Skulle jag varit åklagare så skulle jag tagit in tillräckligt med alkohol i rätten för att uppnå 2,17 promille i blodet på karln och satt honom i en körsimulator. :OO
Skulle jag varit åklagare så skulle jag tagit in tillräckligt med alkohol i rätten för att uppnå 2,17 promille i blodet på karln och satt honom i en körsimulator. :OO
Eller hällt i domaren en massa alkohol, och samtidigt hävdat att alkoholen inte påverkar domslutet. :birp ;)
Det finns inga ord för att beskriva mitt hat till folk som kör rattfulla. Jag må ösa hårda ord men jag står för varenda bokstav. Ilskan kokar vid bara tanken.
Nu måste jag väl gå emot den allmänna opinionen här, men... Det KAN ju ha varit så att mamman t ex gick mot röd gubbe, eller liknande i ett sånt läge att ingen chaufför hade hunnit stoppa bilen. Att han var rattfull är självklart bara tragiskt, men det behöver egentligen inte betyda att olyckan tekniskt sett beror på fyllan...
Åklagaren å sin sida yrkar på att 58-åringen ska fällas för grovt vållande till annans död och grov oaktsamhet i trafik
Någon mer än jag som tycker att det borde rubriceras som mord?
Nej, faktiskt inte! Det är tragiskt att han körde full och det är tragiskt att han bragte en person (Ett barn dessutom) om livet.
Men för att kunna döma någon för mord med dagens lagstiftning måste man bevisa att personen haft som avsikt att döda offret. Det mesta trafikdårar skulle kunna dömas till med dagens lagstiftning är dråp, även om också det kan vara tveksamt i vissa fall. (Detta självklart förutsatt att personen inte med flit kört på någon för att döda personen.)
Någon mer än jag som tycker att det borde rubriceras som mord?
Självklart ska han inte dömas för mord så länge det inte kan bevisas att dådet var planerat. Om han dessutom lyckas bevisa att det var tanten som orsakade olyckan tycker jag inte heller att han ska dömas vållande till annans död.
Det är ju bevisat (plus att han har erkänt) att han var kraftigt alkoholpåverkad så grovt rattfylleri lär han inte klara sig undan.
Antar att man ska vara glad över grovt vållande till annans död...
Jag tycker att man ska vara glad om han blir dömd för dom brott han har begått. Jag skulle inte bli glad om han dömdes för vållande till annans död trots att han var oskyldig.
Antar att man ska vara glad över grovt vållande till annans död...
Jag tycker att man ska vara glad om han blir dömd för dom brott han har begått. Jag skulle inte bli glad om han dömdes för vållande till annans död trots att han var oskyldig.
Men om man sätter sig bakom ratten när man är full, så bör straffet bli hårdare.
Men om man sätter sig bakom ratten när man är full, så bör straffet bli hårdare.
Så du menar att gubben ska dömas för ett brott som han inte har begått?
Ta det aktuella fallet med killen i mumindräkt som lade sig på motorvägen och blev överkörd. Mannen som körde över honom blir självklart inte åtalad för något brott. Men om det hade varit den fulle 58-årige gubben som kört över mumin-killen? Ska han dömas för vållande till annans död (eller kanske för mord)?