Ujuj. Inte kul. Jag har aldrig varit med om något liknande själv, men jag mår nästan dåligt (psykiskt) bara av att se sånt på film. Dock var det en tjej i Bergshamra (där jag gick i skolan) som hoppade framför tåget. Vet inte vilken skola hon gick i, men stationen ligger bara ett par hundra meter från skolan, vid alla kiosker. Hon var lika gammal som vi. Visst såg jag ingenting, men gick ändå och grubblade på detta ett längre tag.
Vad gick fel? Vad driver en 15- eller 14-åring (kommer inte ihåg hur gammal jag var) till att hoppa framför ett tåg?
Fick även en sån här känsla häromdan, när vi åkte hem från landet. Snorhalt var ordet, och en bil hade gjort en rejäl vurpa och voltat ner i skogen. Det var brandmän där (bilen skulle "delas upp" för att få ut de klämda personerna) och poliser, men inga läkare. Pappa gjorde det han kunde och kollade till dem, och brandmännen som var där rådfrågade lite om hur de skulle göra osv. Det hela kändes bättre då. Att veta att det händer något. Sedan när vi åkte igen frågade jag hur de mådde, och beskrivningarna fick mig att rysa. Halva skalpen hade skalats bort på huvudet på den ena, och en stor "blodbubbla" (kaxigt - medicinsk term för detta?) på huvudet, som var blå!
Då blir det lätt tankar som: tänk om vi hade åkt här för fem minuter sedan, tänk om det hade varit jag, min pappa eller låtsasmamma som låg där, fastklämd med halva skalpen avskuren.
Lite kan jag iallafall sätta mig in i din situation, rent känslomässigt. :)
Dock vet jag inte varför jag berättar detta. Det har egentligen inget med din situation att göra. Nu blir det lite hobbypsykologi, men jag kan tänka mig att tankar som "varför fan hjälpte inte jag till?", "tänk om jag stod närmre, hade jag gripit tag i honom?" och liknande dyker upp i skallen (skulle jag nog fått). Det måste vara en känsla av ... chanslöshet, på något sätt. Man kan bara stå där och titta på förödelsen, utan att kunna göra ett dyft.
Ah, jag vet inte. Tas säkert som ett skitlarvigt inlägg, men jag måste sova känner jag, även om jag inte tänker det. :e :r
Nåväl, hoppas du förblir den gamle gode Mane vi på wF känner till iallafall. :bire