webForumDet fria alternativet

Hur ska han kunna förklara detta?

Småprat

90 svar · 2 794 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

Rattfull nekar till dödsolycka

Mannen erkänner visserligen att han körde med 2,17 promille alkohol i blodet, men hävdar att det inte försämrade hans kapacitet som förare.

Länk

Hur ända in i glödhetaste dum får man bli?

Och hur ska han kunna bevisa att han är en "bra" bilförare med 2,17 promille i kroppen?

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Man blir så ~#@x% upprörd! Bura in aset och släpp inte ut honom någonsin! :l :x

Medlem sedan mars 2004754 inlägg

Skulle jag varit åklagare så skulle jag tagit in tillräckligt med alkohol i rätten för att uppnå 2,17 promille i blodet på karln och satt honom i en körsimulator. :OO

"I rest my case."

Medlem sedan feb. 20042 594 inlägg

Läskigt vad många konstiga människor det finns. :l Sämsta bortförklaringen jag någonsin hört, dessutom.

SKITGUBBE! x(

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

Rufus skrev:

Skulle jag varit åklagare så skulle jag tagit in tillräckligt med alkohol i rätten för att uppnå 2,17 promille i blodet på karln och satt honom i en körsimulator. :OO

Eller hällt i domaren en massa alkohol, och samtidigt hävdat att alkoholen inte påverkar domslutet. :birp ;)

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Det finns inga ord för att beskriva mitt hat till folk som kör rattfulla. Jag må ösa hårda ord men jag står för varenda bokstav. Ilskan kokar vid bara tanken.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Nu måste jag väl gå emot den allmänna opinionen här, men... Det KAN ju ha varit så att mamman t ex gick mot röd gubbe, eller liknande i ett sånt läge att ingen chaufför hade hunnit stoppa bilen. Att han var rattfull är självklart bara tragiskt, men det behöver egentligen inte betyda att olyckan tekniskt sett beror på fyllan...

Åklagaren å sin sida yrkar på att 58-åringen ska fällas för grovt vållande till annans död och grov oaktsamhet i trafik

Någon mer än jag som tycker att det borde rubriceras som mord?

Medlem sedan okt. 20034 048 inlägg

Sjukt! :l

Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg

Instämmer med nitro2k01, att det sen väger lätt i den samlade bedömningen spelar kanske mindre roll.

obelix skrev:

Nej, för det kan det aldrig bli... Såvida han inte söp sig full med syftet att leta upp dessa personer och köra ihjäl dem... :OO

obelix skrev:

Åklagaren å sin sida yrkar på att 58-åringen ska fällas för grovt vållande till annans död och grov oaktsamhet i trafik

Nej, faktiskt inte! Det är tragiskt att han körde full och det är tragiskt att han bragte en person (Ett barn dessutom) om livet.
Men för att kunna döma någon för mord med dagens lagstiftning måste man bevisa att personen haft som avsikt att döda offret. Det mesta trafikdårar skulle kunna dömas till med dagens lagstiftning är dråp, även om också det kan vara tveksamt i vissa fall. (Detta självklart förutsatt att personen inte med flit kört på någon för att döda personen.)

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

nitro2k01 skrev:

Det är tragiskt att han körde full och det är tragiskt att han bragte en person (Ett barn dessutom) om livet.

Två personer körde han ihjäl!

Oj, förlåt, jag missade helt att farmorn också omkom.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

obelix skrev:

Självklart ska han inte dömas för mord så länge det inte kan bevisas att dådet var planerat. Om han dessutom lyckas bevisa att det var tanten som orsakade olyckan tycker jag inte heller att han ska dömas vållande till annans död.

Det är ju bevisat (plus att han har erkänt) att han var kraftigt alkoholpåverkad så grovt rattfylleri lär han inte klara sig undan.

Nä, det är väl sant att det kanske vore att ta i att försöka få honom dömd för mord...

Antar att man ska vara glad över grovt vållande till annans död...

Jag tycker att man ska vara glad om han blir dömd för dom brott han har begått. Jag skulle inte bli glad om han dömdes för vållande till annans död trots att han var oskyldig.

Web-Tor skrev:

Jag tycker att man ska vara glad om han blir dömd för dom brott han har begått. Jag skulle inte bli glad om han dömdes för vållande till annans död trots att han var oskyldig.

Men om man sätter sig bakom ratten när man är full, så bör straffet bli hårdare.

Dessutom, hur kan det inte bli vållande?

obelix skrev:

Dessutom, hur kan det inte bli vållande?

Om han hade varit oskyldig. (Även om vi nu vet att så inte var fallet)

Men om man sätter sig bakom ratten när man är full, så bör straffet bli hårdare.

Så du menar att gubben ska dömas för ett brott som han inte har begått?

Ta det aktuella fallet med killen i mumindräkt som lade sig på motorvägen och blev överkörd. Mannen som körde över honom blir självklart inte åtalad för något brott. Men om det hade varit den fulle 58-årige gubben som kört över mumin-killen? Ska han dömas för vållande till annans död (eller kanske för mord)?

Word, Tor!

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)