webForumDet fria alternativet

Vista - Internet har slutat fungera

57 svar · 6 631 visningar · startad av MickeA.com · sida 3 av 3

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Nyformaterad dator och återigen fungerar inte nätet...
Det måste ju vara fler som har problem med Vista och nätverk?

Spelar ingen roll om jag sätter statisk eller dynamisk IP, resultatet blir detsamma - det går inte att surfa och man kommer inte åt andra datorer i nätverket.

Vad kan vara fel?

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Har du senaste drivrutinerna för moderkortet?
Kör du med senaste drivrutin för nätverkskortet?
Har du kört in Service Pack 1 och alla andra uppdateringar?

Quid skrev:

Har du senaste drivrutinerna för moderkortet?
Kör du med senaste drivrutin för nätverkskortet?
Har du kört in Service Pack 1 och alla andra uppdateringar?

Senaste drivarna för NIC och Moderkort, Service Pack kan jag inte installera eftersom jag inte har nät.

Nu testade jag att stänga av DHCP på Routern och sätta statisk adress och bootade om. Då hoppade nätet igång.

Är det så att Vista inte går att köra "normalt" med min Router (Netgear FVG318 VPN)?

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Det borde ju Netgear känna till i så fall.

Funkar det utan router?
Står det något i loggboken?

Enligt Netgear finns inga kända kombabilitetsproblem mellan deras produkter och Vista.
Dom tipsade mig dock att stänga av Autotuning på nätverket, så det har jag gjort, men märker ingen skillnad.

Jaja, man får väl stå ut med att använda ett helt kasst operativsystem och finna sig i det här.

JAreMANNENMedlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Om det är så att du har två nätverksanslutningar, exempelvis en trådlös och en med vanlig tp-kabel så prova att inaktivera den anslutning som ej ska användas.
Hade även jag ruskiga problem med att få igång nätet på Vista på en polares laptop, men det jag beskriver fixade biffen.

Jo, när det inte funkade från början så gjorde jag så, inaktiverade WLAN kortet.
Nu funkar ju allt, men det är så sjukt jobbigt att inte kunna köra via DHCP, när jag köra datorn både hemma och på jobbet.

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

MickeA.com skrev:

Det måste ju vara fler som har problem med Vista och nätverk?

Oja! Det konstiga är att nu när jag har flyttat (och därmed bytt ISP) så har jag inga som helst problem. Konstigt är bara förnamnet..

Peeer skrev:

Oja! Det konstiga är att nu när jag har flyttat (och därmed bytt ISP) så har jag inga som helst problem. Konstigt är bara förnamnet..

Jo, har sett din tråd, jobbigt alltså...

Hade du möjligen Bredbandsbolaget och Fast IP från dom?
Eller kanske har du en Netgear router?

Skulle vara kul att ta reda på vad som är fel.
Just nu funkar allt bra, när jag stängt av DHCP i routern och satt fast ip på mina datorer.

Inte optimalt, jobbigt (när man flyttar datorn från en plats till en annan), men vad ska man göra...

Nej, jag hade Wasadata (en ISP som finns i det fasta studentnätet här i Linköping) och körde med en gammal router som switch (router-funktionerna avstängda mao). Nu sitter jag på bredbandsbolaget och dynamiskt IP.. Så inget samband där inte.

Peeer skrev:

Nu sitter jag på bredbandsbolaget och dynamiskt IP.. Så inget samband där inte.

Aha, sambandet skulle alltså kunna vara att det allt funkade klockrent när jag hade dyn. ip från BBB.

Efter att jag beställt fast ip så började problemen.
Jag vet inte om det kanske kan bero på att min router inte klarar att agera DNS Proxy när DNS'en är fast?

kekkeMedlem sedan feb. 20091 inlägg

Hej, Jag har PRECIS samma fel. Dock har jag en Dlink.
Installerar jag om så fungerar det ~1 månad, sedan slutar det.
Har laptop o mobil som funkar medans den stationära inte fungerar.
Har stoppat i ett nytt nätverkskort, utan resultat.

Har du löst ditt problem?

jofaweMedlem sedan mars 20062 194 inlägg

Lånar tråden lite, bra topic på samma problem nämnligen.

På min bärbara HP dv2700 kör jag Vista 32.
Problemet är att internet dör lite då och då, och jag måste starta om datorn för att det ska funka.
Det lustiga är att msn fortsätter funka som det ska, dock inte torrents eller andra nerladdningar och vanligt surf.

Detta händer både vid fast nätverksanslutning, 3g-usb-modem och wlan.

Nån som kan ha en aning om vad som spökar?

jofawe skrev:

Lånar tråden lite, bra topic på samma problem nämnligen.

På min bärbara HP dv2700 kör jag Vista 32.
Problemet är att internet dör lite då och då, och jag måste starta om datorn för att det ska funka.
Det lustiga är att msn fortsätter funka som det ska, dock inte torrents eller andra nerladdningar och vanligt surf.

Detta händer både vid fast nätverksanslutning, 3g-usb-modem och wlan.

Nån som kan ha en aning om vad som spökar?

Jag hade samma problem. Jag hittade ingen lösning, så numera står datorn och samlar damm.

Trist.. men jag vill ju inte att min dyra fina bärbara ska samla damm redan efter två månader.

Kan det vara ne lösning att skita i vista och använda XP istället?

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

När du säger Internet menar du alltså inte Internet, utan Internet Explorer? Hur är det med andra webbläsare? Testat IE8? Kan du öppna ett nytt IE-fönster och få det att fungera? Har du testat starta IE i safe mode, dvs utan några som helst plugins? Är alla proxy avbockade i inställningarna?

Vilken Internetleverantör har du? När du inte kan besöka en sida, vad händer om du gör en tracert till samma adress?

Nej, när jag säger internet så menar jag surf, har ju testat med både firefox och explorer när det händer.
Det märkliga är ju att tillexempel msn funkar...
Har det något med portar eller något sånt att göra?

Jag har NOD32 som anti-virusprogram och ZoneAlarm som mjukvarubrandvägg.

Jag har testat med mitt 3G-telenor, Växjö universitets uppkoppling via kabel till en router, och växjö universitets uppkoppling via wifi.

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Hur snabbt händer det efter omstart? Du kan köra igång msconfig och sedan gå till tabben Tjänster. Klicka i att gömma alla MS-tjänster längst ned och sedan avmarkerar du alla icke-MS-tjänster ovan. Sedan startar du om maskinen och ser om problemet inträffar igen.

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)