webForumDet fria alternativet

Avtalsbrott att ta ut kortavgift på VISA-kort

Juridik

170 svar · 32 103 visningar · startad av Rikard · sida 9 av 9

Frågan, av Rikard

Jag har länge retat mig på dessa kortavgifter och har nu gjort slag i saken... Bakgrund: European Competition Commission har fattat beslut om att det inte är tillåtet att diskriminera kortinnehavare - det får inte kosta mer att betala med kort än det kostar att betala med kontanter. Konkurrensverket fattade sitt beslut: "10. Kommissionen har i ärende Comp/29.373 (Visa International) ansett at

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Nu har jag fått det senaste när det gäller utländska kortavgifter:
Hej Lennart

Tack för ditt meddelande.

Tyvärr har vi inte tillgång till alla regler som gäller i olika länder. Det är de lagar som gäller i det aktuella landet och inte regler gällande för en viss korttyp. Reglerna är alltså inte satta av MasterCard, VISA eller av bankerna i Sverige utan av Danmarks regering.

Detta är informationen vi fått fram när det gäller kortregler i Danmark;
Väljer man att betala direkt med kort ska man vara medveten om att det i Danmark är mycket vanligt att man förutom växlingsavgiften får betala en kortavgift på utländska kort (med vårt MasterCard är växlingsavgiften borttagen). Kortavgiften kan vara så hög som 5,75 procent av beloppet. Efter politiska påtryckningar kommer den dock att sänkas till 3,75 procent den 1 juli. EU har beslutat att det ska vara gratis att ta ut Euro i hela unionen, men kan inte förbjuda butiker och restauranger i Danmark eller Sverige att lägga på en avgift vid köp med utländska kort. I Sverige är det dock ganska ovanligt. Det finns alltså regler i Danmark som ger handlare rätt att ta ut kortavgifter vid köp med utländska kort.

Med vänlig hälsning

GE Money Bank
Kundservice

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Med risk för att bli tjatig så återgår jag till att det rör sig om en avtalsfråga. Åtminstone inte såvida Danmarks regering anser sig så allsmäktiga, eller frågan av sådan grad av allvar, att det ligger i nationens intresse att de, med stöd i författning(ar) ändrar eller till och med upphäver vad VISA skrivit in i sitt avtal med sina kunder (d.v.s. betalningsmottagarna).

Mer läsning om VISA och att man inte får ta ut kortavgifter vid köp med VISA-kort finns här:
http://www.expressen.se/resor/1.872753/ryanair-far-inte-ta-betalt-for-visakort
Annars är Google som alltid din vän.

Utan att på något vis mena att vara elak; du kanske skulle se dig om efter en ny bank. Informationen som du fått är ett exakt urdrag, med vissa egna (tveksamma) slutsatser bifogade, ur den här artikeln, som - slump eller ej - hamnar överst på Google om man söker kortavgift danmark. Men det är självklart upp till dig...

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

Nu har jag två kvitton, från en pizzeria:
VISA kortbetalning 75:-

Jag sa att de där fem kronorna vill jag inte betala. Det måste du, sa killen....

Jaha, så då vill jag ha det andra kvittot, det på 70:- från maskinen. Fick det med.

När jag studerade klockslagen stämmer de inte. Kortmaskinen visar 17:26, skulle egentligen vara 18:26 så det är okej. (Sommar- vs. vintertid.)

Kvittot från kassaapparaten visar 18:05!! Det är en annan persons kvitto...

Vad ska jag göra? Skriva brev till både Swedbank och Skattemyndigheten?

Medlem sedan okt. 2005242 inlägg

På dom bara!!

Edit: Kanske en polisanmälan ? känns ju som förfalskning!

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Dom kanske har bakat sin sista pizza...

det är ett jävulskap... man borde nästan ha med sig ett papper från någon instans som säger fy fy...

Nu har jag skrivit ett brev som jag skickar till både Skattemyndigheten och Swedbank. Av flera anledningar, men framför allt:

1. Jag betalar SKITMYCKET i kortavgift och andra diffusa avgifter till Swedbank. Jag vill fan inte betala för SAMMA tjänst två gånger, bara för en dryg pizzabagare tycker det...
2. Jag är också egen företagare och jag har bättre koll på svarta och vita pengar än att jag ger fel kvitto till fel kund.

Hade snubben sagt förlåt och gett mig 5:- i handen hade jag inte brytt mig... När jag skriver detta inser jag att pizzan faktiskt hette "black & white"! lustigt sammanträffande!

Om du vänder dig till Swedbank så skall de hjälpa dig att få tillbaka pengarna för kortavgiften - ju fler som klagar, desto större är sannolikheten att pizzabagaren åker på en tillsägelse och antingen slutar ta avgifter eller inte får ta betalt med VISA längre.

Swedbank är ett ruttet företag... men jag är en diffus kund där. Jag är företagskund på kontoret i Motala, men mitt kort är från början utfärdat i en annan bank. Antingen i Skellefteå eller i Eksjö. Jag är osäker.

Jag skickade till kontoret i Motala. Kanske skiter dom i mitt brev. Om dom bryr sig så finns mitt nummer i brevet. (Dom känner garanterat inte igen mig...!)

Dom får gärna ha många, långa och tråkiga samtal med Skattemyndigheten som går igenom deras bokföring. Kollar kvitton... hur mycket mjöl och ost dom köpt, samt hur många pizzor dom sålt...

Samt förklara varför det är olika klockslag på olika maskiner i deras bokföring...

För min del är det avslutat. Det var bara 5:- och jag vet att det är svårt att vara egen företagare. Tajt... Men det är lika för alla.

Uppdatering - Feedback från Swedbank

Jag fick ett brev med texten "Anmälan om företagskunder som vidaredebiterar kortkunder trots bankens uppmaning att upphöra"

Jag försökte att ta kort på blanketten... men det funkade inte. Gimp har lite kvar, så att säga....

Nåväl! Det var intressant att de har en plan för detta!

kortkund.jpg

Det hade väl snarare varit underligt om ett företag som VISA inte hade haft en plan för att få bukt på problemen med avtalsbrott hos mängder av sina handlare?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Stort tack till GeMoneyBank för detta svar ändå!
Hej Lennart,

Jag tar över och besvarar den fråga du sänt till vår kundserviceavdelning.

Det avtal du har tecknat med oss säger att vi inte tar ut några avgifter för valutaväxling eller andra uttagsavgifter vilket vi inte heller gör.
Avtalsrättsligt finns inte några regler som gäller för oss som kortutgivare om andra parter i kedjan har möjlighet att ta ut avgifter som du frågar nedan. T.ex. för att utländska regler ser ut på ett annat sätt än våra svenska.
Om ett företag meddelar dig att de tar ut en avgift måste du i det enskilda fallet avgöra om du önskar betala med kort eller ej.

Med vänlig hälsning
Helena Silling
Kundombudsman
GE Money Bank

338 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
204 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)