På bussen påväg till jobbet möttes jag av en jättelik affisch som löd enligt följande:
Om vi röker som vi gör idag, kommer alla fåglar ha dött utav passiv rökning år 2010.
Då ställer man sig den frågan, är det sant?
Visst, det låter väldigt självklart att det är osannolikt.
Men får man verkligen skriva saker som inte är sant?
Dom lurar juhe trots allt folk, om det finns någon därute som tror på det som står. :OO
Eftersom jag inte är analytiker, och har ingen grundläggande rapport att läsa eller något sedan vet jag inte om det är sant iof.
Nope, inte sant det är dem där Non smoking generation och deras kampanjer dem kör nu är bara bluff.. hur det ska öka deras trovärdighet förstår jag inte.
Om dom ljuger på reklamplats, varför ska man ta deras hemsida på allvar? Eller överhuvud taget något alls av vad dom säger? Enligt mig handlar allt om trovärdighet.
Varför ska man sänka sig till sin motståndares nivå? Jag tycker att det är bättre att stå över sånt, och föra en saklig diskussion där man visar på fakta och rön. Och låta motståndaren skämma ut sig och gör sig löjlig. Då är det motståndaren som tappar trovärdighet.
Hon tror inte att det finns några risker med att använda sig av lögner i en så omfattande kampanj.
– Budskapen är så överdrivna att risken att någon ska tro att det är sant är väldigt liten, säger Ann-Therese Enarsson.
Så ifall man överdriver i reklamen så får man ljuga?
Enligt Ann-Therese Enarsson så tycker hon att doms reklam e överdrivven och att ingen ska tro på den och på så sätt söka informationen på deras hemsida...
Eftersom jag trodde att ALL reklam måste tala saning och att man inte fick ljuga i reklamen, och om man då går förbi en reklam skyllt där det står att alla fåglar kommer dö av passivrökning år 2010, Så anser ju inte jag att man påengång ska fatta att det e en reklam som inte e sann utan tvärtom...
Själv röker jag inte och har absolut ingen tanke på att börja...
Men respekterar dom som vill röka och tycker inte att man ska få sprida falsk reklam för att stoppa ciggaretterna...
Man anser att rökarna ska hålla sig ifrån lokaler där icke-rökare finns, Som te.x Resturanger, barer, pubar och massa andra allmäna platser... För tycker att det inte kan vara så svårt att gå ut eller till rökavdelningar och ta sig sin ciggarett...
Eftersom jag trodde att ALL reklam måste tala saning och att man inte fick ljuga i reklamen, och om man då går förbi en reklam skyllt där det står att alla fåglar kommer då av passivrökning år 2010, Så anser ju inte jag att man påengång ska fatta att det e en reklam som inte e sann utan tvärtom...
Om nu någon händelsevis skulle tro på det påståendet, så är väl det inte hela världen. Det stora problemet är att när man ser detta, drar man den korrekta slutsatsen att de ljuger. Om man, likt jag själv, inte bryr sig om att surfa in på deras hemsida för att läsa om varför de gör så, drar man lätt slutsatsen att de ljuger för att skrämma upp folk, därför att de anser att ändamålen helgar medlen. Drar man den slutsatsen, lär man knappast gå in på deras hemsida för att få den verkliga förklaringen till varför de ljuger. De har då gjort sig till åtlöje.
Eftersom jag trodde att ALL reklam måste tala saning och att man inte fick ljuga i reklamen, och om man då går förbi en reklam skyllt där det står att alla fåglar kommer då av passivrökning år 2010, Så anser ju inte jag att man påengång ska fatta att det e en reklam som inte e sann utan tvärtom...
Om nu någon händelsevis skulle tro på det påståendet, så är väl det inte hela världen. Det stora problemet är att när man ser detta, drar man den korrekta slutsatsen att de ljuger. Om man, likt jag själv, inte bryr sig om att surfa in på deras hemsida för att läsa om varför de gör så, drar man lätt slutsatsen att de ljuger för att skrämma upp folk, därför att de anser att ändamålen helgar medlen. Drar man den slutsatsen, lär man knappast gå in på deras hemsida för att få den verkliga förklaringen till varför de ljuger. De har då gjort sig till åtlöje.
Grejen e ju den att jag trodde att man inte fick ljuga i sin reklam...
Sen om man tror på just denna reklamen eller inte spelar inte så stor roll...
Men om fler och fler börjar använda denna metod som kommer man ju snart inte veta vad som e sant eller inte och om man sen börjar sälja grejer med hjälp av samma metod hur ska det då sluta?
Men om fler och fler börjar använda denna metod som kommer man ju snart inte veta vad som e sant eller inte och om man sen börjar sälja grejer med hjälp av samma metod hur ska det då sluta?
Som sagt, jag håller helt med dig om att det är fel att ljuga i reklam. Själv tar jag alltid väldigt lätt på reklam. Reklamen kanske inte alltid ljuger, men den brukar definitivt vinkla sanningen.
Om rökaren fick betala sin egen sjukvård skulle nog nikotinbegäret minska? ;)
Varför ska vanligt hyggligt folk betala skattepengar för att personer som inte förstår sitt eget bästa ska ha sjukvård och omsorg på grund av att de enbart velat fylla sitt ego med nikotin?
Hela "The Marlboro-man" är en reklamlögn, så varför kan inte intresseorganisatoner som värnar om människans bästa, få använda sig av en och annan vit lögn?
Om rökaren fick betala sin egen sjukvård skulle nog nikotinbegäret minska? ;)
Varför ska vanligt hyggligt folk betala skattepengar för att personer som inte förstår sitt eget bästa ska ha sjukvård och omsorg på grund av att de enbart velat fylla sitt ego med nikotin?
Hela "The Marlboro-man" är en reklamlögn, så varför kan inte intresseorganisatoner som värnar om människans bästa, få använda sig av en och annan vit lögn?
Exakt!
Jag tycker kampanjen är kalas - helt rätt att fläska på ordentligt, precis som tobaksbolagen gjort i alla år. Kanske man inte får alla att reagera och tänka efter, men kan man få tio pers att lägga av är det en framgång. :)
Det här med att nikotin slavar ska betala sin egen sjukvård, låter helt okej för mej...
Men hellre att de klassar cigaretter som narkotika, och ger dryga böter till de som inte bryr sej om det...
Snacka om att dra in pengar till statskassan :)
Grejen e ju den att jag trodde att man inte fick ljuga i sin reklam...
Sätt dig och titta lite på reklam så kommer du att hitta grejer som inte riktigt stämmer. Tvättmaskinsdiskmedel som påstås kunna få disk med fasttorkade matrester skinande rena utan problem, tvättmedel som kan ta bort alla typer av fläckar med mera. Lögner är vardagsmat i reklam.
Det här med att nikotin slavar ska betala sin egen sjukvård, låter helt okej för mej...
Många som röker kände inte till riskerna när de började. Nu kan de inte sluta, även om de vill. Skulle hellre se att folk verkligen uppmuntrades att inte röka.
renegade skrev:
Men hellre att de klassar cigaretter som narkotika, och ger dryga böter till de som inte bryr sej om det...
Snacka om att dra in pengar till statskassan :)
Fast då förlorar de en rejäl inkomst; tobaksskatten.
När vi är inne på att rökarna ska betala sin egen sjukvård så kan man gå steget vidare att även folk som dricker alkohol ska betala sin egen sjukvård som skapats av alkoholen.
När vi är inne på att rökarna ska betala sin egen sjukvård så kan man gå steget vidare att även folk som dricker alkohol ska betala sin egen sjukvård som skapats av alkoholen.
Då kan man juhe lika gärna införa att alla självvållade skador ska betalas själv.
Då kan man juhe lika gärna införa att alla självvållade skador ska betalas själv.
Jepp, och införa försäkringar för allt. Det skulle nog moderaterna älska :) (Förlåt det var ett snedsteg men jag var tvungen.)
Och det har vi inte redan idag då?
Rökarna betalar en skatt som motsvarar cirka 80% av priset på cigaretterna.
Det höga priset på alkoholen på systemet, som gör att så många smugglar, bygger på en (mycket) hög alkoholskatt.
Dessa två höga skatter bygger på att de som brukar en skadlig vara, ska vara med och till en större del betala vården som dessa varor orsakar. Och detta har vi redan idag. Så vad pratar vi om?
Att forsätta ha en hög skatt, eller t.o.m. höja den, resulterar bara i att alltfler smugglar själv eller köper smuggelgods. Men det är ju skitbra. Folk röker och dricker sig sjuka, men betalar inte någon motsvarande alkohol- eller tobaksskatt i Sverige. Detta, om något, orsakar höjda vårdkostnader för alla oss andra.
277 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e