webForumDet fria alternativet

Stöd PUL'ad webmaster!

Småprat

113 svar · 1 528 visningar · startad av Chakotay

Medlem sedan feb. 20001 143 inlägg
Frågan#1

Hörde på radio om nån kvinna som lagt ut lite skämtsamma grejer om andra medlemmar i sin kyrkliga församling, och av någon anledning hade hon själv polisanmält hemsidan och har blivit åtalad!

Jag tycker alla webmasters skulle ställa upp på hennes sida, och se till att få bort den idiotiska PUL!

Vet förresten nån av er om hon har nån hemsida kvar?

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

ehm.. har hon anmält sidan själv? :e
Låter lite idiotiskt.. heh..

PUL har ju mjukats upp nu, nu får man skriva tex. Mats Hultgren eller Jani Andersson helt lagligt (wow ;))

------------------
M a tti Kolu
Qui tacet, consentit.

Medlem sedan mars 20002 542 inlägg

I hennes fall så var det så attd et var "ngn" pastor som hade fått en liten skämtbild bredvid sej i form av en liten röd djävul *ler* Jag känner henne lite här genom nätet.Hennes adress : http://home.bip.net/mors/

------------------
/Mvh Annelie( http://www.annelie.nu )

Bussigt Annelie att du visade på URL'n! :D

Medlem sedan jan. 20001 932 inlägg

Haha! Ganska cleant att anmäla sig själv!

Fet cred!

jag tycker det var kanon , ett sätt att se vart den där lagen tar vägen lixom....jag står på hennes sida till 190%

------------------

Medlem sedan dec. 19992 085 inlägg

Jag fattar inte vad syftet var.
Om hon har lagt upp sakerna själv så kan hon väl ta ned dom själv oxå när hon plötsligt kom på att de bröt mot lagen. Eller har jag fattat hela saken fel?

//M@rtin

Medlem sedan feb. 20001 270 inlägg

M@artin
Jag håller med Dig.. Varför anmäla sig själv och hamna i polisens brottsregister!? Synnerligen dumdristigt.. Det hade väl varit enklare att ta bort sakerna istället för att anmäla sig själv! :D

------------------
woodi

Svenska FF1
www.johan-skog.nu

Du Annelie, som är lite bekant med "PUL-kvinnan", kan väl bjuda in henne att delta i diskussionen här? :q

Medlem sedan jan. 2001531 inlägg

Vi får nog ta och pula lite med den här lagen för att den ska bli bra :e

Jag vet, GBG humor när den är som bäst.

Visst är GBG humorn bäst!!! ;)

------------------
MVH
Anders a part of webAvis
anders.johansson@webavis.nu

Inbjudan? Jo jag hittade hit till diskussionen ändå ;-) Jo då visst kunde jag ta bort sidan, Jag gjorde det också! Och bad om ursäkt! Men man hade svårt att inom kyrkan förlåta! Men folkdomstolar av människor som aldrig kommit närmare en dator än kassan på vårdcentralen hade redan domen färdig. Jag var brottsling. Gjorde då som Carl Bildt anmälde mej själv för att juristerna skulle få se hur tokigt det kan bli ibland. Ja Calle Bildts sida gick ju inte till rättegång, märkligt eller?
Ang. om du får skriva namn. Ja visst om du har tillåtelse och om du skriver i journalistiskt syfte eller om detär ett konstnärligt alster! Passa dej bara så du inte skriver att någon brutit foten ty detta är en synnerligen känslig uppgift. Så känslig att dn kan leda till fängelse i värsta fall.
Hälsar Bodil web mor-mor Lindqvist

Ang. om du får skriva namn. Ja visst om du har tillåtelse och om du skriver i journalistiskt syfte eller om detär ett konstnärligt alster! Passa dej bara så du inte skriver att någon brutit foten ty detta är en synnerligen känslig uppgift. Så känslig att dn kan leda till fängelse i värsta fall.

Näe.. PUL har mjukats upp.. jag får tom. skriva att "Göran Persson är homosexuell" om han skulle vara det vilket jag inte kan veta. Fängelse? Knappast :) Folk under 15 år får inte sättas i fängelse :e :e :e

Dessutom är det stor polisbrist i denna kommun.. vi har 7 poliser fast vi borde ha 35 st, de har inte tid med småungar som skriver strunt om statsministern ;)

------------------
M a tti Kolu
Qui tacet, consentit.

"Ulf Widebäck, överinspektör på Datainspektionen, Göran Persson, statsminister, Carl Bildt, oppositionsledare. Bill Clinton, USA:s president. Boris Jeltsin, Rysslands president". Så löd texten på en hemsida som en privatperson anmält i protest "för att fira den nya datalagen".
"Den webbplats Ni hänvisat till utgör enligt Datainspektionens bedömning ett exempel på harmlösa uppgifter som inte är känsliga eller på annat sätt kränkande", skrev Datainspektionen och friade sidan med hänvisning till att Riksdagen beslutat mjuka upp PUL vid årsskiftet.
– Däremot skulle saken komma i ett annat läge om listan även innehöll värdeomdömen. Exempelvis att man skriver att Boris Jeltsin är alkoholist. Då kan uppgifterna strida mot PUL, säger Datainspektionens generaldirektör Ulf Widebäck."
Citat från http://www.pul.nu/puletta.
Rätt ska vara rätt detta hade jag inte kommit på själv.
Som sagt. Jeltsin är alkoholist eler Persson bög är nog inte rikigt godtagbart?????
BL

[Redigerat av Bodil den 20 maj 2000]

[Redigerat av Bodil den 20 maj 2000]

Har fattat det som att det "brottsliga" med PUL, som väl tillkommit helt pga på svenska politikers vilja att behaga EU, är att det man lägger ut på webben kan läsas av folk även utanför EU.

Är det ett sätt att öka "sammanhållningen" i Europa? ;) Ska vi sättas innanför EU's "järnridå"? x(

När PUL infördes kände jag det - som visst mängder gjorde - fullständigt mardrömslikt, det var som att NU hade vi ändå kommit i det avskyvärda sorts väldes makt som vi klarade oss från på 40-talet. :q

HEJ BODIL , kul att se att du kom ! Skickade just ett mess till dej. HOPPAS att du nu mår bra.

------------------

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg

Oj ... slog mig just ...

Tänk om "säpo" bevakar denna tråd?
Om ngn tex skrev här att dom har blitt snea på vår insnöade regering som inte gör annat än att garva sitt eget skinn. Så snea att han/hon tänker göra ngt av sin ilska och pränga hela riksdagshuset i småbitar med politiker o allt ...
Vad tror ni skulle hända om ngn skrev ngt sånt här?

Konstigt förresten ... att det inte redan har hänt ... jag menar ... alla galna beslut som idoiterna i Stockholm tar ... borde ju driva ngn till vansinne förr eller senare x(

------------------
elfwing

Avlyssnad? Kontrollerad? Övervakad?
Ohhh, nej då... ;)
http://www.pul.nu/varning.htm

Redigering av mig:
Detta citat är taget från PUL.NU!!! Okej? PUL.NU alltså.. en gång till www.pul.nu heter siten jag tagit nedanstående citat från. muhaha.

Åklagarmyndigheten i Jönköping har väckt åtal mot sjuksköterskan Bodil Lindqvist. Hösten 1998 gjorde hon en egen kyrksida på nätet och presenterade sin egen församling i Småland. Bland annat nämnde hon att en församlingskollega var sjukskriven.
- Uppgift om sjukdom är en känslig personuppgift, säger Datainspektionens generaldirektör Ulf Widebäck.
Men enligt Bodil Lindqvists advokat Sture Larsson kan uppgiften knappast klassas som känslig.
"NN har fallit från en stege och skadat foten", skriver han i ett brev till tingsrätten. Datainspektionen anklagar även Bodil Lindqvist för att ha spridit uppgifter om prästen och andra till "tredje land", utan att först ha inhämtat samtycke.

Ovanstående citat är taget från www.pul.nu om ni inte fattat det.. hehe..

Ush. Bodil, du råkar inte ha åklagarens namn och telefonnummer? :) Jag vill bli åtalad.

------------------
M a tti Kolu
Qui tacet, consentit.

[Redigerat av Matti den 22 maj 2000]

[Redigerat av Matti den 22 maj 2000]

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Här Matti......

JÖNKÖPING BOX 73 55112
036-156000 036-156278

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

elfwing
SÄPO är väl inget att oroa sig för jämfört med oss admins, forumledare och moderatorer... ;)

För övrigt är det någon som har en länk till den nya mildare PUL? Det vore kul om man kunde hitta några moment 22 eller kryphål... ;)

mvR

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)