webForumDet fria alternativet

Faran med religion

Politik & samhälle

120 svar · 2 476 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

En som har tolkat bibeln på eget sätt...

Idiot... x(

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

O Nej! Och vem har inte sagt att bibeln är farlig! :e

Medlem sedan dec. 2002797 inlägg

fel.. det är inte bibeln som är farlig.. faran uppstår när en idiot försöker tolka den.

rozie skrev:

fel.. det är inte bibeln som är farlig.. faran uppstår när en idiot försöker tolka den.

Sanningen när det gäller alla religioner...

Borde inte den boken förbjudas :p

Hur många tror att den boken skulle få tryckas idag?

obelix skrev:

rozie skrev:

:q
den boken är inte farligare än andra fictionböcker. men som sagt faran uppkommer när folk tror att allt som står i den är sant.

men å andra sidan finns det ju människor som lever sig in i sitt tv-spel och sen går ut och dödar folk. ska man förbjuda tv-spel då? hur många tycker att vi ska förbjuda tv-spel? :OO

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

obelix skrev:

rozie skrev:

Bibeln är definitivt farlig, om man är så korkad att man följer den. Men förbjudas skulle den inte. Ytterst få texter kan förbjudas i ett demokratiskt land som hyllar yttrandefrihet. Man måste tillåta även avskyvärda åsikter i en demokrati.

UlfT skrev:

Bibeln är definitivt farlig, om man är så korkad att man följer den.....
.....Man måste tillåta även avskyvärda åsikter i en demokrati.

nej nu är du ute och cyklar... man är inte korkad för att man följer bibeln utan när man tror att allt är sant och försöker tolka om saker till något det inte är.
bibeln innehåller huvudsakligen bra saker och bra budskap.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Den siste idioten är inte född än...

Men bibeln är klart farlig, ja.
Ta bara insändaren i Jönköpings-Posten igår angående EMU-valet (helt ur minnet):

*Var är prästerna?
Det är hög tid att Sveriges folk får veta vad Bibeln tycker i detta ämne.
Om Bibelns vägledande undervisning inte kommit bort i våra dagar hade vi sluppit denna trista debatt om valet den 14 september.

Bibeln har svaret*

Tja, ska vi styra landet genom att rådfråga en bok med tvivelaktigt ursprung med tvåtusen år på nacken? ;) :e

:stefan: skrev:

Bibeln har svaret

Tja, ska vi styra landet genom att rådfråga en bok med tvivelaktigt ursprung med tvåtusen år på nacken? ;) :e

Som dessutom skrivs om med jämna mellanrum...

obelix skrev:

:stefan: skrev:

Som dessutom skrivs om med jämna mellanrum...

snarare moderniseras svenskan... men ändå...

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

I alla omskrivningar förlorar man lite av ursprungsinnehållet. Över de ~1900 år som Nya Testamentet skrivits om och reviderats, och över de årtusenden som Gamla Testamentet skrivits om, undrar jag hur mycket som är gemensamt med ursprungsmaterialet...

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Re: Faran med religion

obelix skrev:

Idiot... x(

Ja detta är ju ett klart tecken på att kristendomen är farlig och borde förbjudas, inte sant? :p

Som vanligt kan man i media inte skilja på dårar från deras livsstil. Hade denna person inte varit präst så hade han säkert hittat på nåt annat tok. Men det ger ju mer "sensation" över det tragiska händelsen om man belyser det faktum att karln var präst.

Re: Re: Faran med religion

PeW skrev:

obelix skrev:

Idiot... x(

Ja detta är ju ett klart tecken på att kristendomen är farlig och borde förbjudas, inte sant? :p

Som vanligt kan man i media inte skilja på dårar från deras livsstil. Hade denna person inte varit präst så hade han säkert hittat på nåt annat tok. Men det ger ju mer "sensation" över det tragiska händelsen om man belyser det faktum att karln var präst.

Men just i Usa så har dom problem med dessa Kristna fanatiker (läs idioter), som tex ger sig på abortläkare...

Så jag förstår inte vad du har mot artikeln (kanske är jag som är lite trög just nu bara)

spango skrev:

I alla omskrivningar förlorar man lite av ursprungsinnehållet. Över de ~1900 år som Nya Testamentet skrivits om och reviderats, och över de årtusenden som Gamla Testamentet skrivits om, undrar jag hur mycket som är gemensamt med ursprungsmaterialet...

mycket är säkerligen samma...

rozie skrev:

UlfT skrev:

Bibeln är definitivt farlig, om man är så korkad att man följer den.....
.....Man måste tillåta även avskyvärda åsikter i en demokrati.

nej nu är du ute och cyklar... man är inte korkad för att man följer bibeln utan när man tror att allt är sant och försöker tolka om saker till något det inte är.

Nej, inte är jag ute och cyklar. Bibeln är fylld av motsägelsefulla budskap. Vissa av dem är bra, men många av budskapen är fruktansvärda. Om du ser till historisk tid, kan du se att bibeltolkning under tusentals år har medfört saker som korståg, häxbål, judeförföljelser, mm. Visst behöver man inte tolka bibeln så som dessa har gjort, men det är faktiskt lite övermaga att påstå att alla dessa tolkningar, som har gjorts konsekvent under så lång tid, är felaktiga, och att den enda rätta tolkningen av bibeln, skulle vara att så fort som det står något otrevligt i bibeln, så menade Gud säkert inte så.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

obelix:

Jag gillar inte sensationsjournalistiken bara. Det är knappast religionen som gör folk knäppa, men som någon skrev så kan religion bli farlig när knäppjökar lindas in i den... precis som med allt annat. Angående fanatiker så finns det ju i USA en hel del sekter som genom 'hjärntvätt' står för det ena med det andra - men är det kristendomens fel?

Jag väljer bara att sålla bland begreppen som media blandar ihop :)

UlfT skrev:

rozie skrev:

Nej, inte är jag ute och cyklar. Bibeln är fylld av motsägelsefulla budskap. Vissa av dem är bra, men många av budskapen är fruktansvärda. Om du ser till historisk tid, kan du se att bibeltolkning under tusentals år har medfört saker som korståg, häxbål, judeförföljelser, mm. Visst behöver man inte tolka bibeln så som dessa har gjort, men det är faktiskt lite övermaga att påstå att alla dessa tolkningar, som har gjorts konsekvent under så lång tid, är felaktiga, och att den enda rätta tolkningen av bibeln, skulle vara att så fort som det står något otrevligt i bibeln, så menade Gud säkert inte så.

Gamla testamentet är för mig fiction, möjligen en bråkdel med förankring i verkliga händelser.
Korståg, häxbål och judeförföljelser är alla till viss del orsakade av människors symboliktolkningar eller bokstavliga tolkningar av bibeln. Att skylla människors dårskap på omständigheter eller religionen i sig låter inte i mina öron klokt.

Det är min tro - att om det finns en Gud så är han god och straffar inte människor. Kristendom handlar om att bry sig om varandra och sig själv, de som säger nåt annat är inte i mina ögon kristna.

Budskapen ja.. Jag skulle snarare säga att många av dem är bra men vissa är fruktansvärda.

rozie skrev:

Det är min tro - att om det finns en Gud så är han god och straffar inte människor. Kristendom handlar om att bry sig om varandra och sig själv, de som säger nåt annat är inte i mina ögon kristna.

Men det är ju bara din tolkning, gjord utifrån just dina omständigheter. Du kanske finner det obehagligt med tron på en bestraffande gud. Men människor som lever i förtryck under en tyrannisk härskare, vilken de inte kan avsätta, de kan säkert finna förtröstan i en tro på att härskaren åtminstone kommer bestraffas för sina brott efter döden. Är de sämre kristna i så fall, bara för att de tror på en bestraffande gud? Är det något fel på deras tolkning av bibeln? Det går verkligen att tolka bibeln på hur många sätt som helst. Hur kan vi säga vilka tolkningar som är fel?

Min tro är inte baserad på någon tolkning av bibeln, utan på mina känslor, mitt intellekt och mina egna upplevelser.

De människor som tror på en grym bestraffande gud är enligt min åsikt inte kristna (men för den skull inte inte troende).

Enkelt - alla tolkningar som leder till något ont är fel.

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Om jag inte missuppfattat den kristna tron bygger den väl på att om man tror kommer man till himmlen..om man inte tror hamnar man i helvetet?
Verkar rätt bestraffande tycker jag?

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)