Vad gör det om det finns?
Allvarligt talat uppskattar jag själv dessa trådar - särskilt om "tramsandet" kan hållas där - eftersom de stärker "community"-andan. IMHO.
------------------
med vänliga
Rikard
forumledare, webForum
62 svar · 797 visningar · startad av Reefer
...måste det verkligen finnas tramstrådar som "wFbar" med över 1000 inlägg?!?!?
(inkluderat den första versionen)
Känns ju *lite* oseriöst kanske ...
just my two cents ...
Allvarligt talat uppskattar jag själv dessa trådar - särskilt om "tramsandet" kan hållas där - eftersom de stärker "community"-andan. IMHO.
------------------
med vänliga
Rikard
forumledare, webForum
Allvarligt? inte ett skit, men undrade bara om nån annan tyckte att det såg seriöst ut ... :e
Allvarligt talat uppskattar jag själv dessa trådar - särskilt om "tramsandet" kan hållas där - eftersom de stärker "community"-andan. IMHO.?
Hmm ... vilken community anda är det? såvitt jag kan se så är det bara forumledare och moderatorer som deltar i den där tråden ... ;)
Seriöst eller inte...
Får inte datanördar roa sig lite då? ;)
------------------
Kom till mig: www.motorforum.nu
Reefer
Vill bara upplysa om att jag likväl som min "polare" Babbelfisken är varken moderator eller forumledare, men har ändock postat inlägg i wF-Baren.
Detta tillsammans med ett icke ringa antal andra "vanliga" medlemmar :e
Skywalker
Vi som inte är datanördar skall alltså härmed undvika inlägg i tramstrådar, är detta rätt uppfattat §jr
------------------
//Alian Luxman=the BabelFish
"Love thine enemies...it really pisses them off."
Refeer,
Är du riktigt rätt person att tala om vilket som är seriöst eller inte? Tänker då på att du själv inte ens har lämnat ut en e-postadress så vi kan kontakta dig.
Tillbringar du lite mer tid på wF så kommer du snart underfund med att vi har massor av trevliga och duktiga människor här. Dessa har precis som övriga rätt att ha kul. För att inte skapa oreda i övriga forum så finns vårt Café där det är tillåtet att vara en smula oseriös.
Gillar man inte stilen så mååååste man ju inte läsa tramset. Det finns massor av andra intressanta forum att besöka. Valet är fritt(ditt).
/webb
------------------
Vem ska du göra glad imorgon?
[Redigerat av webbmannen den 12 jan 2001]
Är du riktigt rätt person att tala om vilket som är seriöst eller inte? Tänker då på att du själv inte ens har lämnat ut en e-postadress så vi kan kontakta dig.
Svar ja! du menar väl inte att en e-mail adress skulle vara nåt tecken på seriositet?
Har väl en 10-15 st e-mail konton vid det här laget, och reggad på kanske 7-8 olika forum runt om på vår runda glob, skulle jag lämna ut nån e-mail adress skulle risken för att ni inte får något svar vara överhängande, dessutom skulle jag sitta och läsa e-post som gränsar til spam från många forum! ;)
Dessutom är jag i gott sällskap bland "vanliga" medlemmar när det gäller den "synden"! :)
Detta tillsammans med ett icke ringa antal andra "vanliga" medlemmar
Utmärkt! -kunde dock ha lurat mig, tittar man på trådarna här så är det väldigt mycket av fl å moddar som pratar med varann, och det får dom naturligtvis, tyckte bara att det var lite lustigt! :e
Ähum... Jag håller med Rikard, faktiskt. Det tenderar att tramsas mindre i de mer seriösa trådarna när det finns en tråd som "baren" öppen. Det borde väl ändå även uppskattas av Refeer som kan bli tämligen oseriös själv i trådar som denna.
* det är dumt att kasta sten i glashus*
------------------
Ancilla, face mea laganum!
Så ja, "I think we've made the point now." :) - även om fler håller med mig så behöver vi nog inte "döda" Reefers "two cents". ;)
Reefer, vill bara tilllägga en sak. Jag, i egenskap av att vara en av de äldsta medlemmarna på webForum (3/12-99), har hitintills aldrig fått någon spamliknande post till den adress jag har uppgivit här. Jag tror att detta kan vara en av de saker där vi skijer oss något från andra forum - även om jag vet att det går att utnyttja "beyond our control".
------------------
med vänliga
Rikard
forumledare, webForum
[Redigerat av Rikard den 12 jan 2001]
Det borde väl ändå även uppskattas av Refeer som kan bli tämligen oseriös själv i trådar som denna.
Och med det så visade du själv hur pass seriös du är ..eller?
Fö så har jag inget att skämmas för i den tråden -om man är nedlåtande mot nån så får man tåla att den personen kommer att ge tillbaka, ett forum ska vara ett *forum* inte nån klubb för inbördes beundran!
Nej, Reefer!
Och med det så visade du själv hur pass seriös du är ..eller?
Det är precis sådant här vi vill undvika på webForum - "personliga vendettor". Det gäller oavsett om man är medlem, moderator, forumledare eller administratör.
(Det var även därför jag postade det tidigare svarsinlägget.)
Fö så har jag inget att skämmas för i den tråden -om man är nedlåtande mot nån så får man tåla att den personen kommer att ge tillbaka,
Nej, vi förväntar oss av samtliga medlemmar att man inte ger tillbaka. Vi önskar att, enligt webForums förhållningsregler, man bibehåller en kamratlig ton i inläggen och undviker personangrepp (pajkastning).
Uppfylls inte ovanstående kommer en tillsägelse från en moderator och/eller forumledare. Och! Den förväntas mottas, accepteras och efterföljas eller - enligt webForums FAQ, i stycket om moderatorer/forumledare - att man anmäler sitt missnöje via e-post till, i fallet, lämplig person.
På det sättet kan vi bibehålla en trevlig stämning och samtidigt tillåta utsvävningar. :)
------------------
med vänliga
Rikard
forumledare, webForum
[Redigerat av Rikard den 12 jan 2001]
Håller nog med Reefer till viss del.
Om det fria forumet är det första en ny besökare ser när han kommer till wF, så kan han nog få ett felaktigt intryck av wF. Tror att allt för
mycket "Lattjolajban" kan skrämma iväg duktigt och intresserat it-folk.
Wf borde nog satsa mer på sin seriösa del, än "Lattjolajbandelen".
Kikar jag exempelvis på forumet för Perl, som intresserar mig mest. Så är det ytterst sällan det kommer några nya namn i frågespalten. Utan det är det gamla vanliga "gänget", som kommer med frågor och svar. :)
Om vi tonar ner "Lattjolajbandelen" och försöker framhäva de mer positiva delarna av wF, så tror jag nog att vi inom kort skulle se flera nya namn även i de övriga forumen.
Uppfattar baren och liknande trådar mer som ett sätt att samla inlägg på.
//Demo
------------------
Den som vandrar ödmjukhetens väg drabbas inte av trafikstockningar.
*Inser inte problemet med tramstrådarna återigen*
------------------
*Inser inte problemet med tramstrådarna återigen*
Om en IT-intresserad person tittar in på wF för första gången, och bara ser en massa "lattjolajbanstrådar", så är nog risken att personen inte undersöker wF närmare, och inte upptäcker den positiva sidan av wF.
Tror även att många medlemmar är med enbart för "Lattjolajbans" trådarnas skull. Många av de medlemmarna ser man ju aldrig i exempelvis it-forum, utan enbart wf fria forum. Det är väl lite olyckligt om detta blir ett nytt passagen, där medelåldern är låg och där kvaliten på inläggen är ännu lägre.
För min del så skriver jag numera nästan aldrig i wF:s fria forum, då jag tycker det håller lite väl låg kvalite ibland. (Även om det naturligtvis finns bra trådar.)
Tror att om det blir för mycket "Lattjolajbans" trådar, så kan man nog tappa en del medlemmar som vill vara lite mer "seriösa" i sin framtoning. (Eller vad man nu skall kall det.) Detta tror jag i längden kan vara negativt för wF om det blir för mycket av det goda (tramset).
//Demo
------------------
Demo,
*observera att jag inte har någon paj i handen*
Jag har svårt att se varför den it-intresserade inte skulle gå till Webbrelaterat istället för att "fastna" på Diverse.
Personligen tar jag antlet medlemmar och besöksstatistiken som bevis för att vi jobbar på ett vettigt sätt.
/webb
------------------
Vem ska du göra glad imorgon?
Jag tror faktiskt inte att det gör någon större skada att nivån på trådarna i det öppna forumet kan vara låg stundvis.
Jag tror inte att folk väntar sig att det ska vara någon högre nivå på inläggen i det fria forumet.
Däremot är det viktigt att alla andra forum hålls fritt från trams!
Men många andra IT-forum har en fri avdelning, och generellt för dessa avdelningar är att nivån är rätt låg.
Som sagt: Det är ingen som föräntar sig att det ska var någon hög nivå på den fria delen av hela forumet.
Tror jag iaf. :)
------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >
"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också."
- Martin Lindhe
Personligen tar jag antlet medlemmar och besöksstatistiken som bevis för att vi jobbar på ett vettigt sätt.
Tycker naturligtvis att ni gör ett utmärkt arbete. Tror dock att vissa saker skulle beöva justeras lite för att höja mervärdet på wF.
Antal besök och inlägg, är inget mått på kvalitét på ett forum.
//Demo
------------------
Tror att allt för
mycket "Lattjolajban" kan skrämma iväg duktigt och intresserat it-folk.
Det var just därför som de olika avdelningarna separerades, och Diverse forum->Café webForum har verkligen lyckats få bort mycket av tramset från de "seriösa" forumen.
Wf borde nog satsa mer på sin seriösa del, än "Lattjolajbandelen".
Ja, det är där vi kommer att lägga mest resurser, i fråga om funktionalitet, FAQ:er osv.
Kikar jag exempelvis på forumet för Perl, som intresserar mig mest. Så är det ytterst sällan det kommer några nya namn i frågespalten. Utan det är det gamla vanliga "gänget", som kommer med frågor och svar.
Perl-forumet är relativt lågtrafikerat, men så är det också på andra ställen. Har ni bra idéer angående hur vi ska marknadsföra detta forum, så tas de tacksamt emot.
Uppfattar baren och liknande trådar mer som ett sätt att samla inlägg på.
Jag tror inte att någon av de aktiva i bar-diskussionerna fäster någon större vik vid att få många inlägg på räknaren.
Det är intressant att "anti-trams"-diskussionen kommit upp igen, men jag tror ändå att det är viktigare att vi jobbar för att alla ska använda en kamratlig ton mot varandra. Otrevligt beteende skrämmer bort mer än tramsande.
Det är intressant att "anti-trams"-diskussionen kommit upp igen
Intressant & intressant.. Nja, snarare typiskt skulle jag vilja påstå ;)
------------------