webForumDet fria alternativet

Datorergonomi

Småprat

92 svar · 10 139 visningar · startad av Danny · sida 3 av 5

Frågan, av Danny

Har länge gått och tänkt på det här med datorergonomi. Vi är ju vana vid ergonomitänkande på jobbet, om man jobbar väldigt mycket med något så är miljön och utrustningen anpassad för att man inte ska få problem. MEN, i hemmet har vi inga ergonomikonsulter att tillgå utan får ta saken i egna händer. Det är inte det lättaste tycker jag. Själv sitter jag väldigt mycket framför datorn, speciellt när

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg

nej, har inte provat den. Funderar på det däremot, men det chassiet jag har går inte att ställa in i den direkt, får bli moddning i så fall, ..

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Danny skrev:

Nu blir det till en storsatsning på ergonomi på jobbet för min del... ska nog köpa en New Concept Mouse och ett TypeMatrix 2030 tangentbord.

Har nu fått grejjerna, kolla här:
http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1252584#post1252584

Där har jag även justerat lite efter vad ergonomikonsulten påpekade. Armstöd, bordshöjd, annars var det redan bra som jag hade det. Höj-/sänkbart bord vore bra dock.

Nu försöker jag lära mig SVORAK, inte lätt minsan!

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Jösses, vad svårt det verkar! Jag kan min Qwerty i sömnen och ger inte upp den i första taget! ;)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

hypatia skrev:

Jösses, vad svårt det verkar! Jag kan min Querty i sömnen och ger inte upp den i första taget! ;)

Du menar inte Qwerty..? :moose

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Jo! :e

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Alternativ, vare sig det gäller mus eller tangenter tror jag är lika viktiga som varierande sitt (och stå) ställningar.
Men vettiga pausar är nog det mest viktiga. Finns program för det.

Nu ska jag bara komma på något sätt att rehabilitera höger sida av nacken... tips? lätta styrketräningsövningar för de små musklerna där vore bra...

Ursäkta om jag är tjatig med länkar men jag hittade så bra artikel i Mikrodatorn om alternativa pekdon. Dom testade lite av varje, det mest anmärkningsvärda var en ritplatta! :)
http://sartryck.idg.se/Art/Ergonomi_md042003.html

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Danny skrev:

Ursäkta om jag är tjatig med länkar men jag hittade så bra artikel i Mikrodatorn om alternativa pekdon. Dom testade lite av varje, det mest anmärkningsvärda var en ritplatta! :)
http://sartryck.idg.se/Art/Ergonomi_md042003.html

Bilden högst upp till vänster, den med en penna har jag provat hos farsan som ritar i CAD. Den var inte bra, skön eller något sådant. Svårt att rita med även i Photoshop. Han lämnade alltså även tillbaka den och den var även dyr.

Medlem sedan sep. 2006284 inlägg

Danny skrev:

lätta styrketräningsövningar för de små musklerna där vore bra...

Lägg dig på rygg och lyft överkroppen (med rak rygg) en bit över golvet. Böj huvudet fram och bak, böj huvudet åt sidorna (öra mot axel) och slutligen titta åt sidorna (genom att vrida huvudet åt sidorna). Gör, säg, tio repetitioner per moment och öka successivt.

Jerpa skrev:

Bilden högst upp till vänster, den med en penna har jag provat hos farsan som ritar i CAD. Den var inte bra, skön eller något sådant. Svårt att rita med även i Photoshop. Han lämnade alltså även tillbaka den och den var även dyr.

Aha, nä den ser inte så värst skön ut... men vad anväder far din nudå?

soopafly skrev:

Lägg dig på rygg och lyft överkroppen (med rak rygg) en bit över golvet. Böj huvudet fram och bak, böj huvudet åt sidorna (öra mot axel) och slutligen titta åt sidorna (genom att vrida huvudet åt sidorna). Gör, säg, tio repetitioner per moment och öka successivt.

okej! fint. ska prova det, återkommer med utvärdering...

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Danny skrev:

Aha, nä den ser inte så värst skön ut... men vad anväder far din nudå?

MX700 eller nåt sånt... han gick alltså tillbaka till den vanliga musen. Men för det mesta anv han MX510 eller vad den heter.

...ja det är svårt att lämna musen, jag har lite svårt med min NC Mouse. Hon jag pratade med på Ergoff sade att dom sålt ett gäng Rollermouse Pro till några arkitekter, den skulle visst gå bra att rita med om man kör ett specialprogram.

Medlem sedan okt. 20057 inlägg

Skönaste stolen....

En boll !
Du måste ju förstås sitta "aktivt" men i längden är det toppen för ryggen, huvud och ben. Inga domnande eller kalla fötter efter en natts kodande längre :D

...skönaste stolen lär det väl kanske inte vara :) men det är säkert bra träning för många muskler det där, en del av de där övningarna som stod där såg ju t om riktigt jobbiga ut...

Medlem sedan okt. 20057 inlägg

hehe...
man måste ju inte gympa samtidigt. Den är riktigt skön att bara sitta på. Man sitter ju inte helt still bara, det är det som är grejen.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Lyfter denna tråd.

P g a av diverse ryggbesvär tänkte jag fixa ett ståbord hemma.

Frågan är vilken höjd ståbordet ska ha. Ska man ha det så att armbågarna bildar en 90-graders vinkel? Har googlat en del och hittat mycket info om optimala justeringar när man sitter, men när man står verkar det finnas betydligt mindre skrivet om...

Någon som har några riktlinjer?

Hallå. Har inte kunnat skriva för jag var på semester. Jag tror att man, även med ståbord, borde sikta på att armbågarna ska vara 90 grader. Men du lär väl köpa ett justerbart? Inget måste iofs men jag tycker de är bra, man kanske vill ändra någon centimeter. På jobbet så hade jag ont, sänkte några cm, då blev det mycket bättre. Iofs ett vanligt bord, men ändå.

Här står det:

"Rätt arbetsställning är när du med sänkta axlar har en armbågsvinkel på 90°"

Det bekräftar ju det jag trodde. Man ska ju såklart ha avslappnade axlar när man mäter som det också står där.

Jag köpte lite saker på Ergoff, väldigt kunniga. Fick bra hjälp att justera allt.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Tack, det besvarade min fråga.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)