webForumDet fria alternativet

Utkastad

Småprat

189 svar · 2 590 visningar · startad av Swey · sida 6 av 10

Frågan, av Swey

Jag har blivit utkastad från webForum. Tidigare satsade jag väldigt mycket på att delta och utveckla forumet. Nu är jag avsatt som moderator. Är det tacken? Jag kan aldrig någonsin acceptera att bli behandlad på det sättet och väljer därför att lämna webForum för all framtid. Ni har inte sett några inlägg från mig de senaste dagarna och ni lär aldrig se dom igen. Den negativa Swey som förstör st

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 2000431 inlägg

Ni som säger att Swey bidrog till dålig stämmning måste ju ha hjärnfel.
Enligt mig så bedrog han till bra stämming!
Tycker han är schysst!
Och man blir glad när någon kunnig svarar på sitt inlägg, han försöker ju faktiskt hjälpa en!

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Håller med Erik!
Bara för att Swey inte deltog i Tramstrådarna utan istället tog avstånd från dem och för att han sa vad han tyckte så bidrog han inte till någon dålig stämning på wF.

Just nu tycker jag det är Forumledarna som bidrar till den dåliga stämningen som faktiskt finns.
Men det gör ju även de som har en åsikt om det hela, men man kan ju inte anklaga någon bara för att de har en åsikt.

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Medlem sedan aug. 2000207 inlägg

Lägger inn ett inlägg till swey mot webavis.. http://free.webforum.nu/wf/Forum1/HTML/001704.html

------------------
»John
Nolltre �

Medlem sedan feb. 20001 270 inlägg

Sedär då är denna helgen till ända och en förklaring vore på sin plats!

------------------
woodi

Svenska FF1
www.johan-skog.nu

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg

Vad har du för datumsinne ? :e

Det är faktiskt söndag idag... §jr

------------------
/ bughawk

Tiden går - gör något vettigt av den !

Medlem sedan jan. 2001531 inlägg

Låt mig få fråga vad webAvis har med detta att göra.

------------------
------------------
Min hemsida
Min mailadress
Whisky, om Anders själv får välja - min slogan.
Bam without Spam - ännu ett motto.
Den som gräver en grop åt andra använder oftast spade

Medlem sedan jan. 20001 932 inlägg

Erik Juhlin:

Hehe...jag har blivit kallad galning av Bire ett flertal gånger. Men alla gånger med glimten i ögat (antar jag :e ).

Så jag skulle inte ta illa upp om han kallade mig galning...jag är ju lite galen! ;)

Är det nån mer än jag som tycker att det här ämnet har fått mycket mer uppmärksamhet än nödvändigt?

Värsta hönan av en fjäder...eller kanske av en vinge då, för lite överjävligt var det ju faktiskt.

Nä, jag vänder mig till Bire som jag har "känt" längst:

Kan du inte reda upp det här nu genom att berätta vad det är som har hänt. Nu har vi ju hört Sweys version...för att få en rättvis bild av det inträffade kräver jag nästan att få Din version!

Tack på förhand...

Annars så måste jag ju säga att det var ganska kul att läsa den här tråden. Nu förstår man ju varför Dallas, Falcon Crest och alla såpor blir så stora.

Intriger intresserar!

Fast nu räcker det! Om inte alla slutar nu och bara väntar på en forumledares inlägg nu så ska jag personligen åka landet runt och prata vett med varenda medlem här på wF. Svärdsjö watch out! :e

:e :e :e

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Bästa medlemmar av webForum,
vi är väl medvetna om att sakfrågan kan komma att diskuteras efter detta inlägg och både accepterar och respekterar det. I Café webForum är ordet fritt och diskussionen fri att följa och medverka i, men vad gäller Sweys avstängning som moderator är detta vårt (forumledarnas) sista inlägg i debatten.

För att få bli/vara moderator har följande gällt på webForum:

Moderatorer...
har rättighet att:
- för det/de forum moderatorn ansvarar för, flytta, redigera, radera och stänga inlägg med hänvisning till webForums förhållningsregler och BBS-lagen.
har skyldighet att:
- se till att medlemmar följer webForums förhållningsregler samt aktivt verka för att dessa efterlevs.
- om oenighet uppstår vad gäller medlemmarnas, moderatorernas och/eller forumledarnas förhållningsregler, följa förhållningsreglerna i första hand. Diskussioner kring eventuell förhållningsregel hanteras därefter i forumet Staff webForum.
- om osäkerhet uppstår huruvida ett inläggs innehåll bryter mot förhållningsreglerna - oavsett vilket forum detta tillhör - rapportera detta till ansvarig moderator och/eller forumledare. Om nämnda ansvariga inte finns tillgängliga, rapportera detta till någon av administratörerna.
- hjälpa medlemmar till rätta på webForum samt att föregå med gott exempel.

Hur gör jag för att bli...
...moderator?
- Det absolut viktigaste är att du kan visa att du efterföljer våra förhållningsregler. Vi lägger stor vikt på att dina inlägg håller hög klass, inte att du postar mängder.
- Du bör även ha intresse av att följa diskussionen oavsett om du själv har djup kunskap inom området eller inte.
- Att kunna hjälpa andra medlemmar tillrätta och eventuellt meddela ansvarig moderator och/eller forumledare vid eventuella brott mot förhållningsreglerna.

Utöver ovanstående har, under en längre period, ytterligare oskrivna regler tillkommit - dessa har numera blivit dokumenterade och publicerade. De sistnämnda reglerna har framkommit efter de diskussioner som har varit i staff, ibland genom dessa diskussioner och ibland som resultat av dessa diskussioner.

Swey har vid upprepade tillfällen brutit mot dessa regler, såväl skrivna som oskrivna, och trots påpekanden och gemensamma överenskommelser - mellan Swey och oss forumledare, ibland forumledarna som en grupp, ibland mellan Swey och enstaka forumledare - brutit mot reglerna och överenskommelserna på nytt. Det är skälet till varför Swey har stängts av som moderator under en period á två månader. När dessa månader har gått avser vi att på nytt överväga vårt beslut, vilket också mycket tydligt har framförts både till berörda parter samt numera även publikt.

En av de regler som gäller för medlemmar i staff är att de diskussioner som förs i staff inte ska publiceras i öppna forum. Detta innebär att vi inte kommer att exemplifiera de brott mot de regler och överenskommelser Swey gjort sig skyldig till. Detta är en trygghet för medlemmar av staff eftersom det i praktiken innebär att oavsett vad som diskuteras och/eller hur man skiljs åt vet man att diskussionerna och/eller skälen till detta finns och stannar i staff-forumet.
Detta har vi t.ex. sett tidigare i t.ex. fallet "X". Vi visste vem "X" var, men vem det var, var också en information som stannade i staff - tills helt nyligen när Swey själv erkände.
Med hänvisning till dessa regler kan vi inte publicera den omnämnda informationen eftersom det skulle medföra att vi själva begick ett "regelbrott" utöver att det vore förkastligt att hänga ut Swey på det viset särskilt med tanke på möjligheten att återta honom som moderator och/eller teknisk resurs. Tillägas bör också att ett flertal diskussioner har förts via ICQ/e-post och därigenom undanhållits staff, i enlighet med den praxis som gäller i staff-forumet - konflikter mellan medlemmar av staff ska skötas privat.

I staff var vi forumledare i sitsen att antingen stänga av Swey eller så hade ett flertal andra aktiva moderatorer valt att gå. I det här fallet valde vi att stänga av Swey som moderator - vi har alltså, vilket numera även är förtydligat, inte slängt ut Swey från webForum.

Vad Swey nu har för skäl att publicera vårt beslut offentligt och varför han har valt att eventuellt lämna webForum är något Swey får svara för, vi avser inte att spekulera i det.

Som tidigare nämnt, ordet är fritt - vi varken kan eller vill lägga locket på i denna diskussion - men detta är det sista vi forumledare tillför denna debatt.

med vänliga hälsningar

Daniel "Hallgren" Hallgren
Gunnar "emission" Liljas
Krister "Bire" Lindholm
Rikard "Rikard" Ståhl

Medlem sedan feb. 20002 218 inlägg

Detta har vi t.ex. sett tidigare i t.ex. fallet "X". Vi visste vem "X" var, men vem det var, var också en information som stannade i staff - tills helt nyligen när Swey själv erkände.

Icke. Jag fick höra vem X var en dag före Swey's erkännande i denna tråd av en moderator på wF.

------------------
Ooh aah Freestyler?

Diskuterats i Staff!? Annelie och Petra har ju sagt att det INTE har diskuterats där! Vem ljuger av Er!? För det är ju uppenbart att någon av Er gör det! x(

Inte berätta mer!? Ni har ju inte sagt ett skit rent ut sagt! FY FAN VAD RUTTET på ren svenska! x(

------------------
woodi
Svenska FF1
www.johan-skog.nu

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Woodi snälla läs igenom hela inlägget som Rikard tillsammans med forumledarna skrivit.

Ingenstans står att swey's situation diskuterats i staff utan bara mellan swey och forumledarna. Flertalet disk. fördes med ICQ eller mail. Hur du kan tolka det som att staff forumet som helhet var diskussionsplatsen övergår mitt förstånd.

Dessutom står orsaken klart och tydligt nämnda avstängning.

Detta är ju en bagatell, gör du upprepade regelbrott så får du sätta dig på hyllan ett tag. Det är ju naturliga spelregler överallt såväl i näringliv som inom sporten.

Jag vädjar till dig att läsa igenom en gång till och fundera lite vad det står.

------------------
//Alian Luxman=the BabelFish

Luxman
Hmmm, jag har inte påstått att hela diskussionen har först i Staff, dock står det klart och tydligt det har försigått diskussioner där, vilket Annelie och Petra hävdar att så inte är fallet! Om dessutom flertalet moderatorer krävde hans avgång så måste de väl ha varit delaktiga i en sort diskussion!?

Ja men vad hade Swey brytit mot för regler!? Ingen "simpel medlem" tycker ju att han har gjort några fel som moderator.. Jag tycker forumledarna kryper lite till korset med detta..

Svagt och ynligt är vad det är, tyvärr kan jag inte få det till något annat!

------------------
woodi
Svenska FF1
www.johan-skog.nu

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Jag har ingen aning om vilka regler jag har brytit mot. Det mesta som forumledarna skriver är skitsnack.

De "oskrivna reglerna" som jag brytit mot kan dessutom vem som helst ha brytit mot. Hur ska man veta vilka regler som är oskrivna??

Visst, jag kom i konflikt med några moderatorer. Det är väldigt trist att de hotar att hoppa av. Men sanningen är att flera moderatorer funderar på att hoppa av/har redan hoppat av efter att jag blev avsatt.

Det är FEL att hota. Man ska istället försöka komma överens och aldrig ge upp! Jag är inte så omöjlig som det kan verka.

------------------
- Swey

Redigerade lite slarvfel.

[Redigerat av Swey den 30 okt 2000]

Mmmm, hot är ett allvarligt brott! Är inte det fel enligt spelreglerna!? :q
Lögner för medlemmar, är inte det fel!?

------------------
woodi
Svenska FF1
www.johan-skog.nu

[Redigerat av woodi den 30 okt 2000]

Medlem sedan apr. 2000521 inlägg

woodi, med risk för att jag missuppfattat saker och ting, men det som Petra och Anneli måste ha syftat på som hade diskuterats i staff kan enligt mig inte vara ngt annat än den gamla slitna frågan om x. Det är mig veteligen det enda som har diskuterats i staff som på något sätt kan relateras till den här historien. Det har absolut inte förts någon diskussion i staff om Sweys fortsatta moderatorskap eller inte. Där precis som här blev det endast redovisat för oss som deltar det beslut som forumledarna tagit.
Rätta mig om jag har fel Annelie, Petra eller Swey.
Så till dig Swey. Det är ju bara att beklaga att du inte har någon aning om vilka regler du har brutit mot. Men det kan du ju knappast beskylla forumledarna för. De är däremot ansvariga för beslutet att stänga av dig tillfälligtvis som moderator. Och jag tycker då att de har redovisat sina skäl fär det beslutet på ett klart och tydligt sätt. Om du sedan inte håller med dem om grunden för avstängningen är ju bara ett bevis på hur svårt ni har att hitta en gemensam ståndpunkt.
Du avslutar ditt inlägg med

Man ska istället försöka komma överens och aldrig ge upp! Jag är inte så omöjlig som det kan verka.

ställt i relation till vad forumledarna skrev

Swey har vid upprepade tillfällen brutit mot dessa regler, såväl skrivna som oskrivna, och trots påpekanden och gemensamma överenskommelser - mellan Swey och oss forumledare, ibland forumledarna som en grupp, ibland mellan Swey och enstaka forumledare - brutit mot reglerna och överenskommelserna på nytt. Det är skälet till varför Swey har stängts av som moderator under en period á två månader.

så tycker jag att det ger en ganska klar bild över motstridigheter och svårigheter att hitta en gemensam linje. Detta betyder inte att jag tar ställning för den ena eller andra sidan men helt klart blir det ju att motsättningar och tolkningsskillnader finns där.
Men som sagt Swey, du är ju inte portad här på wF och du har möjlighet att komma igen som moderator. Kan du inte försöka se det som en tillfällig separation där alla parter får låta känslorna svalna och tänka över sitt ev. framtida samarbete.
Jag har sagt det till dig förr och upprepar det gärna. Försök att inte se allting så pessimistiskt. Glaset är inte halvtomt, det är halvfullt :)

LeJa

------------------
LeJas samlade....
LeJaPunktNu
LeJa

[Redigerat av LeJa den 30 okt 2000]

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Vill bara kommentera att LeJa har förklarat det hela väldigt tydligt och klart. :)

Det har alltså inte diskuterats i Staff om Sweys avstängning, utan om X och hur vi ställde oss till detta.

------------------
/Petra
Oh no, they killed Kenny!

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Efter att ha läst igenom Rickards regelsammanstämning här ovan så känner jag mig nödsakad att yttra min stora undran över vilka av dessa regler skulle Swey varit värre än de andra moderatorerna (samt minst 1 forumledare)? Jag har surfat runt här dagligen i de flesta av ämnena sen slutet av maj, jag kanske inte har synts så mycket, men jag har läst och läst många debatter. Den som visserligen kan ha uppfattas som halvknepig ibland är väl just Swey, men definitivt inte på ett negativt sätt. Men till hans stora försvar tillkommer det att han är en av de som ger ett väldigt seriöst intryck rakt igenom. Med detta i tankarna finner jag det mycket märkligt att man hävdar motsatsen. På flera punkter har iaf jag noterat hur en del med högre rang än Swey, inte skött sin del i ur regelkoderna, men det kanske finns fler finstilta klausuler? - Likväl så händer det ganska ofta att nyckelpersoner i wF (läs högre rang än medlemmar) ställer argument, men backar och klappar på huvet så fort det blir motargument, så även i denna tråd. Trovärdigheten gentemot "överheten" undermineras tyvärr. Detta är skrivet utifrån en medlems perspektiv.

--- for members only ---

Medlem sedan mars 20002 542 inlägg

Svar nej jag har INTE deltagit i disk. om sweys avgång.

Svar nej, jag ljuger inte.

------------------
Annelie

Skicka mej ett mail
Besök mej

Jag behöver inte inledas i frestelser. Jag kan gå själv.

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Luxman:

Detta är ju en bagatell, gör du upprepade regelbrott så får du sätta dig på hyllan ett tag. Det är ju naturliga spelregler överallt såväl i näringliv som inom sporten.

Det är forumledarna som påstår att Swey gjort sig skyldig till upprepade regelbrott. De, och ett okänt antal anonyma "aktiva moderatorer". Att ett antal anonyma moderatorer genom hot skall kunna diktera vilkoren på webForum anser i.a.f. inte jag acceptabelt.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

För allas trevnad, är det inte lika bra att x1, x2,x3...(de anonyma moderatorerna) samt forumledarna blev lite mer precisa i sina omdömmen och delgav oss allihop sina tankar. Som det ser ut nu, tycker jag att det stinker (se mitt inlägg strax ovanför) eftersom det tydligen är mer skillnad på folk och fä än hur reglerna efterlevs.

---- blä!!!----

[Redigerat av PeW den 30 okt 2000]

281 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
147 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)