webForumDet fria alternativet

Hur är synen på hemlösa

Politik & samhälle

74 svar · 1 253 visningar · startad av obelix · sida 4 av 4

Frågan, av obelix

Tänkte spinna vidare lite på tråden om folkvalda och fråga vad ni har för syn på hemlösa... Tycker ni att dom är lata, kriminella knarkare? Själv så tror jag att majoriteten har hamnat i den sitsen tack vare en rad olyckliga omständigheter, psykisk ohälsa för att nämna en orsak. Jag tror defenetivt inte att det är en självvald situation dom sitter i, tror inte heller att majoriteten är missbruka

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

*Hänger in en sill på vädring för att stävja tråden*

Medlem sedan apr. 20021 509 inlägg

Brand kan ställa till mycket.

När vi nu diskuterar kommunens ansvar...här, ta då detta exempel.

En person kan bli hemlös p.g.a. en brand oxå! För drygt ett år sedan bodde jag i Tyresö. Ett par grannungar satte brand på lägenheten ovanför och p.g.a. att hyresvärden inte hade vett att ha en avstängningsanordning till ventilationen så rök- och sotskadades alla lägentheterna i huset (34 st).

Vi fick omedelebart förbud mot att bo eller befinna oss i lägenheterna (föståss) tills dess att försäkringsbolag, värd och brandpersonal hade inspekterat och utvärderat skadorna i alla lägenheterna samt tills saneringsfirmorna gjort sitt.

Vad som då händer här är att alla 34 hushåll blir bostadslösa på obestämd tid och blir hänvisade att ringa kommunen för att få tak över huvudet. Men där blev det nobben ty det fanns inte mer hjälp än för de som bodde högst. De andra fick söka tak över huvudet på annat sätt!

Vad jag vill få fram här är det faktum att vad som helst kan hända vem som helst!! Plötsligt så har man bostad i nästa sekund inte. Detta är något som ingen av oss som bodde i huset kunde förvänta eller förutse.

Sedan till det verkliga ämnet för denna tråd:

Jag kanske låter hård och krass nu men jag vet inte om det är så in i vassen synd om en hemlös missbrukare. Jag har jobbat med missbrukare och blev efter ett tag förvånad och skakad över deras sätt att även missbruka samhällssystemet helt utan skrupler om det föll dem in.

De ställer otroliga krav och skyller samhället för den skit de sitter i och pratar vitt och hett om de skyldigheter samhället har. Själv ställer de ytterst sällan upp i längden och smiter så fort det krävs ansvar och ansträngning från deras sida! Detta har jag under lång tid sett med egna ögon och mitt hjärta har alltid brunnit för de svaga i samhället. Inte alla av dem är så men väääldigt många!

De hemlösa som inte har missbruk som problem utan på något sätt är mentalt förhindrade från att ta vara på sej, det är de som det är synd om. De som helt enkelt inte förstår konsekvenserna av deras olika val de tar i livet. Det är dessa som verkligen behöver samhällets stöd!

Det är dock grymt svårt att säga att man ska strunta i missbrukarna som är den största delen av de hemlösa. Men vad i hela friden ska man då göra med en person som i så många år lärt sej ett sätt att leva som är så destruktivt för dem själva??

Istället för att säga att man måste göra något...säg vad man ska göra?? Hur hjälpar man bäst en människa som är så ovillig att hjälpa sej själv??
:l

Medlem sedan juli 2002433 inlägg

De hemlösa som inte har missbruk som problem utan på något sätt är mentalt förhindrade från att ta vara på sej, det är de som det är synd om. De som helt enkelt inte förstår konsekvenserna av deras olika val de tar i livet. Det är dessa som verkligen behöver samhällets stöd!

Word :)

Med tillägg.
Jag tycker inte att folk skall vara så snabba att döma. ''Har du inte levt mitt liv så vet du ingenting'' som låten går. Missbrukare skall självfallet också få sina chanser att få drägligt liv och eget boende igen, visar det sig sedan att de helt enkelt inte prioriterar räkningar, hyra osv då är det tveksamt om man kan göra så mycket annat efter antalet försök. MEN, det är inte frågan om något ''strrrRRRrrrike one, and you're OUT'' här. Alla gör vi misstag, något som man gärna lätt glömmer lika fort som det har hänt.
Det finns ju tveklöst hemlösa som varesig har missbruk eller psykisk ohälsa som orsak till varför de råkat så snett i livet. Även dessa måste fångas upp.
Så åter igen; var inte så snabba med att döma ut andra.

Medlem sedan dec. 2002789 inlägg

sgtpepper skrev:

Darren skrev:

Men om vi t ex tar en hemlös man som har varit hemlös i säg ett år... Vilka chanser har en sådan att först skaffa sig ett jobb, och sedan ett lägenhet (för jobb måste han ha för att få lägenheten).

Jag håller med dig och det var precis det jag menade när jag skrev följande:
Kommunen och statens uppgift är att se till att medborgarna har den möjligheten, är du t.ex fast i ett missbruk så har du inte samma möjlighet som en förvärvsarbetande ung kille, är du ensamstående mamma med låg lön så har du inte heller den möjligheten, då skall stat/kommun gå in och understödja och hjälpa personen att komma upp till den nivå att denne kan få ett drägligt liv

Det är bra... Nu är vi i af överens i denna frågan...

sgtpepper skrev:

Jag betackar mig för mästrande kommentarer av denna typ:

Darren skrev:

Granska er själva nu för f** och fundera två gånger innan ni skriver era synpunkter.

Ta inte detta som ett påhopp på just dig som person... :) Jag var ju lite snabb när jag skrev detta. Egentligen så brukar jag inte svära åt folk men nu slank det igenom. Men jag står för det jag sade, fundera två gånger innan ni skriver (och ja, detta gäller även mig). Jag gjorde inte det denna gången och då blir ju allting fel som ni ser...

sgtpepper skrev:

Det jag säger är att Eurecas (ja, jag drar upp det igen eftersom käre E var den som drog in det i debatten) situation absolut inte går att jämföras med en utslagen människas behov av trygghet och skydd.

Här håller jag med dig. Eurecas situation kan inte och ska inte jämföras med de ofrivilligt hemlösas situation. Och då undrar jag, varför snackar vi om eureca och inte om det verkliga problemet och hur vi skulle kunna lösa den. För jag tycker fortfarande att Sverige inte skall ha hemlösa människor år 2002...

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Eurecas situation kan inte och ska inte jämföras med de ofrivilligt hemlösas situation.

Ledsen om jag fortsätter på denna vinkel...

Eurecas situation har visst en relevans.
Det som Eurecas upplevde kan vara en inkörsport till att bli hemlös.

Bland det viktigast vi har här i livet är ett fungerande sociallt skyddsnät, det finns dom som inte har det av olika orsaker, det är dom som hamnar ikläm.
Man kan även hamna i den situationen med ett fungerande nätverk, bara det att dom inte har någon möjlighet att hjälpa till.

Ta min syster tex.
Hon gick igenom en skilsmässa, dom sålde radhuset med förlust och hamnade 50000 back vardera.
Hon hade betalningsanmärkningar vilket gjorde att hon inte fick en lägenhet. Trots att hon hade vårdnaden om 3 barn fick hon ingen hjälp av soc.

Med en dag tillgodo från att bo på gatan så lyckades hon hyra en 2:a handslägenhet av en väldigt skum och otrevlig typ, tills hennes ena dotter blev gammal nog att söka lägenhet.
Vi i familjen runt omkring henne hade inga som helst möjlighet att hjälpa henne.

Om hon inte hade hittat en svart lägenhet att hyra, och hamnat på gatan med barnen.
Hade det då varit hennes fel?

Och nej. Hon hade inte råd att bo kvar i huset själv.

Medlem sedan apr. 20021 509 inlägg

Jag håller faktiskt med obelix. Dessutom tror jag inte denna tråd skapades för att diskutera varandra utan för att belysa de hemlösas situation och vad vi står i förhållande till dem samt vad vi som lever i samhället sida vid sida med hemlösa kan göra för att förbättra deras vardag.

Eureca ville bara dela med sej av en upplevelse som mycket väl kunnat sluta illa, precis som alla andra som bidragit med livserfarenheter i denna tråd.

Och det är ju lätt att tycka att en ung kille i konsultbranschen lever med "guldsked i munnen" men det finns även de som en gång varit förmögna och framgångsrika som idag är hemlösa av olika dåliga val de gjort i livet. Det är väl inte händelserna före man blev hemlös som är problemet just för hemlösheten i sej? Den som redan blivit hemlös är ju det förbi. Denna kunskap kan dock tjäna som information om misstag som andra kan begrunda och dra slutsatser från för att själva inte gå samma väg.

:)

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Hur är synen på hemlösa

Förmodligen sämre än på genomsnittet.

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Eftersom vi befinner oss cafeet så:

För min del tror jag att de ser mycket bättre än andra :p

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Även om vi är i Cafét skall vi visa respekt för en seriös tråd.

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Ja det ska vi...absolut. :)

dom är skyldiga att hjälpa till om det blir så att man hamnar en sitts där man inte kan på några möjligheters vis ta hand om sig själv.

Nackdelen med Sol (socialtjänstlagen) är att det är en ram lag som är fri att tolkas som den vill.
Det är därför det kan bli olika besked på olika platser i Sverige.

Lite ur Sol

Kommunens ansvar

2 § Varje kommun svarar för socialtjänsten inom sitt område.

3 § Kommunen har det yttersta ansvaret för att de som vistas
i kommunen får det stöd och den hjälp som de behöver.

5 § Till socialnämndens uppgifter hör att

göra sig väl förtrogen med levnadsförhållandena i kommunen,

medverka i samhällsplaneringen och i samarbete med andra
samhällsorgan, organisationer, föreningar och enskilda främja
goda miljöer i kommunen,

informera om socialtjänsten i kommunen,

genom uppsökande verksamhet och på annat sätt främja
förutsättningarna för goda levnadsförhållanden,

svara för omsorg och service, upplysningar, råd, stöd och
vård, ekonomisk hjälp och annat bistånd till familjer och
enskilda som behöver det.

6 § Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få
dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd av
socialnämnden för sin försörjning (försörjningsstöd) och för
sin livsföring i övrigt (annat bistånd) på de villkor som
anges i 6 b-6 f §§. Lag (1997:313).

6 a § Den enskilde skall genom biståndet tillförsäkras en
skälig levnadsnivå. Biståndet skall utformas så att det
stärker hans eller hennes resurser att leva ett självständigt
liv. Lag (1997:313).

Så här är Socialstyrelsens syn på vad en hemlös är:

Som hemlös räknas i denna undersökning person som saknar egen eller förhyrd bostad och som inte bor i något stadigvarande inneboendeförhållande eller andrahandsboende samt är hänvisad till tillfälliga boendealternativ eller är uteliggare.
Person som är inskriven på kriminalvårdsanstalt eller institution inom socialtjänst, SiS eller sjukvård räknas om han/hon planeras skrivas ut inom tre månader efter mätveckan men ännu inte har någon bostad ordnad.

Som hemlös räknas också person som tillfälligt bor hos bekanta, om han/hon p.g.a. bostadslöshet varit i kontakt med den uppgiftslämnande myndigheten/organisationen under mätveckan.

Det centrala är alltså att en hemlös löst bostadsfrågan på mycket kort sikt eller inte alls. Det rör sig om en situation där man inte kan ha sina tillhörigheter på en bestämd plats och har svårt att knyta några stadigvarande sociala relationer.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

erka skrev:

Det är vår förbannade plikt att se till idag 2002 att det inte ska finnas några ofrivilligt hemlösa i Sverige, det är en skandal, det är sjukt, vi är inte så "bra" här i Sverige som vi nog vill tro när det kommer till vårt berömda "sociala skyddsnät".

Fy fan för att vara hemlös, kan knappt tänka mig det men vilket helvete. Och NEJ, jag tror inte så många väljer att bli hemlösa eller tigga, sova i trappuppgångar, de har inget val. Någon skrev, sov hos vänner. Alla kanske inte har några vänner

Ja, men hur skall vi göra då? Det är svårare än man kan tro att hjälpa missbrukande hemlösa. Låt oss säga att kommunen ger en bostad till varje hemlös. Tror du de slutar missbruka bara för att de nu har tak över huvudet? Ska vi tvångsvårda dem på något behandlingshem? De flesta ogillar institutioner där man inte får missbruka. Föreslå hur du tycker att problemen skall lösas. Pengar fixar inte allt.

Ja, men hur skall vi göra då? Det är svårare än man kan tro att hjälpa missbrukande hemlösa. Låt oss säga att kommunen ger en bostad till varje hemlös. Tror du de slutar missbruka bara för att de nu har tak över huvudet? Ska vi tvångsvårda dem på något behandlingshem? De flesta ogillar institutioner där man inte får missbruka. Föreslå hur du tycker att problemen skall lösas. Pengar fixar inte allt.

Nope, pengar är inte lösningen, men ändå är det lösningen. Adekvat vård är lösningen på en stor del av problemet.

Det är konstaterat att dom flesta som missbrukar har psykiska problem, och om dom kom under vård och blev medicinerade så skulle dom inte missbruka.

Men nu är det så att efter Psykiatrireformen så har psykiatrin tagit ett steg tillbaka, men ändå framåt.
Det negativa är att dom inte har plats, resurser eller möjlighet att hjälpa alla som behöver hjälp.

Ett ex.
När jag jobbade på rättspsyk så hade dom 14 rum, men det fanns bara plats i 12 rum, ett rum var reserverat till patienter som var "stökiga".
På dom återstående 11 rum var det 18 pat. inskrivna.
Försök att få den ekvationen att gå ihop :q

Så ser det ut i stora delar av landet.

När dom slog upp portarna på dom stora instutionerna, så tappade dom kontrollen på en massa människor som behövde hjälp, men som inte fick det.
Kommunen och Psyk var inte direkt vänner ibörjan, dom har börjat att komma överens bättre nu.
Kommunen ville inte betala när psyk patienterna blev utskrivna, det uppstår problem med det även idag.

I och med att dom hamnade mittimellan alla skyddsnät, började dom att sluta ta sina mediciner och började att självmedicinera med diverse saker. Detta pågrund av att ingen tittade till dom och gav adekvat hjälp. Dom fick en lägenhet och fick sedan klara sig själva i princip.
Det är ett av dom stora tecknen på att dom börjar bli sjuka, dom slutar att ta sin medicin.

Glömde skriva det att det är kommunen som har största ansvaret, i mina ögon i allafall.
Varje person som är hemlös = en stor miss av kommunen

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)