PeW skrev:
HDS skrev:
Och konstigt att du tycker så för det var just din "doppat i grytan" kommentar som fick mig att reagera.
Vilken av mina kommentarer menar du och på vilket sätt är det konstigt? Jag har talat om:
- att det finns olika sorters individer av det kvinnliga könet som tycker/känner olika i frågan.
- att mannen bör tänka till innan han talar om känsliga saker som abort
- att båda två bör ta sitt ansvar för barnet
- att det är kvinnans kropp så det är till sist hennes egna beslut vad mannen än har att säga
- hållt med dig om att det finns folk som besitter åsikter om att det är mannens "fel" om det blir en oönskad graviditet och att han då utsatt kvinnan för nåt hemsktSen har du dragit upp en del annat som jag inte orkar/vill ta ställning till :)
Så vad är oklart?
När du sa på första sidan:
Men visst ska man ta sitt ansvar om man "doppat i grytan"
Där få fick jag intrycket att det var ett symptom på en tankegång där mannen borde ta sitt ansvar, vilket i min mening är symptomatiskt på idén att sex är nått män gör mot kvinnor även om rent undermedvetet och möjligen i konflikt med vad man må tycka om det medvetet, kanske inte rätt tolkat då men det var iallafall det som utlöste hela denhär tankegången som ledde till disskussionen om hur sex ses av vissa människor.
Förresten, gällande en del av ditt citat som är med fet stil, vet inte om jag nödvändigtvis menade det så. Nog bara mera en reflektion på intrycket av ett kön som starkare gentemot ett svagare och att det starkare då har ett visst ansvar för vad det gör mot det svagare. Vilket jag ser som fel.