PeW skrev:
Om det är så uppenbart, kan du inte inviga mig i 'problemet'? Det verkar ju som att jag missat poängen med det här.
Vi kan ta ett konkret exempel från verkliga livet.
När jag satt som ersättare i barn och utbildningsnämnden i min hemstad, så nämnde vi ett tillfälle skolchefen att enbart en procent av barnen med romersk ursprung, gick ut grundskolan med fullständiga betyg.
Här har vi ett konkret exempel på en grupp i samhället av olika anledningar inte lyckats integrera sig i samhället. Som samhällsmeborgare tycker jag förstås att detta är en viktig fråga att få bukt med. Hur ska vi förbättra situationen för romerska barn, så att de lyckas bättre med resultatet i skolan? Att barn med romersk ursprung lyckas bättre i skolan än vad de gör idag, tycker man bör ligga både i samhällets intrresse, och i intresset bland romerna i Sverige.
Nämner man dock problemet högt, eller att man försöker få igång en diskussion i ämnet, så möts man dock av kalla handen. Man anklagas för att vara rasist eller främlingsfientlig, och att man försöker undergräva förtroendet för de utsatta romerska grupperingarna i Sverige.
Tycker detta är mycket märkligt, då både romerna och samhället i sig, tjänar på att barn med romerska ursprung ska få bättre möjligheter att lyckas i skolan.
Det tragiska i detta är att de romer som insett problemet och är öppna för en debatt i ämnet, inte har någon att diskutera eller debattera problemet med. Detta då ingen vill diskskutera problemet och den uppkomna situationen öppet, på grund av rädsla för att anklagas för rasism eller främlingsfientlighet.
Tror många grupper i samhället, och samhället i stort skulle vinna på att vi öppet tordes diskutera de problem som finns i Sverige idag, och som är relaterade till integrationspolitken i Sverige. Men tyvärr uteblir denna viktiga debatt, då alla som deltager i debatten och inte har rätt åsikt, hängs ut som rasister och främlingsfientliga.
Förstår du problemet nu då?