UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg
antipentA skrev:
Mjo, men med den lilla bieffekten att det fortfarande finns KVAR i hjärnans fettvävnad...
Ja, det var väl det jag skrev. Det är när THC-metaboliterna har rensats bort helt, vilket tar upp till några veckor eller månader (varierar beroende på förutsättningarna), som man är tillbaka på samma intelligensnivå.
hypatiaMedlem sedan feb. 20016 388 inläggJag känner, tyvärr, alldeles för väl till hur cannabis i olika former påverkar ungdomar på allra värsta sätt. Jag blir så trött på alla "vetenskapliga" resonemang kring hur THC påverkar kroppen positivt. Titta på valfritt ungdomsgäng som röker på i valfri stad, prata med deras föräldrar och flickvänner (ja, för det är nästan bara killarna som röker på), kolla hur de försörjer sitt missbruk, om de går i skolan och hur deras framtid ser ut osv. så blir jag mycket förvånad om ni hittar något positivt med drogen.
För mig kan aldrig några "vetenskapliga" ord uppväga det helvete som ungdomarna som är fast i skiten har. (n)
UlfT:
Vad jag menar är att det inte är säkert att det försvinner på veckor eller månader. Det kan finnas kvar i ÅR, vilket gör det ganska otrevligt.
hypatia:
Jag håller i stort sett med dig. Dock är det viktigt att tänka på att mycket av det helvete dessa ungar har INTE egentligen kommer av cannabisbruket, utan grundas långt tidigare än så (oftast av föräldrarna).
hypatiaMedlem sedan feb. 20016 388 inlägg
antipentA skrev:
hypatia:
Jag håller i stort sett med dig. Dock är det viktigt att tänka på att mycket av det helvete dessa ungar har INTE egentligen kommer av cannabisbruket, utan grundas långt tidigare än så (oftast av föräldrarna).
Vad grundar du det på? :)
Den erfarenhet jag har, bl.a. från att jobba ideellt med de här ungdomarna, visar inte alls på det orsakssamband och de effekter du skriver om.
SsilfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Jag ser hellre att ett ungdomsgäng sitter hemma och myser med en joint än att ränner på stan med baseballträn. Men som sagt. Nu handlar ju tråden om Pringles-chips. :p
Och på tal om dem; innehåller inte Pringles något som gör att man faktiskt inte ska kunna sluta äta dem? Eller är det en myt? Typ som att McDonald's-maten innehåller saker som gör att man inte ska bli mätt.
silfver skrev:
Och på tal om dem; innehåller inte Pringles något som gör att man faktiskt inte ska kunna sluta äta dem? Eller är det en myt? Typ som att McDonald's-maten innehåller saker som gör att man inte ska bli mätt.
Det skulle väl möjligen vara socker. Försöker man stilla hungern med sötsaker, kan det bli problem med blodsockerbalansen. Ett vanligt fenomen är att man känner sig mätt en kort stund, men senare blir trött.
CCassadyMedlem sedan aug. 20051 601 inlägg
hypatia skrev:
Vad grundar du det på? :)
Den erfarenhet jag har, bl.a. från att jobba ideellt med de här ungdomarna, visar inte alls på det orsakssamband och de effekter du skriver om.
Cannabisräkning är ingen orsak utan ett symptom! Kom alltid ihåg det om du ska arbeta med cannabisrökande ungdomar!
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inläggJag tror det är svårt att uttala sig om orsak och verkan i samband med cannabis. En del väljer säkert cannabis därför att de mår dåligt. Men det finns också många med bra hemförhållanden, som väljer cannabis. Om det sedan leder in i fördärv, beror mycket på individen.
hypatiaMedlem sedan feb. 20016 388 inlägg
Cassady skrev:
Cannabisräkning är ingen orsak utan ett symptom! Kom alltid ihåg det om du ska arbeta med cannabisrökande ungdomar!
Jag undrar fortfarande vad ni grundar det på. :)
Särskilt när man drar slutsatser om att de problem som uppstår i samband med cannabisrökandet beror på något annat än cannabisrökandet. Det är en logisk kullerbytta i mina ögon.
obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inläggär det inte Pringles som sysslar med djurförsök?
AAndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Titta på John Frusciante, enligt rykten så röker han Cannabis ganska ofta nu. Ser inget som är ointelligent med honom. Han är förmodligen en av de mest öppensinnade personer i världen. Däremot så höll heroinet på att ta hans liv.Har även träffat honom och pratat med honom. Det finns inget han säger som inte är genomtänkt eller dumt på något plan överhuvudtaget, trots att han röker cannabis. Så att man skulle blir dum i huvudet av att man röker cannabis tror jag inte på, jag tror inte man kan skylla bara på en sak, tex tror jag fullt på att de som röker cannabis och samtidigt får anses som dumma i huvudet nog var det redan från början.
Och jag tror heller inte att någon överhuvudtaget har fastnat i något cannabis helvete och inte kan ta sig ur det, det är helt orimligt för det funkar inte. De har problem redan innan som de inte vet hur de ska hantera. Det är nog snarare det som utgör deras helvete. Känslor och problem som man inte kan hantera är däremot något som kan ta ens liv. Inte Cannabis.
Och ja, jag har rökt cannabis, en gång och det var i Holland, så mitt samvete är rent.
AAndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Som jag säger så förespråkar jag inte cannabis men det är skrattretande att se alla försök till motargument man får när man pratar om detta, motargument som i stort sett alltid grundar sig på okunskap.
Om de positiva effekterna är bevisade och det har inte visats på några direkta skadliga effekter så kan man nog lita på det. Vetenskap är vetenskap.
AAndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Och som någon sa så skulle han bli mäkta förvånad ifall en viss person överhuvudtaget kunde motargumentera mig. Jag är inte trångsynt på något sätt och jag är inte dum i huvudet för att jag pratar om detta. Däremot är det trångsynt att ta avstånd från något som man inte vet något om bara för att andra har sagt till dem att det är "usch och fy". Våga argumentera och våga diskutera dessa saker istället för att komma med dumma kommentarer.
Vet att ni gör det men ändå är tonen lite nedlåtande ibland, precis som man är helt bombad för att man överhuvudtaget tar upp detta skrämmande ämne.
LLeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg Starta gärna en ny tråd där det inte pågår någon diskussion om chips och sammanställ gärna dina åsikter i ett enda inlägg. :x
UlfT, hypatia:
Ulf, du har rätt i att det finns många med bra hemförhållanden som röker på. Dock brukar det då finnas andra aspekter som gör att de börjar istället. Det kan vara låg självkänsla, det kan vara vilja att imponera på någon, att visa sig tuff, ett sätt att uppmärksammas av någon man är kär i eller dylikt.
Gemensamt brukar vara viljan att vara något man inte är eller att få något man inte har. Om man är helt nöjd med sin tillvaro brukar man sällan försöka förändra den, nämligen.
Hypatia:
Jag grundar det på att jag under större delen av mitt vuxna (över 18) liv nästan uteslutande har umgåtts med missbrukare av olika slag i olika åldrar, samt att jag jobbat på ett antal olika fritidsgårdar med ungdomar och att jag numera jobbar som nattvakt på en camping där jag kommer i kontakt med mycket ungdomar som använder cannabis.
Jag menar inte att grejer som dåligt minne, allmän slöhet, fördumning etc är saker som beror på hemförhållanden. Jag menar att anledningen till att de ens BÖRJAR med cannabis väldigt många gånger är nåt helt annat, som man inte bör bortse ifrån om man vill hjälpa till. De som fastnar i missbruket behöver inte bara hjälp att ta sig ur missbruket. De behöver hjälp med att ändra på den bakomliggande anledningen till att de började. Om man inte tar bort den anledningen kommer de antagligen att börja med missbrukandet igen ändå.
fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg
AndreasC skrev:
Om de positiva effekterna är bevisade och det har inte visats på några direkta skadliga effekter så kan man nog lita på det. Vetenskap är vetenskap.
Lite vetenskap: http://www.can.se/sida.asp?subId=5&navId=1
antipentA skrev:
Ulf, du har rätt i att det finns många med bra hemförhållanden som röker på. Dock brukar det då finnas andra aspekter som gör att de börjar istället. Det kan vara låg självkänsla, det kan vara vilja att imponera på någon, att visa sig tuff, ett sätt att uppmärksammas av någon man är kär i eller dylikt.
En del av dessa saker, betraktar inte jag som några problem i sig själva, även om de iofs kan leda en och annan till droger. Just därför menar jag att orsakssambandet inte är helt självklart.
antipentA skrev:
Om man är helt nöjd med sin tillvaro brukar man sällan försöka förändra den, nämligen.
Själv tvivlar jag på att det verkligen finns någon som är helt nöjd med sin tillvaro. En del kanske påstår sig vara det. Men det är nog bara för att de är oroliga för att det ska låta suspekt om de erkänner att de har något problem.
AAndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Precis, det är det bakomliggande problemet inte cannabis i sig som är det egentliga problemet. Om man skulle få dem att sluta röka cannabis, skulle det bli bättre för dem då? Nej, problemen finns som du säger fortfarande kvar.
Sedan tror jag att orsakerna att man börjar är betydligt fler än vad du räknade upp, det är nog oerhört individuellt varför man börjar.
Sålänge man håller sig till bara cannabis så tror jag inte det är någon fara, däremot ska man ta itu med de eventuella problem (behöver inte finnas några) som ligger bakom att man börjar. Cannabis behöver heller inte leda till annat. Om man går över till tyngre saker så beror det knappast på cannabis utan på mer underliggande problem.
obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inläggkan inte någon prova att röka på lite pringels, så tråden kommer in på rätt spår igen? :i