rakatoner skrev:
Jodu - gulligt med förkyld dator :) får ju vara glad om den inte smittar .. eller tiene gripe som man säger här .. jag befinner mig i en lite bergsby i Costa rica - kanske inte metroooploolen för datatekniker men har iallafall letat fram 3 killar som ska anses duktiga .. det har letats o laddats ner nya drivrutiner o kollats den ena o andra utan framgång.. o jag har kommit till lite ro med att trots allt är ljud ganska långt ner på min priolista a v vad som är viktigt funkar på datorn.. men givetvis vill jag prova o följde dina instruktioner med föga framgång :( var högst upp ? så här ser min kontrollpanel ut..
nu vidare till din andra lösning ..åter kommer i den frågan .. hasta luego !
undra om det är denna enhet du menar som heter ljud på kontrollpanelen. fattar inte det där med vänster kant http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Change-Control-Panel-to-Classic-view
samma sak skriver man här
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Change-Control-Panel-to-Classic-view
rakatoner skrev:
undra om det är denna enhet du menar som heter ljud på kontrollpanelen. fattar inte det där med vänster kant http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Change-Control-Panel-to-Classic-view
samma sak skriver man här
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Change-Control-Panel-to-Classic-view
min bild kom inte med o när man redigerar kan man inte fixa till det utan måste skriva ett nytt inlägg... jag har gjort det lite till en socialstudie hur det är att att leva utan ljud - vara döv .. se Robinsson tex med bara text... men jag saknar ljud..skype ljudböcker mm så att få ordning på det v ore ju toppen .
rakatoner skrev:
min bild kom inte med o när man redigerar kan man inte fixa till det utan måste skriva ett nytt inlägg... jag har gjort det lite till en socialstudie hur det är att att leva utan ljud - vara döv .. se Robinsson tex med bara text... men jag saknar ljud..skype ljudböcker mm så att få ordning på det v ore ju toppen .
Om du markerar något i den där listan och trycker på "play" knappen, vad händer då?
markerat o tryckt på play i WMP o ett vackert bildspel startar men dödstyst..
LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg
rakatoner skrev:
Ah en liten bild. Klicka nu på taben ljudenheter bredvid ljud, vad ser du där? Eller förrästen, ta ny bild. Där ser man dina default devices, är dessa tomma?
LoLo skrev:
Ah en liten bild. Klicka nu på taben ljudenheter bredvid ljud, vad ser du där? Eller förrästen, ta ny bild. Där ser man dina default devices, är dessa tomma?
Här kommer ljudenheter - tror det var just det här som dom höll på att kolla.. jag är en nolla när det gäller den här formen av teknik o tittade mest över axeln. .. det kollades oxå ngn kareokibild som visade att alla enheter fanns .. o ngn sa att knastrandet är ett gott tecken... själv slår jag på datorn ibland o hoppas ngn kabel eller nått ska hoppa rätt.... så blir du någe klokare av denna bild ? tak för ditt engagemang .. datapencillin för min förkylda dator !
The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg Om du klickar på "Volym" för "uppspelning av ljud".
Är något reglage i botten?
Ingen "mute"?
The_Hulk skrev:
Om du klickar på "Volym" för "uppspelning av ljud".
Är något reglage i botten?
Ingen "mute"?
Inget reglage i botten .. ingen mute . tror t . o m du ställt den frågan tidigare... det knastrar.. personligen tror jag men det är en amatörgissning att ngt lossnat inne i datorn.. liten kabel eller nåt.. som inte får kontakt.
rakatoner skrev:
tak för ditt engagemang .. datapencillin för min förkylda dator !
Njahaha, datapencilllin behövs kanske inte. ;) Nå, till das problemas, tar det steg för steg >
Bra, du har realtek
1. Nu klickar du på taben "maskinvara"
Först klicka Realtekraden - sedan enheter >
klicka nu driver >
Sedan update/uppdatera driver för realtek.
> klicka verkställ.
Samma procedur.
Till > Legacy audio drivers (glömt vad det heter på svenska) - sedan enheter >
klicka nu driver >
Sedan update/uppdatera driver, efter det
> klicka verkställ.
Har du det? Legacy audio drivers?
Svarar dig så snart jag kan. :)
LoLo skrev:
Njahaha, datapencilllin behövs kanske inte. ;) Nå, till das problemas, tar det steg för steg >
Bra, du har realtek
1. Nu klickar du på taben "maskinvara"
Först klicka Realtekraden - sedan enheter >
klicka nu driver >
Sedan update/uppdatera driver för realtek.
> klicka verkställ.
Samma procedur.
Till > Legacy audio drivers (glömt vad det heter på svenska) - sedan enheter >
klicka nu driver >
Sedan update/uppdatera driver, efter det
> klicka verkställ.
Har du det? Legacy audio drivers?
Svarar dig så snart jag kan. :)
Inget datapencillin.. synd.. intravenösbehandlng ? Jag är helt nöjd när dina savar än kommer .. vi ha ju även 7 timmars tisdskillnad..
well jag kom halvvägs...bifogar ett world doc med mina bilder .. det är första halvan
Legacy audio drivers? vet ej vad det är ... men känner du igen ngt på mina bilder ?
nu lämna datorn.. ut i solen !
Vad får dig att tro att det är mjukvara o inte ngt inne i maskinhelvetet.... :)
LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg Ska titta på dokumentet och återkommer imorgon kväll med egna bilder på vad jag menar. Ha det soft i solen! :D
LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg Kollat bilderna, då jag inte har wordoffice installlerat här. Så skumt alltså! Allt ser ju ok ut... hum.. Har varit annan tråd här om samma sak och tänkte att något mer måste ju saknas.
Länk till legacy audio drivers att installera.
http://drivers.softpedia.com/get/SOUND-CARD/OTHER-SOUNDCARDS/Antex-Legacy-Audio-Drivers-drvntv1150-x86.shtml
Här är bilder iaf. Se även i kontrollpanelen > system > hårdvara > enhetshanteraren, scrolla där > ljud, video, spel osv.. > klicka plustecknet > ser du några utropstecken eller frågetecken? > se bild.
Högerklicka på varje rad i enhetshanteraren, ljud, video, spel osv.. > uppdatera drivrutin > kör guiden.
LoLo skrev:
Kollat bilderna, då jag inte har wordoffice installlerat här. Så skumt alltså! Allt ser ju ok ut... hum.. Har varit annan tråd här om samma sak och tänkte att något mer måste ju saknas.
Länk till legacy audio drivers att installera.
http://drivers.softpedia.com/get/SOUND-CARD/OTHER-SOUNDCARDS/Antex-Legacy-Audio-Drivers-drvntv1150-x86.shtml
Här är bilder iaf. Se även i kontrollpanelen > system > hårdvara > enhetshanteraren, scrolla där > ljud, video, spel osv.. > klicka plustecknet > ser du några utropstecken eller frågetecken? > se bild.
Högerklicka på varje rad i enhetshanteraren, ljud, video, spel osv.. > uppdatera drivrutin > kör guiden.
Sorrry...ingen framgång... när jag högerklickar kör .. så får jag på alla - kan inte hitta ngn bättre.. jag har inte valet USB.... headphones... ha laddat ner .. men inget .. inga frågetecken el utropstecken... frågan om det inte ändå är ett hådvarufel som inte låter sig fixas med alladina goda råd.. stort tack iallafall... men datorn är lika stentyst som tidigare !
Vem behöver skype... musik... ljudböcker... surt sa räven...
LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg Missing or lost sound in Windows
Well, den har drabbats av den fruktade svininfluensan, som gått rakt ner i lungorna, dvs ljudkortet.. men .. ok har funderat lite, här är dock är en bra guide.
http://www.computerhope.com/issues/ch000208.htm
Googletranslate översatt, lite komisk dock men den bör hjälpa dig:
Kontrollera den installerade drivrutinsinställningar
1. Öppna Enhetshanteraren i Windows
2. Kontrollera att det inte finns några konflikter eller fel anges någonstans i Enhetshanteraren.
Om konflikten existerar hoppa ner till konflikter avsnitt.
3. Kontrollera inga andra enheterna visas.
Om andra enheterna visas hoppa ner till andra enheter avsnitt.
4. Kontrollera att din "Ljud-, video-och spelenheter" kategori är noterat,
om inte hoppa ner till den försvunna ljudkortet avsnitt.
5. Om inga konflikter eller andra enheter är listade och ljudkortet är noterad utan konflikter, hoppa till nästa avsnitt.
Konflikter avsnitt
Om konflikter finns med ljudkortet och / eller andra anordningar som är installerade på datorn är det troligt att antingen drivrutinerna inte installerats korrekt för enheten och / eller ljudkortet och / eller andra anordningar är motstridiga.
Om du öppnar enhetens egenskaper som är motstridiga och visa egenskaperna, kan ytterligare information om konflikten hittas.
Ytterligare information om felkoder samt hjälp med Enhetshanteraren hittar du på vår Enhetshanteraren avsnitt.
Om du inte kan hitta ytterligare information om din fråga eller inte kan lösa problemet genom att följa nedanstående steg.
[B] 1. Under Ljud, video-och spelenheter markera varje enhet och tryck på Delete-tangenten för att ta bort enheten.[/B]
[U]2. Starta om datorn.[/U]
3. Eftersom datorn är uppstart av systemet kommer att upptäcka ljudkortet och något av det apparater och installera dessa apparater. Om du blir tillfrågad om en plats för förare, försöker rikta den till ditt ljudkort CD och / eller din Windows-CD. Om detta inte fungerar eller är oförmögen att hitta rätt filer, måste du få de senaste drivrutinerna ljud från ljudkortet tillverkaren.
Andra enheter, avsnitt
Om andra enheterna visas, är det möjligt att dessa andra enheter kan vara ljudkortet eller andra enheter i konflikt med ljudkortet. Om några andra enheterna visas rekommenderas du ta bort sådana anordningar, starta om datorn och låt Windows identifieras igen enheterna.
Om detta inte fungerar, försök att avgöra vilken enhet som inte upptäcks och lösa den frågan först.
Saknat ljudkort, avsnitt.
Om du saknar "Ljud-, video-och spelenheter" kategorin i Enhetshanteraren, är det troligt att drivrutinerna för ljudkortet inte är korrekt installerade, har ljudkort har funktionshinder, ljudkortet är dåligt, eller inget ljud kort finns tillgängligt i dator.
Börja med att kontrollera några konflikter eller andra enheter finns i Enhetshanteraren, om dessa finns det sannolikt att de ljudkortet och / eller utrustning orsakar ljudkortet inte upptäcks.
Det andra, kontrollera att datorn har ett ljudkort och / eller att ljudkortet är aktiverat på datorn.
Om detta är ett on-board ljudkort kan du kontrollera att den är aktiverad i BIOS setup. Ytterligare information om in i BIOS finns på dokument CH000192.
Om du har några adaptrar och / eller kan inte klicka på nedåtpilen för att välja rätt adapter, stänga ner i fönstret. I Kontrollpanelen Dubbelklicka på ikonen System / Klicka på fliken Enhetshanteraren i Enhetshanteraren och se till att inga gula! eller rött X.
Om du har någon av dessa på någon av dina ljudenheter, försök att ta bort allt under Ljud video spelenheter och starta om datorn.
Om efter omstart av datorn du fortfarande har samma konflikt, dubbelklicka på de stridande enheten och läs vår Enhetshanteraren felkod avsnitt ger dig ytterligare information om den felkoden du upplever.
Kontrollera högtalaranslutningarna
Kontrollera högtalarna inställningar och högtalarna är inte något fel genom att köra genom högtalare felsökning i dokument CH000034.
Drivrutiner för ljudkortet
Om du har följt dessa rekommendationer och du fortfarande inte kan få ljudkortet att fungera, i Enhetshanteraren bort alla ljud video-och spelenheter och starta om datorn.
Detta bör leda till Windows för att installera om alla försvunna förare och ofta kan rätta korrupta drivrutiner. Om detta inte fungerar efter omstart av datorn ladda ner och installera de senaste drivrutinerna för ljudkortet från datorn eller ljudkortet tillverkare. En förteckning över drivrutiner för ljudkortet kan hittas på vår ljudkort drivrutin sida.
Defekt hårdvara
Slutligen, om alla ovannämnda rekommendationer inte löser ditt problem är det troligt att antingen ljudkortet är psykiskt dåligt eller att operativsystemet är allvarligt skadad. Vi rekommenderar att du kontaktar tillverkaren av ljudkortet eller dator för en ersättning eller ytterligare rekommendationer.
Tack LoLo för att du inte givit upp on me.. jag har ju nästan gjort det .. ska skriva ut texten o gå igenom den steg för steg.. om jag är tillräckligt begåvad... jag är brukare o inte speciellt teknisk.. . i återkommer med resultat om ngr dar .
Har ngr hemsidor att uppdatera först o så är det ju solen som ska ha sina timmar.... skrattade högt åt slut raderna - antingen ljudkortet är psykiskt dåligt eller att operativsystemet är allvarligt skadad. - inte lätt att vara dator !
well keep warm hörde det var kyliga vindar på ingående hos er ! nu robisson utan ljud :) // zahra
Magic.... wodooo ?
jag har inte gått igenom tipsen från förra inlägget - dels för jag inte ens vet hur man kollar konflikter eller fel anges någonstans i Enhetshanteraren.
Av o till mest av .. har datorn "knastrat" i går lite mer än tidigare .. o idag riktigt högt o plötligt kom det LJUD ! en lite svisch... så jag provade en låt.den spelade först jätte jätte tyst o bröt .. kom igen ... så ca 1 minut på bra volym rento klarto sen borta... knaster ..provade en sommarpratar mp nedladdning... svagt svagt ljud . ca 30 sek..sen inget .. nu bara knaster.... 10 sek ljud.... sen knaster...
som en riktig hesförkylningnär rösten inte håller ... vad säger detta ???
kan jag göra något med detta utgångsläge eller bara fortsätta med varma bad o vila?
ok det är mest för egen del.. men med voodooo verkar det överföras till min förkylda dator .
Det är samma sak med hörlurar - ljudet kommer o går .. men där är ljudet högre när det väl kommer i 10 sek intervaller...
det är visserligen en lapptop men det förflyttas oerhört sällan o då mellan olika rum - sista dagarna mellan bord o knä..så att någon större skakning skulle fått saker att falla på plats är tveksamt... att ngt kunnat lossna när problemet uppstod på det viset är troligt för då hade datorn genomlevt ett flertal förflyttningar o resor.
några timmar efter ljudet återkomst ....knepigheterna fortsätter ... nu flyter ljudet nästan utan avbrott - men volymen går lite upp o ner.. är oftast låg o låter sig inte regleras ... miccen funkar inte . provar skype .. men dom hörde inte mig...
rakatoner skrev:
några timmar efter ljudet återkomst ....knepigheterna fortsätter ... nu flyter ljudet nästan utan avbrott - men volymen går lite upp o ner.. är oftast låg o låter sig inte regleras ... miccen funkar inte . provar skype .. men dom hörde inte mig...
Heh, hellosan zahra! Du har ett bra nick, borde egentligen haft ett liknande jag med, mer namnlöst.
Nåja.. Skumt det det där, kanske inte ljudkortet då eftersom det kommer ljud nu, mer än knaster iaf.
Då blir det steg 289 eller så i ljudtråden. För det påminner lite om en gammal laptop jag hade, som jag sedan skaffade en USB-audiohub till, vilket jag fortfarande använder, väldigt bra - kan kopplas till hörlurar, stereo, portabel högtalare, mic etc... Och installeras väldigt lätt med hårdvaruguiden.
Nu vet jag inte var man köper det i Costa Rica, men dom är billiga och kan kopplas till alla sorters datorer, se till att få Headphone-uttag och Mickuttag på hubben.
Hej LoLo - jag något skumt är det o allt eftersom dagen gått har procenten knaster minskat o ljud ökat.. nu kan jag istortsett lyssna på en hel låt... har i ngn tro att ljudet måste " värmas " upp kört hela dan.. men volymen är super låg .. dock bättre i hörlurar. Jag ska lämna bergsbyn o in till huvudstaden San jose - där borde de gå att hitta en annars får jag väl e ngn snäll skicka en från Sverige - var får man tag i dom där ? Har ngr månader kvar här så det kan det vara vara värt.
Nu ska jag leta enkla html mallar .. /z
Det är väl dags att markera tråden som löst men lämnar den öppen OM ngn har ngn ide om hur jag ska få igång miccen..... så folk kan höra mig ...
Är det en sån här du menar ? då kostar den 2695 kr ... ungefär som en minilapptop.... vill du sälja din hub BILLIGT ?? :)
http://www.prylportalen.se/nyheter/Hubb-och-hogtalare-i-ett-1.84795.html