webForumDet fria alternativet

Skriv på protestlistan!

Politik & samhälle

56 svar · 1 653 visningar · startad av Johnny Rönnberg

Medlem sedan dec. 20021 061 inlägg
Frågan#1

Med anledning av att svensk rymdforskning genom Rymdstyrelsen i år har fått 100 miljoner kronor mindre i anslag än för 3 år sen (läs mer) har jag startat en protestlista. På denna lista kan du fylla ditt namn. I slutet av sommaren kommer jag sen att skicka ditt och alla andras namn tillsammans med nedstående text till näringsminister Leif Pagrotsky, som är den ministern som är ansvarig för Sveriges rymdverksamhet.

Skriv på!

Följande brev kommer jag att skicka till näringsminister Leif Pagrotsky tillsammans med våra namn.

*Stockholm den xx xx.

Till näringsminister Leif Pagrotsky

Sverige har, trots att vi är ett litet land, haft en framträdde roll inom internationell rymdforskning och rymdverksamhet. Men om vi ska kunna behålla vår plats gäller det att vi satsar mer pengar på rymdverksamhet och inte mindre - som är fallet idag.

Sen år 1989 har Sverige haft en ledande roll i byggandet och uppsändandet av 6 satelliter. Den senaste i raden är Odin, som sköts upp år 2001. Byggandet och användhet av dessa sex satelliter har gjorts möjligt genom att Sverige har haft modet att satsa pengar på detta.

Men det handlar inte bara om rymdforskning utan det handlar också om arbetstillfällen. För på grund av att Rymdstyrelsen inte för tillräckliga anslag har Volvo Aero varslat 140 personer om uppsägning på grund av arbetsbrist. Saab Ericsson Space har redan sagt upp folk av samma anledning.

Med detta som bakgrund kräver vi att Regeringen och Näringsdepartementet tar och ökar Rymdstyrelsens anslag till en nivå som gör att Sverige kan behålla sin position inom rymdforskningen.*

Medlem sedan dec. 2002536 inlägg

Tycker att vi kan lägga våra skattepengar på annat, men skrev på för din skull! ;)

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Varför skulle jag det! Finns viktigare saker att lägga pengarna på här nere på jorden ;) :p

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Aldrig i livet att jag skriver på en sån lista när det finns så mycket annat som har mer nytta av de pengarna.

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Följde länken för läs mer för att få se hur världen ska bli ett bättre ställe, men möttes av detta: :)

Error 404 | http://www.johnnyronnberg.com | Error 404

Sidan finns inte! Detta kan bero på följande:

Du har angivit fel url.
Länken du klickade på fungerar ej.
Sidan är nere för tillfället.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Känns inte som om rymdforskning är någon jätteprioriterad fråga för mig. Men jag är inte insatt. Vad har vi fått ut av den forskning som gjorts hittills?

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag är nog skeptisk till rymdforskningen. Har vi inte nog med vår egen planet? :OO ;)

Medlem sedan aug. 20022 087 inlägg

Är inte heller så insatt och tycker som en del andra att vi kan använda pengarna här nere istället för på rymden.. :l

Det går inte speciellt bra för Sveriges ekonomi och jag litar hyffsat på hur näringsministern placerar pengarna... Finns viktigare saker att satsa på som sagt ;)

Skulle precis som Clarkbones vilja veta vad vi haft för nytta av rymdforskningen...

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Kan bara hålla med alla andra, jag skulle aldrig skriva på något sådant. Då skulle man bara vara blind på vad pengarna verkligen skulle behövas till i vårt samhälle.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Forskning överlag har ju fått minskade statliga anslag och det kan faktiskt vara en sund utveckling i vissa vetenskapliga discipliner. Att Volvo och SAAB´s rymdprogram skulle vara beroende av statliga medel är ett exempel. Jmfr med om Ericsson skulle basera sin forskning kring exempelvis CDMA, på i huvudsak statliga medel. Trevligt om Sverige kan åtnjuta en framträdande roll även inom rymdteknologin, men det bör ju rimligtvis inte vara så pass ekonomiskt bundet vid statliga medel att verksamheten står och faller med den statliga insatsen.

Fick en spontan undran iom ditt brev till Leif Pagrotsky. Vad var det för 3 år sedan som gjorde att rymdstyrelsen fick 100 mille mer än nu? Hade de något projekt på gång som nu färdigställts eller gav staten bort 100 mille mer bara för "de tekniska landvinningarnas skull"? Vidare kan man undra om de "tekniska landvinningarna" verkligen kommer staten till godo och inte stannar hos de företag som utvecklat dem.

Med tanke på sämre tider och den senaste tidens ekonomiska bakslag (posten, SJ) så tycker ivf jag att staten gör rätt som ser över sina utgifter. Rimligare vore nog om rymdstyrelsen utökade sitt samarbete med övriga europa och äskade pengar mer centralt.

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Även jag tycker det finns långt mycket mer som går före raketer och konstiga planeter.

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Not Found
The requested URL /cgi-bin/mailer was not found on this server.

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Tycker nog också att det finns bättre grejor att utforska, för min del får de gärna vända raketen uppåner innan de avfyrar den. ;)

Medlem sedan feb. 2003210 inlägg

Ozonskiktet är vad jag förstått en högprioriterad forskning.

Det är väldigt viktigt för vår överlevnad.

Så komma med sådana förenklingar är som jag ser det väldigt dumt.

Men det kanske inte spelar så stor roll, antingen blåser vi planeten i bitar eller något annat.

I vilket fall dör vi.

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

Rymdforskning är en del av välfärden. Sverige är inte en välfärd. Sverige skall inte ha någon rymdforskning. USA är en välfärd. USA ska bedriva rymdforskning. Slut.

;)

Medlem sedan mars 20021 716 inlägg

Skriv sedan, inte sen.

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Äh, kom ner på jorden Johnny.. ;)

Verkar inte som speciellt många tänker skriva på listan :e :p

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Tycker att vi kan lägga våra skattepengar på annat, men skrev på för din skull!

Varför skulle jag det! Finns viktigare saker att lägga pengarna på här nere på jorden...

Aldrig i livet att jag skriver på en sån lista när det finns så mycket annat som har mer nytta av de pengarna.

Känns inte som om rymdforskning är någon jätteprioriterad fråga för mig. Men jag är inte insatt. Vad har vi fått ut av den forskning som gjorts hittills?

Jag är nog skeptisk till rymdforskningen. Har vi inte nog med vår egen planet?

Det går inte speciellt bra för Sveriges ekonomi och jag litar hyffsat på hur näringsministern placerar pengarna... Finns viktigare saker att satsa på som sagt

Även jag tycker det finns långt mycket mer som går före raketer och konstiga planeter.

En ohygglig massa kloka åsikter - i en och samma tråd dessutom!! Befinner jag mig verkligen på wF? :o :o ;)

247 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)