His Divine Shadow skrev:
Ditt svar till detta är visst att skriva bort det heltsom nån saga(en jäkla ondskefull saga må ja nu säga), förstås det är du och många tar det bokstavligt.
Jag kan bara svara för min tro och förvarar på intet sätt de människor som med sin tro som försvar gör onda handlingar.
Oftast är det människor som inte lyckas se det verkliga budskapet och handlar på en rubbad övertolkning.
Ulft skrev:
Ska man döma Olga? är frågan. Det vill jag påstå beror helt på vad hon egentligen har sagt. Om hon aldrig har uttryckt någon önskan om att busschaufförer ska styckas, ska givetvis ingen skugga falla över henne. Men har hon verkligen uttryckt något sådant, då räcker det inte med att förbjuda henne att sälja korv. Då bör hon dessutom straffas för uppvigling till brott. I analogi med detta, är det inte alls konstigt att se att bibeln ligger till grund för en del ondska som har skett. Uppmaningarna finns ju där. Bibeln anses ju av en del kristna som Guds ord. Jag kan bara konstatera att jag är ovanligt generös som trots detta inte vill förbjuda bibeln. Men det beror på att jag verkligen tror på yttrandefrihetens förtjänster. Dessutom är uppviglarna döda sedan flera tusen år.
Olga kanske råkar ha en nedvärderande jargong (i stil med dagens svenssonförakt för invandrare) emot busschaufförer. Låt oss säga att en anhängare tryckt upp en (överdriven och utsvävande) bok med "Olgas budskap".
Bibeln ligger till grund för det ja, men det är ju, som jag tidigare sagt, människorna själva som tolkat boken knasigt.
Sneeze skrev:
Det där var citerat av mig, och NEJ. Jag är inte trångsynt.
Tvärt om, snarare.
Ett tips till dig är ju att citera rätt. Blir lättare att debattera då.
Du får gärna tro på vad du vill och jag accepterar det.
Förlåt mitt felcitat... Jag kände att det var många frågor riktade till mig och blandade ihop dig och Spango. Ett tips till dig är att inte vara så sarkastisk mot mig för det gör mig irriterad och främjar inte debatten.
Skönt att du inte är trångsynt och att du accepterar andras åsikt.
OveRRidE skrev:
Var någonstans står det att jag tycker att alla troende är puckon? Jag tänker inte ge mig inte i debatten om att tolka mina inlägg till minsta bokstav, och därmed misstolka meningen i varende stavelse, så jag lämnar ditt uttalande där istället.
Din ordlek går ju ut på att få troende att känna sig dumma... Om det inte är vad du menar så ber jag om ursäkt och ber dig istället uttrycka dig mindre klumpigt.
OveRRidE skrev:
Sanningen är den att det inte finns ett enda fysiskt bevis på att Gud finns eller någonsin har gjort det.
Det är precis detta som gör det hela mer intressant. Jag är inte den typen av människa som vill ha allt upplagt på ett fat. Läs mitt svar till Calevan ("En teori är väl att gud vill ge oss friheten att välja och själva viljan att tro på något man inte sett är starkare än tron hos de som fått en "verklig" bekräftelse")
Spango skrev:
Tja, att det ska till vanföreställningar för att man ska bry sig om sin nästa?
Men nu verkar det ju vara så... Bättre än att folk inte bryr sig alls tycker jag. Vill du tro på Heliga Olga och det gör dig till en bättre människa så tycker jag det är bra. Mycket bra. Möjligen kan jag instämma i din frustration över att alla människor inte är hypergoda utan hjälp.
OveRRidE skrev:
Jag kan dra mig till en enda parallell som liknar din liknelse med 'puckade människor' och det är att jag tycker att det är synd att människor idag inte tror mer på sig själva än att de måste tillbedja något som för mig och många andra är osynligt / obefintligt och tyvärr måste jag i min egna lilla vrå av insyn därför anse att Gud inte finns, bibeln är en fiktiv saga där förvränga intryck, luddiga historier och helt obeskrivligt löljiga mirakler inträffar.
Jag håller inte med dig om att allt i bibeln är fiktiv, delar möjligen. Livet blir hemskt mycket tråkigare om du för allt vill ha konkreta bevis och inte någonsin själv anstränga dig för att söka och finna sanningen.
Tjajab skrev:
Det är kul att se att de flesta är så nyanserade, själv tänker jag inte tala om att det jag skriver är min egen åsikt, jag förutsätter att folk förstår det.
Menar du min signatur? :e
Anledningen till den är att människor har en tendens att tolka mina åsikter som (försök till) påtvingade sanningar. Det lärde jag mig i en viss förvalsdebatt för ett tag sedan. ;)
Eftersom jag inte har förmågan att uttrycka mig på annat sätt, eftersom jag är jag, så garderar jag mig mot eventuella missförstånd, genom att helt sonika påminna er om det varje gång jag skriver ett inlägg.