CcascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg
trexter skrev:
Vi kan alla bli ingenjörer, samhället hade dock inte fungerat så bra.
Du får ursäkta mig då. Jag gick efter premissen att vi försökte skapa ett samhälle som fungerade bra.
trexter skrev:
I mitt tycke drabbas de lika hårt.
Ja, men det är ju bara för att ditt tycke baserar sig på millimeterrättvisa. Förstår inte heller hur proportioner och såna begrepp har kunnat gå dig förbi. :o
trexter skrev:
Nej, men om du jämför en läkare/ingenjör/liknande och en lågavlönad person så har de tidigare, generellt sett:
a) högre utbildning
b) betalat mer i skatt
Varför straffa personer som utbildar sig och lägger tid på att ge landet någonting?
Har du en inkomst som är 50% högre så klarar du generellt av att skatta/böta lite mer också. Det är inte att "straffa" någon, det kallas solidaritet (under S i ordboken, check it out!).
TtrexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg
Du får ursäkta mig då. Jag gick efter premissen att vi försökte skapa ett samhälle som fungerade bra.
Du får gärna citera åtminstone hela stycket jag skrivit så att jag har en chans att försvara mig. Tack.
trexter skrev:
Nej, men om du jämför en läkare/ingenjör/liknande och en lågavlönad person så har de tidigare, generellt sett:
a) högre utbildning
b) betalat mer i skatt
Varför straffa personer som utbildar sig och lägger tid på att ge landet någonting?
Har du en inkomst som är 50% högre så klarar du generellt av att skatta/böta lite mer också. Det är inte att "straffa" någon, det kallas solidaritet (under S i ordboken, check it out!).
Tja, du verkar vara socialdemokrat vilket inte jag är.
Jag antar att det är här diskussionen har sitt ursprung.
Men, men, om du ska hänvisa till socialdemokraternas mantra "solidaritet" kan jag ju lika gärna hänvisa till moderat.se, folkpartiet.se elller något i samma stil...
Högavlönade klarar visst av att betala lite mer men de får likförbannat plocka upp fler tusenlappar ur plånboken än andra...
Jag vill se en uppmuntran till folket att arbeta, tjäna pengar och att utbilda sig. Företagen blir fler, konkurransen ökar, landet mår bättre... casca flyttar till Ryssland.
CcascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg
trexter skrev:
Tja, du verkar vara socialdemokrat vilket inte jag är.
Jag antar att det är här diskussionen har sitt ursprung.
Men, men, om du ska hänvisa till socialdemokraternas mantra "solidaritet" kan jag ju lika gärna hänvisa till moderat.se, folkpartiet.se elller något i samma stil...
Tjoho, jag är lika mycket socialdemokrat som du är djuplodande i din analys av samhället. "Lata människor tjänar mindre, duktiga tjänar mer." Trots att jag inte är någon "sosse" så tycker jag att den fundamentala idén om en hög välfärd med hjälp av solidaritet genom en progressiv skattesats (även om den har sänks på senare tid) är eftersträvansvärd.
trexter skrev:
Högavlönade klarar visst av att betala lite mer men de får likförbannat plocka upp fler tusenlappar ur plånboken än andra...
Jag vill se en uppmuntran till folket att arbeta, tjäna pengar och att utbilda sig. Företagen blir fler, konkurransen ökar, landet mår bättre... casca flyttar till Ryssland.
Woah, kul att du har någorlunda pejl på det senaste decenniet. Ryssland är snarare din framtida destination, måste vara underbart med ett land där du får bygga murar runt din privata herrgård så att inte krigsveteraner från Tjetjenien och annat fattigt pack går och tallar på DIN egendom. Länge leve gangsterkapitalismen. :OO
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg
trexter skrev:
Vad jag vet har varken moderaterna eller folkpartiet motsatt sig vårt system med dagsböter för mindre brott.
TtrexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg Hmm... ska vi sätta punkt för diskussionen här innan det resulterar i brevbomber? :e
"Murar runt min herrgård, gangsterkapitalism"
ja.. jag säger då det. :OO
Tack för mig i den här tråden. :)
TtrexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg
UlfT skrev:
trexter skrev:
Vad jag vet har varken moderaterna eller folkpartiet motsatt sig vårt system med dagsböter för mindre brott.
(Det var mer den allmäna politiska synen jag ville referera till.)
SsolbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Det börjar bli plusgrader ute, isen är tunn...
G8Medlem sedan jan. 20011 213 inläggDå skulle mördare få straff i antal % av sitt liv de rimligtvis har kvar att leva eller nått sånt då eller? En 90-årig mördare får 1 dags fängelse för mord medans en 20 årig mördare får 45 år för samma brott...
Klart att alla ska vara lika inför lagen, även när det kommer till böter.
Alternativet är ju att grundboten ligger på en fast summa och om man sedan tjänar mer än X-antal kronor/år så lägger man på 1% av den summan på boten. Då får man lite av båda..
Verkar ju dock sjukt...
CcazeMedlem sedan sep. 20016 059 inlägg Kommunistregler! Stackars finländarna x(
obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inläggFörstår faktiskt inte hur man kan försvara en person som fått ett straff för ett lagbrott...
Ett straff ska vara kännbart, annars är det liksom lite meningslöst...
obelix skrev:
Förstår faktiskt inte hur man kan försvara en person som fått ett straff för ett lagbrott...
Man kan tex vara hans försvarsadvokat när han överklagar.
dectgapMedlem sedan sep. 20021 655 inlägg
G8 skrev:
Då skulle mördare få straff i antal % av sitt liv de rimligtvis har kvar att leva eller nått sånt då eller? En 90-årig mördare får 1 dags fängelse för mord medans en 20 årig mördare får 45 år för samma brott...
Att äldre människor får sina straff sänkta p.g.a. deras högre ålder är inget ovanligt, även om jag tycker att din liknelse är absurd.
obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inlägg
UlfT skrev:
obelix skrev:
Förstår faktiskt inte hur man kan försvara en person som fått ett straff för ett lagbrott...
Nähä, du skämta mig aprillo :moose
obelix skrev:
UlfT skrev:
obelix skrev:
Nähä, du skämta mig aprillo :moose
Det är klart jag skämtar.
EerreMedlem sedan maj 20001 215 inlägg Det här är absurt. Vad än våra nyliberala förkämpar säger är poängen med ett straff att det ska kännas. Det är från den uppfattningen som begreppet dagsböter kommer, så att oavsätt hur rik/fattig man är så ska man veta att man gjort fel.
Visst det kanske blev lite högt, men det borde han tänkt på innan han körde 70 på en 40-gata.
MmuskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg
trexter skrev:
muskot skrev:
För mig som student skulle en fortkörningsbot på några tusen vara väldigt kännbar (avskräckande) medan samma summa bara skulle vara en fis i rymden för någon med mycket pengar.
Någon fördel ska väl cheferna som blir utbrända vid 30 ha? :OO ;)
Eftersom böterna baseras på en procentsats har de ändå mer pengar kvar än medelinkomsttagaren efter att boten är betald.
G8Medlem sedan jan. 20011 213 inläggTanken är väl ändå inte att man ska ha lika mycket kvar som alla andra när man betalat boten, eller?
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inläggEdit: glöm det jag skrev först. Det blev tokfel.
För att tillföra något till diskussionen mer än ett editerat inlägg så menar jag fortfarande att boten borde baseras på inkomstens storlek.
MmuskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg
G8 skrev:
Tanken är väl ändå inte att man ska ha lika mycket kvar som alla andra när man betalat boten, eller?
Vem har påstått det?
Om vi tar personen i artikeln ovan betalade han 1,5 miljoner i böter, vilket är nästan 2,5 procent av hans taxerade inkomst för 2002 på 62 miljoner kronor. En person som tjänar 240000 kr om året (20000 kr/mån, gissar att det är i närheten av vad folk tjänar i genomsnitt) skulle med samma procentsats få böta drygt 5800 kr. Förmodligen kännbart för dem båda, vilket är bra.
Eftersom vi räknar med procent har den rike ändå mer pengar över även efter att boten är betald.
obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inläggEtt annat sätt att göra det kännbart är ju att körkortet blir indraget på livstid för tex rattfylla och +30km/h...