webForumDet fria alternativet

Veganer

Småprat

119 svar · 1 292 visningar · startad av Pace · sida 2 av 6

Frågan, av Pace

Har en kompis (?) som helt plötsligt "blivit" vegan. Han har varit vegetarian från och till i några år (med avbrott för köttätande :l), men nu har det blomstrat ut ännu mer. Han dricker varken mjölk, äter ägg, smör, ost eller någonting sådant... "Kossorna var inte ämnade åt att mjölkas för människans bruk från början" var hans motiviering... :x För fan, vi lever inte på stenåldern. :x Är det j

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan sep. 20002 921 inlägg

--> OveRRidE

aah...vad du ska missuppfatta mig då. ;)

jag pratar om beroende och vanor med detta exempel. inte om näringslära. vad fick du det ifrån?

man kan lära sig äta en hel del om man tvingar sig själv. öl är ju ett exempel på något som smakar mindre gott första gångerna, men smakar bättre sen.

------------------
"Skateboarding since 1986"
Jag är en mördare
"Gör det ont frågade guppen medans jag skrek..."

Medlem sedan sep. 2001355 inlägg

Jag tycker det är bra att man visar sitt missnöje mot köttindustrin,men det finns ju "veganer" som är "veganer" bara för att det är lite coolt och att det tillhör ens image...Det finns sätt att äta kött utan att stödja den vedervärdiga kött industrin...Köp det ifån privata slakterier eller bönder,lite jobbigare och lite dyrare. ;)

------------------
The groove is in the beat

Truckdriver

Köp det ifån privata slakterier eller bönder,lite jobbigare och lite dyrare.

jag tycker alla som äter kött ska få döda djuren själva så att dom vet vad dom får på matbordet. självservice sådär.

------------------
Jag är en mördare

Medlem sedan sep. 2001355 inlägg

jag tycker alla som äter kött ska få döda djuren själva så att dom vet vad dom får på matbordet. självservice sådär.

Jo :e

------------------
The groove is in the beat

Truckdriver

"kom nu små barn så ska ni få hänga med pappa när han dödar och slaktar en gris så vi kan få lite bacon sen" §e

------------------
Jag är en mördare

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

ÄHHH...
Vad trött man kan bli på "tjötet".
Ät vad f*n du vill!!
Och låt mig göra det samma!!
Som "erka" var inne på, för att vara vegan måste du ha "stenkoll" på vad du stoppar i dig, ju mera du väljer att inkludera från djurriket ju mindre behöver du fundera på maten, sedan är det en annan femma att vi äter för mycket kött.
Jag själv är för lat för att bry mig, så det blir rätt mycket "lik i lasten" :)
Vet bara att "köttprotein" är bättre för mitt syfte(innehåller större andel esensiella aminosyror), så jag lärnog fortsätta äta kött(häst är en favorit just nu :e )

------------------
/frankof
Köpa akvarium? maila för info
klick

--> frankof

ät vad du vill? aah..ska genast se till o hitta en tant jag kan äta upp ;)

ju mera du väljer att inkludera från djurriket ju mindre behöver du fundera på maten

så du funderar inte på cancerrisken?

------------------
Jag är en mördare

[Redigerat av eureca den 08 feb 2002]

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Tja.. ur "proteinvinklen" hade det inte varit dum om någon tant i ny och ne slank ner :e
Cancer??
Hallå!!
Jag röker, jobbar med bilar(avgaser, oljor, freoner, bromsvätska, bensin m.m.)
Så cancer från en död kossa är mitt minsta bekymmer :e
Nämde jag att jag kör hoj också?
(dock är jag aldrig fotgängare)

------------------
/frankof
Köpa akvarium? maila för info
klick

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

"kom nu små barn så ska ni få hänga med pappa när han dödar och slaktar en gris så vi kan få lite bacon sen"

Tja..så växte både min mor och min far upp. Båda två var barn till bönder så dom fick allt vara med och slakta. Och båda äter/åt kött med god aptit som vuxna.

------------------
Tillägg Till Murphys Lagar.

I naturen är ingenting någonsin helt korrekt. Därför, om allt verkar vara riktigt ........ då måste något vara fel.

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Problemet är att folk inte har någon relation till att äta döda djur. Jag tror att alla köttätare kan kalvkött utan problem men jag tror inte så många av dem skulle klara av att döda kalven själv.

Denna distanns till djurens lidande i perspektiv till vårt eget välbefinnande och lathet är inte så bra tror jag. Vi ser bara köttet som något som ligger i frysdisken. Självklart skulle jag kunna käka kalv om jag var tvungen, självklart skulle jag döda den om det inte fanns något att äta, men idag behöver jag inte det. Idag äter det jag utan problem kan döda, fisk, ärtor, morötter men eftersom jag aldrig skulle kunna slå ihjäl en kossa i dagens läge så väljer jag bort det. Om den dagen kommer då jag skulle behöva slå ihjäl en kossa för att få mat så skulle jag nog inte tveka särskillt länge.

Det är inget fel att äta kött anser jag rent tankemässigt, men jag har mer respekt för en jägare som kan döda djuret själv än någon som bara skriker "ät kött för fan det är gott, fan är du onormal eller jävla veganarsel"

------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !

bra bendro o alla andra!

bara visa att jag har fel...

jag har givetvis fel i mina tankar o åsikter. det är fel av mig o kämpa för en bättre värld. helt klart.

koncentrera er nu på at hacka sönder mina argument. glöm bort vad grundtanken är här. precis lika bra som vi flesta människor är på att missuppfatta och bråka om religion.

för vi är inte intresserade av en bättre värld. vi är inte intresserade av att sammarbeta för att lösa problemen. vi tycker om att smutskasta o bli arga på varandra.

vi är trångsynta.. vi är mördare allihopa!!! §e

yeah! på mig nu...tryck ner mig!!! :)

------------------
Jag är en mördare

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

kom nu små barn så ska ni få hänga med pappa när han dödar och slaktar en gris så vi kan få lite bacon sen

Och?

------------------
webForum har stängt mellan den 15:e och 17:e februari men sen kommer wF2

--> pew

stryp en gris då får jag se!

------------------
Jag är en mördare

Vaddå strypa?
Det är ju djurplågeri. Bättre med en slaktmask.

------------------

--> Pew

vad är en slaktmask? ge mig ett korrekt svar.

------------------
Jag är en mördare

Ett verktyg som skjuter en stång med våldsam kraft genom djurets skallben.

T.o.m humanare än ett nackskott.

------------------

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

-> eureca

yeah! på mig nu...tryck ner mig!!!

Skärp dig! Om du inte tål att bli emotsagd, varför deltar du i en debatt?

------------------
Två vägar till framgång:

1. Avslöja inte dina hemligheter.

Ett verktyg som skjuter en stång med våldsam kraft genom djurets skallben.
T.o.m humanare än ett nackskott.

som jag sa. Ge mig ett korrekt svar.

Detta är inte det korrerkt.. dvs det rätta sättet. Det sättet är framtaget för att djurindustrin ska massproducera kött. Djurindustrin går mot fel håll. det där kommer inte gå ihop sig med naturens sätt.

Vi tömmer våra vatten på all fisk. vi odlar belgiska monstertjurar och genmanipulerar grisar för att dom ska kunna ge oss organ för transplantation.

Vi leker med naturen.

Ät gärna kött om du kan titta djuret i ögonen och sen döda det som man gjorde förr i tiden. inte med massproduktion. det är fel sätt.

------------------
Jag är en mördare

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

HUUU vad laskiga ni ar!

Varfor kan man inte bara fa ata som man sjalv vill... Andra kan val strunta i om man ater kott eller ej? Eller?

Daremot sa tycker jag att fler borde lagga lite extra pengar pa att fa kott fran djur som matt bra, inte fatt en massa injektioner under sin uppvaxt och inte fraktats under hemska omstandigheter over halva Europa. Det kan varken vara bra for djuren (och da kvaliten pa kottet), eller for oss.

------------------
When the evening shadows and stars appear
And there is no one there to dry your tears
I could hold you for a million years
To make you feel my love

Skärp dig! Om du inte tål att bli emotsagd, varför deltar du i en debatt?

det här är ingen debatt då det inte finns något att diskutera egentligen. för om vi tänker efter alla så vet vi att det är fel och farligt med genmanipulering och leka gud över naturen genom djurindustrins sätt som det ser ut idag.

fortsätt o trycka ner mig!

för jag kommer inte bli nedtryckt ändå. Mitt hjärta känner efter vad som är rätt och fel så jag kan inte bli nedtryckt av folk som inte lyssnar på sitt hjärta. :)

nej. låt oss stoppa genmanipulering och människans uttnyttjande av moder jord.

Vi måste spela med naturens regler. annars kommer hon ta bort allt ifrån oss en dag.

och försök inte o säga att ni vet mer än moder jord om vad som är rätt eller fel.

------------------
Jag är en mördare

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)