OK, jag ska anse något bara för att blidka dig.
Men då måste du först definiera vad 'onaturligt' innebär.
------------------
When God created light, the first shadow was born.
85 svar · 1 006 visningar · startad av RDL · sida 4 av 5
Rätt interessant artikel om adoption och homosexuella. \artikeltexten är bortredigerad med hänvisning till [webForums regler §3\] Citerat från svenskan: <http://www.svd.se/dynamiskt/Brannpunkt/did1497497.asp> \[Redigerat av RDL den 22 aug 2001\] \[Redigerat av Rikard den 23 aug 2001\]
Läs frågan i sin helhet →OK, jag ska anse något bara för att blidka dig.
Men då måste du först definiera vad 'onaturligt' innebär.
------------------
Vad är det som stör er? Vågar ni inte stå för eran åsikt i frågan?
Är en homosexuell läggning något man bara har hittat på, eller är man född till att vara homosexuell?
Att ni tycker att det är en korrekt livsstil, det förstår jag med tanke på att ni förespråkar läggningen. Så därför behöver ni väl egentligen bara svara på huruvida det är medfött eller inte.
Alltså, hittar man själv på sin läggning eller är det medfött?
------------------
-mucho-
[Redigerat av Kim den 23 aug 2001]
Jag vågar stå för mina åsikter.
Men du ber mig uttrycka dem i termer som du använder utan att först ha definierat dem.
Säg att en person i vuxen ålder valt att vara homo. Gör detta hans sexualitet onaturlig?
Jag fattar inte hur medföddhet rättfärdigar något mer än en persons medvetna val.
Med andra ord: Medfött eller valt spelar ingen roll. Det är naturligt i båda fallen!
------------------
[Redigerat av mappo den 23 aug 2001]
Kim, forskarna håller ju på rätt mycket med genforsking och obalanser och brister i DNA. De har redan kommit fram till att det saknas en gen hos vissa människor som gör att de blir mer benägna att bli alkoholister (därav många barn till alkoholister också blir alkoholister). Det kan vara samma sak när det gäller homosexualitet, fast det är ju rena spekulationerna från min sida.
Dock säger jag inte att homosexualitet är en sjukdom som jag hävdar att alkoholism är.
Det som är intressant här är ju faktiskt om homosexuella skulle vara sämre föräldrar än hetrosexuella. Om de sen valt eller har en medfödd "defekt" som gör att de föredrar samma kön spelar ingen roll i min mening.
Jag menar att man är väldigt inskränkt om man säger att homosexuella skulle skada barnen på något sätt bara för att de har en annan sexuell läggning än du och jag. Det vore ju nästan som att säga att alla judar är dåliga föräldrar och borde kastreas för att de inte inlemmar sig till den "rätta tron" .... eller vänta, vi kanske skulle ta och gasa ihjäl dem istället????
------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.
med tanke på att ni förespråkar läggningen
Nu lägger du väl ord i vår mun? JAg förespråkar inte att alla skall vara homusexuella.
Men jag anser att det inte spelar någon roll om det är medfött eller naturligt.
Såg en artikel (hittar inte länken) där några forskare hade påvisat att 75% av alla gay män i en lite viss bit av x kromosonen hade en bit arvsmassa som såg identisk ut, samma bit var annorlunda hos 75 % av alla straighta män. Alltså kunde de påvisa ett genetiskt samband mellan läggning och genetik.
Men de andra 25%? Det stod det iget om i artiekln. Så de kanske har undermedvetet valt det själva.
------------------
calling me a motherfucker, saying he's gonna blow me away and blah, blah, blah, blah, blah.
National Blonde Day!
Kim:
Jag vet inte heller säkert, men jag tror att det är medfött av det enkla skälet att det inte finns något i samhället som påverkar någon i den riktningen. Vad gäller om man ska förespråka homosexualitet kan vi konstatera att deras sexliv angår bara dem själva och är alltså inget som någon utomstående ska lägga sig i. Jag förespråkar alltså ingen specifik läggning, jag förespråkar frihet att göra vad man vill så länge man inte skadar andra. När det gäller adoptioner är det helt klart så att vi har en part, barnet, som skulle kunna påverkas på något sätt av föräldrarnas livsstil, oavsett om det nu handlar om sexuell läggning eller alkoholism eller något annat. Därför bör man, precis som görs idag, lämplighetspröva de som vill adoptera. Jag ser inget skäl till varför inte även homosexuella skulle kunna få adoptera om de nu har befunnits lämpliga efter en sådan prövning.
Det spelar ju inte roll om det är naturligt eller inte.
Man måste se till barnen först och främst.
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
Utan att ta ställning i frågan så kan jag ju påpeka att det är ett flertal länder som Sverige adopterar från som öppet deklarerat att de skulle stoppa adoptionerna till Sverige om vi lät homosexuella adoptera.
Jag hörde också detta Hugo.
Tycker man att homosexuella skall få adoptera barn är det alltså inte sveriges politer man i första hand skall övertala utan politikerna i dessa länder. ;)
Det är nog en betydligt svårare uppgift.
------------------
/Tor
www.tor.nu
Har man som person hittat på att man ska vara homosexuell så är det inte naturligt. Är det så, som några av er och många andra säger, att den sexuella läggningen är medfödd, betyder det då även att bisexualitet och pedofili är medfött? Är även dessa läggningar naturliga?
Vad gäller CyberPets "skämt" eller vad det nu var, om att gasa ihjäl judar så kan jag bara säga att jag är chockad! FY vad lågt! x( :x
------------------
-mucho-
Homosexualitet är till viss mån socialt styrt.
Det finns några lustiga stammar i Stilla Havet (minns inte exakt var) där kvinnan - och framför allt hennes vagina - anses suga ut livskraften hos män och försvaga dem. Männen har sex med kvinnor en gång om året, resten av tiden leker de med varandra. Jag skulle gissa att det är ganska många som är homo- eller bisexuella där.
F.ö. finns det ganska många lustiga stammar i Nord- och Sydamerika samt Afrika och Europa där det anses att män som lattjar med andra män ska stenas. Där finns det betydligt färre homosexuella än i de ovan nämnda stammarna i stilla havet.
Min åsikt är som följer:
Är homosexualitet medfött, så är det inget att göra åt saken. Är det inte medfött så är det ett personligt val man bör få göra själv. Har jag fel?
------------------
The mud can make you prisoner, the plains can make you dry,
the snow can burn your eye but only people make you cry...
[Redigerat av spango den 23 aug 2001]
Efter noggrannare genomläsning av tråden...
jag tror att barnen far illa (blir mobbade).
Då borde vi förbjuda folk att adoptera svarta/asiatiska/marsianska barn, eftersom de kan bli utsatta för rasism.
Men ärligt talat - jag skulle nog hellre bli mobbad i en svensk skola än att bo på ett rumänskt barnhem.
------------------
F.ö. finns det ganska många lustiga stammar i Nord- och Sydamerika samt Afrika och Europa där det anses att män som lattjar med andra män ska stenas. Där finns det betydligt färre homosexuella än i de ovan nämnda stammarna i stilla havet.
Det beror nog på man gärna inte talar om det om man vet att man blir stenad då ;)
------------------
//M@rtin || Peachy.nu\\
ni taLar Bra laTiN
Jag har inte riktigt orkat läsa vad ni andra skriver, men jag tror så här, jag kan aldrig kunna tänka mig vara homosexuell, det är en sak som är säker. Men fall två homosexuella står och kysser varandra det stör inte mig, och jag tror faktiskt att de inte skulle ha någon inverkan på barnen. Fall vi ser det så här, de barn som lever i svält och förgävlighet i tex Rumänien och Thailand tex, där många går och prostituerar sig till massor utav sjuka gubbar. Så jag tror att de skulle få det mycket bättre hos ett homosexuellt par. Givetvis ska de testas på samma grunder som alla andra.
M@rtin
Det beror nog på man gärna inte talar om det om man vet att man blir stenad då ;)
Ja, precis.
Kan man av detta dra slutsatsen att även heterosexualitet kan vara socialt betingat?
------------------
[Redigerat av spango den 23 aug 2001]
heterosexualitet finns till för att människan ska fortleva..
Fattar inte vad som är så svårt med att fatta det.
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
Ja. Men man behöver inte vara homosexuell bara för att man inte är heterosexuell. Och vem har sagt att man måste gilla att garantera artens fortlevnad? Som sagt, stammarna i stilla havet.
------------------
som jag har sagt innan..
bisexualitet har jag inget problem med. men homosexualitet har jag.
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
jymdis har jag fattat dig rätt att du inte gillar homosexualitet eftersom det inte garanterar artens fortlevnad?
Men annars så är det inget problem?
------------------
calling me a motherfucker, saying he's gonna blow me away and blah, blah, blah, blah, blah.
National Blonde Day!
Alltså, jag fattar inte vad det är som är så svårt att förstå....
Om det är nåt som är fel på denna jord så är det iallafall inte homosexualitet utan istället alla de fördomar och förutfattade meningar om saker och ting som vissa av er har...Det är väl istället något som vi borde bekämpa???
Jag blir så j-a förbannad när jag hör om alla människor som är så snabba med att uttala sig om ditten och datten, men om de själva hade varit drabbade av något som andra tyckte var onaturligt, skulle ni inte blil j-ligt sårade då????????????????????????????????????
:q :q :q x( x( x( x(
DET ÄR JU SÅ ATT MAN VILL KRÄKAS...(URSÄKTA UTTRYCKET...)
------------------
Cloe