Medlemskap i Svenska Kyrkan

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gein
    Medlem
    • 2000-09-07
    • 4849

    #1

    Medlemskap i Svenska Kyrkan

    Sitter här och fyller i en anmälan om utträde ur Svenska Kyrkan och funderade på hur det är med andra wF:are. Är ni med i Svenska Kyrkan eller inte? Planerar ni att gå ur kanske?

    Jag tänker gå ur av den enkla anledningen att jag inte kan komma på en enda anledning att vara kvar i Svenska Kyrkan. Nej, tror inte på gud
    51
    Ja
    39.22%
    20
    Nej
    29.41%
    15
    Ja, men planerar att gå ur
    31.37%
    16
    The future is today, worry about it tomorrow
  • UlfT
    Medlem
    • 2001-05-21
    • 6050

    #2
    Nej. Därför att jag inte delar deras tro.
    "Where has Doctor Alban gone? I shall tell you. We have killed him - you and I. We are his murderers."

    —Friedrich Nietzsche

    Comment

    • Beatbox
      Medlem
      • 2001-10-05
      • 2496

      #3
      Man sänker skatten med ½-1% ungefär. Rent otroliga summor... det man inte borde glömma bort är att kyrkan inte bara är "tro på gud"-verksamhet. Dom bedriver också annan verksamhet.
      - BeatBox

      Comment

      • Mr. N.
        Moderator
        • 2002-09-23
        • 3794

        #4
        Ska också gå ur snarast möjligt, jag tänker inte vara med i den där sekten längre. Det är ju nästan äckligt när man tänker efter.
        Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
        Vad händer på Stora Aspön? | Nyx och Phobos | Steam | Xbox Live | Min LCHF-blogg

        Comment

        • JAreMANNEN
          Medlem
          • 2000-08-02
          • 1698

          #5
          planerar att gå ur...
          http://www.tranceaddict.com/ | http://www.trance.nu/ | swe.TA | Addicted yet... ?

          Comment

          • Beatbox
            Medlem
            • 2001-10-05
            • 2496

            #6
            [citat]Ska också gå ur snarast möjligt, jag tänker inte vara med i den där sekten längre. Det är ju nästan äckligt när man tänker efter.[/citat]

            Att dom hjälper hemlösa t ex ? Eller att dom underhåller alla dessa vacka byggnadsmonument riket över ?
            - BeatBox

            Comment

            • mayday
              Medlem
              • 2000-08-18
              • 3212

              #7
              Typisk svensk moral här asså

              ni ska begravas i kyrkan ni ska gifta er i kyrkan men ni kan inte betala för de
              " The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?"

              Comment

              • UlfT
                Medlem
                • 2001-05-21
                • 6050

                #8
                [citat=Beatbox]Man sänker skatten med ½-1% ungefär. Rent otroliga summor...[/citat]Dvs ca 2000-4000 om året för de flesta, beroende på vilken lön man har och vilken kyrkoskatt som gäller. Det är en ganska hög medlemsavgift till en förening som man är helt ointresserad av.

                Det bör påpekas angående det där andra, att avgiften för kyrkogårdar och begravningsverksamhet betalar man i alla fall.
                "Where has Doctor Alban gone? I shall tell you. We have killed him - you and I. We are his murderers."

                —Friedrich Nietzsche

                Comment

                • Beatbox
                  Medlem
                  • 2001-10-05
                  • 2496

                  #9
                  [citat]Typisk svensk moral här asså

                  ni ska begravas i kyrkan ni ska gifta er i kyrkan men ni kan inte betala för de[/citat]

                  Man betalar alltid den avgift som går till begravningen, dvs ½%. Således tjänar man ½-1% skatt på att gå ur. Rent otrolig summa pengar !
                  - BeatBox

                  Comment

                  • UlfT
                    Medlem
                    • 2001-05-21
                    • 6050

                    #10
                    [citat=mayday]Typisk svensk moral här asså

                    ni ska begravas i kyrkan ni ska gifta er i kyrkan men ni kan inte betala för de [/citat]Vem har sagt något om att gifta sig i kyrkan? Och begravningarna betalar vi som sagt var för i alla fall, även om vi väljer borgerlig begravning.

                    [citat=Beatbox]Att dom hjälper hemlösa t ex ?[/citat]Det ska väl de sociala myndigheterna hjälpa till med? Dessutom gör Frälsningsarmén mycket på det området. Ska vi alla gå med i Frälsningsarmén?
                    "Where has Doctor Alban gone? I shall tell you. We have killed him - you and I. We are his murderers."

                    —Friedrich Nietzsche

                    Comment

                    • Beatbox
                      Medlem
                      • 2001-10-05
                      • 2496

                      #11
                      [citat]Dvs ca 2000-4000 om året för de flesta, beroende på vilken lön man har och vilken kyrkoskatt som gäller. Det är en ganska hög medlemsavgift till en förening som man är helt ointresserad av. [/citat]

                      Så att det är inte värt att betala denna lilla summa för att få ha kvar våra vacka kyrkor t ex ? 3000 då man tjänar närmare 400 000 om året är ju inga stora summor direkt, speciellt då delar av pengarna går till välgörande ändamål. Jag tycker du ska kolla upp var pengarna går till.
                      - BeatBox

                      Comment

                      • frankof
                        Medlem
                        • 2001-01-29
                        • 4275

                        #12
                        [citat]
                        Typisk svensk moral här asså

                        ni ska begravas i kyrkan ni ska gifta er i kyrkan men ni kan inte betala för de

                        [/citat]
                        Kollat upp detta noga eller?
                        Begravningsavgiften dras ju i vilket fall som hälst!!
                        Bara "medlemsavgiften" man kan slippa undan.
                        Och ang. giftemål kan jag bara prata för mig själv, nej jag gifte mig inte i kyrkan.
                        Och jag vägrade gå i kyrkan när min yngsta dotter döptes, jag håller inte med tanta. (Jag tycker att det är så fiiint )
                        /frankof
                        Beta tester: http://www.americasarmy.com/
                        Global moderator: http://aaotracker.com/

                        Comment

                        • Beatbox
                          Medlem
                          • 2001-10-05
                          • 2496

                          #13
                          [citat]Det ska väl de sociala myndigheterna hjälpa till med? Dessutom gör Frälsningsarmén mycket på det området. Ska vi alla gå med i Frälsningsarmén?[/citat]

                          Kyrkan har i många år hjälpt svaga människor... det är inte direkt nått nytt med det.
                          - BeatBox

                          Comment

                          • Gein
                            Medlem
                            • 2000-09-07
                            • 4849

                            #14
                            [citat=mayday]Typisk svensk moral här asså

                            ni ska begravas i kyrkan ni ska gifta er i kyrkan men ni kan inte betala för de [/citat]

                            Jag vill inte gifta mej i kyrkan, och en kyrklig begravning klarar jag mej utan! Jag har fortfarande rätt till en gravplats.
                            The future is today, worry about it tomorrow

                            Comment

                            • UlfT
                              Medlem
                              • 2001-05-21
                              • 6050

                              #15
                              [citat=Beatbox][citat]Det ska väl de sociala myndigheterna hjälpa till med? Dessutom gör Frälsningsarmén mycket på det området. Ska vi alla gå med i Frälsningsarmén?[/citat]

                              Kyrkan har i många år hjälpt svaga människor... det är inte direkt nått nytt med det. [/citat]Visst, vill kyrkan hjälpa svaga människor, så får de göra det. Men jag betalar skatt för att de sociala myndigheterna ska bistå med nödvändig hjälp. Att då betala skatt till kyrkan för exakt samma sak, upplever jag som en dubbel beskattning.
                              "Where has Doctor Alban gone? I shall tell you. We have killed him - you and I. We are his murderers."

                              —Friedrich Nietzsche

                              Comment

                              Working...