Påslagen kaffebryggare, brandrisk ?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sl0k
    Medlem
    • 2005-05-28
    • 523

    #1

    Påslagen kaffebryggare, brandrisk ?

    Har åkt hemifrån ett par dagar. När jag satt på tåget slog det mig att jag kanske glömde stänga av kaffebryggaren. Är ganska säker på att jag stängde av den men blev lite orolig eftersom jag inte har någon möjlighet att kontrollera.

    Frågan är då om det är någon större brandrisk att den står på ett par dagar ? Att kaffet kommer koka torrt inser jag men mer hoppas jag inte händer. Har för mig att jag läst att den ev. stänger av sig när den varit påslagen för länge.
    Kaffebryggaren är en Philips HD744 eller ngt sånt.
  • stoffe-2k
    Medlem
    • 2000-04-16
    • 7795

    #2
    RTM!

    \ˈin-fə-dəl, -fə-ˌdel\

    Comment

    • sl0k
      Medlem
      • 2005-05-28
      • 523

      #3
      Jag hade letat igenom manualen för den specifika modellen men hittade inget där. Tack för länken, nu vet jag iaf att den inte stänger av sig själv. Blir dock mer och mer övertygad att jag har stängt av bryggaren.

      Men angående brandrisken, är den hög eller i stort sett minimal ?

      Comment

      • drew
        Medlem
        • 2007-03-12
        • 748

        #4
        Dom flesta moderna bryggare brukar ha en säkring som borde gå innan det börjar brinna. Det har åtminstone mina haft.

        Nu har jag en som stänger av sig själv.

        /D
        http://tumba25.net

        Comment

        • Danne V
          Medlem
          • 2006-08-02
          • 7685

          #5
          Originally posted by sl0k
          Jag hade letat igenom manualen för den specifika modellen men hittade inget där. Tack för länken, nu vet jag iaf att den inte stänger av sig själv. Blir dock mer och mer övertygad att jag har stängt av bryggaren.

          Men angående brandrisken, är den hög eller i stort sett minimal ?
          Beror väl kanske på bl.a. var den står och vad som finns över, under och runt den, men man ska nog ta den på allvar i alla fall. Jag bor i hyreshus, och jag skulle direkt ringa det där larmnumret man har (om det är kväll eller OB-tid) eller fastighetsskötaren direkt så att dom kan gå in och kolla och eventuellt stänga av.
          Med vänlig hälsning från
          Danne
          ------
          Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
          Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
          Våga Vägra
          FaceBook

          Comment

          • Lasp
            Medlem
            • 2000-07-29
            • 10197

            #6
            Vi har ingen bryggare som inte sitter på en timer! Det borde inte få finnas bryggare utan automatisk avstängning.
            Kaffebryggare står mycket högt på listan av orsak till brand enligt Sirenen.
            Livet är kort och Nu!
            Läs mera!
            !?

            Comment

            • Lindström
              Medlem
              • 2003-01-21
              • 553

              #7
              Har du inget som kan ta eld i närheten av bryggare så har jag väl svårt att se att det kan bli något värre av det hela än att du nog får köpa dig en ny kaffekanna när du kommer hem.

              EDIT 2:
              Du har ingen morsa eller polare som ev har någon nyckel som kan gå över och se hur det hela ligger till så slipper du ligga sömnlös över det hela ?
              Alla har vi våra hjärnspöken: www.livohelvete.se - Firar 7 år på nätet.
              Komma i kontakt: [email protected] | Övrigt: Skicka ett PM för att nå mig här på Webforum.
              Jobbar på att få webbshopen klar. Förväntas vara klar till Januari 2012. | [email protected]

              Comment

              • sl0k
                Medlem
                • 2005-05-28
                • 523

                #8
                Av någon anledning har jag låst bägge låsen på dörren, vilket jag vanligtvis inte brukar, och har bara folk med nyckel till ena låset som kan åka för att kika. Ringde dock en polare för nån timme sen som bor i närheten som gick och kollade utifrån så att det iaf inte syntes lågor eller rök.

                Bryggaren står i fönstret på en marmorskiva. Åt ena hållet är fönstret, ena hållet betongvägg så det är inte så mkt som kan ta eld. Dock hänger en gardin i närheten men tror inte det är tillräckligt nära.

                Är som sagt rätt säker på att bryggaren är avslagen men för säkerhets skull skall jag ringa hyresvärden i morgon och höra om de har möjlighet att låsa upp ena låset så kan jag skicka dit min flickvän för att kika.

                Comment

                • silfver
                  Medlem
                  • 2003-04-03
                  • 9709

                  #9
                  Visst blir man nojig när man tror sig ha glömt något sådant. Jag är ganska säker på att du i fortsättningen kommer att kolla bryggare varje gång du går utanför dörren.

                  Själv har jag aldrig såna manicker inkopplade då jag inte brygger kaffe. När kaffet är klart drar jag ur sladden.
                  Silfver Creations

                  Comment

                  • sl0k
                    Medlem
                    • 2005-05-28
                    • 523

                    #10
                    Hittade en artikel som lugnar mig lite


                    Det är mycket ovanligt med bränder i dagens kaffebryggare. Det inträffar ett fåtal om året i hela landet och oftast beror det på ett elfel. Att lämna den påslagen en arbetsdag eller längre är väldigt sällan någon fara.

                    Comment

                    • Dryden
                      Medlem
                      • 2002-08-03
                      • 12245

                      #11
                      Originally posted by silfver
                      Själv har jag aldrig såna manicker inkopplade då jag inte brygger kaffe. När kaffet är klart drar jag ur sladden.
                      Samma här, en läxa jag lärde mig efter att jag en gång glömt stänga av bryggaren och haft en trasig sådan dagen efter.
                      resebloggen # twitter # instagram

                      Comment

                      • Lindström
                        Medlem
                        • 2003-01-21
                        • 553

                        #12
                        Jo, man kan bli nojig för mindre.
                        Last edited by Lindström; 2007-06-05, 00:47.
                        Alla har vi våra hjärnspöken: www.livohelvete.se - Firar 7 år på nätet.
                        Komma i kontakt: [email protected] | Övrigt: Skicka ett PM för att nå mig här på Webforum.
                        Jobbar på att få webbshopen klar. Förväntas vara klar till Januari 2012. | [email protected]

                        Comment

                        • sl0k
                          Medlem
                          • 2005-05-28
                          • 523

                          #13
                          Hemma igen och kaffebryggaren var avslagen, vilket jag ändå var rätt säker på. Men för att slippa vara orolig för samma sak igen blir det nog att omgående installera timer till kaffebryggaren.

                          Comment

                          • UrMe
                            Medlem
                            • 2001-04-01
                            • 797

                            #14
                            Jag glömde min kaffebrygg påslagen i ett par dagar en gång, kaffekannan var gjord i glas och det var lite kaffe i den från början, när jag kom hem hade kaffet dunstat och kaffekannan blivit svart i botten och spruckit.

                            Tur att jag inte kom på att den var påslagen när jag var borta, man kan ju bli nojggig för mindre
                            Woho! 12 år på webforum.nu!

                            Comment

                            Working...