webForumDet fria alternativet

Veganer

Småprat

119 svar · 1 292 visningar · startad av Pace · sida 5 av 6

Frågan, av Pace

Har en kompis (?) som helt plötsligt "blivit" vegan. Han har varit vegetarian från och till i några år (med avbrott för köttätande :l), men nu har det blomstrat ut ännu mer. Han dricker varken mjölk, äter ägg, smör, ost eller någonting sådant... "Kossorna var inte ämnade åt att mjölkas för människans bruk från början" var hans motiviering... :x För fan, vi lever inte på stenåldern. :x Är det j

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan sep. 20002 921 inlägg

Nej, du förstod inte mig helt korrekt rätt. det är ingen tvivel på att försöker man pracka på nån en ideologi för nån så blir det inte lätt. världshistorien visar också gång på gång att detta till och med leder till krig.
Men vad jag menar är att jag har förståelse för veganerna. dom menar ju bara väl egentligen. Men kan bli frustrerade då ingen vill ta emot deras goda tankar.

Det är DU som anser att det är goda tankar. Inga fakta!

Nej, jag bara förmedlar det jag förstått efter att ha läst en del om veganer. Det är ju så dom tänker enligt det materialet jag läst, dom tvprogram jag sett och dom diskussioner jag haft med veganer.

Vill du ha länkar o sånt när du pratar om fakta eller? hur menar du egentligen?

Du svarar inte på den igentliga frågan utan som en taskig politiker börjar babbla om något helt annat Frågan eller faktan jag gav var att du kan inte i dagensläge ha koll på allt som är canserframkallande. Jag vet inte om du kanske går ut med gasmask varje dag?

Det är ju enhel del frågor och sånt i denna debatt så jag missade nog den frågan lite. men iallafall:

Vi har läkare och vetenskapsmän som gör undersökningar och det finns otaliga rapporter om vilka ämnen som är farliga. Gasmask kanske jag inte har. men visst tänker jag på att inte andas in luft när jag går bakom en buss. och tänkte senast idag då jag gick vid st eriksplan (sthlms innerstad) att här skulle jag inte vilja bo pga avgaser som kan leda till cancer. Jag försöker undvika passiv rökning för att rökning inte är bra. jag undviker självklart farliga saker i den mån det går.

Vi uppfann mobilen nu också som vi inte vet om den är stor fara för cancer. Vi kanske inte behöver mobiltelefoner om vi väljer ett enklare liv. Säg vad ni vill om att det där är o tänka stenålder. men samtidigt: vem kan säga att indianerna inte levde ett bra liv? dom levde verkligen i symbios med naturen och jag beundrar verkligen dom. (ja, jag vet. dom åt kött)

Det är jue just det som är orealistiskt. Ska du komma med arrgument så kan du väl hålla dig till konkreta fakta. Det verkar som om du har lite svårt att inse fakta!

förklara vad du menar med fakta?

och var i denna debatt är det som är så farligt med mitt tänkande och leverna?

Köttätandet idag är på ett sätt som är farligt för moder natur.

eureca, var har du faktan i den meningen? Detta är inte heller det minsta realistiskt. Skulle vi inte ha cirkeln av rovdjur osv. så skulle inte vi leva heller enligt vetenskapliga fakta.

Ta rensingen av fisken i våra hav.

eftersom du ville ha fakta så citerar jag det jag hittade på greenpeace sida:

Fisket i Östersjön
De småskaliga fiskesamhällena som håller våra kuster och skärgårdar levande håller på att dö ut. Fiskeflottan har nu en överkapacitet som leder till överfiske. Det är resultatet av teknologisk utveckling driven av ekonomiska vinster.

Små fiskebåtar byts ut mot jättelika fisketrålare som dammsuger havet. Många småskaliga fiskare är tvungna att överge en tradition som har pågått i generationer. Denna utveckling sker med ekonomiskt stöd från Sveriges regering och EU.

Uttömningen av fisk i havet, och det småskaliga yrkesfiskets kraftiga minskning, är ett allvarligt fall av ekologisk och social orättvisa.

hämtat från http://www.greenpeace.se

Behöver jag förklara att det inte är bra för moder jord om fisken försvinner?

Varför inte bara nöja sig med att man får äta vad man vill och respektera varandras matvanor?

ja, varför inte respektera andras knarkvanor också och upphäva allt förbud? eller respektera folks sexvanor och upphäv förbudet mot att syskon får gifta sig eller månggifte.

Här har vi det!! Ditt sätt att uttala dig liknar diktorpropaganda. Helt befängt! Här skriver du jue ordagrant att respektera köttätare går bara inte. Det är just detta jag inte gillar med vegetarianer/veganer. Nog respekterar jag vegetarianer.

om du tolkar det som att jag inte respekterar narkomaner och människor som gör felaktiga saker så kan du tolka mig så. men hur vet du att så är fallet? Men nu är det så att jag kanske respekterar människorna, men inte deras handlingar i alla situationer.

Jag försöker förstå mig in i så många människors situation som möjligt.

Senast för ett par dagar sen blev jag och en kompis attackerade av en påtänd kille på tunnelbanan. Slog vi honom blodigt och hatade honom? nej, vi tyckte mest synd om killen som ville att vi skulle slåss med honom.

Sen att jag är vegetarian är för att jag märkt att jag mår bättre av det och är knappt sjuk längre. Varför ska jag inte få rekommendera detta för folk?

Du rekommenderar inte!!

Okej, härmed så rekommenderar jag det ifall jag missuppfattats som jag inte gjort det tidigare.

Ja du eureca, jag kan diskutera detta tills du kan ge mig lite mer fakta.

Jag antar du menar belgian blue i detta fall o vill veta mer om den?

<A HREF="http://www.gu.mp.se/artikel.php?\_artikel=119" TARGET=_blank>Om blå kossor, gener och etik
</A>

du kan säkert hitta mer med nån sökmotor. :)

------------------
"Skateboarding since 1986"
Jag är en mördare
"Gör det ont frågade guppen medans jag skrek..."

Det vore säkerligen mycket vettigare att lösa dessa problemen tillsammans. Men jag är inte intresserad av det och därför skriver jag här istället.

eftersom du inte är intresserad av att lösa problem så förstår jag inte varför jag ska fortsätta prata med dig om detta...

------------------
Jag är en mördare

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

eftersom du inte är intresserad av att lösa problem så förstår jag inte varför jag ska fortsätta prata med dig om detta...

Jag är inte intresserad av att förändra världen bara för att jag har en åsikt om den. Detsamma gäller djurfrågor.

------------------
"Tål det inte att skämtas om, är det inte värt att ta på allvar."

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Jag antar du menar belgian blue i detta fall o vill veta mer om den?

Nej jag menade trådens ämne i helhet :)

------------------
/Mvh Tengblad

"Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt av skit"

--> Pace

[flumm]
en lite såhär lustig tanke bara :)

visst förändrar du världen bara genom att du finns? Du förändrar den inte helt o hållet. men en liten förändring sker helt klart.

vad skulle världen vara utan pace skulle man kunna säga :)

jo, den skulle inte vara den samma. det skulle vara en värld utan pace.
[/flumm]

Känn dig viktig och känn dig inte maktlös min vän! :)

------------------
Jag är en mördare

om du tolkar det som att jag inte respekterar narkomaner och människor som gör felaktiga saker så kan du tolka mig så. men hur vet du att så är fallet? Men nu är det så att jag kanske respekterar människorna, men inte deras handlingar i alla situationer.

Jag försöker förstå mig in i så många människors situation som möjligt.

Jag förstår för det första inte varför du jämnför köttätare med narkomaner, det är väl endå två HELT skillda saker!!!!

Du respekterar alltså inte människor som äter kött? Det är jue det du säger i varje fall!

------------------
/Mvh Tengblad

Ja, det är mycket möjligt att jag förändrar för mina medmänniskor om jag försvinner, men jag menar att förändra världen medvetet på egen hand, att aktivt försöka medverka till att göra den bättre.

Det gör jag inte vad gäller djurfrågor, det är det jag menar.

------------------

förklara vad du menar med fakta

Om du inte vet vad som menas med ordet fakta så tycker jag att du ska slå upp det innan du använder ordet.

------------------
/Mvh Tengblad

Om du inte vet vad som menas med ordet fakta så tycker jag att du ska slå upp det innan du använder ordet.

det var ju du som använde det eller? ;)

nej, men jag förstod inte och förstår inte vad du menar med fakta i vilken fråga o på vilket sätt...

------------------
Jag är en mördare

Medlem sedan dec. 2001868 inlägg

Men jag antar att du kan gå förbi en pizzeria och sätta dig ner och äta en Hawai. Jag tror inte du frågar om köttet i pizzan härstammar från ett djur som är ekologiskt. Djuret (köttet) kan därför vara pumpat med hormoner och därför mindre hälsosamt. alltså dödar du dig själv sakta eftersom risken för cancer ökar. samtidigt som maten som kunde gått till fler människor i hungersnöd gick till detta djur för att mata dig.

Ursäkta om jag lägger mig i det här lite sent! Dessutom kanske jag är lite för trött för att vara helt skärpt! Men innebär det här citatet att vi skall ge folk i hungersnöd genmanipulerat kött?

------------------
Ne auderis delere orbem rigidum meum!

[Redigerat av Hall den 09 feb 2002]

Ja, det är mycket möjligt att jag förändrar för mina medmänniskor om jag försvinner, men jag menar att förändra världen medvetet på egen hand, att aktivt försöka medverka till att göra den bättre.

Det gör jag inte vad gäller djurfrågor, det är det jag menar.

får man fråga lite sådär nyfiket varför? :)

------------------
Jag är en mördare

Hall

Hawai. Jag tror inte du frågar om köttet i pizzan härstammar från ett djur som är ekologiskt. Djuret (köttet) kan därför vara pumpat med hormoner och därför mindre hälsosamt. alltså dödar du dig själv sakta eftersom risken för cancer ökar. samtidigt som maten som kunde gått till fler människor i hungersnöd gick till detta djur för att mata dig.
---------------------------------------

Ursäkta om jag lägger mig i det här lite sent! Dessutom kanske jag är lite för trött för att vara helt skärpt! Men innebär det här citatet att vi skall ge folk i hungersnöd genmanupulerat kött?

Nej, det här är baserat på teorin att den födan som odlas för djuren i djurindustrin istället skulle räckt till mat åt många fler människor än den gör idag i form av kött.

------------------
Jag är en mördare

Nu är jag inte helt insatt i ämnet! Men har vi inte en överproduktion av spannmål i västvärlden som helt enkelt bränns upp för att hålla priserna uppe?

------------------

------------------

Nu är jag inte helt insatt i ämnet! Men har vi inte en överproduktion av spannmål i västvärlden som helt enkelt bränns upp för att hålla priserna nere?

Helt okej att inte vara helt insatt. man lär sig alltid något. Men jag undrar om du inte menar att priserna ska hållas uppe? sen vet jag inte nånting om hur det är så eller inte.

är inte helt 100% faktainsatt i den där teorin heller som jag var inne på. men den skulle innebära också att ekonomin för ett land blev bättre för att djurindustrin är dyr jämfört med om hela befolkningen åt vegetariskt. Och med en sån välfärd skulle man kunna skänka mer pengar till tredje världen (pengar som man i sin tur delvis har tjänat på tredje världens fabriker och låga löner)

------------------
Jag är en mördare

får man fråga lite sådär nyfiket varför?

Jag varken bryr mig eller är intresserad av det.

------------------

--> pace

Jag varken bryr mig eller är intresserad av det

men om du inte bryr dig så är det väl okej om vi byter ut köttet på din pizza mot lite morötter? ;)

inte? aha.. alltså bryr du dig ändå :)

------------------
Jag är en mördare

eureca:

Hmmm, frågan var från början:

Förstår inte vad detta har med om jag har morötter eller kött på min pizza? :q

------------------

Det är svårt att diskutera med nån som inte respekterar köttätare. Men naturligvis går jue respektlösheten bara rakt tillbaka.

------------------
/Mvh Tengblad

Det är svårt att diskutera med nån som inte respekterar köttätare. Men naturligvis går jue respektlösheten bara rakt tillbaka

Håller med dig. det är fel av mig. är inte så jag vill ha det egentligen.

ska vi lösa problemen tillsammans istället då?

hur reder vi ut allt?

------------------
Jag är en mördare

283 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
140 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
140 ms — ändringar (db)