webForumDet fria alternativet

Gates skänker 2 miljarder & får skit...

Medier & press

48 svar · 1 596 visningar · startad av Bire · sida 2 av 3

Frågan, av Bire

<http://www.idg.se/ArticlePages/200510/31/20051031114743NOK/20051031114743NOK.dbp.asp> Kommentarerna av IDG´s läsare är banne mig riktigt lustiga att läsa... Skänker man 2 miljarder till välgörenhet så ska man väl ändå inte få skit, oavsett hur mycket pengar man har kvar i plånboken efteråt!? Eller är det bara jag som har den åsikten? Btw.. Glöm för ett ögonblick att det är Bill Gates detta g

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 2001797 inlägg

Jättebra att folk ger pengar till andra som behöver dem bättre. Men det är alltid sunt med en kritisk hållning till saker och ting.

Att skänka pengar är något stort, oavsett storlek på bidraget & oavsett mottagare.

Poängen är att man bör vara medveten om att den som skänker pengar kanske inte enbart gör det för andras skull utan för sin egen vinnings - genom PR och goodwill. Pengarna blir ju inte mindre värda för det för dem som får användning för dem men de grundläggande problemen med fattigdom och utsugning kan troligtvis inte utrotas genom att företag begagnar sig av goodwill-metoder för sin PR.

Och precis som nitro2k01 säger så gör det kanske fattiga länder beroende av dyra licenser. Det är en väl beprövad metod som har satt många länder i den s k skuldfällan.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Min mening var inte att kritisera personer, företag och regeringar som skänker pengar för egen goodwill. Min mening var att kritisera dito som gör det för att sprida t ex konservativ moralism till fattiga länder. Lite OT, men det får man leva med.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

web00132 skrev:

Jättebra att folk ger pengar till andra som behöver dem bättre. Men det är alltid sunt med en kritisk hållning till saker och ting. Poängen är att man bör vara medveten om att den som skänker pengar kanske inte enbart gör det för andras skull utan för sin egen vinnings - genom PR och goodwill. Pengarna blir ju inte mindre värda för det för dem som får användning för dem men de grundläggande problemen med fattigdom och utsugning kan troligtvis inte utrotas genom att företag begagnar sig av goodwill-metoder för sin PR.

Du skrev ungefär det jag hade tänkt skriva. :)

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Nu vet jag inte vad vissa syftar på här när de drar paraleller till företag och goodwill.

Detta är en välgörenhetsorganisation som inte har något speciellt med just Microsoft att göra annat än att Gates är styrelseordförande där. De pengar som denna organisation delar ut har ingenting med något speciellt företag att göra och att pengar delas ut bara för att ett visst företag ska skaffa sig goodwill. Låt inte detta forum bli ett nytt IDG där den ena konspirationsteorin efter den andra tar vid. Så lågt behöver vi väl inte sjunka. Snälla....

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

legis skrev:

Nu vet jag inte vad vissa syftar på här när de drar paraleller till företag och goodwill.

Detta är en välgörenhetsorganisation som inte har något speciellt med just Microsoft att göra annat än att Gates är styrelseordförande där. De pengar som denna organisation delar ut har ingenting med något speciellt företag att göra och att pengar delas ut bara för att ett visst företag ska skaffa sig goodwill. Låt inte detta forum bli ett nytt IDG där den ena konspirationsteorin efter den andra tar vid. Så lågt behöver vi väl inte sjunka. Snälla....

Tack, tack och aterigen tack.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

När jag läser igenom de flesta kommentarer kan jag inte se att det är negativa!!
Var varsam. De flesta tycker ju faktiskt att detta är beundransv'ärt. Och det är det.
Det är bara synd att de egna regimerna inte skall kunna inse sina egna folks bästa.

Tänkte klämma in något här om den svenska politiken, men avstår.
Gläds åt dem som vill skapa en bättre värld. Vi behöver den i framtiden.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Min kommentar var varken riktad mot Bill Gates eller Microsoft (känner inte till de exakta omständigheterna), utan mer mot personer som inte idkar välgörenhet helt ideellt och anonymt.

Det är naturligvits alltid bra när pengar går till behjärtansvärda insatser, men det sticker faktiskt lite i mina ögon när donatorn nästan verkar förvänta sig beundran och ryggdunk. Mycket av det hedervärda försvinner i det ögonblick man försöker dra personlig vinning av att man lättat på plånboken.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Lite off topic kanske, men vad egentligen är det som kostar 2 miljarder kronor att utveckla? Tycker det är väldigt lustigt hur saker och ting kan kosta så otroligt mycket när allt i världen egentligen borde vara gratis. Men det är ju en helt annan diskussion...

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Spelar det någon roll ifall personen i fråga gör det av goodwill eller personlig vinning?
Tror inte barnen i afrika riktigt bryr sig om vilka andra planer personen/företaget som ordnade medicinerna hade bakom agerandet.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Mig stör det ivf inte att Gates delar med sig av sina pengar.. så länge han inte förväntar sig "creds" för det. Dvs, jag beundrar dem som delar med sig anonymt före dem som gör det öppet och förväntar sig extra ryggdunkar eller ännu värre: en gloria över huvudet. Fast jag skulle kanske inte gå så långt att jag öppet kritiserade dem som gör det, utan det är mer min personliga åsikt. Som sagt.. de som verkligen behöver hjälpen skiter nog fullständigt i vart den kommer ifrån så varför göra en affär av det?

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Varfor ska han inte fa cred for det? Varfor ar det bara snallt att hjalpa nagon om man gor det anonymt.

Maste man vara batman och kora dubbla identiteter?

Bill Gates och Microsoft har tjanat ihop sina pengar lagligt och ratt, han ska inte behova skanka en spann, det ar inte hans skyldighet bara for att han ar snorigt tat. H

Pew; hade du haft 2 miljarder over i handen och skankt ivag dem, da hade du nog fan velat ha cred for det.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

PeW skrev:

Mig stör det ivf inte att Gates delar med sig av sina pengar.. så länge han inte förväntar sig "creds" för det.

Känns som om vi har lite gammal hederlig svensk jantelag i den meningen. Om man gör något bra, varför inte vara stolt över det?

Okkido skrev:

Varfor ska han inte fa cred for det? Varfor ar det bara snallt att hjalpa nagon om man gor det anonymt.

Maste man vara batman och kora dubbla identiteter?

Bill Gates och Microsoft har tjanat ihop sina pengar lagligt och ratt, han ska inte behova skanka en spann, det ar inte hans skyldighet bara for att han ar snorigt tat. H

Pew; hade du haft 2 miljarder over i handen och skankt ivag dem, da hade du nog fan velat ha cred for det.

Hur många miljoner man än betalar i skatt och hur många miljoner man än skänker till välgörande ändamål så är man i vissas ögon ändå en parasit. Till skillnad från alla mindre smarta, mindre ambitiösa, mindre kompetenta som är ena riktiga helgon. Sverige är fantastiskt.

clarkbones skrev:

Känns som om vi har lite gammal hederlig svensk jantelag i den meningen. Om man gör något bra, varför inte vara stolt över det?

Jaha.. så var vi där igen :e

Ja, jag kanske är en typisk svensk.. vore ju inte så konstigt eftersom jag är född och uppvuxen i det här landet.. och inte heller så svårt att "hacka" på eller hur?

Men, nä.
Det jag är ute efter är det större perspektivet. Dvs om en person som är starkt knuten till ett företag med globala vinstintressen slår mynt av sin privata frikostighet kan det påverka företagets maktposition. Vilket jag inte kan påstå att jag är särskilt imponerad av. Varken mer eller mindre :)

Okkido skrev:

Jasså? Är du så säker på det? Att vilja "synas" kanske inte är allas begär, bara för att det kanhända är ditt ;)

PeW skrev:

Jaha.. så var vi där igen :e

Ja, jag kanske är en typisk svensk.. vore ju inte så konstigt eftersom jag är född och uppvuxen i det här landet.. och inte heller så svårt att "hacka" på eller hur?

Men, nä.
Det jag är ute efter är det större perspektivet. Dvs om en person som är starkt knuten till ett företag med globala vinstintressen slår mynt av sin privata frikostighet kan det påverka företagets maktposition. Vilket jag inte kan påstå att jag är särskilt imponerad av. Varken mer eller mindre :)

Nu är du där igen. En ekonomiskt framgångsrik människa kan inte göra något osjälviskt, för att lägga orden i mun på dig. Du kanske inte är imponerad, tur att alla inte resonerar som du. Jag anser att Bill Gates är en imponerande människa som verkligen lyckats. Man kan kritisera Microsofts affärsmetoder och produkter, men i slutändan så skulle de aldrig blivit så stora om de inte gjort grejer som folk vill ha till ett rimligt pris. Bill Gates har bidragit till ekonomisk tillväxt och Microsoft har betalt väldigt mycket skatt p g a sina höga vinster och framgång. Bill och MS har gjort betydligt mer för världen än alla jantelagare i Sverige tillsammans.

clarkbones skrev:

Nu är du där igen. En ekonomiskt framgångsrik människa kan inte göra något osjälviskt, för att lägga orden i mun på dig. Du kanske inte är imponerad, tur att alla inte resonerar som du. Jag anser att Bill Gates är en imponerande människa som verkligen lyckats. Man kan kritisera Microsofts affärsmetoder och produkter, men i slutändan så skulle de aldrig blivit så stora om de inte gjort grejer som folk vill ha till ett rimligt pris. Bill Gates har bidragit till ekonomisk tillväxt och Microsoft har betalt väldigt mycket skatt p g a sina höga vinster och framgång. Bill och MS har gjort betydligt mer för världen än alla jantelagare i Sverige tillsammans.

:)
Tydligen har jag retat dig med min högst enskilda åsikt, för jag kan inte se någon annan förklaring till ditt svar. Ingenstans har jag dragit in vad företaget gör för produkter eller vad personen ifråga bidragit med i sin yrkesroll. Det är ju du som gör det i nåt märkligt försök att förringa mig mina värderingar. Dessvärre tycker jag att du verkar ha problem med att skilja på företaget, företagsledaren och privatpersonen. Om privatpersonen vill donera pengar kan han ju göra det, whats the fuzz? Det är ju såna som du som gör det till en business.. det enda jag sa var att jag hade blivit mer imponerad om vederbörande gjort detta anonymt och därmed totalt osjälviskt.

Men jag är inte förvånad över reaktionen.. den är väl ungefär i samma klass om de man fick på IDG en gång i tiden §jr

Som flugor på en sockerbit.. "klart att han menade att Gates är en skitstövel, klart att han menade att ingen ska tro att dom är nåt speciellt om de har mycket pengar, klart att han menade att... " ? :e

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

muskot skrev:

Min kommentar var varken riktad mot Bill Gates eller Microsoft (känner inte till de exakta omständigheterna), utan mer mot personer som inte idkar välgörenhet helt ideellt och anonymt.

Det är naturligvits alltid bra när pengar går till behjärtansvärda insatser, men det sticker faktiskt lite i mina ögon när donatorn nästan verkar förvänta sig beundran och ryggdunk. Mycket av det hedervärda försvinner i det ögonblick man försöker dra personlig vinning av att man lättat på plånboken.

Så, du tror inte att detta styrs av media? Ta en titt på när Gates-familjen började donera pengar och jämför det med när du första gången hörde talas om det.

Måste man donera anonymt? Jag tycker precis tvärtom, alla som donerar ska framhävas och lyftas fram som förebilder. Redan idag väljer de flesta att "smita undan", hur skulle det då bli om man alltid ska donera anonymt? Eller förespråkar du en värld där vi alla ska dela på världens egendomar oavsett vem som genomför arbetet och allt man gör ska göras utan egen vinning?

Medlem sedan juli 20041 183 inlägg

web00132 skrev:

Jättebra att folk ger pengar till andra som behöver dem bättre. Men det är alltid sunt med en kritisk hållning till saker och ting. Poängen är att man bör vara medveten om att den som skänker pengar kanske inte enbart gör det för andras skull utan för sin egen vinnings - genom PR och goodwill. Pengarna blir ju inte mindre värda för det för dem som får användning för dem men de grundläggande problemen med fattigdom och utsugning kan troligtvis inte utrotas genom att företag begagnar sig av goodwill-metoder för sin PR.

Och precis som nitro2k01 säger så gör det kanske fattiga länder beroende av dyra licenser. Det är en väl beprövad metod som har satt många länder i den s k skuldfällan.

Grattis och välkommen till år 2005! I dagens samhälle kommer allt du gör räknas som ondska...

Sen kan man ju alltid ta den uråldriga diskussionen om Solidaritet. Finns det egentligen? Vilket jag tycker är precis vad ni diskuterar här :P

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg

Bire skrev:

Jag har alltid gillat de som skänkt pengar till välgörenhet, 10:- eller 10 miljarder spelar ingen större roll i mina ögon, det är plånboken & hjärtats storlek som sätter gränsen.

Jag blir däremot sne på folk som klagar på vissa personer, oavsett vad de gör.

NICE då gillar du mig :D~~~~

309 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
165 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)