Projekt Trebuchet v.2, 16 m hög

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jerpa
    Medlem
    • 2003-02-03
    • 1749

Helt klart supercoolt att ha en egen sån där.
    Vad fick dig att bygga den första, och vad har du den till? Bara att ha för att se på och ibland dricka en öl o kasta iväg sten
    Följ mig på geocaching

Comment

• Jerpa
      Medlem
      • 2003-02-03
      • 1749

[citat=Pace][citat=spango][citat=:stefan:]Vad fräckt!

Såg nåt program på Discovery om just trebucheter och deras enorma kraft då de byggde på en slunga på änden av själva kastarmen - otroligt imponerande! [/citat]
      Tror jag såg samma program, och de konstaterade även att man fick bättre tryck i kastet om katapulten stog på hjul, och således kunde röra sig en aning när den utlöstes. Låter paradoxalt, men så var det iaf [/citat]

Ni är inte ensamma om att ha sett det. Leve Discovery! [/citat]

Den största anledningen jag skaffade canaldigital, tjejen valde det för bigbrother... *suck*
      Följ mig på geocaching

Comment

• Tympanon
        Medlem
        • 2004-11-12
        • 271

Jerpa: Tro det eller ej, men jag inspirerades också av Discovery-programmet. Det fick mig intresserad. Sedan var jag nere på medelålderscentret i danmark o tittade, och blev ännu mer intresserad. Den första tog bara några dagar att bygga.

Roligast var att bygga, men de e också kul o modifiera o hålla på för o försöka skjuta så långt som möjligt, samt prickskytte på fester o liknande. Alla som teestat den har tyckt det varit jättekul. Få se vad ja får för kommentarer när den nya bjässen står klar! hehe.. vem vet jag kanske kan tjäna en hacka på kuppen också genom att låta allmänheten skjuta, då behövs dock massa tillstånd....

Länge leve trebuchéer!
        www.Robotnytt.se - Dagliga nyheter om robotar och obemannade farkoster

Comment

• Hulth
          Medlem
          • 2001-06-21
          • 274

Hrm. Skjuta stora stenar en halv kilometer?

Själva konstruktionen är faschinerande (stava?) men jag är nog inte så mkt för användningsområdet.

Och ska du skjuta över sjön med denna får du ju hitta en större sjö

Edit: drack du kaffe när du gjorde ritningen?
          Man misslyckas aldrig förrän man slutar försöka...

Comment

• Tympanon
            Medlem
            • 2004-11-12
            • 271

Roligt att många wFare verkar tycka det här är intressant

Visst kommer trebucheten du ser på ritningen kunna skjuta en 50 kilos sten över 500 meter, det är noga beräknat.

Oroa dig inte, sjön räcker till =) Även om marginalen inte blir jättestor, får sätta upp varningsskyltar på andra sidan

Det är mycket möjligt att kaffe konumerades vid ritandet av denna högst preliminära ritning. Bra observerat!..

Comment

• Jerpa
              Medlem
              • 2003-02-03
              • 1749

Varför inte bygga en stor husbåt/flotte? En sån där som de hade på barnprogrammet: barnen hedenhös.
              Du verkar ju bo vid vatten också
              Följ mig på geocaching

Comment

• Tympanon
                Medlem
                • 2004-11-12
                • 271

Varför skulle jag vilja bygga en stor husbåt? Är du dum?

Comment

• medialabs
                  Medlem
                  • 2002-03-10
                  • 2704

Mycket intressant projekt du håller på med. Väntar med spänning på att se hur den ser ut när du har byggt den.

PS. jag såg också programmet på discover-kanale.. finns ingen bättre kanal än discover

Comment

• solbulle
                    Medlem
                    • 2001-03-12
                    • 4998

[citat=Tympanon]Varför skulle jag vilja bygga en stor husbåt? Är du dum? [/citat]
                    Hehe, dagens bästa citat.

Du har inte funderat på att det kanske är lite mer normalt att bygga en flotte/husbåt än en trebuchet med en höjd av 16 meter?

Jag stödjer dock dina planer, kalascoolt!
                    /solbulle
                    Hemmabio | Spelautomater | The Who

Comment

• spango
                      Medlem
                      • 2000-06-02
                      • 6147

[citat=Tympanon]Varför skulle jag vilja bygga en stor husbåt? Är du dum? [/citat]
                      Men något som vore rasande fett vore ju att bygga din egna lilla krigsflotta på sjön - en vattenburen trebuchet! Komplettera sedan med ballista o.dy!
                      Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten.
                      Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan.

XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.

Comment

• oelbal
                        Medlem
                        • 2001-01-06
                        • 3016

Det här påminner mig om den gången när jag funderade på att bygga en ubåt. Tyvärr föll projektet på att jag är rädd för vatten.

Comment

• stoffe-2k
                          Medlem
                          • 2000-04-16
                          • 7795

[citat] Den kommer byggas här i östergötland, vill helst inte berätta var ännu [/citat]

*går ut o letar i Ryds skogen*

\ˈin-fə-dəl, -fə-ˌdel\

Comment

• Tympanon
                            Medlem
                            • 2004-11-12
                            • 271

hehe.. tilläger att det här projektet kommer ta rätt lång tid. Vi bygger lite då o då, och tar det lugnt.

Visst, att bygga en trebuchet är kanske inte det vanligaste man kan göra, men mycket kul om man e ett gäng som pysslar med den lite då o då.
                            Last edited by Tympanon; 2005-01-30, 17:29.

Comment

• OveRRidE
                              Medlem
                              • 2001-02-05
                              • 8509

Var det ingen som såg de där halvgalna britterna som slungade en mindre personbil med en sån där anordning? Jag har för mig att det var av en likadan konstruktion, och har även för mig att länken tillochmed postades här i Caféet.
                              http://truemaybefalse.blogspot.com - Med en debugger i högsta hugg

Comment

• :stefan:
                                Moderator
                                • 2000-04-28
                                • 8032

Såg att tokarna på Top Gear på femman pricksköt med småbilar för några veckor sen, men de använde tryckluft från en anordning inte helt olik en pansarvagn.
                                My motor is stalled but my wheels are still spinning.

Comment

Working...