Ponera att person X skapar en tråd som handlar om huruvida hans/hennes toalettbesök går till och personen själv anser att det är en seriös tråd samt märker den med en ikon som visar att den är seriös. Var skall en sån tråd placeras i dessa två tänkta forum?
Får tråden ligga kvar i det seriösa forumet så får moderatorerna skäll för att den ligger där. Flyttas tråden till forumet för trams så får moderatorerna skäll för att den flyttas.
Var skall gränsen gå om det skulle finnas två forum?
När såna frågor är solklara så kan det finnas skäl till att dela ett forum som cafét.
Split av cafeet
94 svar · 3 253 visningar · startad av Jörgen HP · sida 3 av 5
Frågan, av Jörgen HP
Förslag Att splitta café webforum så att det finns ett forum för "trams och flams", och ett för seriösa debatter som inte har ett givet forum där debatten hör hemma. Bakgrund Tidigare fanns ett problem i forumet "Förmedling av jobb och tjänster", vilket yttrade sig i att debatterna spårade ur till en ström av nedlåtande kommentarer. Dessa hade ofta med ersättning att göra. Problemet löst
Läs frågan i sin helhet →Ett allmänt forum, en positiv attityd och massor av sunt förnuft räcker bra.
SirPeter skrev:
Ponera att person X skapar en tråd som handlar om huruvida hans/hennes toalettbesök går till och personen själv anser att det är en seriös tråd samt märker den med en ikon som visar att den är seriös. Var skall en sån tråd placeras i dessa två tänkta forum?
Får tråden ligga kvar i det seriösa forumet så får moderatorerna skäll för att den ligger där. Flyttas tråden till forumet för trams så får moderatorerna skäll för att den flyttas.
Var skall gränsen gå om det skulle finnas två forum?
När såna frågor är solklara så kan det finnas skäl till att dela ett forum som cafét.
Nå staffare, ni har nu lyft fram de flesta negativa saker som en split medför. Vad är ert förslag till en förbättring, så att vi som vill ha en debatt på en mer mogen nivå kan föra en sådan utan att dränkas med meningslösa tramskommentarer?
Jag ser fram emot ett konkret och hållbart förslag och lösning på problemet från dem som är negativt inställda till angivet förslag. Att hitta brister i andras förslag är lätt, men att komma med lösningar själv verkar vara desto svårare, så shoot!
Det enda förslaget som kommit fram vid tidigare trådar i ämnet är:
Stick om du inte trivs! Men det är väl lite drastiskt?
Jörgen HP skrev:
Nå staffare, ni har nu lyft fram de flesta negativa saker som en split medför. Vad är ert förslag till en förbättring, så att vi som vill ha en debatt på en mer mogen nivå kan föra en sådan utan att dränkas med meningslösa tramskommentarer?
Jag ser fram emot ett konkret och hållbart förslag och lösning på problemet från dem som är negativt inställda till angivet förslag. Att hitta brister i andras förslag är lätt, men att komma med lösningar själv verkar vara desto svårare, så shoot!
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=505985#post505985 :)
Mer konkret & dessutom enkelt blir det nog inte!
Bire skrev:
Jörgen HP skrev:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=505985#post505985 :)
Mer konkret & dessutom enkelt blir det nog inte!
Problemet SirPeter lyfter fram kvarstår dock då.
Jörgen HP skrev:
Ser fram emot en förklaring på det isf.. Jag ser inte att han ser ett problem i mitt förslag.. Snarare i det förslag som ligger i att dela upp det till 2 forum.
Bire skrev:
Jörgen HP skrev:
Ser fram emot en förklaring på det isf.. Jag ser inte att han ser ett problem i mitt förslag.. Snarare i det förslag som ligger i att dela upp det till 2 forum.
Problemet ligger i tolkningen vad som är seriöst och inte. Och den tolkningen tror jag inte att en moderator klarar bättre än trådskaparen.
Jörgen HP skrev:
Problemet ligger i tolkningen vad som är seriöst och inte. Och den tolkningen tror jag inte att en moderator klarar bättre än trådskaparen.
Är det inte enklare att 1 trådskapare & 4 moderatorer avgör hurvida en sak är seriös istället för att den postas i ett seriöst forum där besökarna anser att den är oseriös eller att den postas i ett oseriöst forum trots att den är seriös & behandlas oseriös av moderatorerna?
SÅ tolkade jag Sirpeter.
Kommunikation är nog A & O OM man SKA bekämpa tramset...
Om det skapas eller finns en sådan kommunikation så visst, då kan det fungera. När börjar ditt förslag att gälla?
Jörgen HP skrev:
När börjar ditt förslag att gälla?
Ehh?
Ett förslag börjar att gälla vaddå..?
Jag har skrivit ett förslag här i tråden.. Ska jag bifoga kopia till nån statlig instans med? ;)
Bire skrev:
Jörgen HP skrev:
När börjar ditt förslag att gälla?
Ehh?
Ett förslag börjar att gälla vaddå..?Jag har skrivit ett förslag här i tråden.. Ska jag bifoga kopia till nån statlig instans med? ;)
Jepps, bara den statliga instansen ser till att hitta en lösning så fort som möjligt så är jag nöjd. Sedan får förslaget utvärderas efter en tid. Funkar det inte är jag den första som drar igång denna tråd igen. :)
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=505406#post505406
Jag tycker att förslaget är ett slag i luften och jag tror inte att det ger annat än merjobb åt moderatorerna och forumledarna, då det t.ex på ett vanligt "fik" (cafe) är en indelning av folk efter rökare och icke rökare. Ska man nu göra lika med humörsnivå? Vad kommer härnäst? Vissa "rum" för x- antal inlägg? Vissa "rum" för en viss typ av humor e.t.c...
Så min åsikt i frågan är:
Antingen skippar man cafeet helt eller så accepterar man att det blir diskussioner som ibland ballar ur. Om de gör det är det betydligt bättre att ta det på plats med var och en än att skapa ytterligare "rum" som ska innehålla ditten och datten. Att besöka wF är som att besöka vilken folksamling som helst IRL och det borde inte göras nån skillnad i hur såväl staff som medlemmar uppträder - där som här. Har vissa inte vett nog att inse det är det (som jag ser det) helt fel att "lagstifta" om det och är det ett problem - ta bort forumet helt :)
Sen får man tycka vad man vill om det... synpunkter efterfrågades ju och denna är min. ;)
PeW skrev:
Antingen skippar man cafeet helt eller så accepterar man att det blir diskussioner som ibland ballar ur. Om de gör det är det betydligt bättre att ta det på plats med var och en än att skapa ytterligare "rum" som ska innehålla ditten och datten. Att besöka wF är som att besöka vilken folksamling som helst IRL och det borde inte göras nån skillnad i hur såväl staff som medlemmar uppträder - där som här. Har vissa inte vett nog att inse det är det (som jag ser det) helt fel att "lagstifta" om det och är det ett problem - ta bort forumet helt
Är detta något som ska vara allmänt gällande på wF?
Jörgen HP skrev:
Om inte jag är HELT ute & cyklar så diskuterar vi Cafet..
Bire skrev:
Jörgen HP skrev:
Om inte jag är HELT ute & cyklar så diskuterar vi Cafet..
Teorin är fullt applicerbar på fler forum på wF, därav frågan. Cafeet är i inte det enda forumet som ställt till problem av denna karaktär som PeW berör.
Vaddå?? Tillåts det i dag att trådar tramsas sönder utanför cafét?
bire skrev:
Vaddå?? Tillåts det i dag att trådar tramsas sönder utanför cafét?
PeW skrev:
Antingen skippar man cafeet helt eller så accepterar man att det blir diskussioner som ibland ballar ur.
[...]
Att besöka wF är som att besöka vilken folksamling som helst IRL och det borde inte göras nån skillnad i hur såväl staff som medlemmar uppträder - där som här. Har vissa inte vett nog att inse det är det (som jag ser det) helt fel att "lagstifta" om det och är det ett problem - ta bort forumet helt
Nej, men att de ibland "ballar ur", för att använda samma språkbruk. Eftersom man inte ska lagstifta bort problem borde t ex politik-forumet inte finnas i sin nuvarande excistens. Så som PeW uttrycker sig finns det två alternativ att lösa problemen med "urballade trådar":
- Tillåta att trådarna ibland "ballar ur".
- Ta bort forumet helt.
Själv tycker jag att detta är väldigt svart och vitt, det finns ju trots allt gråzooner, oavsett vilket forum det gäller.
Men :o
Denna tråd handlar ju om en ev split av cafét.. Ska vi inte hålla oss till det till att börja med.
Politikforumet är ju stängt tills vidare dessutom. Är inte det ett steg mot en ev förbättring där?
vad jag vet så har vi inga andra "problemforum".
Namnförslag från mig:
Diskussioner - För diskussioner som inte hör hemma någon annanstans.
Café webForum - Småprata, tramsa loss eller ta en öl i baren.
Vad som är diskussion eller inte får trådskaparen avgöra. Alla trådar i diskussionsforumet ska betraktas som seriösa och trams ska raderas (precis som i alla andra forum).
Vad tror ni om det?
Marcus E skrev:
Namnförslag från mig:
Diskussioner - För diskussioner som inte hör hemma någon annanstans.
Café webForum - Småprata, tramsa loss eller ta en öl i baren.Vad som är diskussion eller inte får trådskaparen avgöra. Alla trådar i diskussionsforumet ska betraktas som seriösa och trams ska raderas (precis som i alla andra forum).
Vad tror ni om det?
Kanske onödigt för mig att ens svara, men jag ogillar det STARKT!