inte riktigt med att stå och jobba faktiskt, det kanske bara är en vanesak, jag vet inte, men det blev att man mest satt och sitta i en stol hela dagarna är ju inte så bra, därför kollade jag upp det där med alternativa stolar och hittade den här Back App:
http://www.ergoff.se/produkter/backup
undrar om det kan vara nåt? Om det är ens hälften så bra som det låter så vore det ju skitbra, den är inte så dyr heller. Har en balansbräda hemma och det är ju samma princip, fast för nedre delen av kroppen mest, och det funkar kanon.
Jag tycker någon av varianterna av Ergositter verkar intressant. Lite dyr, men det kan det ju vara värt om man sitter mycket..
edit.. Bert rekommenderar :h http://www.aftonbladet.se/nyheter/article482299.ab
Bert rekommenderar :e ...då måste den ju vara bra :)
Det blev ingen 'Back App'. Min naprapat rekommenderade 'Sissel Sit Fit'. Det är en uppblåsbar "kudde" som man sitter på. Det går att justera höjden, vända på den för att få benstöd och den går även att använda som balansträningsredskap och massa annat. Dessutom är den billig, kostar runt 280 kronor! Rekommenderas!
Kolla här: http://www.sportstek.net/sitfit-plus.htm
RollerMouse
Upptäckte att jag inte skrivit något om den bästa förbättringen för min ergonomin. Nämligen RollerMouse Pro. Har haft sådan på både jobbet och hemma i flera år nu och aldrig känt av smärta i armar eller nacke. Mer om det nedan.
Som utvärdering efter flera års användning måste jag dock påpeka en sak. Jag har ibland lite ont i "tum-grepp-muskeln". Det är för att jag ofta behöver precision i CAD och håller som ett penn-grepp på rullstaven. Det är lite ansträngande i längden och tänker man sig inte för genom att byta hand eller position så blir det för mycket.
Jag tror inte det finns ett enda tillbehör som är helt riskfritt. Bara mer eller mindre. Detta tillhör absolut den senare kategorin. Nu har det även kommit en RollerMouse Free som är mer gjord för att byta vänster/höger och man kommer nog åt bättre i andra lägen också. Har inte provat själv men det verkar bra (det blir lite trångt och dumt med vänster hand på Pro-modellen).
Sedan skulle jag också klippa in det jag skrev igår i en annan tråd som ett komplement.
Musarm blev jag av med när jag började använda RollerMouse Pro. Det går även att hålla musen framför kroppen och växla mellan vänster och höger, men det är bäst att byta ut musen.
Nacken mår lite bättre av det där också (eftersom man spänner arm, nacke), men där inverkar även sittställning rätt mycket.
Det är tyvärr lite dyrt med bra grejjer. Det är ju mycket utveckling och "forskning" för att få grejjerna riktigt bra och tyvärr säljs det inte så mycket av dem så därför är de lite dyra. Men, vad är någon tusing egentligen om man slipper problem!?
På jobbet har jag också RollerMouse Pro, en kollega har Barmouse, som kostar hälften, men den är hälften så bra också, plastig, dålig känsla, ohållbar. Det är värt det dubbla priset att slippa irritera sig på dåliga grejjer när man använder det dagligen.
MEN... det är som sagt väldigt individuellt detta. Olika grejjer funkar för olika människor. Det bästa är att prova olika grejjer innan man köper. Jag köpte min första på Ergoff.se, där fick man ha grejjerna en månad och prova först innan man bestämde sig OCH lite snabbutbildning hur man använder det på korrekt sätt (det bör man ha, det gör mest nytta då, kanske t om inte gör nån skillnad alls annars).
Upptäckte att jag inte skrivit något om den bästa förbättringen för min ergonomin. Nämligen RollerMouse Pro. Har haft sådan på både jobbet och hemma i flera år nu och aldrig känt av smärta i armar eller nacke.
Hur fungerar den? Det verkar vara en rullstav istället för en kula? Borde inte det betyda att man bara kan röra musen i en dimension (upp och ner) istället för i två dimensioner med en vanlig mus? Jag förstår att det inte är så, men jag förstår inte hur den där musen löser det.
staven går i sidled också. Det kan låta konstigt men fungerar riktigt bra, det är lika lätt att rita och så med en sådan bara man vant sig
Du kan föra rullstaven upp och ner, samt åt vänster och höger. Ska du exempelvis föra muspekaren snett upp åt höger så för du rullstaven i sidleds (höger), samt rullar den uppåt i en rörelse. Svårt att förklara, men det fungerar otroligt bra. Var lite ovant i början. En skön grej är att du kan använda tummarna för att klicka och röra musen, samtidigt som du har handen kvar på tangentbordet.
...kom just hem från träning och tänkte ge ett annorlunda ergonomitips.
Yoga (ashtanga). Baksidan av mina ben blir riktigt stela av allt sittande, ryggen inge glad heller. Men av regelbunden yogaträning tycker jag problemen minskat. Har man för korta muskler eller så blir det en ond spiral, de påverkar friska muskler så man får ännu mer problem. Oftast beror nog huvudvärk på muskelspänningar bara.
Jag har aldrig förstått vad som gör Rollermouse så bra? Är det för att man slipper flytta händerna så långt från tangentbordet?
Har problem med underarmarna så jag har provat en rollermouse för att testa om det är nåt men aldrig haft så ont nån gång som efter ha använt en rollermouse.
Ja bara att man får händerna framför och nära kroppen gör det mesta, sedan att det blir nära tangenbordet också är en extra bonus.
Fick du ont av den gjorde du nog fel. Som jag skrev så är det väldigt viktigt att man ser till att få instruktioner för hur man använder den rätt.
Jag hade inga instruktioner till den då det var en kollegas och han hade inte kvar några instruktioner.
Problemet med den tyckte jag var att den var så dålig precision i den vilket gjorde att man spände sig. Ett annat minus med den är att den fungerar dåligt med dubbla skärmar.
Att ha händerna framför kroppen är bra som du säger så min lösning på det problemet är att jag skaffade ett Apple wireless keyboard. Det saknar nummerisk del så man får allt mycket närmare kroppen. Funkar inte optimalt med Windows men tyvärr så hittade jag inget bra windowstangentbord utan numerisk del.
...det du skriver om förstår jag inte riktigt, det är hög upplösning i den och precisionen blir därefter om man håller rätt. Sedan kör jag tre skärmar på jobbet och förstår inte varför skärmytan skulle inverka!? Det blir ju snarare enklare att förflytta i sidled med tanke på microswitcharna i pinnen som gör att pekarn åker extra fort i ändlägena.
Men, det verkar ju nästan som det där inte är din grej. Allt kan ju inte passa alla helt enkelt. På jobbet är det bara jag och en till som använder RollerMouse, några andra kör Vertical Mouse som de är väldigt nöjda med, sådan kanske du kunde prova, det är ju som vanlig mus fast lite skonsammare mot armen då det blir mer naturlig hållning. Se helst till att inte föra armen utåt i sidled från kroppen sett för det är inge bra mot nacke, arm.
Det är svårt att hitta rätt. Det är det. Men man får inte ge upp :) utan numerisk del är rätt ok ja, har ett EZ-Reach som jag är rätt nöjd med (DVORAK), och lös numerisk del. Jag använder inte nummer sååå mycket, annars kan jag tänka mig att det kan vara bökigt.
[dubbelt]
Jag fick aldrig till någon bra precision på den.
Problemet med flera skärmar är att det inte går att flytta muspekaren på ett smidigt sätt eftersom man av självklara skäl har begränsad rörelseutrymme för pinnen i sidled. När man når det så måste man trycka in en brytare mha pinnen för att flytta muspekaren eller rättare sagt man flyttar arbetsytan för Rollermousen.
Jag tog och köpte mig en Magic Mouse som funkar klockrent. Hade en Logitech mx1000 som jag till slut fick problem med. Många klagar på att den inte är direkt ergonomisk då den upplevs som knepig att hålla i.
Anledningen till att jag köpte Apples prylar är att jag kör Mac hemma och där har jag aldrig haft några problem med att sitta längre stunder framför datorn.
EZ-Reach verkar riktigt intressant. Får kolla på den nästa gång det blir till att byta tangentbord.
Går det bra att ha händerna snett på den? Med det menar jag att man har händerna ungefär som man har på ett tangentbord som är brutet på mitten som t.ex. Microsoft natural keyboard.
Jag fick aldrig till någon bra precision på den.
Problemet med flera skärmar är att det inte går att flytta muspekaren på ett smidigt sätt eftersom man av självklara skäl har begränsad rörelseutrymme för pinnen i sidled. När man når det så måste man trycka in en brytare mha pinnen för att flytta muspekaren
som sagt, det där beror på hur man ställt in känsligheten och kanske mest på hur man håller på rullen. Jag har ganska hög känslighet, använder ytterst sällan mikroswitcharna i ändarna.
EZ-Reach verkar riktigt intressant. Får kolla på den nästa gång det blir till att byta tangentbord.
Går det bra att ha händerna snett på den? Med det menar jag att man har händerna ungefär som man har på ett tangentbord som är brutet på mitten som t.ex. Microsoft natural keyboard.
Snett. Ehm, ja det tror jag :) har aldrig provat ett brutet tangentbord så jag kan inte jämföra.
...försökte leta lite vad folk tycker om det där. Verkar som folk har rätt olika åsikter. De finns de som älskar det och vissa som inte gillar det. Har tänkt lite på det där med "snett", det kan verka konstigt men jag tycker det känns rätt bra med tangenterna i rutnät helt rätvinkligt.
En annan stor anledning till att jag valde detta är att det finns i SVORAK-variant (skrev fel förut, menade ju den svenska versionen av DVORAK). Det är riktigt kanon, ursprungslayouten (QWERTY) från hedenhös borde förbjudas.
http://aoeu.info/s/keyboard/whychangekeyboard
http://viralintrospection.wordpress.com/category/technology/keyboard-layouts/
http://stackoverflow.com/questions/687/keyboard-for-programmers
http://colemak.com/forum/viewtopic.php?id=557