webForumDet fria alternativet

Upprörd, förbannad, vad tycker ni?

Småprat

155 svar · 1 570 visningar · startad av mott · sida 3 av 8

Frågan, av mott

Jag chattade nyss med en kille på mIRC som i korthet tyckte att alla icke-svenskar skulle deporteras från Sverige. Han tycker även att "skall svensken må bra, så bör hans land styras av svenskar, för svenska intressen, och i ett kulturellt homogent samhälle". Vad tycker ni om hans åsikter? Han tillät mig tyvärr inte lägga ut hela loggen, men jag garanterar att jag inte ljugit ihop något eller änd

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Nu ska jag chocka PeW med att hålla med honom. ;)

Sant!

Jag känner många invandrare (de skrämmer inte mig det minsta) och de är ofta mer företagssamma och påhittiga än oss svenskar när det gäller att skaffa sig en sysselsättning.

Trots att de i många fall har högre utbildning och är smartare än kanske Kålle och Åda i Svedala så jobbar de med glädje som städare/städerska även om de kanske hade kunnat vara chef för avdelningen de städar på.

Invandrare tar inte jobben från svenskarna, de tar de jobb som vi svenskar är "för fina för" och inte vill ha. DET är företagssamhet som vi svenskar borde lära oss att ta efter!

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Chockad :x ;) :)

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Där har du fel...en rasist anser att en hel folkgrupp/ras är en lägre stående varelse än en själv.
Så därför så talar du emot dig själv när du säger...

Bonniers översättning eller?

Jag skrev vad jag tror/tycker att ordet rasist betyder. Så jag säger inte imot mig själv.

Där finns det mängder med exempel på invandrare som är doktorer, profesorer m.m. som har jobb som dom absolut är överkvaliciferade för.

Säkerligen. Men det finns lika många svenskar som fått stiga åt sidan p.g.a. att en invandrare skall ha jobbet.

vad exakt är det du menar vi gör som är patetiskt och farligt?
Och vilket belägg har du för att folk stannar här med förmåner på svenskens bekostnad?
Vad är det exakt du fått avstå från till förmån för någon annan?

Jag anser att det är farligt att blanda kulturer som om det vore ingredienser i en fruktdrink. Bevisen haglar friskt över oss. Gängbråk, kulturella motsättningar, rasism är väl ett par bevis. Och synd var det om han som trodde att ordet rasist betydde svensk.

Beläggen.. Ja, jag har statistiken på min sida.
Jag är endast 17, så jag har väl inte personligen fått avstå ifrån några förmåner, inte heller fått några förmåner. Men det finns mängder av förmåner som man som invandrare kan få p.g.a. den invandrarpolitik vi har.

den lilla skaran som förändrar den stora massan är ju en sanning med modifikation. Det är inte alltid så att den lilla skaran får igenom sina synpunkter. Det måste nämligen vara så pass mycket substans i det man debatterar för att den lilla skaran till slut kan övertyga den stora massan. Och tittar vi på det ur ett historiskt perspektiv så har ju rasideologerna inte lyckats speciellt bra.
Nej en extrem åsikt behöver inte vara fel. Däremot så anser jag att din ståndpunkt i just den här frågan är inskränkt. Eller snarare det faktum att du säger att främlingar skrämmer dig. Jag förstår inte riktigt vad det är du blir skrämd av?
Så säger du att folk inte är vana vid att höra dessa åsikter?
Du menar väl inte allvar hoppas jag. Du som öppet påstår dig vara rasist borde väl om någon vara medveten om vilka debatter som ständigt förs i dessa frågor. Att du gör sin röst hörd är ju ett exempel på att ni hörs.

Rasideologierna har nog inte misslyckats, det är nog deras fiender som lyckats snarare.

Jag skrämms av invandrargäng som kan dra fram likt ångvält och med etikens lagar på sin sida. Jag skrämms av folks insnöade syn på saker å ting.

Senast jag gjorde min röst hörd fick jag spendera 4 timmar i polisarrest. Och då märkte jag att folk verkligen inte vet det jag har att berätta.
Det var under en flygbladsutdelning angående mordet på Daniel Wrethström i Salem december 2000. Hans mördare fick 1800 kr i böter ett illdåd som egentligen borde kosta dom 5 år i fängelse. Du har säkert hört talas om det.

Flygbladet var lagligt och godkänt av alla möjliga myndigheter. Men när vi skulle till att dela ut fick vi arbeta ostört en mycket kort tid innan §13 sattes i kraft och vi omhändetogs för "risk för störande av allmän ordning". Då tappade jag all respekt för den demokrati som du vill värna om.

Hur tänker du dig att vi ska bli av med "sånna ledare". Vill du göra inskränkningar i den demokratiska processen? Om inte så måste vi ju acceptera dem som ledare enligt de demokratiska spelregler som gäller i Sverige idag.
Och så säger du att vi ska förändra de lagar som stoppar dem som inte följer mallen.
Vilka lagar är det du tänker på, ge gärna något exempel. Och hur ser mallen ut i dina ögon.
LeJa

Jag skulle gärna avrätta en del ledare öppet på stadens torg.. ;)

Och jag spelar inte efter de lagar som menar att stoppa mig.

Nedan följer ett par lagar..

detta är en motion som senare antogs.
"Varje företagare blir skyldig att speciellt informera invandrare om lediga tjänster, och varje sökande invandrare ska i princip kallas till intervju. En arbetssökande invandrare som inte anställs har rätt att få en skriftlig uppgift av arbetsgivaren om vilka meriter den hade som fick tjänsten. Om han då anser sig förbigången kan han anmäla arbetsgivaren för diskriminering. Det åligger arbetsgivaren att bevisa att han inte diskriminerat"

"11.2.6 Riktlinjer för Arbetsmarknadsverket
Regeringens bedömning: Arbetsförmedlingen skall i samråd med kommunen informera deltagarna i ett introduktionsprogram om svensk arbetsmarknad, bistå kommunen med sin kompetens vid utformandet av introduktionsprogram, utgå från att godkänt betyg i sfi är tillräckligt för att en person skall kunna ta del av arbetsförmedlingens insatser och åtgärder, samt prioritera arbetslösa nyanlända invandrare som genomgått introduktionsprogram och vidta åtgärder för att undvika väntetider och passivisering.

"Som diskriminering räknas t ex att kräva att de anställda talar svenska på arbetsplatsen och att inte underlätta för dem att utöva sin religion"

------------------
www.protest.b3.nu

Medlem sedan feb. 20002 612 inlägg

Även om mina åsikter kan tyckas vara extrema

Ja dina åsikter kan ingen ta ifrån dig, det är ett demokratiskt land vi lever i så du får ha hur mycket åsikter du vill, men om du går ut med dom så här så får du räkna med att det blir lite hett om öronen.

Rädd för invandrare och främlingar??
Jag har träffat många invandare och främlingar och ingen av dom har skrämt mig det minsta.
Om man går omkring och är rädd för invandrare/främlingar så blir man nog lite knäpp tillslut och det är då problemen kommer.

Slappna av lite och ta dagen som den kommer, ut och spring i gräset, möter du en invandrare då och säger lite glatt "Hej på dig, hur mår du?"
så blir båda han och du gladare och lite mer till freds.

------------------
Ja de´ e jag
------------------

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Först av allt, marsch iväg med den här tråden till Politikforumet!

Nå.
HTND, du pratar mycket om förfäder, att man ska vara född och uppvuxen i Sverige och ens förfäder likaså. Hur långt tillbaka drar du förfäder? Mina mor- och farföräldrar? Tre, fyra eller fem generationer tillbaka? Ännu längre?
Själv är jag i farozonen i så fall eftersom jag inte vet varifrån farsans släkt kommer - längre tillbaka än 1890-talet kommer vi inte, kyrkböckerna i Växjö har brunnit upp. Ska jag slängas ut för att jag inte kan bevisa detta?

Det var också mycket snack från din sida om radikala förändringar. Kan vi få se lite exempel på dessa förändringar och vad dessa är menade att uppnå, lite mer utvecklat än det högst kortfattade om Mona Sahlin?

Det är väldigt få invandrare som är mer kvalificerade än oss svenskar, eftersom de utom europeiska invandrare som kommer hit har ofta väldigt dålig utbildning

Nejdu, där har du fel. Flera av varandra oberoende undersökningar har visat att större delen av de akademiskt utbildade invandrare som kommer hit inte på långa vägar får de jobb de är kvalificerade till. Gör en liten empirisk undersökning själv vetja! Knalla runt och fråga städare, bussförare och parkarbetare av utländsk härkomst och du kommer säkerligen finna högvis med akademiker, civilingenjörer, tandläkare...

För övrigt kan sägas att din sida är fruktansvärt långsam, full av dålig grammatik och 404 Not Found-sidor... För seg för att jag ska stå ut att försöka läsa nån längre tid. :l

------------------
It's better to burn out than to fade away!
There can be only one!

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag saknar länkarna till det motionsförslag du hänvisar till. De bör finnas i Rixlex som jag litar på i jämförelse med ett utdrag som du valt att göra.

Jag kan ju säga att min fästman som är kanadensare inte fått några fördelar alls som invandrare med permanent uppehålls- och arbetstillstånd. Han har inte fått någon specialbehandling, han har inte socialbidrag eller andra bidrag från staten. Han är en högt utbildad data- och systemtekniker som inte lyckats få ett fast jobb i Sverige trots att han bott här i 3.5 år.

Så jag skulle gärna vilja se dessa lagar så att vi kan använda dem. ;)

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Jag skrev vad jag tror/tycker att ordet rasist betyder

Då tycker jag att du skall ta reda på vad ordet betyder innan du använder det.
Främlingsfientlighet är det ord du skall använda och inte rasist/rasism.

Jag anser att det är farligt att blanda kulturer som om det vore ingredienser i en fruktdrink.

Jag kan lova dig att en fruktdrink kan vara gott :)

------------------
Ja de´ e jag
------------------

Säkerligen. Men det finns lika många svenskar som fått stiga åt sidan p.g.a. att en invandrare skall ha jobbet.

Hallå! Vart har du fått det ifrån? Rasist-propaganda alá flygblad eller vad?
Den repliken saknar total verklighetsförankring utom för de lata svenskar som inte lärt sig nåt i skolan och tror att de kan komma in på arbetsförmedlingen och få ett toppen jobb utan att anstränga sig. Jag började jobba när jag var 16 år och jag VET att det går att få jobb nu med som 16 åring, skillnaden är att ingen svensk 16 åring VILL ta ett (vad de tycker) skitjobb som att svetsa rör.

------------------

Nå.
HTND, du pratar mycket om förfäder, att man ska vara född och uppvuxen i Sverige och ens förfäder likaså. Hur långt tillbaka drar du förfäder? Mina mor- och farföräldrar? Tre, fyra eller fem generationer tillbaka? Ännu längre?
Själv är jag i farozonen i så fall eftersom jag inte vet varifrån farsans släkt kommer - längre tillbaka än 1890-talet kommer vi inte, kyrkböckerna i Växjö har brunnit upp. Ska jag slängas ut för att jag inte kan bevisa detta?

Det var också mycket snack från din sida om radikala förändringar. Kan vi få se lite exempel på dessa förändringar och vad dessa är menade att uppnå, lite mer utvecklat än det högst kortfattade om Mona Sahlin?

Först.. så va det inte jag som startade tråden.

Sen så kan man INTE dra en knivskarp linje mellan svensk o inte svensk. Jag tror att det är mycket upp till en själv, så jag kan inte skriva helt direkt hur det skulle gå till att få sverige svenskt. Själv är jag svensk tillbaka till 1400 talet.

Kanske ligger svenskheten i sinnet o menatliteten.

De radikala förändringar jag vill ha..

ja.. En radikal förändring vore att avsätta de politiker som inte klarar av sitt jobb. Och det råder säkerligen delade meningar om vilka dessa är.

Nejdu, där har du fel. Flera av varandra oberoende undersökningar har visat att större delen av de akademiskt utbildade invandrare som kommer hit inte på långa vägar får de jobb de är kvalificerade till. Gör en liten empirisk undersökning själv vetja! Knalla runt och fråga städare, bussförare och parkarbetare av utländsk härkomst och du kommer säkerligen finna högvis med akademiker, civilingenjörer, tandläkare...
För övrigt kan sägas att din sida är fruktansvärt långsam, full av dålig grammatik och 404 Not Found-sidor... För seg för att jag ska stå ut att försöka läsa nån längre tid.

Jodu.. Vi svenskar har en väldigt hög standard på utbildning och väldigt få av de länder vi importerar folk ifrån har de kvalifikationer vi har (generalisering).

Och jag tycker fortfarande att svenskarna skall gå först.

Jag är ledsen för att sidan var kass. Tur att du inte behöver besöka den nått mer. för övrigt har jag fått ganska mycket bra kritik för den sidan, av rödingar dess utom.

Mitt utrymme är lite segt för tillfället. blir nog bättre..

------------------
www.protest.b3.nu

[Redigerat av HTND den 05 aug 2001]

Jag skulle gärna avrätta en del ledare öppet på stadens torg..

Hoppas att smileyn var menad som den betyder.
Jag känner en invandrare som har varit med om en heldel hemskheter, b.la avrättat millitärer i högre rang under det krig som han var med i och enligt honom så var det inte så där jätte kul att sätta en kula i skallen på en annan människa.
Men du kanske skulle klara av det galant..eller??

------------------
Ja de´ e jag
------------------

väldigt få av de länder vi importerar folk ifrån har de kvalifikationer vi har

Importerar?? x(
Det blir bara värre och värre....

------------------
Ja de´ e jag
------------------

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg

Jodu.. Vi svenskar har en väldigt hög standard på utbildning och väldigt få av de länder vi importerar folk ifrån har de kvalifikationer vi har (generalisering).

Vilka tror du det är som utvandrar från länder? Det är den övre medelklassen och dylikt, som har råd att åka iväg till ett främmande land hundratals (tusentals?) mil bort. De ÄR högutbildade.

Och de två lagar du citerade såg jag inga problem med...? Det stod ju inte direkt att arbetsgivaren var tvungen att anställa en invandrare, bara att invandrare ska få samma möjligheter som svenskar att få jobb, i princip.

PS. Sveriges utbildningsväsende är rejält efterblivet, åtminstonde grundskolan. (I och för sig är väl de flesta andra länders skolsystem inte bättre - men det är ingen ursäkt. Men det är en parantes, så jag utvecklar det inte mer.)
DS.

------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >

Hemsidan (skol- och ungdomskulturrelaterade artiklar.)

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

För att reda ut ett begrepp.

Rasism är när man hatar en folkgrupp oavsett var i världen den befinner sig. Hitler var rasist - han hatade och ville utrota judar, oavsett var i världen de befann sig.
Det motstånd som finns mot invandrare/nysvenskar bör benämnas invandrarfientlighet.

Välkommen till webForum HTND. :D

------------------
med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

[Redigerat av Rikard den 05 aug 2001]

Jag hinner inte svara på alla inlägg, trotts att jag försöker.. bli inte arga nu.. ;)

Och ja, smiley'n betydde att jag skojja du som fråga det. Även om jag blir mer o mer avtrubbad är jag inte helt känslokall.

Vilka tror du det är som utvandrar från länder? Det är den övre medelklassen och dylikt, som har råd att åka iväg till ett främmande land hundratals (tusentals?) mil bort. De ÄR högutbildade.

Och de två lagar du citerade såg jag inga problem med...? Det stod ju inte direkt att arbetsgivaren var tvungen att anställa en invandrare, bara att invandrare ska få samma möjligheter som svenskar att få jobb, i princip.

Vi tar imot många flyktingar, och de är inte någon övre medelklass.

De lagarna jag citerade används och missanvänds ganska friskt idag. Det anser jag vara fel.

------------------
www.protest.b3.nu

Kanske ligger svenskheten i sinnet o menatliteten.

Jahapp.
Jag är svensk. Jag känner mig som svensk. Jag gillar sill & nubbe, så det gör mig till svensk. Men inte tusan delar jag dina åsikter för det!

Så sluta kalla det du håller på med som svenskt - för det är inte typiskt svenskt utan snarare det som både LeJa och Rödalacket vill få fram, nämligen RÄDSLA.

Och framför allt okunskap och liten insikt i hur det förhåller sig.
Har du inte funderat kring varför det nästan bara är ungdomar ( och alltid har varit ) som sprider rasistpropaganda?

------------------

Rasism är när man hatar en folkgrupp oavsett var i världen den befinner sig. Hitler var rasist - han hatade och ville utrota judar, oavsett var i världen de befann sig.
Det motstånd som finns mot invandrare/nysvenskar bör benämnas invandrarfientlighet.

Rasism är inte när man hatar en folkgrupp, utan har med raser att göra. Det råder delade meningar om vad ordet betyder. Jag anser att en rasist är det jag sa tidigare och att jag är en rasist om det betyder att man kan värdera de olikheter som finnes mellan de olika raserna.

Och Hitler kanske var rasist som du beskrev han, vill inte gå in på det. Men Mein Kampf skrev han inget om utrotning, inte heller i hans Testamente. Han ville skicka alla till Ryssland faktiskt.. :)

Men men..

Dock har du rätt när du säger att det är invandrarfientlighet det handlar om. Men jag bedömmer att svenskhatet är minst lika stort och troligen större än invandrarfientligheten.

*känner sig förövrigt väldigt välkommen.. ;) *

------------------
www.protest.b3.nu

Men jag bedömmer att svenskhatet är minst lika stort och troligen större än invandrarfientligheten.

I DIN närmiljö - kanske. I landet generellt sett - nä!
Men vad kan då en svenskfientlighet bero på då? Gissa tre ggr!

------------------

Har du inte funderat kring varför det nästan bara är ungdomar ( och alltid har varit ) som sprider rasistpropaganda?

Kan bero på många saker..

jag var dock den yngsta på plats av 30 pers, så du har fel.

------------------
www.protest.b3.nu

Jag tror fan att det i grund och botten är att det kommer invandrare till Sverige och "tar" våra svenska flickor till sina flickvänner, då blir den svensken som har dåligt självförtroende, är rädd för förändringar, kanske dålig uppfostran m.m. väldigt rädd och förbannad över att den där "blat***" har tagit "våra" tjejer.

Det har jag påtalat i ett tidigare inlägg och jag hoppas att HTND och andra ser och vet skillnaden på rasism och invandrarfientlighet.

------------------
Ja de´ e jag
------------------

jag var dock den yngsta på plats av 30 pers, så du har fel.

Kan du vidareutveckla det där? Vaddå på plats och vart? För mig är allt under 25 ungdomar så ta med dessa i min frågeställning.

------------------

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)