Lokförarutbildning!

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tydal
    Medlem
    • 2003-06-19
    • 3788

    #1006
    Originally posted by Zandra
    Har en vän som är instruktör faktiskt.
    På SJ? I så fall lär ju han/hon veta vem jag är, och vice versa.

    Comment

    • Zandra
      Medlem
      • 2010-02-08
      • 17

      #1007
      Originally posted by tydal
      På SJ? I så fall lär ju han/hon veta vem jag är, och vice versa.
      Nix, inte på SJ. Annars hade jag frågat honom om ryktena ^^
      Har du koll på om det är svårt att få praktikplats på SJ?

      Comment

      • EastonHockey
        Medlem
        • 2010-02-18
        • 77

        #1008
        Tydal. Vet du på ett ungefär när dom nya X2 släpps på spåren i Sverige? Jag har inte hört ett ljud än så länge. Annars tycker jag att SJ gjorde ett bra arbete med att måla om RC6 loken till svart, det blev snyggare.

        Tycker det är lite märkligt ändå. Stockholmståg får nya tåg, t ex. pendeltåg (X60) men SJ får inga nya. Senaste var väl X40 för SJ.

        Comment

        • tydal
          Medlem
          • 2003-06-19
          • 3788

          #1009
          Det har talats om slutet av året, men jag har inte sett något datum.

          Comment

          • onkelborg
            Medlem
            • 2003-07-31
            • 582

            #1010
            Augusti har jag hört, med reservation för stora felaktigheter

            Comment

            • ViktorE
              Medlem
              • 2009-01-04
              • 14

              #1011
              Originally posted by EastonHockey
              SJs utbildning i Hallsberg gick jag. Gick färdigt gymnasiet, sommarjobbade och sökte in på den utbildningen. Fick göra tester och kom in. Nu har jag arbetat i 3 år för SJ.
              Fundera på att göra samma sak. Gå klart gymnasiet (går i ettan nu) sen jobba lite efter det och sen söka in.
              Vad går dom mest efter när man söker in Betyg eller Arbetslivserfarenhet? En andra fråga är hur fungera den där nedre ålders gränsen på 20år. Är det det året man fyller eller måste man ha fyllt 20år för att få köra tåg?

              Comment

              • EastonHockey
                Medlem
                • 2010-02-18
                • 77

                #1012
                Originally posted by ViktorE
                Vad går dom mest efter när man söker in Betyg eller Arbetslivserfarenhet?
                Inte en aning. Jag sysslar inte med att ta in elever till lokförarutbildningen. Skulle gissa på att dom rankar efter betyg i första hand.

                Tydal kanske kan svara bättre på den frågan.

                Originally posted by ViktorE
                En andra fråga är hur fungera den där nedre ålders gränsen på 20år. Är det det året man fyller eller måste man ha fyllt 20år för att få köra tåg?
                Saxat från SJs hemsida:
                För att kunna bli antagen ska du vara minst 21 år, eller fylla 21 år under utbildningen

                Innebär med andra ord att du måste vara minst 21 för att bli antagen eller fylla 21 under utbildningen.

                Comment

                • EastonHockey
                  Medlem
                  • 2010-02-18
                  • 77

                  #1013
                  Tydal, du som är lite mer inne i "lokförare", hur ser det ut för dom som kommer att gå utbildningen i Hallsberg för TCC? Ser det ljust eller mörkt ut för dessa?

                  Jag hade en ljus tunnel framför mig, min pappa arbetar som lokförare för SJ sedan 12 år tillbaka så jag fick lite igenom honom om man säger så, lite flyt på vägen.

                  Jag ska börja arbeta framåt Maj/Juni då min ledighet är färdig som Pappa. Sitter hemma med en son här som föddes i December så min flickvän kommer att ta över efter mig. Just nu är både flickvännen och jag hemma, då jag känner att jag också vill vara en del av familjen och inte bara sitta framför spakarna och köra mil efter mil.

                  Men vad säger du, kan dessa elever få jobb eller är det mörkt? På min stationeringsort kom några nya för några år sedan men nu vet jag inte. Vad säger du själv?

                  Comment

                  • tydal
                    Medlem
                    • 2003-06-19
                    • 3788

                    #1014
                    Hade allt varit som vanligt hade det funnits jobb på SJ eftersom många förare är gamla och går i pension. Men det finns ju ett stort frågetecken nu, avregleringen som ska inträffa i december. Eftersom det inte går att köra hur många tåg som helst så kanske inte SJ får köra så många tåg de vill när andra företag kommer in och ska ha en del av kakan...

                    Men jobb sett till hela branschen borde det ju finnas, om inte alla godskunder försvinner nu då efter vinterkaoset...

                    Comment

                    • Ullis.
                      Medlem
                      • 2010-01-01
                      • 18

                      #1015
                      Lokförarjobb i Danmark

                      Hur ser de ut i Danmark? Jag bor i Helsingborg så jag tänkte försöka få tag i jobb på andra sidan sundet. Men vet inte riktigt hur de ser ut med efterfrågan.
                      Någon som vet?

                      Comment

                      • EastonHockey
                        Medlem
                        • 2010-02-18
                        • 77

                        #1016
                        Originally posted by tydal
                        Hade allt varit som vanligt hade det funnits jobb på SJ eftersom många förare är gamla och går i pension. Men det finns ju ett stort frågetecken nu, avregleringen som ska inträffa i december. Eftersom det inte går att köra hur många tåg som helst så kanske inte SJ får köra så många tåg de vill när andra företag kommer in och ska ha en del av kakan...

                        Men jobb sett till hela branschen borde det ju finnas, om inte alla godskunder försvinner nu då efter vinterkaoset...
                        Vad blir det för tåg på sträckan Sundsvall-Umeå (Botniabanan)? Blir det X31K, X61?

                        Citat från wikipedia:
                        Maximal hastighet kommer att vara 120 km/h för godståg med maximal axelvikt på 25 ton och 250 km/h för persontåg.

                        Det innebär alltså att X2 inte får köra den sträckan eftersom en vagn väger nästan 40 ton eller är jag ute och cyklar nu?

                        Utöver detta står det:
                        Örnsköldsvik-Umeå (InterCity) och varför inte skriva RC6 eller X31K?
                        Kramfors-Örnsköldsvik (Intercity RC6 alt X31K)
                        Sundsvall-Umeå (Inget tåg publicerat ännu på denna sträcka)
                        Örnsköldsvik-Umeå (Regionaltåg)

                        Comment

                        • :stefan:
                          Moderator
                          • 2000-04-28
                          • 8032

                          #1017
                          Originally posted by EastonHockey
                          Citat från wikipedia:
                          Maximal hastighet kommer att vara 120 km/h för godståg med maximal axelvikt på 25 ton och 250 km/h för persontåg.

                          Det innebär alltså att X2 inte får köra den sträckan eftersom en vagn väger nästan 40 ton eller är jag ute och cyklar nu?
                          Lite cyklar du allt, blanda inte ihop axelvikt och totalvikt, det förra är belastningen på en axel, dvs ett hjulpar, medan totalvikt är för hela tåget/vagnen.
                          My motor is stalled but my wheels are still spinning.

                          Comment

                          • JoakimE
                            Medlem
                            • 2000-02-12
                            • 1190

                            #1018
                            Originally posted by EastonHockey
                            Utöver detta står det:
                            Örnsköldsvik-Umeå (InterCity) och varför inte skriva RC6 eller X31K?
                            Kramfors-Örnsköldsvik (Intercity RC6 alt X31K)
                            Sundsvall-Umeå (Inget tåg publicerat ännu på denna sträcka)
                            Örnsköldsvik-Umeå (Regionaltåg)
                            Skillnaden är inte i fordonstyp, utan vad för koncept det handlar om, Intercity kan köras med allsköns variant av fordon, så länge konceptets ramar vad gäller kiosk/servering och doningar gäller, likaså kan man använda konceptet X2000 på andra fordon än det folk vardagligen kallar för X2000, dvs littera X2.

                            De nya X55 (?) kommer ju även de ingå i konceptet X2000, dvs bistro och servering vid sittplatsen i 1a klass.

                            ewenson.se - själlöst

                            Comment

                            • murbruk
                              Medlem
                              • 2009-01-31
                              • 35

                              #1019
                              är x55 regina eller nån ny x2000?
                              Last edited by murbruk; 2010-03-19, 11:38.

                              Comment

                              • sNaIjK
                                Medlem
                                • 2008-07-13
                                • 36

                                #1020
                                Originally posted by Ullis.
                                Hur ser de ut i Danmark? Jag bor i Helsingborg så jag tänkte försöka få tag i jobb på andra sidan sundet. Men vet inte riktigt hur de ser ut med efterfrågan.
                                Någon som vet?
                                Ring och fråga? Antagligen finns det jobb eftersom dom söker folk som vill plugga till förare.

                                Lönen funkar, du får ca 50.000/månad SEK (DSB First) beroende på hur valutan ser ut.

                                Har du DK kompetens?

                                Comment

                                Working...