webForumDet fria alternativet

Kloning

Småprat

89 svar · 1 931 visningar · startad av Jamppi

Medlem sedan apr. 2001463 inlägg
Frågan#1

Klonad människa.
Realitet i Januari. Eller?

Läste just på Aftonbladet sida:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,231690,00.html

Och sedan för att få lite fakta på BBC:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/1480180.stm
http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/1211482.stm

Vad tror ni om detta?
Kommer det att lyckas, eller kommer det misslyckas.
Och om det lyckas, är det en egen människa, med en egen - om ni en sådan finns - själ.
Eller blir det som sopgubben sa "En själlös styggelse"?

Och tillråga på allt så verkar oddsen usla...

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

det blir ju ett bra sätt att bygga upp en reservdelsfabrik, så vi kanske slipper alltför många konstgjorda delar...

även ett bra sätt att slippa alla idiotiska djurförsök...

hoppas att dom lyckas

Medlem sedan apr. 20013 689 inlägg

FRUKTANSVÄRT, FRUKTANSVÄRT, FRUKTANSVÄRT!! DETTA ÄR SLUTET, DETTA ÄR INTE MENINGEN, MÄNNISKAN KOMMER ATT TA DÖD PÅ SIG SJÄLV!! x(

FRUKTANSVÄRT, FRUKTANSVÄRT, FRUKTANSVÄRT!! DETTA ÄR SLUTET, DETTA ÄR INTE MENINGEN, MÄNNISKAN KOMMER ATT TA DÖD PÅ SIG SJÄLV!!

det gör vi så bra utan kloning :l så jaror inte att det spelar någon roll:OO

det gör vi så bra utan kloning

Så du menar att det kvittar?

Du kommer inte uppleva det, jag kommer inte uppleva det. Undergången! Men kloning är absolut det sämsta man kan tänka sig för att dra ut på tiden!

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Man skulle skaffa sig en klon kanske? Vad kostar det? ;)

Men kloning är absolut det sämsta man kan tänka sig för att dra ut på tiden!

hur menar du :q

Så du menar att det kvittar? Du kommer inte uppleva det, jag kommer inte uppleva det. Undergången!

när den kommer vet ingen, den kan komma imorgon iform av att ett statsöverhuvud får en en fix ide...

och när den kommer är det nog ingen som kan göra nåt åt det, så varför oroa sig i onödan ;)

Jag menar.... Att klona människor gör inte precis så att det dröjer längre till undergång!!

Jag oroar mig verkligen inte, tycker bara det är obehagligt med allt forskande som gör över huvudet på folk, LET IT BE!!

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Jag är generellt emot kloning, men visst kan det hjälpa i medicinsk mening så kan det vara ok. Men det beror helt på hur man går tillväga.

Jag menar.... Att klona människor gör inte precis så att det dröjer längre till undergång!!

Jag är ledsen, är ovanligt trög ikväll, jag förstår inte vad du menar :q

Medlem sedan mars 2000402 inlägg

Fy fan för den italienska klåparen

Såg en dokumentär om denne idiot till läkare nere i Italien för bara några månader sen. Han tog fåret Dolly som exempel och det levde och frodades väl. Men han tog inte upp alla de djur som klonats därefter och det var rent groteska missbildningar som fick det att vända sig i magen. Jag tror inte ens ni kan fantisera ihop dessa missbildningar. Tänk då dessa missbildningar på en liten flicka eller pojke ...

Faktum är att det är så många variabler som ska fungera för att en människa ska skapas och det kan och kommer bli massor av tragik om detta blir en realitet. x(

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

goldy skrev:

Vad för sorts undergång?
På vilket vis?

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

jag tror inte att det är så allvarligt som det låter, det är ju tänkt som hjälp för manliga infertila individer som inte vill adoptera, genom att ta dna från mannen och använda ett äkta kvinnligt ägg kan paret då få barn med arvsanlag från både mannen och kvinnan...

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

det blir ju ett bra sätt att bygga upp en reservdelsfabrik, så vi kanske slipper alltför många konstgjorda delar...

även ett bra sätt att slippa alla idiotiska djurförsök...

Förstår jag dig rätt?!!?

Så, du tycker att vi skall klona fram små människor för att sedan ta delar av deras kroppar och använda som reservdelar? Hur absurt är inte det resonemanget?!

Man kan liksom inte bara klona fram ett hjärta om man vill det, hjärtat kommer i ett paket - en kropp på en, eventuellt, levande varelse. Skall man då, enligt dig, ta död på en människa (klon eller inte) för att komma åt det "värdefulla" - ett organ.

Om det hade varit meningen att det skulle kunna finnas exakta kloner av oss så hade naturen sett till att dom skapades på naturlig väg. Att manipulera med naturen är ingen lek. Människan är ett bra dumt djur som tror att hon står över något som har skapat oss från första början.

En forskare sa, när kloningen av Dolly jämfördes med kloningen av en människa, att "det är XXXX en enorm skillnad på ett får och en människa". Så enkelt är det. Det innebär inte att en människa är mer värd än ett får, eller att fåret skulle vara en mindre komplex varelse...inte alls. Men, det har tagit naturen miljontals år att skapa oss, finslipa på detaljer, och just därför tycker jag att det är löjeväckande att en Italiensk doktor tror att han kan skapa något lika stort, märkligt och komplext på 9 månader.

Det kan mycket väl vara så att barnen som föds, om dom överlever vill säga, ser fullt friska ut (precis som Dolly). Dom kanske har två ben, två armar och öron, ögon och en näsa... Men det är det som finns innuti som är mest intressant, kanske inte så mycket organen som hjärnan. Hjärnan styr oss. Den minsta avvikelse (för vi vet inte hur exakta en klon är egentligen...namnet klon är ju lite missvisande faktiskt) kan leda till katastrofala följder, inte i första generationen kanske, men in 2:a, 3:e osv...

Om kloningen av en människa, skenbart, skulle lyckas så är detta säkerligen början till slutet för det mänskliga släktet. Och vem vet - det är kanske lika bra det...

/A

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

annesophie
Om du tar mitt inlägg i beaktan så kanske du inte behöver bli så upprörd... redan idag befruktar man ägg på infertila, detta görs i massor av länder (tror ej man gör det i sverige dock), om man nu lyckas befrukta ett ägg samt överföra arvsmassa till det för att få ett "äkta" barn där BÅDA föräldrarna är inblandade... då kanske det inte ter sig så allvarligt...

Tror inte på det där med odlingar av organ, det testas redan med varierande resultat... man får t ex fram öron mha möss etc (iofs endast i labb syfte men men)

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Återigen, det är skillnad på att stoppa in en spermie i ett ägg (men även detta är förknippat med risker) och att skapa en klon av en människa eller djur. En helt annan process liksom.

Ägget och spermien är inte kloner från första början. Vi kan inte heller tillverka varken ägg eller spermier. Ägget kommer från X och spermien kommer från Y, två skilda individer som har olika genetiska arvsanlag.

om man nu lyckas befrukta ett ägg samt överföra arvsmassa till det för att få ett "äkta" barn där BÅDA föräldrarna är inblandade... då kanske det inte ter sig så allvarligt...

En klon är inte en blandning av två individer, det är en kopia på en individ (om inte begreppet klon har ändrats drastiskt den senaste timmen).

Jag är inte heller upprörd över just ditt inlägg, utan över att tanken på att leka med naturen existerar.

Igen, kan nån säga mig hur detta är slutet? Jag har inte samma kosmiska antenn som ni verkar ha.

Man kan liksom inte bara klona fram ett hjärta om man vill det, hjärtat kommer i ett paket - en kropp på en, eventuellt, levande varelse.

Faktiskt, det har varit nån framgång med att klona bara specifika delar.

Om det hade varit meningen att det skulle kunna finnas exakta kloner av oss så hade naturen sett till att dom skapades på naturlig väg.

Du menar som en-äggs tvillingar...

Att manipulera med naturen är ingen lek.

Nä, det är ganska allvarligt.

Människan är ett bra dumt djur som tror att hon står över något som har skapat oss från första början.

Vissa gör det ja, men jag ser inte vad detta har att göra med detta?

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Ingen har hittills kunnat garantera att allt genetiskt material följer med vid kloning vilket kan innebära att nödvändiga förutsättningar saknas för en säker reproduktiv funktion hos den klonade människan.

Klonade människor måste därför steriliseras för att inte de ofullständiga anlagen ska sprida sig och orsaka en farsot.

Detta är ett fruktansvärt perspektiv, en klass av människor som saknar vissa mänskliga rättigheter.

Det är många i historien som trott sig ha gudomliga egenskaper och därför unnat sig rätten att leka Gud.

Vi behöver inte flera galningar av Frankensteinmodell.

Bodil Jönsson sade en gång att vi i framtiden kommer att behöva färra tekniker och flera tänkniker. Klokt sagt :i

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Kopiering av enstaka organ är ren SF.

283 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
134 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
146 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)