webForumDet fria alternativet

Se upp med vad man köper

Konsumentråd

92 svar · 1 879 visningar · startad av obelix · sida 3 av 5

Frågan, av obelix

Detta är en seriös tråd, vänligen respektera det... Tycker att det är rätt sjukt att göra så här... <http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,262352,00.html>

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

obelix skrev:

Visst - att djuret inte ska lida är säkert målet - men det är inte alltid så, tyvärr.

Det är sant, vidare så har man det här med hur dom transporteras, i Sverige är det nästan ett bra system...

Ett visst "svinn" är alltså okej? Lite lidande då och då är okej så länge du får sätta tänderna i en köttbit varje dag?

obelix skrev:

När du köper skinn- eller köttprodukter finns inga garantier för att det gick "rätt" till vid slakt.

Köper Svenskt kött oavsätt pris.
Men med skinnvaror är det mer osäkert var skinnet kommer ifrån, men jag försöker att köpa svenskt även där om jag har valmöjlighet.

Tvivlar inte på att du köper svenskmärkt kött i charkdisken, men hur gör du när du äter ute eller när du köper halvfabrikat? Dessutom finns det aldrig några garantier, oavsett ursprungsland.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

muskot

Ett visst "svinn" är alltså okej? Lite lidande då och då är okej så länge du får sätta tänderna i en köttbit varje dag? Tvivlar inte på att du köper svenskmärkt kött i charkdisken, men hur gör du när du äter ute eller när du köper halvfabrikat? Dessutom finns det aldrig några garantier, oavsett ursprungsland.

Måste fråga.
Är du vegeterian?
Avstår du själv från animaliska produkter helt och hållet?

Jag undrar för att förstå...

Medlem sedan sep. 20002 921 inlägg

obelix skrev:

muskot

Ett visst "svinn" är alltså okej? Lite lidande då och då är okej så länge du får sätta tänderna i en köttbit varje dag? Tvivlar inte på att du köper svenskmärkt kött i charkdisken, men hur gör du när du äter ute eller när du köper halvfabrikat? Dessutom finns det aldrig några garantier, oavsett ursprungsland.

Måste fråga.
Är du vegeterian?

*Gäsp*...Hur många gånger har man inte hört dessa frågor i detta sammanhang?? börjar bli tjatigt nu.. :h

"-Är du vegan och så 100% perfekt? -jasså! du äter minsann honung och har råkat äta en tårtbit med animaliskt ursprung för tre år sen.. så bra då.. då gör du fel och då kan jag fortsätta göra fel också..mm.. ska nog ta en saftig kebab medans jag tittar på en actionfilm i min skinnsoffa och njuter av mitt sköna liv"

Föresten.. jag har en skinnsoffa här i mitt rum ifall någon undrar. jag fick den gratis, då alternativet var att förbränna den på tippen.. :r

*Gäsp*...Hur många gånger har man inte hört dessa frågor i detta sammanhang?? börjar bli tjatigt nu..

Om argumenterar som en vegan... ;)

Som jag skrev å undrade jag bara, jag var inte ute efter att hitta något att kritisera. Du skulle kunna säga att du är si eller så, och jag har ingen aning om du talar sanning eller inte...

Som sagt det var bara en undran för att förstå dina inlägg helt enkelt, ingen baktanke alls.

obelix skrev:

*Gäsp*...Hur många gånger har man inte hört dessa frågor i detta sammanhang?? börjar bli tjatigt nu..

Om argumenterar som en vegan... ;)

Som jag skrev å undrade jag bara, jag var inte ute efter att hitta något att kritisera. Du skulle kunna säga att du är si eller så, och jag har ingen aning om du talar sanning eller inte...

Klart du får undra.. är bara rädd för att det ska blossa upp en sån där meningslös vegandebatt igen ;)

Nä, men seriöst så undrar jag varför det alltid blir så att köttätare i en vegandebatt alltid försöker analysera veganerna, men inte sig själva. Trots allt är vi alla veganer.. (har svårt att tro att många lever enbart på kött och vägrar äta föda som en vegan äter). så därför förstår jag inte kritiken till veganerna från köttätare. Man borde som köttätare istället ställa sig frågan om varför man äter kött.

obelix skrev:

Som sagt det var bara en undran för att förstå dina inlägg helt enkelt, ingen baktanke alls.

Nu var det väl muskots inlägg du ville förstå? vill kolla så du inte blandar ihop oss veganer här.. ;)

Klart du får undra.. är bara rädd för att det ska blossa upp en sån där meningslös vegandebatt igen

Inte från min sida, så länge ingen försöker tvinga mig att bli vegeterian...

Man borde som köttätare istället ställa sig frågan om varför man äter kött.

Jag vet varför jag äter kött.
Det är gott.
Det är nyttigt.
Har inget intresse att bli vegeterian.
Saknar även kunskap om vegetarisk mat.

Kort och gott så är jag lite för lat för att bli en vegeterian... ;)

obelix skrev:

Klart du får undra.. är bara rädd för att det ska blossa upp en sån där meningslös vegandebatt igen

Inte från min sida, så länge ingen försöker tvinga mig att bli vegeterian...

Men du är ju redan vegetarian i grunden. Det finns inget som heter "att bli vegetarian".. däremot finns det något som heter "att sluta äta kött".. sorry gubben.. men det är ett faktum §jr

obelix skrev:

Man borde som köttätare istället ställa sig frågan om varför man äter kött.

Jag vet varför jag äter kött.
Det är gott.
Det är nyttigt.
Har inget intresse att bli vegeterian.
Saknar även kunskap om vegetarisk mat.

Kort och gott så är jag lite för lat för att bli en vegeterian... ;)

Lathet är bra.. själv så funderar jag på att sluta rösta.. för lathet är bra.. just det.. jag slängde dom miljöfarliga batterierna i soppåsen nyligen.. vem pallar slänga dom i sån där behållare? då måste man gå flera meter.. och varför ska jag skänka en liten slant till svältande folk hit och dit? är det inte bättre att dom dör så har vi löst problemet? och visst..djuren får lida.. jag har redan lärt mig steka mina ägg av små sköna höns som fått trängas i sköna burar... varför ska jag lära mig koka lite röda linser när dom där hönorna säkert mår så bra där dom är... fast iofs.. jag kanske ska köpa ägg från frigående höns..ska bara bli lite mindre lat så jag orkar bry mig om det.. eller.. ähh.lathet är skönt.. och även om jag skulle bry mig om just äggen som jag själv steker så kommer det alltid finnas ägg i andra produkter.. och jag pallar bara inte att ringa den där matproducenten som gjort dom där färdiglagade pannkakorna för att se om dom är gjorda på ägg från frigående höns... dom flesta skiter i det mesta.. varför skulle jag bry mig? jag borde väl sluta bry mig om hundar som slaktats för att bli leksaker också när jag ändå håller på.. §jr

f-n obelix.. nu har det blivit en äcklig vegandebatt av denna tråd med... ;) §e

kanske tengblad kan flytta den till politikerforumet? ;)

f-n obelix.. nu har det blivit en äcklig vegandebatt av denna tråd med...

Lathet om jag får be, en debatt om lathet... :e

obelix skrev:

f-n obelix.. nu har det blivit en äcklig vegandebatt av denna tråd med...

Lathet om jag får be, en debatt om lathet... :e

att du bara orkar... :e ;)

obelix skrev:

Måste fråga.
Är du vegeterian?

Förstå vad? Är det relevant? Hur skulle din reaktion se ut för var och ett av alternativen vegan, vegetarian och köttätare?

Medlem sedan juli 2002433 inlägg

bidde fel

Förstå vad? Är det relevant? Hur skulle din reaktion se ut för var och ett av alternativen vegan, vegetarian och köttätare?

För mig spelar det roll...
Det hjälper mig att förstå var deras värderingar, tankar och åsikter kommer ifrån.

Förstår inte hur det kan spela in. Men anta att jag är

1. vegan
  2. vegetarian
  3. köttätare

Ge mig tre svar, ett per scenario!

muskot skrev:

Förstår inte hur det kan spela in. Men anta att jag är

1. vegan
  2. vegetarian
  3. köttätare

Ge mig tre svar, ett per scenario!

Vegan -- Om det är någon som är en militant vegan, vilket jag oftast kopplar samman med namnet (iblandså är jag lat och skriver vegan jag vet :OO ;) ), så lär jag inte lyssna specielltlänge. Detta eftersom dom brukar har en förmåga att inte vilja lyssna själva (enligt mig).

Vegeterian -- Den vettigare delen av dom två. Det är lättare enligt min erfarenhet att ha en dialog med en vegeterian, så länge köttätaren inte hånar, föröjligar vegeterianen. Mao så länge köttätaren inte beter sig som en militant vegan gör mot en köttätare...

Köttätare -- Om en köttätare härjar omkring som en vegan av den militanta sorten så kommer jag inte att ta den personen på speciellt stort allvar...

obelix skrev:

Vegan -- Om det är någon som är en militant vegan, vilket jag oftast kopplar samman med namnet (iblandså är jag lat och skriver vegan jag vet :OO ;) )

Inte alls fördomsfullt! Jag är också lat, så jag skriver alltid terrorister när jag menar muslimer. Att du kallar alla veganer militanta är smått absurt. Då dömer du veganerna lika hårt som du tycker att de militanta veganerna dömer dig (som köttätare).

obelix skrev:

Detta eftersom dom brukar har en förmåga att inte vilja lyssna själva (enligt mig).

Men du verkar ju inte heller lyssna, eller förväntade du dig att alla veganer skulle börja äta kött igen efter att ha hört dina jättetjusiga argument för köttindustrin?

obelix skrev:

Om en köttätare härjar omkring som en vegan av den militanta sorten

Du tycker alltså att jag beter mig som en militant vegan? Har mina inlägg i diskussionen varit militanta, eller vad grundar du det på?

...varför det blir så mycket tjafs mellan dom två parterna

När en köttätare vill komma överens med en vegan så handlar det om att köttätaren tycker att man ska skita i varandras matvanor. en köttätare vill ha fram att denna äter som den vill.

När en vegan försöker komma överens med en köttätare så handlar det om att veganen vill få köttätaren att förstå att köttätarens matvanor tex förstör för både veganen och för köttätaren när det gäller miljösynpunkt tex. veganen skiter självklart i vad andra äter, så länge det inte påverkar en själv. vilket det tydligt gör.

Så vad är rätt? att var och en sköter sitt? eller att vi ska försöka bry oss om varandra och vår planet?

det finns inget rätt och fel sådär. Men man får använda sina känslor för att förstå vad som är rätt.

muskot

Att du kallar alla veganer militanta

Det har jag inte gjort

Om det är någon som är en militant vegan, vilket jag oftast kopplar samman med namnet

Det är skillnad på att alltid kalla, och oftast koppla samman...

Om en köttätare börja "predika" som en vegan, tar jag inte den personen på allvar. Kasta sten i glashus du vet...

Men du verkar ju inte heller lyssna, eller förväntade du dig att alla veganer skulle börja äta kött igen efter att ha hört dina jättetjusiga argument för köttindustrin?

Jo, jag lyssnar. Men jag håller inte med, och jag försöker inte övertala någon att överge vegan livet... Jag försöker inte övertyga nån att man mår bättre av att äta kött osv...

eureca skrev:

...varför det blir så mycket tjafs mellan dom två parterna

När en köttätare vill komma överens med en vegan så handlar det om att köttätaren tycker att man ska skita i varandras matvanor. en köttätare vill ha fram att denna äter som den vill.

När en vegan försöker komma överens med en köttätare så handlar det om att veganen vill få köttätaren att förstå att köttätarens matvanor tex förstör för både veganen och för köttätaren när det gäller miljösynpunkt tex. veganen skiter självklart i vad andra äter, så länge det inte påverkar en själv. vilket det tydligt gör.

Så vad är rätt? att var och en sköter sitt? eller att vi ska försöka bry oss om varandra och vår planet?

det finns inget rätt och fel sådär. Men man får använda sina känslor för att förstå vad som är rätt.

Eh, nu hänger jag inte med...
På vilket sätt förstör köttätare både för veganer och köttätare?
Kan inte se det sambandet?

Eh, nu hänger jag inte med...
På vilket sätt förstör köttätare både för veganer och köttätare?
Kan inte se det sambandet?

Jo, om man förstör miljön genom sina matvanor så drabbar det oss alla.

sen kan man ju tycka att veganer och köttätare kommer från varsinn planet... men tro mig.. dom bor på samma planet ;)

obelix skrev:

muskot

Att du kallar alla veganer militanta

Det har jag inte gjort

Om det är någon som är en militant vegan, vilket jag oftast kopplar samman med namnet

Det är skillnad på att alltid kalla, och oftast koppla samman...

Ja, det är skillnad att kalla, alltid kalla och oftast koppla samman. Dock tycker jag "ofta koppla samman" är nog så illa.

obelix skrev:

Om en köttätare börja "predika" som en vegan, tar jag inte den personen på allvar. Kasta sten i glashus du vet...

Om en köttätare tycker synd om djur, tar jag inte den personen på allvar. Kasta sten i glashus, vet du.

obelix skrev:

Jo, jag lyssnar. Men jag håller inte med, och jag försöker inte övertala någon att överge vegan livet... Jag försöker inte övertyga nån att man mår bättre av att äta kött osv...

Vad är skillnaden på att "inte lyssna" och "inte hålla med"? När du säger att veganer inte lyssnar, menar du då att de ignorerar dina åsikter eller argumenterar mot dem? Eftersom du "ofta kopplar samman" veganer med militanta aktiviteter antar jag att det inte är ignorering som åsyftas? Som jag tolkar det menar du alltså att en vegan "inte lyssnar" när de inte tar till sig dina åsikter utan istället argumentar mot dem? Precis som du gör, alltså.

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)