Flygkrasch i World Trade Center
340 svar · 6 092 visningar · startad av @nders · sida 15 av 18
Frågan, av @nders
<http://www.expressen.se/article.asp?id=81060> <http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,88557,00.html> \------------------ målar-anders, det är jag.
Läs frågan i sin helhet →USA kommer att överreagera och inte ta detta på rätt sätt
På vilket sätt tycker du då att USA skall "ta detta"? Som ett misslyckat skämt, som ett tokroligt ofog eller som en liten dumhet som man inte skall bry sig om så mycket?
Ponera att en grupp terrorister hyste agg mot Sverige och beslöt sig för att köra in en lastbil full med trotyl i din hemmakommuns centrum och sedan förvandlade hela din släkt och dina vänner till söndertrasade lik, hur skulle du då vilja att Sverige reagerade?
Man måste göra det jävligt klart för terrorister att det aldrig lönar sig att använda detta smutsiga sätt att göra sin röst hörd, all terroristverksamhet skall skoningslöst krossas annars kommer vi snart leva i ett totalkontrollerat samhälle där allt kontrolleras rigoröst och där man aldrig kan känna sig säker.
Att sitta här i trygga Sverige och säga att man minsann skulle vilja se attentat likt det igår bara inte så många dödas gör mig illamående. Fattar du att riktiga människor, av kött och blod och med känslor brutalt dödades igår, eller är det bara som en detalj tagen ur en roman för dig? Ett helt dagis raderades från jordens yta, hela familjer suddades ut och du sitter här och spyr ur dig dessa jävla ideér, det borde fan i mig vara åtalbart!
------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch
[Redigerat av sgtpepper den 12 sep 2001]
Du har så rätt, pepper!
Har mött ett flertal personer idag som slängt ur sig saker som "det var rätt åt USA" och "jag förstår inte att alla ser det så negativt..."
Det får mig att koka, och min kokpunkt är hög...
Har mött ett flertal personer idag som slängt ur sig saker som "det var rätt åt USA" och "jag förstår inte att alla ser det så negativt..."
Om jag hade mött nån sån idag hade det smällt.
Men imorgon är det en annan dag och då kanske jag nöjer mig med att ge svar på tal.
Det är för fan inte bara "staten" USA som är drabbat av katastrofen! Det gäller oss allihop.
------------------
Ancilla, face mea laganum!
[Redigerat av PeW den 12 sep 2001]
Vemsomhelst kan väl räkna ut att planet i Pittsburg blev nedskjutet av usas militär.
Jaså? Med tanke på att det inte ens är säkert att kaparna tog över planen direkt, så är det mycket möjligt att den riktiga besättningen drog ner planet där. Ett faktum som framkommit är ju att besättningen dödades (utom piloterna). Sen är det mycket möjligt att kaparna har beordrat piloterna att köra mot en annan flygplats. När planet sen har varit i närheten av målet så har kaparna bara tagit över och enkelt styrt mot målet.
Med dessa tankar i huvudet så kan besättningen ha fått order om att flyga mot Dulles i Washington. Piloten kan ha förstått vad som skulle hända med tanke på den kontakt han har med övriga världen, och istället för att gå in mot Washington så valde han att gå ner i ett skogsparti.
Endast en liten teori från mig...
[Redigerat av Kim den 13 sep 2001]
Angående varför de på planet inte ringde nån myndighet så är det nog inte det man först tänker på när man snart ska dö. Dessutom är jag ganska säker på att passagerarna inte var medvetna om vad terroristerna planerade före de krashade. Skulle de ha vetat det så skulle det väl ha blivit kaos på planen och alla passagerare borde ju tillsammans kunna övermanna 3 terrorister med knivar som enda vapen? Om de däremot inte visste vad som skulle hända utan trodde det var en vanlig kapning så var det ju det ända rätta att lyda terroristerna :(
------------------
//M@rtin || Peachy.nu\\
ni taLar Bra laTiN
Om USA sköt ned planet så är det ju fullt förståeligt. De hade ju meddelat alla plan att landa så det var ju helt klart ett kapat plan. Fast det måste vara svårt att ta beslutet om att skjuta ner det när man vet att oskyldiga människor kommer att dö även om det hade slutat ännu värre om de inte gjort det.
------------------
//M@rtin || Peachy.nu\\
ni taLar Bra laTiN
Vad ni babblar, federala myndigheter har förnekat att planet skulle ha blivit nedskjutet, så det är alltså inte fallet...capish?
------------------
"Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV doesn't mean I can't go in later and steal the stereo."
-Bill Gates, Microsoft, 3/14/89 -as quoted in MacWEEK
Inte första gången federala myndigheter nekar till attde gjort något. Hurvida de har skjutit ner planet eller ej tänker jag inte spekulera i, jag säger bara att man inte ska ta för givet att de säger sanningen.
I alla fall så var det ju folk som ringde anhöriga från det planet och sa att det var kapat, så man får väl anta att så var fallet när det kraschade.
Jag har ofta svårt att hitta ord för det här, det är ungefär som om orden inte räcker. Jag vill inte gråta, för då har jag svårt att sluta, för jag lider så med alla offer och anhöriga.
De flesta jag känner i USA ska lämna blod eller på annat sätt bidra. Jag önskar att jag kunde göra mer.
Senaste nyheten är nu tydligen att bin Laden sitter i husarrest i Afghanistan. Kanske det första vettiga Talibanerna gjort... På något vis hoppas jag att det är han som ligger bakom så att det åtminstone är lite utrett.
Usch, nu börjar jag gråta igen.
------------------
Bättre vara tyst och verka dum än att öppna munnen och undanröja alla tvivel.
Jag har alltså aldrig motsatt mig att planet inte skulle ha varit kapat. Det jag säger är att kaparna kan ha stått där med vapen och krävt att piloterna skulle vända mot Washington och när dom t.ex. skulle vara tillräckligt nära Vita Huset så skulle kaparna bara ta över spakarna, men att piloterna var så smart att dom förstod vad som var på gång att dom lät planet gå ner i ett skogsparti istället.
------------------
-mucho-
Enligt DN så röstade de manliga passagerarna ombord om att försöka övermanna kaparna, strax efter störtade det enligt en anhörig till vilken en av passagerarna ringde på mobiltelefon.
Antagligen så skedde något i tumultet som gjorde att piloten tappade kontrollen över planet.
Artikeln: http://www.dn.se/DNet/jsp/Crosslink.jsp?d=273&a=224530&t=2&f=index.html
------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch
Jo jag hörde också att han som ringt hem hade sagt att han och några till passagerare skulle "göra någonting åt det".
Att jag direkt antar att kaparna setat vid spakarna vid planet är väl för att de gjorde så i de andra planen.
Äsch, nu börjar jag gråta igen.
------------------
Bättre vara tyst och verka dum än att öppna munnen och undanröja alla tvivel.
Senaste nyheten är nu tydligen att bin Laden sitter i husarrest i Afghanistan.
Jag ser det framför mig nu.
"Det där gör du inte om, unge man! Utegångsförbud i två veckor borde ge dig tid att tänka igenom det du gjort."
"Men snälla mamma... Det var ju bara ett *litet* terrordåd!"
"Tig, unge!"
------------------
Hollowhead - om den långhårige dåren själv får välja!
Husarrest...!???!
Han har juh en hel jävla grotta för sig själv (fladdermusgrottan), en egen privat armé på över 3000 tränade soldater. Hypermodern stridsutrustning, även biologiska stridsmedel...
Tror knappast att han tillåter sig sättas i husarrest.. ;)
------------------
Det är lättare att leva ett rikt liv som ung, när man vet att det väntar ett som gammal
E-post
Jag tänkte bara säga, om ni känner er maktlösa över att inte kunna göra något för att hjälpa till i USA.
Gör detta istället:
* sätt in pengar på Röda Korsets postgiro (900 800-4)
* ge blod, det är blodbrist även i Sverige
* hjälp någon du inte känner
sen kan man ju också göra nåt på webben, tända ett ljus:
http://www.gratefulness.org/practice/candles.html
eller sätta ett märke på sin hemsida för att visa sitt stöd:
http://www.zavatone.com/
[r] laggt till postgironumret [/r]
------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.
[Redigerat av CyberPet den 13 sep 2001]
Fruktansvärt, man saknar ord!
Mitt råd till alla vettlösa slynglar som liksom Axel går på anti-amerika, anti-allt o va tufft trenden o tycker detta djävulsdåd är bra, utan att ha en aning om hela historien bakom:
1. Res ner till Afghanistan och skaka tass med bin Laden.
2. Har ni överlevt så långt, sätt er ner och vänta på att få en stinger-missil i huvet.
Visst kan USAs utrikespolitik kritiseras men det är ta mig fan sjukt att applådera vilket terrordåd som helst. Då menar jag även idiotsaker som att spränga nåt utan att människor kommer till skada...
Angående bin Laden så lär han väl knappast sitta i husarrest...
Talibanerna har under flera år lovat att utlämna honom men inget har hänt. Bara tomt snack för att vinna tid...
Om det nu är han som ligger bakom vill säga. Enligt CNN så är det väl högst troligt att han är inblandad i varje fall.
/red:
Enligt CNN nu:
- AOL ger ut emailtrafik skickade av kaparna.
- De flesta kaparna identifierade.
- Flera kapare flygtränade av skola i usa.
- Två kapare identifierade med namn och härkomst ifrån Saudi Arabien.
- Fler byggnader har rasat runt WTC.
- Empire state building & Penn station evakueras (varför nu?).
- Skadorna av WTC sträcker sig 10 kvarter bort på alla håll och ännu fler byggnader kan rasa.
------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com | Brossans Räjser
"Better to be hated for who you are than loved for who you're not."
[Redigerat av Bengan den 13 sep 2001]
Empire var en bombvarning som visade sig vara falsklarm.
Vemsomhelst kan väl räkna ut att planet i Pittsburg blev nedskjutet av usas militär.
Vad annars?
Jag blir så trött på folk som slänger ur sig saker som om det vore fakta utan att ha en aning om vad som egentligen hänt.
Erre -> Hur kan du vara så säker på att planet blev nedskutet?
------------------
/Tor
www.tor.nu
Har hört lite mer info angående det Pittsburgh planet som krashade. En 38-årig man talade med sin fru över telefon ifrån det flygplanet. Hon berättade om vad som hänt WTC, han sade då till henne att han och de andra männen i gisslan skulle försöka övermanna kaparna i ett sista försök. DET kan ha medfört att planet störtade... :(
------------------
Det är lättare att leva ett rikt liv som ung, när man vet att det väntar ett som gammal
E-post
GP skriver om just denna teori:
http://www2.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=130&a=34590
------------------
/Tor
www.tor.nu
[Redigerat av Web-Tor den 13 sep 2001]