webForumDet fria alternativet

Bensinpriserna *argh*

Politik & samhälle

95 svar · 1 906 visningar · startad av Melitta · sida 3 av 5

Frågan, av Melitta

10,68kr litern :( Av detta är 70% skatt och min fråga: Är det inte snart dags att göra nått litet stillsamt uppror? Enligt experterna som var med i radio programmet kommer priset på bensin troligen att öka med en 3-4kr vilket gör att vi inom en inte allt för avlägsen framtid hamnar på ett literpris om 15kr. Själv är jag påväg att sälja bilen och köpa mig en disel istället, har tur då jag kan få t

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Vi står inför ett paradigmskifte helt klart. Frågan är bara hur smidigt det kommer bli. Jag tror att oljebolagen, som ju tydligen köpt upp en hel del alternativ-energi-patent som de sitter inne med, tänker försöka krama ur så mycket pengar de kan för sin olja innan de byter bränsleteknologi. Det är ju inte mer än logiskt. Så höga oljepriser som möjligt, utan att de blir för höga så att folk byter bil/bränsle redan nu. (Läste det sista på nån sajt nånstans.)

Kommer att tänka på en kompis från Iran som hoppas att oljan ska ta slut snart, för hon tycker att den bara ställer till med problem för hennes land...

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Det hjälper inte, det är det som är irriterande, hemskt kortsynt och sabbar bara ekonomin på stor skala(dom höga oljepriserna kan skapa en reccession), det finns ju inga alternativ som kan implementeras på stor skala just nu heller, endast tid och teknologin kommer att fixa det(gissar 10 år eller så), att lida med flit emellan är bara onödigt.

Personligen är jag ganska irriterad på asien, speciellt Kina, som suger upp nästan all kapacitet, borde lägga en blockad på dom eller nått, onödigt att dom börjar köra deras växande infrastruktur med olja när dom knappast kommer att få den klar innan den måste bytas, tvinga dom att hoppa över till nått annat direkt, mycket enklare för ett ett utvecklande land att byta.

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Gammalt indianskt ordspråk skrev:

När alla sjöar är förgiftade,
när alla träd är fällda och när luften inte kan andas.
Då först kommer människan inse att vi inte kan äta pengar.

Medlem sedan maj 20012 080 inlägg

Zwery skrev:

Jag tycker att staten borde stödja de som arbetar för att få fram nya drivmedel och få de att funka istället för att straffa ut dem som behöver använda bilen.

Tummen upp. Jag håller med dig!

Förjävligt med bensinskatten. Håll nere priset runt 10 kr vilket redan idag måste anses vara ett hyffsat dyrt sätt att transportera sig på.

Sedan kan de väl försöka ge ordentliga skattereduktioner för miljövänliga alternativ.

Tex kan de väl börja med att tvinga fram bensinstationer med miljövänliga bränslen.

Såg någon dokumentär om någon som hade köpt en miljövänlig bil av lösning X och att han fick åka 10 mil bara för att kunna tanka. Så går det ju inte att ha det...

Kollektivtrafiken lider oerhört av prishöjningarna, ironiskt tycker jag, förstör inte bara för bilägare men även kollektivtrafiken man försöker "hjälpa"

Bor man ute på Landet så måste man kunna transportera sig för att kunna överleva. Ett faktum är att det är billigare att åka Uppsala -> Öregrund (ca 10mil) med bil än att åka buss. Helt fel!

Kul tråd !

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Tankade för 9.40kr/l i morse! Nu är det tydligen priskrig lite varstans. Men det lär väl inte hålla särskilt länge...

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

His Divine Shadow skrev:

Kollektivtrafiken lider oerhört av prishöjningarna, ironiskt tycker jag, förstör inte bara för bilägare men även kollektivtrafiken man försöker "hjälpa" :OO

www.skanetrafiken.se skrev:

Skånetrafikens stadsbussar är inte bara gröna på utsidan, de är också ett grönare sätt att resa. I dag drivs alla stadsbussar i Malmö med naturgas, och i Kristianstad och Eslöv kör vi bussar som drivs med biogas från städernas eget avfall.

Det är väl långt ifrån all kollektivtrafik som drivs med naturgas eller liknande?

Ja, men någonstans måste man väl börja, snarare än att sitta och lipa som en besatt över att det sabbar vår ekonomi.

Självklart vore det bra om de skyndade på utvecklingen vad det gäller alternativa bränslen och implementation av alternativa bränslen i exempelvis kollektivtrafiken. Men det lär ta tid och de flesta av oss lever i nuet, vare sig vi vill eller inte.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Det spelar ingen roll (för min del, och jag är inte ensam) om stadsbussar går på vattenånga, det är ändå inget realistisk alternativ om man inte bor och jobbar i innerstaden, på "kontorstider".

frankof skrev:

Det spelar ingen roll (för min del, och jag är inte ensam) om stadsbussar går på vattenånga, det är ändå inget realistisk alternativ om man inte bor och jobbar i innerstaden, på "kontorstider".

Nej, men sen å andra sidan så är det ju faktiskt i städerna som miljöförbättringarna behöver göras, inte sant? Det känns lite korkat att kämpa för att du skall betala mindre för bensinen, när det egentligen är vår planets fortlevnad vi diskuterar.

OveRRidE skrev:

His Divine Shadow skrev:

Kollektivtrafiken lider oerhört av prishöjningarna, ironiskt tycker jag, förstör inte bara för bilägare men även kollektivtrafiken man försöker "hjälpa" :OO

www.skanetrafiken.se skrev:

Skånetrafikens stadsbussar är inte bara gröna på utsidan, de är också ett grönare sätt att resa. I dag drivs alla stadsbussar i Malmö med naturgas, och i Kristianstad och Eslöv kör vi bussar som drivs med biogas från städernas eget avfall.

En långt viktigare fråga är vad kostar detta? Hur dyrt är det att åka med dessa bussar? Hur är det jämfört med bil?

Vätebussarna i Stockholm tror jag det var så läggs ner för dom är inte lönsamma.

Och sluta vara så överdramatisk med det här om vår planets överlevnad, vi klarar nog det fastän vi gasar på med bensin i några decennier till i samma takt, bilarna blir ju bara miljövänligare och snålare, det är viktigare att tvinga Asien till att inte börja med en olje ekonomi på vår skala utan hoppar direkt till alternativa bränseln.

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

Att låta tillverkarna tillverka mer bensinsnålare bil tror jag inte hjälper, då kommer det väl bli ett liter pris på 30kr istället ;)

Jasså, enligt rationalen jag har hört borde det bli billigare eftersom efterfrågan då skulle sjunka.

Förstås jag tror inte att oljan kommer att sina i sån takt att priserna faktiskt behöver ökas alls på en braa tid ännu, problemet är infrastrukturen som har nått sin kapacitet mest p.g.a. Kinas ökande infrastruktur som kräver allt mera olja.

Vi borde hjälpa Kina att gå iväg från en olje baserad infrastruktur, på så vis håller vi nere efterfrågan och hjäper miljön och behöver inte själv lida medan(kom igen, priserna har ökat men har konsumptionen sjunkit? Nej, staten vill bara ha pengar och använder miljön som ett svepskäl) vi gör övergången till alternativa bränslen.

HDS skrev:

Och sluta vara så överdramatisk med det här om vår planets överlevnad, vi klarar nog det fastän vi gasar på med bensin i några decennier till i samma takt, bilarna blir ju bara miljövänligare och snålare, det är viktigare att tvinga Asien till att inte börja med en olje ekonomi på vår skala utan hoppar direkt till alternativa bränseln.

Inte helt olikt den inställning man förväntar sig av en sån som dig. Kör på tills det smäller, bara jag får ha min V8 tills jag fyller 40.

Det känns lite motsägelsefullt att sätta förbud på 2 miljarder asiater när vi inte ens själva kan förmå oss att lägga ner mer energi i att bli av med de fossila bränslena, men visst; lägg skulden på någon annan bara. :OO

HDS skrev:

En långt viktigare fråga är vad kostar detta? Hur dyrt är det att åka med dessa bussar? Hur är det jämfört med bil?

Ja, jag antar att Skånetrafiken går med vinst eller åtminstone plusminusnoll, eftersom det har varit så ett tag nu. Men som sagt, jag vet inte. Det kostar 15 kronor för en resa med stadsbussen, som vuxen. Det är väl lite skumpigt jämfört med bil, plus att du får stå ut med att träffa andra människor också.

OveRRidE skrev:

Inte helt olikt den inställning man förväntar sig av en sån som dig. Kör på tills det smäller, bara jag får ha min V8 tills jag fyller 40.

Det känns lite motsägelsefullt att sätta förbud på 2 miljarder asiater när vi inte ens själva kan förmå oss att lägga ner mer energi i att bli av med de fossila bränslena, men visst; lägg skulden på någon annan bara. :OO

Tycker inte jag, det är dom som suger upp all överkapacitet, det är dom som inte ännu har byggt upp en infrastruktur till samma nivå som oss, det är dom som det är långt enklare för att dom att börja med alternativa bränslen än för oss, så där borde det börjas, och så ska vi ju tänka på att det finns så jävligt många asiater, dom skulle bli långt värre än oss, det är bara logiskt att vi gör nått för att få dom in på alternativa bränslen från början och på så vis underlättar det för oss på samma gång, ser absolut inget fel med detta.

Själviskt menar du? Självklart, såklart jag lägger oss för andra länder, men det är också logiskt.

HDS skrev:

Ja, jag antar att Skånetrafiken går med vinst eller åtminstone plusminusnoll, eftersom det har varit så ett tag nu. Men som sagt, jag vet inte. Det kostar 15 kronor för en resa med stadsbussen, som vuxen. Det är väl lite skumpigt jämfört med bil, plus att du får stå ut med att träffa andra människor också.

Okej, nån som vet?

Jag tycker din syn på energifrågan verkar vara ganska diskriminerande faktiskt. Menar du att alla asiater skall följa regler som inte gäller oss?

Well duh, klart jag är diskriminerande och helt obrydd om att jag är det.
Det är enklare för dom att anpassa sig och dom skulle bli värre förorenare än oss om vi bara satt här och straffade oss själva och inte gjorde nått åt dom, så vi kan lika gärna försöka styra in dom på alternativa bränslen först, och så blir det lättare för oss.

Det är klart man ser efter "number one", ingen annan i världen kommer att göra det åt dig.

HDS skrev:

Det är klart man ser efter "number one", ingen annan i världen kommer att göra det åt dig.

Mycket intressant, måste jag säga. Mycket intressant synpunkt.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

HDS har en poäng (även om den är något grovhuggen ;)) och det är att det är lättare att börja med något än att ändra sig i efterhand - trots allt. :)

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)