webForumDet fria alternativet

Vem har bäst utbildning...

Studier & utbildning

119 svar · 1 309 visningar · startad av goldy · sida 3 av 6

Frågan, av goldy

och i vad? \------------------ \======goldy\======= \<A HREF="http://www.go.to/theshakedowns" TARGET=\blank\>db\<---BURNER---\>db\</A\>

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Hahaha. Utbildning är viktigt, det är jävligt viktigt och det är en ståndpunkt som jag aldrig kommer att överge.

Man kan köra hela raddan av klyschor som "livets hårda skola", "vilja av stål" och allt annat skit. Det spelar ingen roll.

Och att en universitetsutbildning endast spelar roll vid löneförhandling är ju hysteriskt skoj, det är svårt att löneförhandla när man inte ens får ett jobb.

Självklart är det upp till var och en om man vill utbilda sig, men kom inte med en massa ogrundat nonsens om hur supernajs det är med lite järnvilja och jävlar anamma. Det sitter en hel bunt med människor ute i arbetslöshet just nu, endast bestyckade med en gymnasieutbildning och jävlar anamma och inte får dom några jobb.

Tja, nu vet jag ju inte riktigt vad du jobbar med, eller for vilken typ av foretag men de foretag inom IT som jag har daglig kontakt med har borjat forandras precis pa det sattet jag namnde i itt tidigare inlagg.

Jag jobbar som systemutvecklare på ett av världens största IT/konsult-företag, ett företag som premierar en högt utbildad arbetskår.

Jag vet dock inte riktigt vad du jobbar med och vilka IT-företag du pratar om som har "förändrat sig".

Skillnaden kanske är att min arbetsgivare drog in 20 miljarder dollar i vinst 2001 medans Framfab, Icon och andra trevliga företag som gärna anställde gymnasister med järnvilja drog in... ingenting?

------------------
det finns ingen.info tillgänglig.

"inside every human being there's an american trying to get out".

[Redigerat av sgtpepper den 03 jan 2002]

Medlem sedan sep. 20002 921 inlägg

-> sgtpepper

menade förstås inte att det andra inte är viktigt, men i mitt arbetsliv så har jag mest stött på min utbildningbehov när det gäller löneförhandlingar. att man får höra att vissa har högre utbildning och är äldre o därför får mer lön. Det är mycket möjligt att det här gäller bara mig. men jag sa också att det var mitt intryck :)

Sen så är det så att alla på denna jord inte kan ha världens bästa jobb. vill kanske inte ha det. dom kanske prioriterar andra saker i livet än hög lön. och då behöver man inte högre utbildning. men i mitt fall så har jag 80 högskolepoäng, men funderar på mer eftersom en liten dröm är att åka till usa med riktigt bra utbildning i ryggen. så för mig är utbildning viktigt för att jag själv ska känna mig trygg inför mina usaplaner. Det är individuellt. vissa rekryterare ser viljan och kunskapen att arbeta hos personen och inte på pappret. men pappret kan man också tyda hur en person är om han har gått en utbildning med många sökande osv...

------------------
Skateboarding since 1986

"Jag är ingen pojkspoling! Jag är 25 år gammal!"

Eureca: Självklart menar jag inte att varenda kotte skall läsa på högskolan. Jag ser inte ner på folk som inte har en högskoleutbildning om någon nu tror det.

------------------

--> sgtpepper

nu gav jag iallafall dig chansen o förklara det så folk inte skulle tro att du såg ner på dom som inte hade utbildning ;)

"Eureca - en snäll o busig pojkspoling"

------------------
Skateboarding since 1986

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

*tar ett par steg tillbaka i debatten*

eureca: det är typ kontakter som gäller om man ska ha jobb.. ;)
Skoja inte! :o
Jag var på möte med Arbetsförmedlingen å jobbets vägnar ;) innan jul och fick reda på lite uppseendeväckande siffror.

Varje år byter en miljon människor i Sverige jobb, av den totala arbetsföra befolkningen på ung 4,5 miljoner.
70% av alla jobb som tillsätts kommer inte till Arbetsförmedlingen eller någon av de privata förmedlingarna, annonseras inte i lokalpress eller läggs ut på egna hemsidan. De tillsätts genom mun-till-mun-metoden - ryktet sprids och släkt & vänner tipsas om lediga jobb på den egna arbetsplatsen.

Rätt stora siffror. ;)

------------------
Det är inte förbjudet att vara fattig
- men det är förbannat opraktiskt

[Redigerat av :stefan: den 03 jan 2002]

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Utbildning är viktigt, det är jävligt viktigt och det är en ståndpunkt som jag aldrig kommer att överge.

…men snalla nagon – det ar val ingen har som har sagt nagot annat. Allt jag papekade ar att det ar inte den enda vagen…

Man kan köra hela raddan av klyschor som "livets hårda skola", "vilja av stål" och allt annat skit. Det spelar ingen roll.

Jag blir forolampad av din mer an nedlatande ton gentemot mitt inlagg. “Klychan” “livets harda skola” ar den basta utbildning som vi nagonsin kan fa, ta till vara pa det du lar dig av andra och utanfor institut. I kombination med en utbildning kan det vara det som gor dig till en vinnare och en annan till en forlorare…men ingenting ar sakert…

Självklart är det upp till var och en om man vill utbilda sig, men kom inte med en massa ogrundat nonsens om hur supernajs det är med lite järnvilja och jävlar anamma. Det sitter en hel bunt med människor ute i arbetslöshet just nu, endast bestyckade med en gymnasieutbildning och jävlar anamma och inte får dom några jobb.

Sjalvklart ar det tufft i Sverige idag. Sjalvklart kan inte alla fa det jobb dom vill ha. Aterigen, det ar verkligen ingen som har pastatt detta…men…vad jag sa, igen, var att en utbildning pa hogskola/universitet inte nodvandigtvis leder till ett jobb, mer lon eller vad man nu stravar mot. Jag sa inte heller att a l l a med lite “javlar anamma” far ett jobb, utan att det lyckades for m i g.

Sa latt var det. Om du nu anstranger dig for att missforsta mina inlagg sa har du lyckats, om inte sa har du en naturlig talang for att misstolka – GRATTIS – glom inte att lagga till det pa CVn.

Jag jobbar som systemutvecklare på ett av världens största IT/konsult-företag, ett företag som premierar en högt utbildad arbetskår.

Kul for dig! Det ar alltid kul att nagon far jobb dar han/hon vill arbeta och utvecklas. Jag har ocksa jobbat inom, och med, varldsforetag. Skillnaden mellan dig och mig tycks ju vara att jag inte behovde hogskoleutbildning for att ta mig in i en ledande position…

Skillnaden kanske är att min arbetsgivare drog in 20 miljarder dollar i vinst 2001 medans Framfab, Icon och andra trevliga företag som gärna anställde gymnasister med järnvilja drog in... ingenting?

Ar det nagon tavling det har? Jag ar inte intresserad av vad dina arbetsgivare drog in, for det ar inte vad traden handlar om. Att Framfab och Icon gick rakt utfor tyckte jag var mest tragiskt for alla de som forlorade sina jobb, men det var inte ovantat. Om du tror att det handlade om felaktig arbetskraft sa kan jag dock rekommendera kurser i foretagsekonomi och organisation/ledarskap, du gillar ju vidareutbildning har jag forstatt ;)

Saker ar verkligen inte svart eller vitt – det lar man sig genom livserfarenhet… En av de fa saker man inte kan lasa sig till.

Sa, for att aterga till vem som har bast utbildning har pa WF sa ateranvader jag nu en del av mitt tidigare inlagg: “Utbildning ar val bra, men det kan inte anvandas som en mattstack for att hitta de mest intelligenta eller kompetenta personerna.” Jag har mycket utbildning men varderar min arbetslivserfarenhet mer. Mer an sa behover jag inte saga.

[Redigerat av annesophie den 03 jan 2002]

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Mest utbildning? Det var väl bäst utbildning? :e

Som jag ser det så handlar det om att man jobbar med det man tycker om. Oavsett om man gått skola i 20 år eller inte.

Stefan hade skrämmande siffror som tyvärr är sanna. Ben (fästmannen) lider verkligen av detta då han ju både är välutbildad och har lång arbetslivserfarenhet som dator- och nätverkstekniker men har mycket svårt att få jobb. Hade han bott kvar i Kanada hade det inte varit några problem då han skulle vara känd på marknaden redan och säkerligen blivit rekommenderad många gånger om. Här i Sverige är han dock ett okänt kort och ingen vågar satsa på honom, inte ens när AF kan erbjuda 6 månaders provanställning.

Nu kör Ben ut käk åt en kinakrog. Det är så man mår dåligt! x(

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Sa latt var det. Om du nu anstranger dig for att missforsta mina inlagg sa har du lyckats, om inte sa har du en naturlig talang for att misstolka – GRATTIS – glom inte att lagga till det pa CVn.

Tack, jag skall skriva in det i min meritförteckning.

Skillnaden mellan dig och mig tycks ju vara att jag inte behovde hogskoleutbildning for att ta mig in i en ledande position…

Jag befinner mig inte i "en ledande position", och jag har väldigt svårt att tro att någon här på wF befinner sig eller har befunnit sig i en ledande position i ett multinationellt företag, ledare av den typen brukar inte hänga på diskussionsforum.

Ar det nagon tavling det har?

Ja.

Jag ar inte intresserad av vad dina arbetsgivare drog in, for det ar inte vad traden handlar om.

Det var ett så kallat "talande exempel". Framgångsrika företag är de företag som har en välutbildad arbetsstyrka. En kvalificerad gissning är att de företag du snackar om knappast drar in lika stor vinst, därav mitt exemplifierande.

Att Framfab och Icon gick rakt utfor tyckte jag var mest tragiskt for alla de som forlorade sina jobb

Själv tycker jag att det var nyttigt för branschen, ett befriande reningsbad.

Utbildning ar val bra, men det kan inte anvandas som en mattstack for att hitta de mest intelligenta eller kompetenta personerna

Skippa "väl". Det finns inget "väl". Utbildning är bra, punkt. Om man nu inte kan använda utbildning som måttstock så vore det ju hiskeligt kul att veta vilken mätmodell du förespråkar för att bedömma människor, bortsett då från de uppenbara såsom referenser etc. för de är inte direkt användbara när det handlar om helt färsk arbetskraft.

------------------

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

*lyfter ut annesophie och sgtpepper på gatan* ;)

Det är klart att ni har rätt båda två. En utbildning som man inte kan omsätta i praktiken är ganska värdelös samtidigt som det är mycket svårt att ta sig ut på arbetsmarknaden utan vare sig utbildning eller referenser.

Det är varken så att utbildning är värdelös eller att man är värdelös utan utbildning. Däremot kan jag läsa kloka argument dels för en kritisk hållning till att utbildning saliggörande samt till att den är mycket viktig.

Det handlar oftast inte om vilken utbildning man har utan vad man kan gora med den...

Jepp.

Jag anser att utbildning alltid är bra, det öppnar många dörrar och ger en många positiva egenskaper som är svåra att annars inhämta.

Jepp igen.

Kan jag nu be er att ta några djupa andetag innan ni postar fler inlägg i den här debatten? :)

Jepp, du har självklart rätt hypatia :).

Jag menade ungefär som du skrev, men jag hade ingen lust att vara diplomatisk, kände för lite fighting :e ;).

------------------

--> Hypatia

locket ska nog inte läggas på i denna debatt. låt det koka på! för jag har sett denna fråga dyka upp tidigare hurvida utbildning är bra eller inte. förvirrade småungar har nog nytta av att läsa denna tråd så dom vet varför man faktiskt går i skolan.

Känns som vissa saker bör klargöras.. :)

och inte med ditt kärleksfulla hjärta vill du slänga ut sgtpepper o annsophie ute i kylan nu? då kanske dom börjar med snöbollskastning istället §e

nej.. nu ska jag fortsätta städa. kram på er alla!

------------------
Skateboarding since 1986

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Det sitter en hel bunt med människor ute i arbetslöshet just nu, endast bestyckade med en gymnasieutbildning och jävlar anamma och inte får dom några jobb.

Stämmer bra. Nåja..har väl pluggat lite sedan gymnasiet, och har ju 10 års arbetslivserfarenhet som inköpare/avd.ansvarig...men har ju inte någon högskoleutbildning så något annat än ett lagerjobb verkar jag inte kunna räkna med.

En utbildning som man inte kan omsätta i praktiken är ganska värdelös

Tydligen inte, eftersom jag fått höra att det inte hade spelat någon roll alls vad jag läst så länge jag hade läst på högskola. D.v.s jag skulle kunnat plugga religionshistoria och det hade varit till min fördel när jag söker ett jobb inom IT.

------------------
"Riktiga programmerare dokumenterar inte. Om det var svårt att skriva ska det vara svårt att förstå."
NoBUGS/Yttermera.

Det finns valdigt bra anledningar till att jag inte tanker bemoda mig med med att besvara dina dryga kommentarer med nagot langre inlagg a´la annesophie och det ar foljande...

Jag skrev med sa mycket ironi som jag kunde:
Ar det nagon tavling det har?

Du svarade, till min stora forvaning maste jag tillagga, med:

Ja.

Men, nej. Det har ar ingen tavling. Jag ar glad for din skull. Jag ar glad att du har hitat nagot att gora som gor dig glad och lycklig. Men nej, jag, och valdigt fa andra har inne (tror jag) har nagot intresse i att tavla med dig. Jag ar nojd med mitt liv, med det jag har gjort och det jag har upplevt. Det racker for mig.

Jag befinner mig inte i "en ledande position", och jag har väldigt svårt att tro att någon här på wF befinner sig eller har befunnit sig i en ledande position i ett multinationellt företag, ledare av den typen brukar inte hänga på diskussionsforum.

Tro ska man gora i kyrkan - jag vet. Jag ska bara ge dig en ledtrad att foretaget som jag brukade jobba for hade 2000 en omsattning pa 37.9 billion EURO vilket placerar dom i nan slags topp position pa varldsmarknaden. Rollen jag spelade i det foretaget, under de aren jag spenderade dar, var en av ledarpositionerna pa deras utvecklingsavdelning som har ett antal 1000 personer anstallda. Mer an sa behover jag inte beratta tycker jag.

Utbildning är bra, punkt. Om man nu inte kan använda utbildning som måttstock så vore det ju hiskeligt kul att veta vilken mätmodell du förespråkar för att bedömma människor, bortsett då från de uppenbara såsom referenser etc. för de är inte direkt användbara när det handlar om helt färsk arbetskraft.

Nu sa jag ju precis till dig att du kanske borde anstranga dig lite att inte misstolka det som jag skriver…men for all del. Vi tar det igen fast lite enklare...

“Utbildning ar val bra, men det kan inte anvandas som en mattstack for att hitta de mest intelligenta eller kompetenta personerna.”

Utbildning ar bra. Utbildning ar inte for alla. Ska alla som inte har utbildning kanna sig dumma och som forlorare. Nej. Kan man fa bra jobb utan utbildning. Ja. Ar det svarare. Ja. Gar det ibland. Ja. Kan outbildade skota ett arbete (X)lika bra som en utbildad person. Ja, oftast men inte alltid. Kan en outbildad person astakomma samma resultat i utforandet av detta arbete som en utbildad person. Ja, oftast men inte alltid. Ar da en outbildad person med samma resultat vard lika mycket i lon som en utbildad. Ja, men det ar min personliga uppfattning.

Bedomningskriterier maste ju sjalvklart variera beroende pa jobbets omfattning osv men i allmanhet sa kan man val saga att det ar helheten man soker nar man anstaller en ny person.

Utbildning ar naturligtvis bra. Sjalvklart. Men om vi har en person som kan samma saker utan utbildning varfor skulle den personen inte vara lika intressant? En annan viktig egenskap ar social kompetens dar en viktig del ar formagan att lyssna pa andra och forsta vad dom menar. Flexibilitet ar viktigt, ledareegenskaper eller formaga att kunna jobba i team, stresstalig, noggranhet ja det finns orakneliga saker som ar lika viktigt, om ibland inte viktigare, an de manga aren pa hogskolan. Men allt beror pa omstandigheterna, jobbet och foretaget.

Kan man som person kombinera allt detta? Ja, men da ar man nog en arbetsgivares drom. :)

Forstar du nu? Jag menar inte att utbildning ar skit, det vore ju som att saga att min egen utbildning ar nagot daligt. Jag sa enbart att utbildning pa hogskola eller universitet inte ar den enda vagen…och att de andra vagarna ar precis lika bra.

------------------
"Rom skapade inte sitt stora rike genom att ha möten,
de gjorde det genom att döda alla som var emot dem."

Jag menade ungefär som du skrev, men jag hade ingen lust att vara diplomatisk, kände för lite fighting

Kunde du inte sagt det tidigare...da hade jag ihte ens bemodat mig med att svara ;) tror du inte att jag fatt nog av fighting efter anders34 debatten eller? ;)

[Redigerat av annesophie den 03 jan 2002]

--> annesophie

Citat:
----------------------------------------
Jag menade ungefär som du skrev, men jag hade ingen lust att vara diplomatisk, kände för lite fighting
----------------------------------------
Kunde du inte sagt det tidigare...da hade jag ihte ens bemodat mig med att svara tror du inte att jag fatt nog av fighting efter anders34 debatten eller?

Sgtpetter tycker precis som vi andra om att läsa dina kloka inlägg. därför misstänker jag att sgtpetter använde sig av en strategi där för att få läsa mer av dina kloka inlägg, men råkade avslöja sig i slutändan här ;) :e

------------------
Skateboarding since 1986

Medlem sedan aug. 2001124 inlägg

Sämst har nog iaf jag med ofullständig grundskola ;)

foretaget som jag brukade jobba for hade 2000 en omsattning pa 37.9 billion EURO vilket placerar dom i nan slags topp position pa varldsmarknaden.

Du menar miljarder antar jag. Biljons = miljarder, det första på engelska, det andra på svenska.

Någon topp-position är det knappast, eftersom detta är en tävling så kan jag avslöja att "mitt" företag hade en omsättning på 88.4 miljarder dollar år 2000, pillutta dig! :p :e

Men, om du nu var utvecklingschef på Philips (som jag antar att företaget heter), med tusentals anställda under ditt styre, då är det bara att gratulera även om det i mina öron låter relativt märkligt.

------------------

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Jepp, du har självklart rätt hypatia

Någon topp-position är det knappast..

*skakar pa huvudet at stgpepper*

Men, om du nu var utvecklingschef på Philips

Philips ar ratt. Utvecklingschef ar fel naturligtvis. Du ska inte vara sa snabb att dra slutsatser, fraga om det ar nagot du inte forstar istallet.

De tusentals personer som jobbar pa Philips ar spridda over hela varlden, jag jobbade da som 21-aring (som Sr. Project Leader) huvudsakligen med Tyskland, Holland, UK, Spanien och Italien kontoren med att bygga deras gemensamma logistik system och manga webbapplicationer. Att det later markligt for dig att jag har gjort detta och att jag jobbade dar jag gjorde med de personer jag gjorde kan jag inte gora nagot at. Men, med tanke pa min da ringa alder och erfarenhet sa hamnade jag pa en mycket kritisk plats i foretaget av den enkla anledningen att de chefer som anstallde mig trodde pa mig som person.

Efter 2 ar bytade jag jobb till Sr. Business Analyst pa ett Engelskt IT foretag och ett ar senare gick jag over till att bli Creative Director da detta var vad som egentligen intresserade mig. Innan jag flyttade fran London blev jag erbjuden jobbet som Scandinavian Account Manager pa Hewlett Packard precis utanfor London men tackade nej da jag hade fatt nog av storstaden och stressen... Poangen med att beratta detta var, som tidigade namnts, att detta gick att astadkomma utan hogskoleutbildning. Inget mer. Inte att utbildning ar daligt, inte att utbildning ar bra utan helt enkelt att det finns valmojligheter i livet. Att man kan valja och att inget alternativ egentligen ar varken ratt eller fel - det ar individuellt.

Angaende "Biljons" sa ja jag far val be om ursakt. Med tanke pa att jag spenderar min dag med att prata atminstone 3 olika sprak sa skulle jag naturligtvis kontrollerat att jag inte skrev fel och darigenom irriterade dig.

Jag tror att var lilla diskussion antligen ar over. Jag har sedan lange klargjort mina synpunkter pa tradens egentliga amne och du tycks vara nojd... Kul att du trivs pa ditt foretag och jag onskar dig lycka till i framtiden.

[Redigerat av annesophie den 04 jan 2002]

Medlem sedan aug. 2000696 inlägg

Jag har nog en av de högsta utbildningarna! Jag är Doktorrand i fritidsforskning! Men jag jobbar inte som det just nu. ;) Vi har alltid lite att göra i högkonjuktur. Så det är bara att sätta sig ner bita ihop och vänta på nästa lågkonjuktur! :e

------------------
www.gametrade.nu
Lämna ditt bakomflutna före dig!

[Redigerat av MAGGE den 03 jan 2002]

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)