Projekt Trebuchet v.2, 16 m hög

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tympanon
    Medlem
    • 2004-11-12
    • 271

Projekt Trebuchet v.2, 16 m hög

Hejsan.

Jag har efter stormen en del virke i skogen som går att ta vara på och har nu beslutat att bygga en ny trebuchet (medeltida motviktsslunga) av större storlek (Jag har redan en på en 8 meters höjd, kastar en 10 kilossten en 100 meter..)

Vet du inte vad en trebuchet är? Se här: http://en.wikipedia.org/wiki/Trebuchet

Den här pjäsen ska byggas efter konstens alla lagar. Huvudsakligen i gran och med detaljer i stål. Jag har beräknat med hjälp av programet Atreb att den teoretiskt kommer kunna kasta en 50 kilossten 550 meter. Trebuchetens höjd blir 16 meter i oladdat läge med en motvikt på runt 3 ton. Därmed Sveriges största trebuchet =)

Jag bifogar en preliminär ritning för den intresserade, notera utsiktsposten på 7 meters höjd som även kommer användas för smörjning av axeln:
    Attached Files
    www.Robotnytt.se - Dagliga nyheter om robotar och obemannade farkoster
  • Mr. N.
    Moderator
    • 2002-09-23
    • 3794

Underbart!
    Trebucheter är så läckra!
    Var kan beskåda denna när den står klar?
    Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
    Vad händer på Stora Aspön? | Nyx och Phobos | Steam | Xbox Live | Min LCHF-blogg

Comment

• Tympanon
      Medlem
      • 2004-11-12
      • 271

Den kommer byggas här i östergötland, vill helst inte berätta var ännu då projektet är i ett så tidigt stadium. Du har helt rätt i att trebucher är läckra, det är imponernade att läsa om medeltidens ingenjörskonst! De fanns trebucher som kunde kasta iväg stora hästar (smittade) över fiendens murar

Comment

• :stefan:
        Moderator
        • 2000-04-28
        • 8032

Vad fräckt!

Såg nåt program på Discovery om just trebucheter och deras enorma kraft då de byggde på en slunga på änden av själva kastarmen - otroligt imponerande!
        My motor is stalled but my wheels are still spinning.

Comment

• Bire
          Medlem
          • 1999-12-22
          • 6030

Förbannat potent!
          www.kristerlindholm.se - Blog etc.. Bop!

Comment

• bluxbluxo
            Medlem
            • 2003-10-11
            • 1116

Coolt!
            ¿Te gusta la música?

Comment

• spango
              Medlem
              • 2000-06-02
              • 6147

[citat=:stefan:]Vad fräckt!

Såg nåt program på Discovery om just trebucheter och deras enorma kraft då de byggde på en slunga på änden av själva kastarmen - otroligt imponerande! [/citat]
              Tror jag såg samma program, och de konstaterade även att man fick bättre tryck i kastet om katapulten stog på hjul, och således kunde röra sig en aning när den utlöstes. Låter paradoxalt, men så var det iaf
              Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten.
              Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan.

XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.

Comment

• silfver
                Medlem
                • 2003-04-03
                • 9709

Gubben på din ritning är lite över tre meter! Wow!
                Lycka till med projektet!

r\ Eller inte!
                Silfver Creations

Comment

• danii
                  Medlem
                  • 2004-09-02
                  • 159

Jag har för mig att det finns en tävling där man ska slunga en melon så lång som möjligt. Där finns massor av dessa katapulter, trebuchet mm.

Problemet är att jag inte riktigt kommer ihåg om detta är i Sveige eller USA

Comment

• supreme
                    Medlem
                    • 2002-09-26
                    • 248

Låter som ett mycke trevligt projekt, när det blir verklighet så måste det postas här med filmer och bilder, är ju otroligt fräckt att kunna kasta en så stor sten så långt... Vill inte stå där den landar
                    Victoria's Secret Fashion Show 2005
                    filmdb.se sammanfattar Svensk film

Comment

• oelbal
                      Medlem
                      • 2001-01-06
                      • 3016

Hm, fan vad snabbt man skulle kunna komma till jobbet om man byggde en såndär grej, och förbättrade den så att den kunde kasta prylar bortåt en mil...

Comment

• caze
                        Medlem
                        • 2001-09-24
                        • 4686

Häftigt!
                        Carl / Digitalbyrå i Stockholm - Digital1

Comment

• Gislaved
                          Medlem
                          • 2004-11-13
                          • 1480

Kul! Se till att du lirar en runda Age of Empires II också, så att du kan få in den rätta känslan. Där finns trebuchets med hjul.
                          Utan en punkt hade den här meningen aldrig tagit slut

Webbradion - podcast för webbutvecklare | Blogg | Jobb

Comment

• Tympanon
                            Medlem
                            • 2004-11-12
                            • 271

Jag har lirat både 1 o 2 rundor AoE II, där finns det fina trebuche-animationer. Känslan har jag redan, var rätt nyligen ute o sköt sten ut över sjön me min gamla pjäs

Silfer: På ritningen motsvarar en ruta 0.5 meter. Gubben är alltså 1.75 m lång.

Supreme: Jag kommer att dokumentera allt av intresse i byggandet, och snickra ihop en hemsida. Hemsidan får dock vänta tills vi har kommit igång me byggandet ordentligt.

Oelbal: Det skulle behövas en sanslöst stor trebuchet!

Comment

• Pace
                              Medlem
                              • 2001-06-25
                              • 5947

[citat=spango][citat=:stefan:]Vad fräckt!

Såg nåt program på Discovery om just trebucheter och deras enorma kraft då de byggde på en slunga på änden av själva kastarmen - otroligt imponerande! [/citat]
                              Tror jag såg samma program, och de konstaterade även att man fick bättre tryck i kastet om katapulten stog på hjul, och således kunde röra sig en aning när den utlöstes. Låter paradoxalt, men så var det iaf [/citat]

Ni är inte ensamma om att ha sett det. Leve Discovery!
                              Take your god and shove him

Comment

Working...