Svenskan: ett av de svåraste språken i världen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • erre
    Medlem
    • 2000-05-25
    • 718

Svenskan: ett av de svåraste språken i världen?

Mellan varven läser man ibland att svenskan skulle vara ett av världens svåraste språk, har t.o.m. hört av en kompis att det skulle vara det svåraste strax efter mandarin.

Att vårt språk skulle kunna vara lite krångligt att lära sig kan jag mycket väl tro, men så pass svårt att det kommer in på en tio i topp-lista?

Vad vet wF:arna om det här? Hur mäter man sånt här, och finns det kanske nån analys av det hela?

Må väl,
  • bassebhu
    Moderator
    • 2001-11-20
    • 4028

Menar du talmässigt, inlärningsmässigt, skrivmässigt eller allt?

Asiatspråken tycker jag verkar 100 gånger svårare.
    bassebhu - din kompis bland kompisar

Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
    eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

Rapportera till bassebhu

Comment

• erre
      Medlem
      • 2000-05-25
      • 718

Antagligen att lära sig, som vi lär oss t.ex. tyska i skolan. Håller med om att de asiatiska språken verkar betydligt svårare, men man kanske är hemmablind?

Comment

• UlfT
        Medlem
        • 2001-05-21
        • 6050

Om svenskan är svårast, vet jag inte. Men vi har ganska många undantag från de grammatiska reglerna, i stil med:

dålig, sämre, sämst

Är man inte uppvuxen med språket, kan det vara svårt att hålla reda på dessa undantag. Dessutom kan det vara svårt att hålla reda på när ord ska särskrivas, respektive skrivas ihop. Ett problem som tycks vara vanligt förekommande hos även inhemska skribenter.

Sedan är det givetvis så att man lättare lär sig ett språk som liknar ens eget. Därav svårigheten för oss att förstå asiatiska språk. Många ostasiatiska invandrare tycks faktiskt ha svårare att lära sig svenska, än tex invandrare från Sydamerika.
        "Where has Doctor Alban gone? I shall tell you. We have killed him - you and I. We are his murderers."

—Friedrich Nietzsche

Comment

• flat-eric
          Medlem
          • 2000-02-04
          • 1753

Tycker att man inte kan säga att något språk är det svåraste punkt slut. Utan det beror ju på om språket i fråga är besläktat med ens modersmål vilket underlättar en hel del. Fråga mig som pinat mig igenom 7 års finska-undervisning utan att ha lärt mig speciellt mycket.

Jag har också studerat tyska i två år och tycker jag kan det bättre, pga. att svenska och tyska tillhör den indo-europeiska språkfamiljen.

Nåväl, nu ska jag försöka avsluta min finska-uppsats nån gång.
          borta.

Comment

• LeonL
            Medlem
            • 2002-12-13
            • 3175

Jag kanske kan berätta varför jag ogillar det kinesiska språket så oerhört mycket. Jag håller på och försöker lära mig det, och det är nästintill en plåga.

Det svenska språket har ett alfabet bestående av 29 bokstäver (W, X, Z och Q inräknat). Om man lär sig hur orden uttalas och vad dem betyder så är det inte så svårt att lära sig hur det stavas. Likaså om man vet hur ett viss ord stavas så kan man enkelt lära sig hur man uttalar det.

Det kinesiska språket har inget alfabet alls. Det har olika tecken (har hört att det är 20 000 st tecken) och varje tecken är ett ord. Det finns ett X antal grundtecken (som brukar vara rätt lätta om man är van vid användandet av kinesiskan). Av dessa grundtecken kan man oftast kombinera till ett nytt tecken som betyder en helt annan sak. Att lära sig det kinesiska skriftspråket är alltså som att lära sig ca 20 000 svåra och krångliga "bokstäver".

Exempel:
            Om man kombinerar tecknena som står för öron, kung, tio (10), fyra (4), ett (1) och hjärta så blir hela sörjan ett enda krångligt tecken som betyder lyssna (eller höra).

Jag kanske kan komma med en grafiskt förklaring senare.

Så nu vet ni att det kinesiska skriftspråket är svårt att lära sig

Svenska är väl ändå inte så värst svårt att lära sig? Det är nästan som Engelska, fast man får uttala det på rätt sätt.
            Dessa meningar låter likadant men har olika toner:
            - "En varm korvgubbe!"
            - "En varmkorvgubbe!"

Det är kanske därför normännen säger att det svenska språket är som en sång.

Comment

• :stefan:
              Moderator
              • 2000-04-28
              • 8032

En polare som pluggade ryska på universitetsnivå hade det inte lätt - har för mig att de har 28 kasus eller något liknande...
              My motor is stalled but my wheels are still spinning.

Comment

• flat-eric
                Medlem
                • 2000-02-04
                • 1753

Finskan har "bara" 15
                borta.

Comment

• Muzzafarath
                  Medlem
                  • 2000-04-25
                  • 1474

Jag har hört engelsmän säga att engelska är svårast, danskar att danska är svårast, islänningar att isländska är svårast, holländare att holländska är svårast och finnar att finska är svårast (dessa språk kommer också alltid tvåa efter "kinesiska", eller ryska, såklart...).

Eftersom det inte finns nåt objektivt sätt att mäta "svårighet" på, kan man ju inte säga att något språk är svårare än nåt annat. Det varierar alldeles för mycket från person till person (flat-eric gav ett bra exempel på det...).

[citat]
                  Men vi har ganska många undantag från de grammatiska reglerna
                  [/citat]

Precis som typ alla andra språk i världen (esperanto undantaget )... Har du några riktiga siffror på att svenskan är mer oregelbunden än andra språk eller är det bara ren spekulation? Tycker personligen inte att svenskan verkar vara mycket mer oregelbunden än t.ex. spanska och engelska (de andra språken jag "pratar").
                  Last edited by Muzzafarath; 2003-08-31, 16:51.
                  Bonden ska med svett och möda alla tusen djävlar föda.

Comment

• niko
                    Avregistrerad
                    • 2002-06-16
                    • 2415

[citat="flat-eric"]Finskan har "bara" 15[/citat]
                    .. vilket trots allt är betydligt många fler än ryskans 6.

Comment

• Darren
                      Medlem
                      • 2002-12-03
                      • 741

Vilka 15 kasus är det som det finska språket använder sig av? Kan vara därför jag tycker att finska är obegripligt.

I det föredetta serbokroatiska språket finns det 7 stycken. Innan kriget använde man sig dessutom av två alfabet (kyriliska och latinska).
                      mvh
                      Darren

Comment

• flat-eric
                        Medlem
                        • 2000-02-04
                        • 1753

Nominativ, Genitiv, Ackusativ (2 olika), Essiv, Partitiv, Translativ, Adessiv, Ablativ, Allativ, Inessiv, Elativ, Illativ, Abessiv, Komitativ och ytterligare Instruktiv och Prolativ men dessa räknas som "utdöda"
                        borta.

Comment

• Darren
                          Medlem
                          • 2002-12-03
                          • 741

Huh... Hur länge går man i skolan i Finland då?
                          mvh
                          Darren

Comment

• spango
                            Medlem
                            • 2000-06-02
                            • 6147

[citat=LeonL]Jag kanske kan berätta varför jag ogillar det kinesiska språket så oerhört mycket. Jag håller på och försöker lära mig det, och det är nästintill en plåga. [/citat]
                            Det du försöker säga är att du tycker att deras skriftsystem är jobbigt, inte språket. Jag känner en kinesiska som menar att det kinesiska skriftsystemet är helt otroligt överlägset vårt fjompiga latinska system, så åsikterna går isär

En av fördelarna är att flera olika språk kan ha precis samma skriftsystem (vilket är praktiskt, eftersom Kinas olika "dialekter" i princip är olika språk), och dessutom slipper man ändlösa diskussioner om huruvida det heter "web" eller "webb" m.m..

Alla språk har vissa delar som är riktigt kämpiga (våra fullkomligt obegripliga/godtyckliga "genusformer" är ett lysande exempel) och en del delar som är riktigt snälla (grammatiken är rätt enkel + att våra verb inte böjs efter t.ex. personliga pronomen). Det jobbigaste med svenskan vad jag förstått är dels vårt förlitande på prosodi (varm korvgubbe/varmkorvgubbe) och en del rätt obskyra vokalljud, däribland u-ljudet som förekommer i ganska få andra språk.
                            Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten.
                            Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan.

XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.

Comment

• sgtpepper
                              Medlem
                              • 2000-04-30
                              • 5524

[citat=flat-eric]
                              Jag har också studerat tyska i två år och tycker jag kan det bättre, pga. att svenska och tyska tillhör den indo-europeiska språkfamiljen.
                              [/citat]
                              Inte nog med det, de tillhör båda den germanska grenen av indo-europeiska språk, liksom norska, danska, engelska och holländska m.fl. Den indo-europeiska språkfamiljen är jättestor och omfattar allt från slaviska språk till indiska språk.

Ett av de enda länderna i Europa som inte talar ett språk som ingår i den indo-europeiska familjen är ju Finland, så jag lider med er finlandssvenskar som måste lära er finska, det verkar ruskigt svårt måste jag säga .

Som det har skrivits tidigare så är nog svårighetsgraden beroende på vilken språkgrupp ens modersmål ingår i och hur pass besläktade språken är.

Vi har ju rätt stora fördelar när det gäller att lära oss engelska och tyska samt de andra skandinaviska språken, eftersom många ord är likadana eller åtminstone liknar varandra.

Comment

Working...