Medlemskap i Svenska Kyrkan

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • UlfT
    Medlem
    • 2001-05-21
    • 6050

    #46
    [citat=Beatbox][citat]I så fall kan du lika gärna betala en medlemsavgift till den lokala frimurarlogen. Av solidaritetsskäl alltså.[/citat]

    Om det visar sig att en stor del faktiskt "har nytta" av frimurarlogen så kanske det inte är en dum idé. [/citat]Du är i alla fall konsekvent. Är du medlem i Frälsningsarmén, eller alternativt stödjer dem ekonomiskt?
    "Where has Doctor Alban gone? I shall tell you. We have killed him - you and I. We are his murderers."

    —Friedrich Nietzsche

    Comment

    • Web-Tor
      Medlem
      Smurf
      • 2000-11-03
      • 11794

      #47
      Eftersom ingen av mina föräldrar är med i Svenska kyrkan så har jag sluppit att gå ur.
      /Tor
      Jag och mina bilder.

      Comment

      • Viking
        Medlem
        • 2000-05-30
        • 977

        #48
        Men ... om man resonerar som så att man ändå inte är där ska man väl i sådana fall ge tusan i att använda/nyttja allting som kyrkan står bakom då han/hon annars bara snyltar? Tycker jag iaf
        : - )

        Comment

        • UlfT
          Medlem
          • 2001-05-21
          • 6050

          #49
          [citat=Viking]Men ... om man resonerar som så att man ändå inte är där ska man väl i sådana fall ge tusan i att använda/nyttja allting som kyrkan står bakom då han/hon annars bara snyltar? Tycker jag iaf [/citat]Ja, det är riktigt. Men det är ju ingen som har påstått något annat.
          "Where has Doctor Alban gone? I shall tell you. We have killed him - you and I. We are his murderers."

          —Friedrich Nietzsche

          Comment

          • hypatia
            Medlem
            • 2001-02-20
            • 1325

            #50
            Jag är medlem i Svenska kyrkan och har tänkt fortsätta vara det.
            Jag gillar också deras människosyn och den verksamhet, främst för ungdomar, som bedrivs av kyrkan. Jag kan inte direkt kalla mig själv för kristen, men någon form av tro har jag, och det lugn och den ro som känns i kroppen när jag är i kyrkan är svår att mäta med något annat.

            Comment

            • obelix
              Medlem
              • 2002-09-14
              • 3722

              #51
              Har inte gått ur... än
              Men jag ska göra det, jag bättre saker att göra för pengarna än att stödja dom ekonomiskt när jag inte delar deras syn i vissa frågor.
              Dessutom så är jag inte religös för fem öre.
              Det finns utmärkta borgeliga alternativ som ersättning för den kristna varianten.

              Att använda kyrkans fina insatser tycker inte jag i alla fall är speciellt hållbart.
              Det finns andra som gör lika mycket och mer ibland, tex ideella föreningar av olika slag.
              Don't Pee on My Leg and Tell Me It's Raining

              Comment

              • Mr. N.
                Moderator
                • 2002-09-23
                • 3794

                #52
                [citat=hypatia]Jag gillar också deras människosyn och den verksamhet, främst för ungdomar, som bedrivs av kyrkan.[/citat]
                Bibeln
                Läs Rom 1:18 - 1:32 eller 1 Kor 6:9-11.
                Fin människosyn...
                Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
                Vad händer på Stora Aspön? | Nyx och Phobos | Steam | Xbox Live | Min LCHF-blogg

                Comment

                • KarlTomas
                  Medlem
                  • 2000-10-13
                  • 547

                  #53
                  Jag är med i kyrkan, men funderar på att gå ur då jag inte delar deras tro. Dock tycker jag att de gör et bra arbete och jag tycker om kyrkor...
                  Mina två barn är inte döpta - så att de själv kan välja om de vill bli indöpta i kyrkan när de är tillräkligt stora för att ta egna beslut.
                  Jag har en kompis som sitter i kyrkorådet och på det sättet drar in ~10.000 extra i månaden, vilket är en hygglig slant då man är där en dag i veckan på ett sammanträde.
                  http://member.webforum.nu/KarlTomas/tipp.c

                  Comment

                  • :stefan:
                    Moderator
                    • 2000-04-28
                    • 8032

                    #54
                    Inte för att kasta skit på någon annan trosuppfattning eller annan kyrka, men när man ser en massa frikyrkor överallt känns trots allt Svenska Kyrkan väldigt vettig...
                    My motor is stalled but my wheels are still spinning.

                    Comment

                    • Beatbox
                      Medlem
                      • 2001-10-05
                      • 2496

                      #55
                      [citat=Mr.N]Läs Rom 1:18 - 1:32 eller 1 Kor 6:9-11.
                      Fin människosyn...[/citat]

                      Vad är svenska kyrkans syn på homosexuella idag ?
                      Last edited by Beatbox; 2002-10-21, 06:23.
                      - BeatBox

                      Comment

                      • Theon
                        Medlem
                        • 2002-01-19
                        • 1567

                        #56
                        Den som läser Bibeln, måste tänka på att historierna i GT utspelades när skrivkonsten var mycket sällsynt. Sagor och myter blev många gånger rättesnören för den tidens samhällsskick och fick plats i Bibeln.

                        Även NT skrevs av skrivkunniga som avlyssnade muntligt traderade historier vars trovärdighet kan ifrågasättas.

                        De enda som tror att alla historier i Bibeln är sanna, är kristna eller judiska fundamentalister ( när det gäller GT. Judar erkänner inte NT)

                        Budorden och Jesus Bergspredikan är nog de viktigaste avsnitten i Bibeln när det gäller modern etik och moral.

                        Topic är emellertid medlemsskapet i Kyrkan.

                        Vi behöver alla utsätta oss för självrannsakan ibland och jag vet ingen bättre plats än kyrkorummet för en stunds kontemplation.

                        Tibble Kyrka i Täby. Uppsala gamla Kyrka och Storkyrkan i Stockholm är platser där jag vardageftermiddagar när jag har möjlighet, gärna sitter en timme och reflekterar över vad jag gjort, vad jag borde ha undvikit att göra samt vad jag borde ha gjort.

                        Jag tänder ett ljus och tänker på de människor jag känt och gläds över minnet av dem.

                        Detta är en del av vad jag får ut av mitt medlemsskap i Kyrkan.
                        Den får alltid rätt till slut som tänker rätt från början

                        Comment

                        • Jon
                          Medlem
                          • 2001-07-15
                          • 1126

                          #57
                          Vet nån här hur mycket pengar kyrkan egentligen har?
                          Det är enorma summor och har varit sjukt mycket och haft total makt över hela samhället. Tror inte att kyrkorna förfaller eller de gamla går under om de inte får sin extra kyrkoskatt...

                          Tycker man att allt kyrkan står för är bra - fine.
                          Sympatiserar man inte med tillräckligt mycket - ge pengarna till rädda branen eller nåt istället. Då vet man vart de går!
                          The computer is mightier than the pen, the sword, and usually, the programmer.

                          Comment

                          • KarlTomas
                            Medlem
                            • 2000-10-13
                            • 547

                            #58
                            [citat=Jon]Vet nån här hur mycket pengar kyrkan egentligen har?
                            Det är enorma summor och har varit sjukt mycket och haft total makt över hela samhället. Tror inte att kyrkorna förfaller eller de gamla går under om de inte får sin extra kyrkoskatt...

                            Tycker man att allt kyrkan står för är bra - fine.
                            Sympatiserar man inte med tillräckligt mycket - ge pengarna till rädda branen eller nåt istället. Då vet man vart de går! [/citat]

                            Hmm... nog är kyrkan rik, men det mesta är ju låst i fonder, fastigheter och mark osv. Dom kan ju inte börja sälja kyrkorna när det går dåligt.
                            http://member.webforum.nu/KarlTomas/tipp.c

                            Comment

                            • Web-Tor
                              Medlem
                              Smurf
                              • 2000-11-03
                              • 11794

                              #59
                              Svenska kyrkan placerar också pengar i företag som tillverkar vapen.
                              /Tor
                              Jag och mina bilder.

                              Comment

                              • skyman
                                Medlem
                                • 2001-07-01
                                • 1347

                                #60
                                [citat=Web-Tor]Svenska kyrkan placerar också pengar i företag som tillverkar vapen. [/citat]Källa?
                                What you do in life echoes in eternity...

                                Comment

                                Working...