Homosexualitet är emot naturen. Om man nu är det (fri vilja eller man "bara blivit det") så får man stå sitt kast angående barn. Kan man inte få barn för att man bryter emot hur naturen egentligen tänkt, då ska man inte iheller ha barn.
Så vitt jag vet är många om inte de flesta av de som adopterar sterila och skulle därigenom inte kunnat få barn naturligt. Enligt det där tankesättet borde naturen helt enkelt ha gjort dem olämpliga som föräldrar. Nu tror jag inte själv på detta, men att det inte är naturligt för att homosexuella inte kan få egna barn är på så många nivåer skitsnack.
Ett citat från ett svar till artikeln som det hänvisades till ovan:
Heterosexuella par där endera parten i praktiken saknar förmåga att reproducera tillåts del att ingå äktenskap och ges dels externt stöd för reproduktion. Det är för övrigt ett vanligt misstag att tro att ett samhälle som till 100 % bestod av homosexuella personer inte skulle sakna reproduktion. För reproduktion fordras ägg och spermier. Det fordrar varken homo- eller heterosexualitet
Tycker jag stämmer bra.
Min personliga åsikt är att alla bör få prövas som lämpliga föräldrar. Det är så mycket mer som spelar in i hur ett barn påverkas och vilken slags miljö den växer upp i. Om föräldrarna är trygga i sig själva och kan lära sig förstående, tålamod och få trygghet från sina föräldrar behöver det inte bli något problem. Jag anser inte att det är en särskilt utopisk syn på det hela utan något som borde utvärderas vid prövning av föräldrarna.
Sedan är jag trött på att alla skjuter ifrån sig ansvaret, barnen kommer att lida för "samhället" är inte redo, "samhället" kommer att utsätta dessa barn för svårigheter. Samhället blir vad vi gör det till och trots att Sverige ligger relativt bra till i att iaf diskutera frågan om homosexualitet så lyckas vi inte komma över fördomarna om det.
Jag tror inte att ett adopterat barn behöver lida pg a att den adopteras av homosexuella föräldrar, när den börjar komma i den åldern att den ifrågasätter sina föräldrar kommer förmodligen en av de delarna barnet undrar om mest, vara sexualiteten, då den inte är "norm" i dagens samhälle. Men varför behöver det vara skadligt? Det blir skadligt så länge vi anser att homosexualiteten i sig är skadligt, det är där det ömmar för så många.
Att växa upp med homosexuella föräldrar tror jag är väldigt.. kränkande för ett barn. Och barnen måste ju få en konstig syn på förhållanden öht.
Kränkande? Hur då? Det är knappast föräldrarna själv som kränker barnet utan snarare såna som du som anser just det, varför tar ingen ansvar för sina åsikter? Åh, de stackars(?) barnen till de homosexuella paren får lida för det måste vara konstigt/äckligt/onaturligt...men du tycker, du har makten att ändra vad du tycker, om du verkligen bryr dig om barnen och deras framtid. Men nej, alla ska alltid ändra på allt och alla förutom dem själva.
Konstig syn på förhållanden? Jag har en rätt konstig syn på förhållanden, jag växte ändå upp med två heterosexuella föräldrar. Faktum är att om man växer upp i ett kärleksfullt hem där man kan kommunicera med sina föräldrar och de med varandra så får man nog en rätt bra syn på förhållanden. Inget garanterar att heterosexuella föräldrar ger en sån syn per automatik.
Det som skrämmer mig med den här debatten är att jag hittills inte hört någon tala mot homosexuellas rätt att adoptera som inte var homofob, vilket märks i att dessa personer kallar homosexualitet för onaturligt/äckligt/sjukt etc etc. Så frågan är om dessa personer verkligen är så intresserade i barnets bästa som de är i att behålla ett av de sista heterosexuella områdena i Sverige.
------------------
Here Horse, Good Horse, I always wanted a Horse like you, I won´t hurt you, Good Horse
[Redigerat av Mirxa den 23 aug 2001]