webForumDet fria alternativet

Religion

Politik & samhälle

238 svar · 1 615 visningar · startad av SPiN · sida 11 av 12

Frågan, av SPiN

Är det någon som har en inblick i Bibelns nästintill totalt ointressanta värld? Skulle behöva lite idéer, tankar och synsätt på Markusenvangeliet. Vad ville Markus förmedla, osv. Vore jättetacksam om någon kunde sätta en fot i arslet på mig ivf. :) @nders har delat med sig av sina eminenta tankar om den Galna Osten, Petrus knarkaren, osv., så den delen av historien kan jag. :e \-----------------

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 20012 450 inlägg

Beat this:

2 Sam 8:13
När David kom tillbaka från sin seger över arameerna, gjorde han sig ett namn när han i Saltdalen dödade 18.000 man.

2 Sam 10:18
Men arameerna flydde för Israel, och David dödade av arameerna manskapet på 700 vagnar och 40.000 ryttare. Han slog också ner deras överbefälhavare Sobak, så att han dog där.

1 Krön 19:18
Men arameerna flydde för Israel, och David dödade av arameerna manskapet på 7.000 vagnar, liksom 40.000 man fotfolk. Befälhavaren Sofak dödade han också.

:e

------------------
/A.S

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Det är han som är satan.

------------------
Jag gillar chokladblå himmel.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Jag tycker David verkar ha varit en riktig taskmört.

18.000 man mot en - självförsvar!
40.000+ man mot en - självförsvar!
40.000++ man mot en - självförsvar!

Så kan det gå när man har Gud på sin sida! :e

------------------
/A.S

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Ähh, vadå? Det var ju bara 98.000 pers. :e

Medlem sedan maj 2001739 inlägg

Jag har givetvis förståelse för att andra kan tror på Gud, låt dem göra det, men jag tycker det verkar lite konstigt att människan som har kommit så långt som vi har med teknologi, historia, vetenskap och andra faktum, tror på något som hände för flera tusen år sedan, utan att ens ha sett det själva, med en fantastisk historia, nerskriven i en bok? Vi har ju faktiskt egentligen inte ett uns av äkta bevis för att människan funnits?

oveRRide>> Förstår vad du menar, men tycker däremot inte alls att det är särskilt konstigt. Själv tror jag på något men vet inte vad. :) Jag har en större kraft som jag tror finns där som hjälper mig ibland när saker och ting känns jobbigt.

Orsaken till varför jag inte tycker att det är konstigt är att jag tror att i denna tid som vi lever i just nu, är det extra betydelsefullt för en del människor att ha något fast att förankra sig själva och sina liv i. När allting rullar på och tempot är racerhögt behöver man en kärna av frid och lugn att luta sig tillbaka på. Då spelar det ingen roll om det handlar om att tro på något som hände för tvåtusen år sedan. Jag vet själv inte om jag tror på allt eller ens något som står i Bibeln, men det gör ingenting, förstår du? För mig handlar det inte om det, utan om allt annat runt omkring.

Så känns det iallfall för mig. Jag har inte läst bibeln och kallar mig inte religiös, däremot tror jag på något, inte för att jag vill binda mig till en religion utan för att jag mår bra av att tro på NÅGOT. För mig spelar det ingen roll om jag inte kan sätta fingret på vad det är för kraft eller gud eller vad, utan bara vetskapen om att det känns som om någon utanför mitt eget medvetande ser mig kan ge mig styrka.

Låter det flummigt? :) Ja, jag antar det, men jag vet inte hur jag ska förklara mig på annat sätt. Hoppas att du inte är ännu mer förvirrad efter det här. (om du överhuvudtaget orkade läsa). :)

------------------
i mitt huvud finns det mycket trassel som är grönt och blinkar när jag skriker

[Redigerat av Cloe den 31 jan 2002]

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

skyman: :e

Cloe>
Låter som du håller på att fastna i "gör din egen religion" som ska vara så poppis nu för tiden. ;)
Kanske en dålig clysha(?) men:
Kristendom är inte nån religion för mig, det är en relation...
Och det är precis vad det är! :)

------------------
/A.S

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Hm, den här tråden har tagit ännu en sväng åt ett annat håll. :)

Cloe> Precis vad jag menade med att det är bra för människor att ha något att luta sig mot! Du är ett levande bevis för det. Finns säkert fler också... :)

skyman> :e

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

Medlem sedan maj 2001739 inlägg

SPiN>> Ja, nu vet ju inte jag hur andra tänker, men jag kan tänka mig att det är så för vissa, antagligen ganska många. Det lät nog lite rörigt, men det verkar ju som ni förstod vad jag menade ändå. :)

Nu ska jag hem och äta kexchoklad. Hejsvejs! :)

------------------
i mitt huvud finns det mycket trassel som är grönt och blinkar när jag skriker

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Cloe > Jo jag förstår vad du menar, men som jag sagt innan (som kanske försvann lite i den stora debatten), jag har mycket svårt att ta åt mig av något som jag inte sett eller känt.

Jag vill (precis som alla andra) tro att det finns något högre väsen eller nåt att tro på, men dagens religioner gör den frågan tämligen svår.

Tills dess att jag upplever någon som får mig att ändra mig, behåller jag min ståndpunkt, att något sådant som en övernaturlig kraft eller ande finns inte.

------------------
Jag gillar chokladblå himmel.

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Jag har personligen alltid ansett att evolutionen talar sitt tydliga sprak. For mig ar det ganska sjalvklart att manniskan harstammar fran apor. Inget konstigt med det. Hur jorden och universum skapades har val, sa vitt jag vet, varit fastslaget i minst 20 ar om inte langre. Hittills, igen sa vitt jag vet, finns det ingen som egentligen kan motbevisa teorin, och de vetenskapliga bevis som finns, om the Big Bang och universums fodelse. Men diskuteras kan val vetenskapen alltid..och ingen av oss lar ju nagonsin veta med 100% sakerhet.

Jag vander mig bort fran alla religioner och ar val vad man skulle kalla en nihilist, eller kanske en ateist/nihilist. Jag tror inte pa nagon Gud, inget overnaturligt vasen, inga anglar, ingen himmel och inget helvete. Tvartemot vad Beatbox tror sa har jag inget emot de som valjer att tro. Religion och tro kan fora mycket gott med sig och agera som ett sjalsligt stod for manga manniskor, inte minst i svara situationer.

For mig ar det sa enkelt att vi fods, lever och dor. That's it. Jag tror att varje manniska ar unik. Att manniska och djur ar lika varda. Att varje dag ar ett mirakel. Att jorden vi lever pa ar mystisk och fantastisk och att vi borde ta hand om den battre. Jag onskar att fler kunde lara sig att leva idag och uppskatta det lilla istallet for att famla i ovissheten. Mest av allt sa onskar jag att acceptansen mellan manniskor blev storre.

Men innan jag blir pahoppad och kallad for "hedning", sa kanske jag aterigen ska papeka att detta var min asikt, ett svar pa SPiNs fraga om "Tror ni på skapelseberättelsen i Bibeln, eller håller ni er till vetenskapen och att vi härstammar från apsläktet? Eller kanske någon blandning där emellan?".

Hoppas att du far bra betyg pa uppsatsen SPiN!

Gruppkram nagon???? ;)

------------------
It is not the destination that is the most interesting...
It's the trip.

Medlem sedan sep. 20002 921 inlägg

Beatbox:

Om man inte tror att den gud som bibeln talar om.... vad finns det då för poäng med att läsa bibeln som är riktat till de människor som tror på denna gud ?

för att bibel (och kristendomen) inte är en sagobok, utan grundtanken bakom bibeln är att lära sig hur man ska tänka, ha för relation för sitt liv och älska varandra. Du kan inte på något sätt säga att inte alla människor är tillåtna att ta till sig dessa värderingar.

Åter igen så är det tämnligen meningslöst att läsa en bok om fotboll om man inte har för avsikt att lära sig mer om fotboll, eller hur ? Bibeln riktar sig till de som bekänner sig till den kristna tron likväl som massor med andra böcker har olika inriktingar.

ibland undrar jag om inte bibeln kan vara meningslös för en stor del av dom kristna också. kan inte dom tolka den rätt så är det lika illa som en ateist läser bibeln.. eller hur? det är inte stilen vi är ute efter. det är grundtankarna som är dom viktiga och som alla tillsammans bör ha inom sig.

Precis ! Budskapet i bibeln inriktar sig främst till kristna. Om man inte är villig att ta till sig budskapet så tycker jag att det är rätt meningslöst att läsa bibeln. Givetvis får alla läsa den men frågan är ju vad man får ut av boken om man redan från början förnekat att det finns en gud och att jesus har aldrig funnits.

jag börjar undra om du själv har förstått varför du läser bibeln egentligen :OO

vad får du ut av bibeln?

1. en perfekt tillfälle att känna dig mer värdig än andra människor.

2. större förståelse för ditt och andras liv. större förståelse vad livet innebär med kärlek o allt.

jag vet att ditt hjärta väljer nummer 2. men man kan få intrycket av nummer 1 i denna disussion.

------------------
"Skateboarding since 1986"
Jag är en mördare
"Gör det ont frågade han medans jag skrek..."

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Gruppkram nagon????

Nej, jag vill ha dig för mig själv!

------------------
1234567891011121314151617181920212122232425262728293031

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Kom Bire sa kramas vi lite och visar alla pa Wf vad mysigt det ar nar man ar snall och go! ;)

------------------
It is not the destination that is the most interesting...
It's the trip.

Medlem sedan juni 2000630 inlägg

www.genesis-vus.se

Läs det, mycket intressant!

------------------

Förr gjorde socialdemokraterna upp med militären om vänstern. Nu gör de istället upp med vänstern om militären

Bo Lundgren 2001

Medlem sedan jan. 2002304 inlägg

Håller lite med i vad annesophie skriver... :OO
Vill man ha en förklaring till hur jorden och dess befolkning skapats är de vetenskapliga bevisen ganska mycket mer troliga än bibelns. (Även om jag gärna vill tro att gud exprementerade osv m mannen för att skapa kvinnan :e ).

Nog ser väl varenda människa det förnuftiga i det!
Men det är nog inte där tron ligger... om man tror på en gud eller inte. Tron har väl hellre varit (åtminsone de 20 senaste åren!) en trygghet och ett stöd åt människan i nöd.
Utan tron om en godhet och rättvisa vad skulle då människan ha?
Jag vill påstå mig vara troende... :)
Jag tror på det goda och det onda! Men jag vill kanske inte lägga betydelsen av Gud och Djävulen i den bemärkelsen.
Snarare... Den godhet värdens befolkning står för bildar en kraft, såväl som befolkningens ondhet skapar en annan :) .
Att det sedan finns de som håller mer ondhet i sin själ än godhet förvånar väll ingen! ...och naturligtvis personer med större godhet än ondhet.

Å andra sidan så tror jag på ett liv efter detta... och på spöken... och magi..
Så, vem vet den goda kraften kanske kommer från Gud. Och Djävulen är nog den som lurar folk med den djävulska magin... :OO

------------------
*Om man aldrig frågar lär man inte få veta*

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

annesophie> Yeah, precis mina tankar också! :)

Hoppas att du far bra betyg pa uppsatsen SPiN!

Tack, det hoppas jag också! :)

Gruppkram nagon????

Allt för dig! :f
*kramas med annesophie & wF*

Guppen>

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

LOL! Smurja postar smörja :e
www.genesis-vus.se
Ännu ett site som använder en falsk fasad av vetenskap för att lura den vanlige mannen eller kvinnan...

Alla försök att koppla ihop religion och vetenskap är lika troligt som dom där som sålde orm olja på 1800talet...
Jag respekterar inte heller det för det blir automatisk psedo-vetenskap, dom använder inte vetenskapen för att hitta sanningen, utan dom använder den endast i syftet att försöka bevisa sin punkt, oftast används sånadära teorier som ingen respektabel vetenskaps man skulle röra eller sådana som är i direkt motsats med andra teorier, förstås det brukar ju inte stoppa dom...

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Ännu ett site som använder en falsk fasad av vetenskap för att lura den vanlige mannen eller kvinnan...

Varför så arrogant och så säker på din sak?

287 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
162 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)